Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf176.500 km
KM-stand laatst255.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lupo 1.2 TDI

  • 255.000 km

Geschiedenis

Ik zocht een auto waarmee ik goedkoop veel kilometers kan afleggen. Met een fabrieksopgave van 1 op 33, was mijn interesse gewekt.

Op 25 juni 2011 heb ik mijn Lupo gekocht bij een universele garage. Hij is door de garage geïmporteerd uit Duitsland. De complete onderhoudshistorie was bekend.

Onderhoud

Tot aan de eerste apk keuring en 15.000 km verder (190.000 km), eigenlijk geen bijzonder onderhoud gehad, de motor Olie is bijgevuld. De lupo is met vlag en wimpel geslaagd.

Bij 200.000 km is het raammechanisme aan de rechterkant afgebroken en vervangen. Bij 205.000 km brak het knopje af om de elektrische spiegels te verstellen.

Volgende apk keuring 210.000 km, remblokken achter vervangen, handremkabel vervangen, olie en filters vervangen. De basis instellingen van de versnellingsbak zijn opnieuw ingelezen.

Comfort

Doordat de auto strak is geveerd en laag bij het asfalt ligt, heb je soms het gevoel of je in een kart rijdt. De stoelen zitten bij een rit van meer dan 1 uur, niet meer comfortabel.

Het is een gerobotiseerde handbak, dus eigenlijk gewoon een automaat. Hij schakelt soms wat schokkerig, met name in de file. Laatst stond ik stil op een heuveltje, ik gaf gas en de auto sloeg af. Op dat moment miste ik heel erg mijn koppelingspedaal.

Doordat de auto slechts 806 kilo weegt met 60 pk en een turbo, trekt hij snel op. Met name in de tussensprint wordt ik in de stoel gedrukt.

Verbruik

Mijn huidige verbruik is 1 op 26. Met een iets zwaardere rechter voet. Als ik mijn best doe, dan haal ik de 1 op 33. Echter hier ben ik ook zeer tevreden over. De meeste kilometers zijn woon-werk verkeer, over de snelweg.

Conclusie

Na 35.000 km voldoet de auto nog steeds aan mijn verwachting, buiten het normale onderhoud eigenlijk geen buitensporige kosten. Het werkelijke verbruik is laag, 1 op 26. Het comfort valt iets tegen maar is niet slecht te noemen.

Update:
De teller staat op 216.500 km
Tot op heden geen bijzonderheden

244.000 - Kleine beurt a 153 euro.
Koplampen worden wat dof, nog geen apk afkeur, 2de hands een setje op de kop getikt voor 37 euro.

250.000 km - remschijven en blokken aan de voorkant vervangen.

255.000 km
Over de sloopregeling is al veel geschreven, vanaf 1 januari 2016 is er ook een milieuzone in Rotterdam. Omdat ik toch ook wel eens de stad in moet (ga), ben ik gaan twijfelen om ook gebruik te gaan maken van de sloopregeling + terugkoop regeling auto op aardgas.

De kogel is door de Lupo
De Lupo wordt gesloopt, mijn volgende auto is een Duitse Volvo V70 bi-fuel (aardgas).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.