Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf310.000 km
KM-stand laatst380.415 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lupo 3L TDI omgebouwd naar handschakelen

  • 380.415 km

De Lupo 3L is origineel altijd een automaat, in de vorm van een gerobotiseerde 5-versnellingen handbak (met tiptronic). De bediening van deze bak werkt met hydraulische cilindertjes aangestuurd door laag-voltage electrische signaalgevertjes. Rijden met zo'n 3L is een apparte ervaring.

Dit schakelsysteem is echter ook de "achilleshiel" van de Lupo 3L TDI. De onder de eigenaren beruchte (dure) "gangsteller" is alleen goed werkend te houden door veel onderhoud en kennis van de werking, iets wat bij VW-dealers helaas meestal niet voldoende aanwezig is. Zeer dure reparaties en vaak onnodig vervangen van de versnellingsbak en de gangsteller zijn het gevolg.

Een aantal jaren geleden heb ik een tijdje een Lupo 3L gehad, maar na beginnende problemen met de gangsteller en een dealer die niet wist wat hij er mee moest, heb ik deze hierdoor vrij snel al weer verkocht.

2 jaar geleden hoorde ik echter dat het mogelijk is om het electro-hydraulische schakelsysteem van de 3L te vervangen door een "gewone" schakelpook en koppelingspedaal. (bak blijft dezelfde)

In Duitsland heb ik twee jaar geleden voor weinig een Lupo 3L gekocht die niet meer wilde schakelen, maar verder wel aantoonbaar "scheckheftgepflegt" (dealeronderhouden) met alle bijbehorende rekeningen en boekjes. (originele motor en bak)
Hier in Nederland is mijn 3L omgebouwd naar handschakelen, waarna ik er inmiddels 70.000 km probleemloze kilometers mee gereden heb.

Met een verbruik over de laatste 60.000 km van 1 op 31,4 Diesel en geen wegenbelasting, is deze auto nog altijd onovertroffen zuinig (ondanks de concurentie die, op papier tenminste.., in de buurt komt.
Mijn rijstijl is wel rustig, ik rij zelden sneller dan 120, meestal zelfs iets langzamer.

Al met al ben ik erg blij met dit autootje , dat ondanks zijn afmetingen, zeer geschikt is voor lange afstanden door zijn rustige motorloop, grote actieradius en verassend ruime interieur.
En de 386.000 km die inmiddels op de klok staan, zijn hem niet af te zien, en hij loopt nog altijd als een zonnetje.

En dat voor een 1200 turbo-dieseltje !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.