Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2002)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste jaar.

  • 97.000 km

Naast onze nieuwe aanwinst reiden we een Alfa Romeo 156 JTD. De Ford Fiesta van mijn vrouw webben ivm carpoolen de deur uitgedaan die stond te veel stil en koste daardoor veel onderhoud (uitlaten). Echter mijn vrouw wil toch weer een eigen wagentje. Waarom dan een 3L lupo? Als koppelen fysieke klachten/problemen geeft en je wil daarom een klein diesel automaatje (of anders een licht koppelende wagen als een kleine benzine of moderne kleine diesel)dan is dit de enige keuze we hebben ook gekeken naar een Panda diesel maar die is nog niet beschikbaar en heeft geen automaat. Een Alfa 156 of 147 Selespeed was ook een mogelijkheid en hebben we dan ook wel geprobeerd. Toen werden we geattendeerd op de Lupo of dat wat zou zijn en zijn we eens gaan kijken. Op papier waren de kosten laag. VAG’s hebben de naam erg goed te zijn en de 3L versie worden in Duitsland gebouwd dus zijn goed gebouwd volgens zeggen. Na wat afgetrapte versies en stad en land te hebben afgereisd naar diverse auto’s vinden we in de buurt een zeer net uitziende Lupo. We maken een proef rit en zijn er content mee.

We carpoolen nog steeds en door de lage km prijs en dat mijn vrouw het laatste stuk verder kart en de koppeling van de 156 te zwaar vind reiden we nu hoofdzakelijk met de Lupo en de 156 daalt in km’s per jaar (13000) maar dat is niet zo erg want die heeft al bijna 3 ton op de teller. Voornamelijk als ik alleen rijd neem ik de 156 en op vakantie dan is de lupo veel te klein en niet comfortabel.

Grappige is de Lupo is onderin best vel tot 90km/h wil hij best maar ja door zijn lage gewicht heeft hij dan ook net zoveel pk,s per kg (11,9) als de Alfa. Verder houd de vergelijking op. Qua sturen en rijbeleving is de lupo een zeepkist op wielen en is de alfa mes scherp. Ook de Fiesta was een beter sturende wagen maar ja VAG zijn nu eenmaal wat vaag (o dus vag is een typo van vaag  ) is mijn ervaring. Er zit veel ruimte in het stuur de speling is bij de 156 een uitwijk manoeuvre en bij de lupo niets meer dan een slinger stuur. 120KM/h is hard zat en harder past ook niet bij de doelstelling van het karretje (als je een Alfa bent gewend of een BMW dan is 120 gewoon onverantwoord rijgedrag want dat voeld nog niet zo aan als 200 met de alfa’s of de Bimmer die ik heb gehad). En ja het is een VAG voor 19.000 nieuw heb je een uiterst karige een kale wagen. ABS is verplicht lichtmetaal was essentieel voor de gewichtsreductie dus de enige luxe is twee airbags, el ramen en stuurbekrachtiging is ook een optie. Als je deze wagen zou aankleden naar net niveau van de 156 dan zou hij zelfs duurder zijn. Dit komt ook door ons slechte belasting klimaat waardoor deze auto een extra BPM staf heeft van € 1000,-. De alfa dateert van voor deze straf. Tja toen werden zuinige wagens nog niet gewaardeerd.

Het jaar is om en de wagen moet gekeurd worden voor 22-dec ivm VAG mobiliteitsgarantie laten we dit door de VAG dealer in de buurt doen. Een gepeperde rekening met niks is het resultaat € 600,- en dan is er helemaal niets aangedaan. Een lijst van enkele honderden euro’s is optioneel en word door de dealer aangeraden te doen. De remmen zijn bijna op de schijven zijn ook aan vervanging toe en nog veel meer staat er op de waslijst van de dealer om te vervangen. We besluiten het nog maar even aan te kijken want het was nog niet zover het zat er allemaal aan te komen maar 20% over betekend dat ik nog 20% verder kan en dan zit je tegen de vag gestelde grens niet de APK grens. Onze 156 heeft na 140.000 reiden nog steeds de schijven waar ik hem met 150.000km mee kocht en als je slim (anticiperend) rijd rem je nauwelijks, nergens voor nodig. Met de alfa hebben we ook z’n tip gehad voor de radiator bij 160.000km die zit er aan te komen hoor meneer. Na 3 ton was hij pas aan de beurt.

De brandstof consumptie is als je je best doet laag we reiden er tanks van rond de 1:30 mee, soms zelfs nog minder. Maar een jaargemiddelde komt toch rond de 1:28 want de winters doen het verbruik geen goed de motor komt op die ritten over de snelweg niet of nauwelijks op tempratuur en de kachel moet flink stoken. De beste score is 1:33 voor een tank maar heb zelfs wel eens een rit gehad van 1:40.

Schakelen: De lupo blinkt niet uit in snelle schakeltijden en is verre van een F1 bak. Hij neemt er de tijd voor en gaat met inhaal acties en invoegen op de snelweg met veel aarzeling te werk. Zal ik nu 4 of 5? Nee toch 4 ja maar doe toch maar in 5 of toch 4? De oplossing tik de bak in handmatig en doe het lekker zelf met de + en – als je in wil voegen of inhalen hij schakelt dan zelf wel op als je tegen het rood komt. Met kou is het schakelen helemaal van de trage. Met vorst wil hij slecht aan gelukkig hebben we nog een betrouwbare Italiaan staan die hem wel aan kan slepen of start hulp kan geven of hem vervangen als hij helemaal geen zin heeft.

Wiellagers

Voorjaar 2007. Na enkel duizenden KM’s hebben we last van een raar geluid bij de vooras. Ja hoor er is al een wiellager versleten. Deze dingen zijn aardig aan de prijs omdat de 3L lupo veel onderdelen heeft van aluminium en deze niet deelt met zijn broertjes en zusje uit de VAG stal (gewone lupo en de arosa). Deze stond niet op de lijst van de VAG dealer als aankomend versleten of aangeraden te vervangen onderdeel. Het lager en een deel van de as zijn on los makkelijk met elkaar verbonden en zitten zo vast dat de garage het maar netaan los krijgt. Met nog wat bij komende kosten hebben we al weer een rekening van ruim € 400,- binnen gehaald. Wat hij aan brandstof bespaard kost hij extra aan onderhoud zo lijkt het. Ons gezicht gaat langzaam aan steeds zuurder staan en we vragen ons af of we toch niet beter met ons hard een auto hadden kunnen kopen en een mooie rode 147 2.0 JTS selespeed op het pad hadden kunnen laten zetten.

Baan wissel

  • 110.299 km

Baan wissel:
Mijn vrouw gaat wisselen van werk en gaat dichterbij werken. De reis afstanden gaan nu van 110 a 120km per dag naar 15 een forse afname. Om de Lupo een beetje in conditie te houden gaat hij 1 keer per week mee op een lange rit. Lang stil staan vind de Lupo niet leuk na 3 weken vakantie is de accu leeg kennelijk verbruikt hij stiekem een hoop (lek stroom) ook als hij niet aanstaat.

APK 2007

  • 113.231 km

De gereden km's zijn na de baan wissel dus aardig gedaald slechts 3000 km in 5 maanden tegen 35.000 in 1,5 jaar. De APK komt hij goed door desondanks is de rekening toch weer aardig voor een auto die in 1 jaar maar 16.000 heeft gelopen en dingetje hier en daar en zelfs bij de garage om de hoek komt de rekening dan nog boven de € 500,- een ditje en een datje wat me erg opvalt is dat de onderdelen ook relatief duur zijn. Een storing hier en daar zijn ook niet van de lucht. Met enige regelmaat (meerdere keren per dag) hebben we de handel van de stoel bediening in de hand we zijn er zelfs een kwijt geraakt maar de nieuwe blijft ook niet zitten lijm en kit hebben niet geholpen om de knop op zijn plek te houden. Als het vriest heeft hij soms geen zin om te starten met dikke nachtvorsten is hij niet van zijn plaats te krijgen en weigert de elektronica aan alle kanten echter geen garage heeft tot nu toe het probleem weten te takkelen.

De alfa doet inmiddels weer ruim 20K en kost in onderhoud minder aan bijkomende zaken APK afmelden en roetmeting kosten hetzelfde maar de 156 gaat gewoon door zonder dat er iets aan versleuteld moet worden. Ik ben dan ook voor stander om “duitse grundlichkeit” te veranderen in “Italiaanse grundlichkeit”

Dec 2008

  • 124.647 km

De Lupo is weer door de keuring met de nodige aanpassingen. De Km's zijn aardig gedaald en rechtvaardigen eigenlijk de diesel kosten niet meer. De auto heeft dan ook een tijdje op Internet te koop gestaan met het idee om toch weer te gaan kijken naar een Alfa 147 Selespeed of een Fiat met Dualogic bak. Echter bij het ter oren komen van het kwarttarief heb ik de bieders teleur moeten stellen en hebben we besloten hem toch nog maar aan te houden. De bouw kwaliteit van de VAG valt ons wel vies tegen de ventilatie roosters zo ongeveer het enige wat er aan kan rammelen ramellen regelmatig met een paar tikken op het dash is dat weer even weg. Knoppen heb je zomaar in de hand etc.

Na 325.000 km hebben we afscheid genomen van onze trouw 156 en deze verruilt voor de 159 die in MRB vors duurder is maar dat door de Lupo zijn 25% word dat gecompenseerd. Per saldo gaan we er dus niet op achteruit. Maar wel voorruit want de 159 is wel een wagen om je vingers bij afte likken een “bella machina”.

Niet meer schakelen onder de 0 graden

  • 136.991 km

De Lupo laat ons wel erg in de kou zitten met regelmaat laat hij ons staan en kan de 159 als bezem wagen dienst doen. Zo dra het kwik onder de 0 graden komt heeft hij kuren was het andere jaren af en toe eens nu bijna dagelijks. Na 500meter valt hij uit mijn vrouw probeert het weer na dat ze mij heeft gebeld na 3km een paar honderd meter van haar ouderlijkhuis stopt hij er weer mee en valt alles uit mijn vrouw zet hem aan de kant en loopt zwaar geïrriteerd naar haar vader waar ze aanbeld en een lift naar haar werk vraagt omdat mijn mobiel uit blijkt te staan. Hij moest toch te keuren dus een savonds brengen we hem maar naar de VW garage die op het verlengde van deze weg zit. Door de sneeuw rij ik hem weg 1 en dan naar 2 en ja hoor hij schakeld al niet meer K! Nu mar hopen dat er van die 5 keer rechts niks komt in de glad heid want het enege wat ik kan is hem dood remmen want neutraal wil hij ook niet meer. Voor het eerst in 15 jaar outo reiden vind ik reiden in sneeuw een hagelijke situatie. Gelukig komt er niks van rechts wel een tegen ligger en een geparkeerde auto aan mijn kant. De 159 volgt als bezem wagen stoppen of door reiden? Ik red het net om bij het passeren direct naar de andere weg helft te sturen en kom zonder brokken bij de garage. Ik rem net zolang tot hij afslaat en laat hem midden op de parkeerplaats achter. Het heeft vannacht niet meer gevroren en de garage krijgt hem weer van zijn plek. Hij komt netjes door de keuring maar de VW specialist in de buurt kan niet ontdekken wat het probleem is en als hij warm is is er niks meer aan de hand. Ook de VAG dealer (Heron) weet niet wat het is. Wel meld hij dat alle stekkers en dergelijke gereinigd zijn en deze aardig waren geoxideerd en zou het nu wel beter moeten zijn. Met een gepeperde rekening voor onderzoek die niet veel verder is gekomen dan analyse apparatuur gebruik en uren zoeken naar de storing die zich niet meer voordeed uit coulance deelt hij nog het aantal uren door 2.

