Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst310.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen met de Lupo 3L TDI

  • 173.000 km

Mijn aandacht voor deze Lupo 3L werd getrokken door de vrijgegeven wegenbelasting terwijl het toch een diesel is, en het enorm lage dieselverbuik van maximaal 1:37. Al met al zou dit dus het meest goedkope autorijden van Nederland moeten zijn, en met de meeste afstanden zelfs goedkoper dan de trein! De aanschaf van de auto is wel duur. Voor hetzelfde geld had ik een auto kunnen kopen met minder kilometers uit een jonger bouwjaar met airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen. Zaken die toch vrij standaard zijn tegenwoordig, maar ontbreken in mijn Lupo. Toch neem ik het allemaal voor lief.

Het is namelijk goed om te beseffen dat deze lupo 3L, ondanks dat het een Lupo is, toch een hele bijzondere auto is! Er rijden er slechts een handjevol van in Nederland, en de techniek in deze auto is bijzonder. Dit laatste maakt dat problemen met deze auto wellicht niet bij elke dealer zijn op te lossen, sterker nog: er is maar 1 dealer in Nederland die er "echt" verstand van heeft. De onderdelen die eventueel gebruikt moeten worden bij een reparatie zullen ook duurder uitzijn. Dit alles maakt het kostenplaatje toch minder rooskleurig dan de wegenbelastingvrije, dieselrijdende zuinige auto doet vermoeden: als er iets aan kapot gaat dan betaal je de hoofdprijs.

80% van de onderdelen van deze auto verschillen van "normale" lupo's. Alles is gedaan om de auto zo licht mogelijk te krijgen: aluminium panelen, magnesium velgen en stuur, lichter glas, geen reserveband, 3 cilinders in een aluminium blok gekoppeld aan een zeer geavanceerde automatische versnellingsbak die ultra lang kan doorrollen. ook is er geen overbodige luxe voor gewicht- en energiebesparing. Ook is er gedacht aan luchtweerstand : de voorbumper is extra laag, de achterklep is van aluminium en loopt verder door dan bij andere lupo's, de spiegels zijn anders gevormd en stootstrips ontbreken. Alles voor zo min mogelijk gebruik.

De eerste kilometers met deze auto zijn best vreemd. Ik was een volautomaat met 3 versnellingen gewend. Natuurlijk is de Lupo 3L ook een automaat, maar het is duidelijk te merken dat er toch een andere versnellingsbak onder hangt. De versnellingsbak kan het beste simpel uitgelegt worden als een handbak met een robot die de koppeling bediend. Vooral het schakelen van 1 naar 2 gaat schokkerig en traag. Alle daaropvolgende versnellingen gaan heerlijk soepel.

De auto is sportief afgeveerd. Maar ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar daar wellicht iets aan gedaan heeft.

Momenteel zijn er een paar dingen mis met de auto. Het start stop systeem werkt nog niet optimaal, het radiobereik is slecht, en de acterruitverwarming is defect. Echter valt dit alles onder bovag garantie, dus daar ga ik binnenkort mee terug naar de dealer.

Al met al ben ik trots om deze auto te bezitten, en hoop ik voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

problemen

  • 179.000 km

In eerste instantie waren er een aantal kleine problemen aan de 3L:
* zo deed de achterruitverwarming het niet,
* het startstopsysteem stopt wel altijd goed, maar starten niet altijd zoals het bedoeld is.
* de verlichting-zoemer deed het niet.
* radiobereik was erg slecht.

Al deze dingen, behalve het startstopsysteem zijn vorige maand netjes kosteloos onder BOVAG gerepareerd. Het startstopsysteem had ook gerepareerd moeten zijn, maar dat is tot op heden nog niet gelukt door de BOVAG garage, dus daar mocht ik nog later voor terugkomen. Gelukkig geen heel groot drama, want door de ECO stand uit te doen, gaat ook het startstopsysteem uit, en dus heb je nergens last van.

toch kwamen er problemen! Vorige week was een weekeindje zeeland gepland. Maar al na 2 bochten van ons huis verwijderd, wilde de lupo niet meer koppelen, en stond hij in een noodloop. De anwb kwam er aan te pas, en resette de auto. Maar de volgende dag hetzelfde probleem. De problemen leken vervolgens steeds erger en vaker voor te komen. Inmiddels is de auto keurig door de dealer met een takelwagen opgehaald, en ben ik in afwachting hoe snel, en wat er gerepareerd zal gaan worden. Zelf hoop ik op een ingrijpende reparatie, want alles valt nog onder BOVAG. Wel hoop ik hem op tijd terug te krijgen voor mijn vakantie naar Frankrijk toe.

kleine aanpassingen aan de auto.

  • 174.000 km

Ik ergerde me flink aan het ontbreken van een dashboardkastje en bekerhouderunit. Deze heb ik via ebay Duitsland aangeschaft, afkomstig uit een luxere standaard Lupo of oude type Polo.

Het was een flinke klus om dit alles in te bouwen, maar het is gelukt en werkt prima.

Verder heb ik speakers gemonteerd in de daarvoor bestemde gaten bij de achterbank in de zijkanten. De kabelboom lag hiervoor al helemaal klaar af-fabriek.

Verder heb ik speciale automatten besteld. Helemaal op maat voor dit speciale type auto, en afwijkend modeljaar. (2000 is namelijk een soort tussenmodeljaar).

Verder heb ik het isolatiemateriaal voor de binnenkant van de motorklep weten te regelen. Voor demping van het geluid.

Momenteel ben ik bezig met de bodemplaat te kopen voor onder de motor. Deze heeft de auto origineel wel, voor een lager verbruik door goede rijwindgeleiding. Echter zijn veel garagebedrijven laks, en verwijderen deze tijdens reparaties, en plaatsen deze dan niet meer terug.

3L gerepareerd onder bovag garantie

  • 181.000 km

Zoals bij mijn laatste update bleek, waren er wat versnellingsproblemen.

Deze bleken te berusten op een onderdeeltje van 4,80 euro. een geleidebuslager van de automatische koppeling. Gelukkig was alles onder bovag garantie, en werd het gedaan door een garage die er verstand van had. De garage heeft kosten nog moeite bespaard om me tevreden te houden, want naast dit goedkope onderdeeltje is ervoor gekozen om gelijk ook maar de koppelingsplaat en wat andere zaken te vervangen nu de auto toch zo gedemonteerd was. Uiteindelijk dus al 2100 euro totaal voordeel gehad van mijn aankoop bij BOVAG dealer.

de auto rijdt inmiddels beter dan ooit. Een teken dat de auto echt in goede staat is, is trouwens dat de auto nu ook kan starten in de stop-stand van de pook, en dus niet alleen in de neutraal stand. Dit is een storing waar zelfs de experts vaak geen raad mee weten.

Verder zijn door de koppelings-reparaties ook de startstop systeem problemen verdwenen. De auto doet het dus zoals het hoort : als je bij een stoplicht staat met warme motor, en je staat meer dan 3 seconden stil dan valt de motor uit. zodra je je voet van de rem haalt , en dus wil gaan rijden, start de auto direct en ben je razendsnel weg.

Ik ga volgende weken op vakantie, en over een maand zal mijn garantie verlopen zijn. Ik hoop dus op veel probleemloze tijden. Maar als er dan toch perse iets moet foutgaan, laat dat dan alsjeblieft nog tijdens de komende maand zijn.

Momenteel zit ik echt voor een dubbeltje op de eerste rij. want even concreet : ik ga naar frankrijk op vakantie. 800km heen, en 800km terug. dat betekend dat ik 2x voor 40 euro moet tanken , en met een halfvolle tank zal terugkomen in Nederland. En dat zijn geen mooie cijfers van Volkswagen, maar echt haalbare verbruikscijfers!

halfjaar in bezit

  • 189.000 km

Inmiddels is de 6 maanden BOVAG garantie afgelopen, en is er voor ruim 2500 euro gratis (voor mij) aan verspijkerd tijdens die periode. Pas geleden kwam hier het airbag lampje bij op het dashboard : er moest een nieuwe airbagring in het stuur. Gelukkig nog net onder garantie.

de bodemplaat voor onder de motor heb ik op de kop weten te tikken, en zit er netjes onder. Evenals een hoedenplank, niet standaard maar een optie bij de 3L.

de verbruikscijfers zijn als volgt geweest over de afgelopen 15000 km. :
zuinig rijden : 3,3l/100km = 1:30,3
normaal rijden : 3,8l/100km = 1:26,3
volbeladen auto op vakantie met 140kmh : 4,1l/100km = 1:24,4

Momenteel heb ik een garantieclaim ingediend bij volkswagen voor enkele lelijke lakplekjes. Ik ben benieuwd in hoeverre ze hier in meegaan.
edit : bericht gehad van Volkswagen. ze gaan niet akkoord met de garantieclaim omdat ze vinden dat de schade niet van binnenuit. Ik heb bezwaar gemaakt met een mooie brief, en tevens ben ik in onderhandeling met de bovag garage waar ik de auto gekocht heb. die wilt wellicht iets voor me doen.

ook is het airbaglampje weer gaan branden. ondanks dat ik GEEN garantie meer heb, wil de bovag garage me toch helpen. top service!

onderhoud

  • 194.000 km

ik heb onlangs de auto zelf een grote beurt gegeven. Er zit nu hoogwaardige 0w30 olie in. En ik heb er mooie winterbanden onder gezet. Het verbruik is wel enigsinds gestegen door de kou, wind en de winterbandjes. het is nu ergens rond de 3.9liter gemiddeld met vrijwel alleen maar stadsverkeer.

ook heb ik speciale wieldoppen van de audi a2 3L gemonteerd. Dat is een audi met exact hetzelfde verbruik, motor en versnellingsbak. De wieldoppen in kwestie zijn volledig dicht, zelfs het ventieldopje. Hierdoor krijgt de auto nog meer de eco look die ik nastreef.

lakschade opgelost, en een fsi spoiler gemonteerd

  • 197.000 km

In overleg met de garage van aankoop is de lakschade hersteld. We hebben ieder de helft betaald, in mijn geval slechts 175 euro. Voor dit bedrag zijn beide spatbord roestplekjes hersteld, en is er een speciale lupo FSI spoiler gespoten en gemonteerd die ik via ebay duitsland op de kop had getikt. Het is een spoiler die beter voor het verbruik zou moeten zijn, en er zijn slechts tientallen autos van in Nederland met deze spoiler. aangezien ze in kleine aantallen zijn gemaakt, en slechts bij de bouwjaren 99/00 van de lupo fsi leverbaar waren. in deze bouwjaren deelde de fsi zijn achterklep met de lupo 3L. al met al ben ik zeer trots. nu even proberen een foto in te voegen.

Schade gereden + onderhoud

  • 203.000 km

Helaas heb ik afgelopen maand schade gereden. Op de slechtst denkbare plek heb ik een paaltje geraakt bij het naar achteren rijden.

Het paaltje doorboorde mijn 2 weken oude jubileum editie achterlicht, de achterbumper ( boven / onder ) , maar het ergste was : de achterkant van het achterste zijpaneel is geraakt, naar voren gedrukt, en heeft zo het dak omlaag getrokken en de linker deur-opening in elkaar gedrukt. De reparatie heeft me ruim 2700 euro gekost, maar het is zijn geld waard geweest. Ik wilde hem hoe dan ook nog laten opknappen.

Ik ben er wel een beetje op vooruit gegaan, al is het voor een hoge prijs. De achterbumpers zijn nu namelijk volledig in kleur, net als een klein deel van de voorbumper.

Ook had ik afgelopen week wat lekkage bij de brandstoffilter. Hiervoor moest eea vervangen worden, en de motorruimte moest worden gereinigd. Dit kostte me totaal 200 euro.

Morgen gaan de zomerbandjes er weer onder. Dat is fijn, want dan kan het echte zuinige rijden weer beginnen! de gemiddelde verbruiksmeter staat nu op een goede 1:27. Maar met de zomerbandjes en aluminium/magnesium zomervelgen, wordt dit straks nog veel zuiniger!

Onderhoud en updates

  • 222.000 km

Als clublid van de officiele Volkswagen Lupo 3L club, te vinden op http://www.3-liter.nl/forum was het vorige week lekker klussen geblazen! Eens in de zoveel tijd organiseert de club namelijk klusdagen, waar de clubleden lekker kunnen klussen aan hun auto, en hierbij hulp krijgen als dat nodig is.

Ik heb met hulp de auto een beurt gegeven :
-oliefilter
-motorolie (5w30)
-luchtfilter
-interieurfilter
-homokineethoes-klemmen vervangen
-nieuw homokineetvet
-versnellingsbakolie vervangen
-hydrolische schakel olie gecontroleerd
-nieuwe basisinstellingen (schakelmechaniek)

vooral dat laatste merk ik duidelijk bij het schakelen, het gaat een stuk soepeler nu.

Ook heb ik nog wat kleine updates uitgevoerd aan de auto :
-cruise control ingebouwd
-achterlicht bewerkt
-splitter op voorbumper
-nieuwe lichtgewicht motorkap (-7 kilo)
-nieuwe grille
-centrale deurvergrendeling met klapsleutels
-alarm
-zonnepaneel op accu
-luxe hoofdsteunen

En ik heb mijn interieur laten reinigen, waarbij de bekleding is losgehaald van de stoelen, om ze zo grondig te reinigen.

Verder heb ik vorige week de winterbandjes er weer onder gezet.

Verder geen problemen aan de auto gehad, en ik maak nog heerlijk kilometers. Meestal met gemiddeld rond de 3,7L.

het meeste wat ik tot nu toe op 1 volle tank heb kunnen rijden , is 1240km.

voortgang

  • 240.000 km

intussen rijdt het autotje nog steeds prima door.

sinds de laatste updates is het ruitenwissermechanisme vastgelopen. Schijnt een bekend probleem te zijn : vuiligheid hoopt zich op in het asje, waardoor het asje vastloopt. Helaas was repareren niet mogelijk, dus een nieuw mechanisme a 70 euro ingebouwd. Die werkt nu prima.

Bij de APK in maart moest er een stuurkogel rechts vervangen worden. Dat heeft me 12 euro gekost.

Ook was er pasgeleden een klusmeeting met de 3L club. Daar bleek dat ik een lekkage aan mijn turboslang had die vrij recent en vrij hevig was. Gelukkig was ik er optijd bij, en kon het simpel en gratis opgelost worden.

Op deze klusmeeting is tevens de complete warmtewisselaar verwijderd onder de motorkap, deze was door het afsluiten van de EGR met metalen plaatjes namelijk toch al overbodig geworden.

Ook heb ik andere velgjes aangeschaft: van de Lupo FSI.

En dan is er nog de voorruit, deze is standaard erg dun bij de 3L. Nu had ik vorige week een barst die toch niet meer gerepareerd kon worden, en dus heb ik gekozen voor het monteren van een ruit uit de GTI. Die is dikker, dus heb ik niet meer zo snel sterretjes.

En dan zijn er nog de remschijven. Deze waren nog niet superslecht, maar toch heb ik ze vast vervangen. Door brakemax exemplaren welteverstaan. In eerste instantie leken de bijbehorende remblokken niet te remmen aan de naafzijde van de schijf. Maar inmiddels begint er eindelijk teken van slijtage aan de naafzijde te komen. De nieuwe blokken moesten dus echt nog even inwerken.

Nu maar eens sparen voor een Distributieriemwissel. Die zou eigenlijk elke 60dkm moeten plaatsvinden, en bij de nieuwere motorcode elke 90dkm. Echter zijn de experts het erover eens dat er tussen de twee motorcodes voor de distributieriem geen enkel verschil is. Daarom hanteer ik ook maar de 90dkm. Inmiddels heeft de huidige 70dkm gelopen.

  • 265.000 km

Het autotje rijdt nog steeds prima.

bij 245.000 heb ik de distri riem iets eerder dan gepland vervangen. de oude stond op instorten, wat de vraag deed rijzen of dit onderhoud wel was gedaan bij de afleverbeurt zoals op de factuur stond.

ook is bij het vervangen van de distri riem de nokkenastiming gecorrigeerd. waardoor het motortje veel fijner liep. zuiniger en pittiger. de topsnelheid is daarbij van 156 naar 178 (gps) gestegen.

verder zijn de remtrommels achter vervangen, en de nieuwe brakemax remschijven nogmaals vervangen omdat deze binnen 8000km krom waren.

dan nog wat stuurkogeltjes vervangen.

en om mezelf te trakteren heb ik een setje OEM lupo GTI koplampunits gekocht, welke standaard xenon hebben. Werkelijk fantastische lichtopbrengst, zonder strooilicht.

op naar de 3 ton!

Eurotrips en upgrades

  • 310.000 km

Inmiddels weer wat km's verder.

DE Lupo 3L heeft weer vele upgrades ondergaan, waaronder een 1,5meter groot panoramadak afkomstig uit een Renault Twingo. Ook zitten er nu origineel Volkswagen Lupo GTI koplampen in, en stoelverwarming. Verder is de auto volledig herspoten. Dus hij staat helemaal strak in de lak.

Afgelopen zomer is de auto in Belgie, Frankrijk, Spanje, Andorra, Monaco, Italie, Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Duitsland en Luxemburg geweest, en enkele weken geleden ben ik in Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Kroatie en Slovenie geweest.

De Lupo rijdt nog steeds prima en heeft naast regulier onderhoud geen problemen gehad. Zo is de multiriem vervangen, samen met de achterwiellagers. Ook heb ik een schroefset gemonteerd. Niet omdat ik hem perse lager wilde, maar na 3 ton waren de originele schokbrekers en veren gewoon op.

Kortom, ik geniet nog steeds van elke rit in de 3L !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.