Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 155.000 km

Een zeldzame auto

Het is al een tijdje geleden dat ik deze auto had en ik was bijna vergeten dat ik er een review voor had geschreven, dus heb ik besloten mijn ervaringen toch maar online te zetten.

De Lupo 3L was een klein dieseltje, volgestopt met techniek om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Je ziet het er haast niet aan af, maar qua progressiviteit was deze Lupo zijn tijdgenoten ver vooruit. Ik persoonlijk vind het dan ook zonde dat hij, mede vanwege zijn hoge kostprijs en gebrek aan leverbare opties, niet meer wordt geproduceerd. We zullen dat baby-olifantensnuitje steeds minder gaan zien.

Deze review schrijf ik nadat ik zo'n 10000 km in de Lupo heb gereden. De reden voor de verkoop is dat ik eenvoudigweg te weinig kilometers maak (o.a. vanwege een nieuwe baan waarbij ik ben gaan treinen) en daarom een kleine, zuinige benzine-auto beter bij mijn situatie past. Zie hiervoor mijn andere review van de Aygo.

Techniek

Ik kan het niet laten om bij de techniek stil te staan, dit is immers wat deze auto zo speciaal maakt. Technofoben: scroll verder naar het gedeelte "Ervaringen"! :)

Alle extra toegepaste technieken dienen allemaal 1 doel: het verbruik van niet meer dan gemiddeld 3 liter diesel per 100 km. De trukendoos bestaat uit:
- Een bezoek aan de weight-watchers. Het gewicht is slechts 800 kg, bijna 150 kilo minder dan de Lupo-broertjes. Aluminium is het toverwoord; portieren, motorkap en het motorblok zijn van aluminium. Stuurbekrachtiging, airco, centrale deurvergrendeling en elektrisch te openen ramen wegen allemaal aanzienlijk veel en zijn taboe, tenminste voor modeljaren '99 en '00. Spartaans, maar niet erg.
- Een semi-automaat die zeer snel opschakelt. De computer (die het systeem aanstuurt) probeert zo snel mogelijk op te schakelen. Bij 50 km/h rijd je in de 4, bij 80 km/h wordt de 5 al ingeschakeld. Zelf schakelen kan ook, met een tikje tegen de hendel (Tiptronic).
- Een economy-stand. Hiermee worden het stop-/startsysteem en automatische ontkoppeling ingeschakeld en daalt het vermogen (zo uit mijn hoofd) naar 30 kW. Ook wordt een nog strakker schakelprogramma toegepast. Automatisch ontkoppelen houdt in dat tijdens het rijden bij het loslaten van het gaspedaal de auto in de vrij wordt gezet. Zo kun je enorm ver uitrollen. Geef je weer gas of raak je het rempedaal aan wordt er weer aangekoppeld.
- De hoge bandendruk (~ 2,5 bar) zorgt ervoor dat de rolweerstand laag wordt gehouden en dat er lang kan worden uitgerold. Nadeel: minder grip! ABS is standaard, gelukkig.
- Een lage Cw-waarde van 0,29 en daardoor dus weinig luchtweerstand.

Ervaringen

Motorisch

De aandrijving geschiedt met een 45 kW 1.2 TDI met variabele turbogeometrie en pompverstuivertechniek. Dat het een driepitter is kun je wel horen en voelen. Lawaai is er eigenlijk niet op storend niveau (afgezien van het feit dat TDI's sowieso al rumoeriger klinken dan andere motoren). De versnellingen zijn erg lang, ten gunste van het verbruik - 120 km/h rijd je al bij slechts 2200 RPM. Ik kreeg dan ook nooit de indruk dat ik hard aan het rijden was, door de lage toeren en het ruimtegevoel dat je hebt lijkt het alsof alles een stuk trager gaat. Accelereren vanuit stilstand is gewoon traag te noemen. Geeft ook niks, je leert erdoor het verkeer zó in te schatten, dat je het stilstaan en optrekken tot een minimum kunt reduceren. Remmen gaat iets minder soepel, maar goed - een auto die boven alles gemaakt is om zo efficient mogelijk vooruit te komen heeft nou eenmaal een langere remweg. De ontwerpers hebben goed ingezien dat ABS onontbeerlijk is bij deze auto. Olieverbruik: een voorzichtige, ruime schatting zegt mij dat er ongeveer een halve liter doorheen is gegaan in al die tijd. Maar olieverbruik heeft hij altijd vanwege de dunne long-life olie.