Niet meer schakelen onder de 0 graden deel 2

  • 137.000 km

Armoede troef.

Het winter weer houd aan en de fix van de garage verhelpen het probleem niet. De lupo zwijgt in alle talen en als hij lopen wil is het maar kort. Deze winter heb ik dus constant een lifter mee want mijn vrouw weigert (terecht) nog langer in dat barrel te reiden. Op internet vind ik geen antwoorden op ons probleem. En mijn vrouw wil dus er graag van de wagen af. Op een van de dagen dat ze met een collega mee terug rijd komen ze bij diens garage langs een Citroen specialist in een dorpje in de buurt. Die vraagt zo eens waarom mijn vrouw met haar collega meerijdt. Dus mijn vrouw doet haar verhaal en hij vraagt zo even wat voor auto met in zijn achterhoofd ik weet wat jij stuk thuis heb staan. Een Lupo 3L o dat is de druk accumulator onderdeel nummer … kost € 27,50 Hij had al eens een andere klant gehad met het zelfde probleem en had zich er in vast gebeten en het probleem ontdekt toen hij een citroen achtige stikstof bol ontdekte wist hij wat het probleem was. Die houdt het hydraulische systeem op druk. Als deze het niet goed meer doet komt het systeem niet op druk. Daardoor schakelt de elektro hydraulische schakel robot niet meer. Als hij dan ook niet meer neutraal schakelt om dat de druk niet hoog genoeg is, dan slaat hij af en start hij dus ook niet meer.

Zit je dit nu te lezen en ken je het probleem weet nu wat je er tegen moet doen. Nu ik wist wat er mis was heb ik er ook eens op google naar lopen zoeken en vind ik tal van hits meer vergelijkbare problemen. Echter oplichter PON heeft besloten een forse prijs verhoging door te voeren op dit veel vuldig stuk gaande onderdeel. Het onderdeel kost nu € 106 excl BTW en montage. Na nog eens ruim € 200,- extra schakelt de Lupo weer na behoren.

De korte ritten over 60 zones die mijn vrouw er mee maakt vergen wel hun tol het verbruik licht nu vaak rond de 1:25 en dat is alleen te danken aan het feit dat ik hem regelmatig meeneem om roet te blazen zodat hij niet verstopt raakt.

Het doek is gevallen

  • 153.000 km

Na alle ellende van het afgelopen jaar was er 1 ding duidelijk de VAG gaat de deur uit.
Ok de problematiek rond de bak zijn opgelost maar mijn eega was hem nu meer dan zat. Maar ja wat nu weer een VAG in de vorm van een polo bluemotion? Nee na daar mee gereden te hebben en mijn broers ervaring tot dusver met zijn uitvoering zagen we deze sobere maar nette wagen (net van buiten) niet zitten. Wat dan een skoda, seat, Panda of 500. Nadeel de VAG’s hebben allemaal de 3 pitter en die viel al snel af. De panda en 500 zijn leuk maar ja ze gaat weer meer reiden. De 500 is erg leuk maar ja waar laatje een kinderwagen in de wat smal naar de achterbank lopende koffer die wel behoorlijk groter is handig voor een krat bier maar niet voor een kinderwagen die past er net niet in.
En ja inmiddels is de PE 85mjet beschikbaar. Dus daar maar mee gereden ze was meteen verkocht het saaie grijs is nu verruilt voor het Exotica RED. Zonder een traan te laten leveren we maar wat graag de sleutel in voor onze nieuwe rode bolide.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.