Volkswagen Kever (1973) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kever |
---|---|
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10.680 km |
KM-stand laatst | 12.990 km |
ERVARINGEN
- 12.990 km
Rijden in een Kever is elke dag een avontuur. Daarvoor reed ik in een anonieme Golf. Nu als ik in mijn Kever stap dan glimlach ik. Als klein kind wou ik altijd een Kever hebben en mijn droom is uitgekomen. Heb de auto sinds begin juli maar heb al heel wat km’s gereden zoals je kan zien.
Ben zelf wel lang op zoek geweest naar een Kever. Eerst besloot ik dat ik voor een 1.6 liter ging. Een 1.2 vond ik gewoon te traag en een 1.3 onnodig. Naar mijn mening is een 1.3 vrijwel hetzelfde in verbruik als de 1.6 maar de prestaties is stukken minder.
In het begin zocht ik eigenlijk een 1303 LS, beter bekend als een Super Kever. Mijn ouders hadden namelijk zo een gehad. Maar toen ik hoorde dat een onderdeel van een 1303 ultraduur was dus zocht ik naar een 1300. En na erg veel zoeken heb ik een 1300S gevonden. De S staat voor sport, maar bekijk het maar in een optimistische bril. Hij heeft een 1.6 motorblok met 50 pk, schijfremmen voorop, LM velgen en een lange versnellingsbak. Maar de Kever is niet sneller dan de meeste auto’s. Dus de sportiviteit is eigenlijk ver te zoeken in moderne maatstaven.
Voor de Kever bestaan er speciale verzekeringen. Echt een geschenk uit de hemel! Voor 10.000 km per jaar betaal ik 123 euro per jaar. Mijn Kever heb ik dan verzekerd als dagelijkse auto, dus niet als klassieker. Daarentegen ben ik wel heel wat kwijt aan brandstof. Mijn Kever rijd vooral 1 op 9, af en toe 1 op 10 en als ik in de stad rij ongeveer 1 op 8.
Ik vind de Kever best comfortabel. Hij is zacht geveerd. Het is misschien geen Citroën maar voor een auto van voor 1940 begrijp ik niet dat mijn oude Golf uit 1988 niet zo goed geveerd was als mijn Kevertje.
Kevers staan bekend om de betrouwbaarheid. Heb namelijk wel een paar onderdelen ingebouwd in mijn Kever. Een van de dingen is een 123 ontsteking. Dit is echt een aanrader. Mijn Kever is rustiger en start veel beter. Het kost wel veel geld (300 euro) maar het is zeker de moeite waard! Ook heb ik een performancefilter ingezet van K&N. Hierdoor is mijn auto stukken sneller en reageert hij sneller op het gaspedaal.
Maar het mooiste van de Kever is dat iedereen glimlacht als ze je zien. Kinderen wijzen naar de auto en vinden de auto erg leuk. Elke dag dat ik in mijn Kever rijd lach ik. Wat ik vooral belangrijk vind is dat de auto een wordt met de bestuurder. Ik voel mijn Kever, schakel moeiteloos en weet de perfecte timing om te schakelen door naar de motor te
PROBLEMEN
- 12.990 km
UPDATE:
Ik heb mijn Kever verkocht. Gelukkig blijft hij in de familie, namelijk mijn broer. Hij is nu de trotse bezitter van mijn groene racemonster (die ik geïnfecteerd heb met het Kever virus). Ik heb besloten om mijn favoriete Kever, een 1303, aan te schaffen. Toen ik de Kever had ging alleen de snelheidmeterkabel stuk (bekende euvel van de Kever), de benzinepomp en een kabeltje van de ontsteking. Maar al deze dingen zijn zelf makkelijk te repareren. Op dit moment wordt de Kever volledig gerestaureerd door mijn broer.
Ik heb in totaal ruim 7000 km gereden met mijn Ravenna groene Kever en alleen maar mooie herinneringen gehad tijdens het rijden. Met de nieuwe Kever zal ik ook met heel veel plezier rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.