Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.2 TDI 3L |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hij is klein maar fijn. Ik heb niet veel plek nodig en deze auto is dan ook gekocht uit een economisch oogpunt. Dit is bij mijn weten de goedkoopste diesel om te rijden bij 25.000km per jaar. De Smart kan misschien wel goedkoper zijn maar dat is mijn ogen geen volwaardige auto. De Lupo 3L is dat wel, hij biedt plaats aan vier personen. Er passen kratten bier achterin, bij de Aygo/C1/107 lukt dat dus niet. De kale 3L’s waren geen optie en met zoeken kwam ik mijn huidige auto tegen. Mijn versie is voorzien van elec ramen, org s/k dak, centr deurvergr, stuurbekrachtiging, elec spiegels, mistlampen en zelfs stoelverwarming.
Het verbruik?? Dat is natuurlijk de grootste kostenpost met de afschrijving.
Ik heb al/pas twee keer moeten tanken en het verbruik wat ik haal is een dikke 1:26. Ik rijd vlot door, speel met de eco-knop en tiptronic. Het woonwerk is maar 16km enkele reis (half snelweg en half 80km) en dat scheelt natuurlijk ook in het verbruik. In de praktijk haal je zo’n 800km op een tank 29/30 de rest is reserve. Afrekenen is dan ongeveer 30-32 euro per keer.
Omdat de auto licht gebouwd is valt de wegenbelasting mee, 118,- per kwartaal. Het schakelen van de bak kan smoother maar tja een Lexus LS400 zit er ook weleens langs.
De drie cilinder tril natuurlijk iets, maar uit de 1.2 komen prettige pk’s en trekkracht. Menige auto vergist zich in de Lupo.
Bij 110km/u zakt de meter naar 3l/100km, de wind, helling en het electrische verbruik hebben duidelijk invloed op het aangetoonde verbruik. Denk aan een wijzer dikte van 1 a 2 wat de auto meer gaat verbruiken. In het begin werd ik er nerveus van maar nu rijd ik gewoon door en het verbruik is naar tevredenheid.
Net terug uit zuid-Italie en de Lupo heeft prima geprestreerd. Enkele gegevens.
Met de eco aan op 40pk doet de auto 160km/u, de begrenzing grijpt in. Laat ik mijn gas iets opkomen bij berg af dan staat de naald op 3l-100km.
Zonder eco 61pk doet de Lupo 180km/u (gps 170km/u). Berg af wil de auto naar de 185-190km/u klimmen, de begrenzer voel je dan niet.
Over een enkele reis (1800km) deden we nog geen 16 uurtjes. Gemiddelde snelheid heen 112km/u en terug 118km/u. De auto gaat natuurlijk meer verbruiken maar 1:23 blijft goed te doen. We hebben minimaal constant 140 gereden, op de terug weg zo’n beetje alles 160. De bergen in Zwitserland, bij Firenze en Napels vormen geen probleem voor de Lupo. Terug schakelen was niet nodig. De dunne bandjes bieden genoeg grip maar het houdt bij hoge snelheid niet over.
Stoelen bieden een goede zit, het rechter been mist wat zijdelingse steun.
De auto is flot en snel te rijden.
Lupo is naar mij mening een echte Wolf.
Huidige kilomterstand +/- 81500. Olie verbruik moet ik nog peilen.
PROBLEMEN
Stijltje binnen bekleding hing los, gemonteerd onder voorkeurselect garantie.
Ruitensproeiers doen het slecht, vervangen onder voorkeurselectie garantie.
Radio ontvangst is slecht, signaalversterker gemonteerd onder garantie.
Electrische ramen stoppen vaak halverwege dicht gaan, voorkeurselectie garantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging
- 2002
- 164.081 km

Volkswagen Lupo 1.4-16V Comfortline Automaat, Airconditioning, zeer lage km stand, elektrische ramen, achterbank in delen neerklapbaar
- 2003
- 38.314 km

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging ***Zuinige Auto***
- 2000
- 267.364 km
Lezersreacties (0)
Reageren