Volkswagen Lupo 1.0 Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.0 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Destijds van een bescheiden Cuore overgestapt op een veel veiliger VW Lupo. In een flitsende gele kleur rijden we er thans ca. 15.000 km per jaar mee. De verhouding stad/buiten is ca, 60/40.
In de stad is het een zeer handzaam, licht sturende auto met net voldoende (37 kW) vermogen. Helaas is de bagage ruimte wat aan de kleine kant, echter door het naar voren klappen van de achterbank leuningen (60/40) wordt extra ruimte gemaakt. Mede door de grote portieren én de easy-entry stoelen is de instap naar achteren nog redelijk.
Zoals gebruikelijk bij VW is de wegligging perfect. De remmen doen hun werk ook naar behoefte. Jammer dat de 1.0 liter motor zoveel brandstof nodig heeft (boven de 1:12,5 komt de motor nooit) zelfs bij een rustige rijstijl en een snelheid op de buiten weg van maximaal 120 km/h. Echt veel sneller is zeker niet aan te raden omdat dan de motor behoorlijk geluid begint te maken.
Een zeer negatief punt van deze VW zijn de onderhoudskosten. De prijzen van de servicebeurten zijn, in vergelijk met b.v. mijn Toyota Avensis, schrikbarend hoog. Mede gelet de nieuwprijs zit het er niet in dat we opnieuw een Lupo kopen. Het vergelijk met de Yaris kan de Lupo niet aan. De dames in de familie zijn overigens nog steeds weg van de flitsende uitstraling.
PROBLEMEN
Na 13 maanden: defecte sensor stationair toerental. Motor wilde daardoor niet blijven draaien. Onder coulance verholpen.
Na 31.000 km (precies 2 jaar) de keerring van de nokkenas versleten, lekkage via koelvloeistofpomp schakelaar achteruitrijlampen defect. Kosten ca. nlg 1500,00 (deels door standaard coulance vergoed een gedeelte zelfs voor rekening van de dealer). Op zich een compliment waard!
Op gegeven moment moest de auto terug voor een fout in de remslangen. Vier keer geprobeerd een afspraak te maken: De nieuwe remslang stond maanden in Back-Order!!! Uiteindelijk heeft de dealer een slang van een ander type opgezet (vlgs daeler kon dat ook).
Na 15 maanden ´zakt´ de snelheidsmeternaald bij het nemen van een bocht terug naar 10 km/h. Zodra de auto weer recht rijdt is het euvel verholpen. Mede door de hoge kosten laat ik het niet repareren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging
- 2002
- 164.081 km

Volkswagen Lupo 1.4-16V Comfortline Automaat, Airconditioning, zeer lage km stand, elektrische ramen, achterbank in delen neerklapbaar
- 2003
- 38.314 km

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging ***Zuinige Auto***
- 2000
- 267.364 km