Volkswagen Lupo 1.0 (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lupo 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Eerste verslag
- 101.000 km
Hallo allemaal,
Ik lees regelmatig verslagen van verschillende auto's, vooral gewoon omdat ik het leuk vind om te lezen wat mensen vinden van auto's en hoe ze bevallen. Ook bij aanschaf van een auto lees ik regelmatig verslagen door om tot een goede beslissing te kunnen komen. Bij deze wil ik dan ook mijn bijdrage leveren aan de autoweek database.
Achtergrond:
Ik ben een student die vrij veel kilometers maakt naar familie, hierbij komt dat ik voor mijn studie gewerkt heb en toen een auto had. Je raakt gewend aan een auto en wilt/kunt daarna niet meer zonder. Na een peugeot 205 en ford fiesta in mijn studententijd versleten te hebben ben ik terecht gekomen bij de VW Lupo.
Eerste kilometers:
Wat meteen opvalt is de degelijkheid, de 205 is qua ruimte groter en de ford fiesta was met airco en automaat vele malen luxer, maar zodra je de deur van de VW dicht gooit merk je direct verschil. Het klinkt stevig en robuust. Waar ik persoonlijk erg blij van wordt is dat de motorkap omhoog gehouden wordt met een luchtveertje. Simpel, goedkoop maar bij auto's die het 10, zoniet, 20- voudige waard zijn kom ik nog wel eens een stokje tegen die ertussen gezet moet worden. Erg persoonlijk natuurlijk, maar daar kan ik me enorm aan ergeren.
De kleine 1.0 motor met 50 pk is geen snelheidsmonster. Maar wanneer je geen haast hebt is er niks aan de hand.
De eerste kilometers viel mij het verbruik tegen, 1 op 13 werd er gereden met de eerste tank. De auto is gekocht met nationale autopas, waaruit op te maken was dat er de laatste 6 jaar niet meer dan 2000 km per jaar mee was gereden. na 4 tanken benzine leeg gereden te hebben op de snelweg was het verbruik terug gelopen tot ongeveer 1 op 18/19. Ik ben een zuinige rijder, en deze cijfers bevallen mij dan ook prima.
Vakantie:
Om de auto aan een ultieme test te onderwerpen hebben we besloten om er mee op vakantie te gaan. Een week voor de vakantie begon uit de radiateur vloeistof te lekken, door steenslag waren hier niet één, maar minstens 5 gaten ontstaan die het koelvloeistof reservoir sneller leeg lieten lopen dan dat ik het bij kon vullen. gelukkig 2 dagen voor de vakantie een nieuwe kunnen installeren.
De VW ingeladen en met alle 50 pk's goed opgewarmd naar Rome. Het eerste deel naar Milaan 's nachts gereden om de hitte te vermijden maar van Milaan naar Rome toch door de Italiaanse zon gereden. Erg heet voor ons(de lupo heeft geen airco), maar de lupo had nergens last van.
in 3 weken hebben we meer gereden dan de auto de voorgaande 2 jaar bij elkaar heeft gedaan.
bij ongeveer 97000 km naar de APK geweest, zonder ook maar enig probleem weer opgehaald. Wel even preventief de olie vervangen.
Ondertussen is de 100000 km gepasseerd en wordt er deze week een nieuwe einddemper geplaatst, deze was al aan de slechte kant maar nu er een gat in zit toch echt aan vervanging toe.
Verder enorm tevreden over de Lupo.
Reparaties:
+- 85.000 km radiateur vervangen
+- 97.000 km APK + olie vervangen
+- 101.000 km einddemper vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.