Volkswagen Lupo 1.0 (1999)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.0 (1999)

Signalement

UitvoeringLupo 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Inmiddels mijn Toyota Starlet ingeruild voor een Volkswagen Lupo. De reden hiervoor is dat ik samen met mijn zus een auto ben gaan rijden.

UPDATE (27-10-2007):

Op 23-10-2007 een proefrit gemaakt ik de Volkswagen Lupo. Ik vond het altijd al een erg leuke auto om te zien. Bovendien is hij een stuk moderner dan een Toyota Starlet.
Wat mij tijdens de proefrit het meeste opviel is het gevoel van ruimte. Je zit erg ver van de voorruit en de auto lijkt vrij breed.
De teruggang van een 1.3 16v naar een 1.0 8v is zeker te merken. Vooral bij snelheid maken op een oprit naar een snelweg. Bij volledig het gas ingedrukt houden gebeurt er weinig.
Daarnaast is de Lupo een stuk minder luxe dan de Starlet. Dit komt doordat de Starlet een van de duurste uitvoeringen was en de Lupo een van de goedkoopsten. Na een goede rit, de knoop doorgehakt en de auto gekocht. Groot voordeel van de Lupo is zijn kilometerstand, zoals is te zien. Nu maar hopen op even plezierige kilometers als in beide Starlets (zie andere reviews) die ik gehad heb.

UPDATE (01-12-2007):

De auto bevalt prima, zowel in de stad als op de buitenwegen. Gemiddeld verbruik hierbij is bijna 1 op 16. Zelf had ik iets zuiniger verwacht, maar de 1.0 motor heeft relatief nog behoorlijk wat gewicht mee te trekken. In de stad rijdt deze auto perfect. De motor is hier prima geschikt voor. Het op gang komen naar de snelweg is, zoals gezegd, erg traag.

De reacties op de auto zijn postitief. Het is, vooral in deze kleur, een erg frisse en opvallende auto. De auto heeft een erg mooi vormgegeven dashboard, dat er in het donker ook erg apart uitziet door de blauwe en rode verlichting.

De standaard boxen in de auto klinken geweldig.

De verwarming van de auto doet het ook erg goed. De auto is zo warm en hoeft niet eens helemaal ver open. Ook niet om het warm te houden.

De stoelen zitten geweldig. Er is veel zijdelingse steun en zijn lekker stevig. De stoel is ook in hoogte te verstellen, zo ook het stuur. Op deze manier is er een prima zitpositie te creëren.
De auto stuurt lekker licht en schakelt prima.
De ruimte achterin voor de passagiers is niet helemaal voldoende. De voorstoel moet redelijk ver naar voren, wil een volwassen persoon met een normale lengte achterin kunnen zitten. De Starlet, die een kleinere wielbasis had, had dit een stuk minder.

De auto is nu vier weken in bezit en is na het oplossen van onderstaande kleine zaken een geweldige auto om mee te rijden.

UPDATE (05-04-2008):

De auto bevalt nog steeds prima! Er hebben zich geen gebreken voorgedaan. Nog steeds ben ik verbaasd over de ruimte voorin de auto. Je kunt hier prima zitten en hebt goed overzicht. De verwarming van de auto werkt ook erg goed. Deze hoeft maar een kwart open gedraaid te worden en het is al goed warm in de auto.

Het vermogen van de auto is wel erg weinig. Persoonlijk mis ik net even dat duwtje in de rug dat autorijden zo leuk maakt. Deze 1.0 kan dat niet bieden.
Het verbruik van de auto is gemiddeld (korte en lange ritten) 1 op 13.7. Verder ben ik nog steeds prima te spreken over deze auto.

PROBLEMEN

UPDATE (01-12-2007):

De auto had voor de aflevering nog een aantal kleine mankementen. Een aantal was na de aflevering nog niet helemaal verholpen.

-Krakende en schokkende koppeling;
-Derde remlicht stuk;
-Koelvloeistof sensor stuk;
-Deurbekleding los;
-Linker buitenspiegel viel niet meer voldoende te stellen.

Inmiddels is ook dit prima voor elkaar.

UPDATE (05-04-2008):

Prima auto. Geen problemen!

UPDATE (30-05-2008):

De auto kon op een bepaald moment geen richting meer aangeven. Toevallig alleen bij sterk warm weer. Er is een nieuwe kolomschakelaar (richtingaanwijzer bij het stuur) ingezet. Na een paar dagen was het probleem nog niet opgelost. Vervolgens is er een nieuw alarmlichtschakelaar ingekomen. Deze staat in verbinding met de kolomschakelaar. Het probleem is verholpen.

De auto heeft een periode sterk ingehouden tijdens het rijden. Tijdens accelereren en terugschakelen kwam er een duidelijke schok en hield de auto in. Volgens de garage zat er een fout in bepaalde computers en had de auto eigenlijk niet kunnen rijden. Door de samenwerking van verschillende computers heeft de auto toch nog door kunnen rijden, ondanks de vele storingen. Dit is na een bezoek aan de garage weer verholpen en de auto rijdt weer prima.

UPDATE (13-06-2008):

Inmiddels de Lupo ingeruild voor een Toyota Yaris. De auto bleef storingen geven, wat op een bepaald moment erg vervelend werd. De laatste weken stond hij meer bij de garage dan voor de deur. De garage kon de problemen niet blijvend oplossen. Hoge rekeningen tegen geen resultaat...

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.