Rijden

Cruisen, daar is deze kleine voor gemaakt en dat merk je aan alles - de lage toeren bij 120 km/h, het dieseltje dat lekker pruttelt op de snelweg en de ruimte voorin de auto. Het is net alsof de bak, wanneer die de 5e versnelling heeft ingeschakeld lijkt te willen zeggen "He he, eindelijk kunnen we lekker gaan rijden."
De wegligging is goed, al zorgt het gebrek aan hydraulische hulp bij het sturen wel dat je de handjes continu aan het stuur moet houden. Bovendien kent de 3L flink wat onderstuur dankzij de bandjes met lage rolweerstand, je moet het stuur steeds verder draaien als je een lange bocht neemt. Ik heb dit nog niet zo erg meegemaakt in een andere auto, maar wederom geldt dat als je eraan bent gewend het niet meer zo erg is. De langere remweg, onderstuur en geen stuurbekrachtiging maken het wel noodzakelijk dat je defensief rijdt. Ik zou niet graag in een uitwijk-situatie komen met de Lupo.

Interieur

Voorin de Lupo waan je je koning te rijk met de ruimte die je hebt, maar dit gaat wel weer ten koste van de passagiers achterin. Over de bagageruimte heb ik niets te klagen. Je weet hoe groot die is, daarmee moet je het doen. Met zijn tweetjes op vakantie met een zware koffer, wat tassen en een koelbox is geen enkel probleem.

Voor een deel wordt het gebrek aan accessoires gecompenseerd door het futuristisch aandoende interieur van de auto. Er zijn 2 verbruiksmeters, eentje voor het verbruik per 100 km (digitaal) en eentje die continu weergeeft hoeveel diesel er doorheen gaat. Verder is het vaak aangehaalde 'saaie maar degelijk aandoende' interieur van Duitse auto's hier zeker van toepassing. De meters zitten in 2 'kokers', de cijfers zijn duidelijk. Ik vind de rood-/blauwe verlichting nog steeds erg prettig voor de ogen. Het lichtmetalen stuur en pookje (van magnesium) geven een beetje een 'Enterprise' gevoel.

Je stapt de auto in met een ander pakket aan eisen en verwachtingen, wetende dat het weglaten van extra's de auto zuiniger maakt. Op den duur went het. Het enige dat ik af en toe echt een gemis vond was de stuurbekrachtiging.

Op vakantie richting Alpenland

Lekker rustig over het asfalt dieselen, heerlijk. Heuvel op, geen probleem. In de 5 bij laag toerental is er voldoende kracht aanwezig. Heuvel af kan zonder het gaspedaal aan te raken, zelfs bij lage percentages hoefde ik geen gas bij te geven maar alleen af en toe af te remmen. Het automatische schakelprogramma kan het beste worden uitgezet wanneer er in de "echte" bergen (> 20%) gereden moet worden, omdat je dan laag in de toeren niet boven komt. Bovendien 'voelt' het schakelprogramma niet goed aan dat je flink steil omhoog gaat dus als je net hoog in de toeren komt wordt er doorgeschakeld. Met als gevolg dat je vaart verliest en er weer teruggeschakeld wordt.... en dat schiet voor geen meter op. Eenmaal met tiptronic gaat het heerlijk. Om zonder koppeling te kunnen schakelen is af en toe een uitkomst!

Wat kan eraan kapot?

