Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2002)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maand

  • 151.000 km

Achtergrond

Sinds vorige maand ben ik eigenaar van een Lupo 1.2TDI 3L uit 2002. De vorige auto was een beetje af, en ging weer richting een > €1000,- beurt.
We hebben voor deze auto gekozen omdat we niet precies weten hoeveel we gaan rijden in de nabije toekomst. De komende maanden rij ik iig nog wel 3500 km/maand. De verwachting is dat over een half jaar (door verhuizen) terug gaat naar een paar honderd km/mnd.

Dus wilden we een auto die nu en dan een fijn kostenplaatje heeft, dus nu weinig betalen per kilometer en straks weinig voor stilstaan.

De (bijna) belastingvrije Lupo leek ons een goede keuze daarin.

Oordeel

Comfort is redelijk. De stoelen zitten vrij goed, ook voor grote mensen. De auto is wel een beetje "stuiterig" bij hobbels, maar een uur snelweg is prima te doen.

Ruimte is een logisch minpunt van deze auto. Voorin heb je helemaal niet het idee dat de auto zo klein is, maar achterin is de ruimte erg beperkt en de kofferbak is mini. Wanneer je de achterbank neerklapt kun je wel weer flink wat spullen vervoeren.

Prestaties zijn goed. Het autootje heeft weinig pk's, maar zelfs in ECO-mode kun je nog goed meekomen met de rest van het verkeer en (langzaam) dooraccelereren tot iig 140km/u.

Het schakelen van de automaat tussen 1 en 2 gaat niet altijd even soepel en is echt wennen. Verder is "spelen" met het gaspedaal belangrijk om alle schakelingen soepeler te laten lopen, en bij hogere versnellingen gaat dit wel beter.

Verbruik is natuurlijk het grote doel van deze auto. De fabriekscijfers zijn net zo onbereikbaar als bij andere auto's, maar 25 a 26 km/liter vind ik mooie cijfers met mijn 90% snelwegkilometers. (op 80km-wegen heb ik wel >30km/liter ervaren)

Betrouwbaarheid en gebruikkosten kan ik pas volgende reviews echt wat over zeggen (dus die heb ik nu op voldoende gezet). Met het lage verbruik, lage verzekeringskosten en "nihiltarief" voor motorrijtuigenbelasting kunnen de kosten eigenlijk alleen van het onderhoud komen ... dus dat is afwachten/hopen.

Stukje scheuren door duitsland

  • 153.000 km

In deze vakantie zijn we een stuk door Duitsland gereden, en kon ik op de droge stukken eens wat grenzen opzoeken.

Met gebruik van de ECO-stand haalt de Lupo ongeveer 150 km/u. Hierbij verbruikt hij nog steeds maar 5.0 l/100km. Wanneer de ECO-stand uit staat, gaat de auto door tot 175 km/u. Ik weet niet of het sneller kan, maar dit was mijn eigen limiet.

Flinke prestaties voor de zuinigste productie-auto tot nu toe.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens