Volkswagen Lupo 1.0 (1999)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.0 (1999)

Signalement

UitvoeringLupo 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze Daihatsu Cuore beviel niet meer eind 1998 en gaf nog wel eens problemen. Aangezien we verder weg gingen wonen en afhankelijker werden van de auto, gingen we op zoek naar een nieuwe.

Dit werd een VW Lupo. Dit omdat ik veel hoofdruimte nodig heb met mijn lengte en omdat mijn vrouw ’helemaal weg was’ van de Lupo. We kozen voor de basisuitvoering. Wel met stuurbekrachtiging.

Eerste jaar 14.000 km gereden. Geen problemen. Wel ’kraakte’ de achterkant van de auto wel eens. Vooral als je schuin een oprit op- of afreed. Dit probleem heeft hij nog steeds, maar daar kan de auto best oud om worden. Tweede jaar ook geen problemen en zo’n 16.000 km gereden. Wel ging naar iets meer dan twee jaar het koelvloeistoflampje branden. Na bijvullen een tijd later weer. In z’n derde jaar (nadat de garantie verlopen was) is de koelvloeistof pomp vervangen. Ik moest 50% betalen (coulance regeling). Daarna ging het een tijdje goed.
In 2001 zo’n 23.000 km gereden. Bij de beurt nogmaals aangegeven dat ik regelmatig koelvloeistof moet bijvullen. Garage kan niets vinden. Er is een dichtmiddeltoegevoegd. Dit helpt, maar een maand of 8 later begint de ellende weer. Ik laat hem nu maar lekker lekken en vul af en toe bij. De auto is inmiddels tweede auto en rijdt 3.500 km per jaar. Laatste winter wilde de auto niet meer starten. De auto had wel van half december tot half januari stil gestaan. Tevens stond in de auto veel water. Dit bleek smelt water te zijn. De accu is vervangen door de dealer. Goede service! Tevens is de auto door hen gedroogd en viel de prijs nogal mee.

Ik vind het een fijne en comfortabele auto. Je zit er lekker rechtop en wat hoger in. Ik rijdt er nog steeds met veel plezier in. Het verbruik is ongeveer 1 op 14, maar dat is wel het maximale. Motor 1.0 is eigenlijk te klein en je dient hem goed warm te rijden. Bij 120 km/uur maakt hij al 4100 toeren en het nodige kabaal. Voordeel is wel dat je dan niet vaak harden rijdt dan 120.

Voorlopig willen we de auto dus nog wel houden en kijken hoe lang wij en/of de auto het volhoudt.

Update 18 maart 2008:
Inmiddels 4 jaar verder en 20.000 km. Stand is nu 86.000. De laatste twee keer voor een beurt en APK naar een algemene BOVAG garage geweest. Daarvoor een keer een Kwikfitbeurt en een keer alleen APK.

Het koelvloeistof probleem is inmiddels niet meer aanwezig. Er is een deel van de leiding vervangen en nog een ander onderdeel. Wel gaf de auto sinds ruim een jaar geen temperatuur meer aan binnen (motortemperatuur). Bij de laatste beurt is dit opgelost door een nieuwe thermostaat te plaatsen. Aangezien dit type geen distributieriem heeft maar een ketting kon er ook geen standaard thermostaat worden geplaatst. Totale kosten zo’n EUR 165,00. Verder geen problemen gehad.

Update 30 mei 2008:
De auto is inmiddels particulier verkocht en we hebben een nieuwe Renault Clio 1.2 Special Line gekocht. Na ruim 9 naar er veel plezier van gehad en in totaal zo'n EUR 8.350 op afgeschreven in negen jaar tijd. Best netjes. Onze nieuwe Clio, voorzien van metallic lak, airco, abs en radio koste na negen jaar zelfs nog iets minder dan de Lupo in 1999.

PROBLEMEN

- Koelvloeistof lekkage. Waterpomp vervangen, maar probleem nog steeds niet opgelost. Sinds 2006 is het probleem wel verholpen.
- Accu vervangen na 5 jaar.
- Smeltwater in de auto. Kwam door het verwarmingssysteem naar binnen doordat er nogal veel bladeren lagen bij de ruitewissers waardoor het water niet normaal weg kon lopen.
- 2007. Thermostaat van de motor functioneert niet (goed) meer. Is vervangen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.