De betrouwbaarheid is voor mij in orde, ik heb niet langs de weg gestaan en wat voor weer ook, hij startte altijd. Maar mijn oordeel is zeker niet allesomvattend omdat ik niet weet hoe de auto zich gedraagt bij een hoger aantal kilometers per jaar. Toch is hij reparatiegevoelig en Volkswagens zijn erg duur qua tarief en onderdelen. En, een echte kwaal van dit Duitse merk zijn het verslinden van de lampjes. Ook de temperatuursensor - eveneens een zwak punt - is vervangen. En, tijdens de grote beurt moesten nogal wat zaken vervangen worden (slot portier, remleiding en remschoen achter, oliedruksensor, kabel voor binnenverlichting en nog wat andere zaken die ik uit mijn hoofd niet meer weet). Dit leverde een torenhoge rekening op. Jammer van die absurd hoge prijzen. Bovendien scheen het hydraulische schakelsysteem bij een groot deel van de 3L's kapot te zijn gegaan - duur!

Het verbruik

De hamvraag! Laten we eerlijk wezen, de 33 km op 1 liter diesel haal je alleen als je veel snelweg en 80 km-wegen rijdt. Tot 110 km/h rijd je op zijn zuinigst, 120 km/h en verder kost helaas veel brandstof (scheelt zomaar 0,5l/100 km met 110 km/h). Maar goed, ook een 3L kan de wetten van de mechanica niet de baas.

Bij 60% stadsverkeer en 40% 80km-/snelwegen kwam ik in de zomer uit op
3,5l/100km. In de winter gaat het verbruik wat omhoog maar dat is logisch. Je merkt het verschil in rolweerstand als er winterbanden onder liggen. Het verbruik lag met winterbanden op 4l/100 km en dat valt toch tegen. Bij fikse wind tegen en bij 120 km/h moet je je best doen om 1 op 25 nog te halen.

Nadelig

- Zijwindgevoeligheid. Door het lage gewicht voel je je bij zware wind als een strandbal die wegwaait. Ik ben bijna door het tegensturen tegen een tunnelwand aangeklapt toen de wind wegviel.
- Schokkerig optrekken en schakelen in de 1 en 2. Het mechanisme gaat in de lage versnellingen nogal bruut te werk. Dit is wel eenvoudig te omzeilen door met het gaspedaal te spelen, maar vergt enige gewenning. Niet fijn in de stad.
- De Lupo heeft lang nodig om wakker te worden. Omdat de motor zo efficiënt mogelijk is wordt deze niet snel warm. Voorzichtigheid is dus geboden bij koude starten. Het valt me overigens 100% mee dat de auto iedere keer startte zonder een krimp te geven, zelfs bij strenge vorst.
- Onderhoudskosten. Dure onderdelen en uurtarieven doen de rekening al gauw stijgen tot een bedrag waar je van achterover slaat.
- De remschijven slijten snel omdat de auto haast niet op de motor afremt en extreem lang uitrolt. Ook deze zijn duurder dan conventionele schijven, omdat ze van aluminium zijn (gewichtsbesparing!), en daardoor groter.

Uitleg voor de waardering:
Comfort - Tja, met 0,0 aan extra's is dit natuurlijk niet al te hoog. Toch is het om uitgelegde redenen niet storend. Je kunt er heerlijk rustig mee 'cruisen'. Bovendien zitten de stoelen prima en heb je voorin veel ruimte. Daarom een gemiddelde van 3 sterren.
Prestaties - Zuinig, sterk, en redelijk wat kracht in de lage toeren. Hier geef ik 4 sterren voor.
Betrouwbaarheid - Nooit stil gestaan, toch gaan er wel dingen kapot die vervolgens veel kosten. Drie sterren.
Kosten - Reparaties en beurten zijn schreeuwend duur. De lage wegenbelasting en het lage verbruik compenseren wel, maar niet genoeg. Vandaar 2 sterren.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens