Volkswagen ID. Buzz Pro (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID. Buzz Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 0 km |
ID Buzz als campertje
Bijna een jaar moeten wachten op mijn ID Buzz, Helemaal 'gevallen' voor het prachtige uiterlijk, de vele mogelijkheden van de auto zoals die op een kampeerbeurs werd gepresenteerd. En elektrisch rijden is voor mij een bewuste eco-keuze. Ik kan er mooi de stroomopbrengst van de vele zonnepanelen op mijn dak op toepassen. Volgende week wordt de modernste versie van een laadpaal bij mijn huis geïnstalleerd, die je zo kunt instellen dat hij alleen laadt als de zonnepanelen opbrengst hebben.
Het duurde even voordat VW de auto kon leveren, daarna heb ik de auto laten ombouwen tot een klein campertje door Outbase Campervans in Utrecht, wat ook 5 maanden heeft geduurd. Maar nu staat er een plaatje van een auto. Bij aflevering door VW was de auto een ID Buzz Cargo, maar na ombouw staat er nu 'camper' op het kenteken.
Het resultaat van de ombouw is een verhaal apart, maar voor dat verhaal is dit medium niet bedoeld. Voor een indruk kijk maar op de site van de leverancier.
Ik heb er nu net een paar 100 kilometer op zitten, dus is er nog weinig te zeggen over betrouwbaarheid. In ieder geval is de auto heerlijk stil vanwege de elektromotor, een mooie hoge zit. En net een paar nachtjes proef geslapen. Qua ruimte blijft er uiteraard niet veel over bij lang uit liggen met z'n twee op de plat gelegde achterbank, want zo groot is de auto niet. Sommigen gaan hiermee op vakantie, maar dat zal ik niet gauw doen. Ik heb de auto gekozen om naast woon-werkverkeer, boodschappen, privé-ritten om weekendjes erop uit te trekken en hobbies uit te voeren. En dan volstaat de ruimte, de elektrische kookplaat, het toiletje, de opbergvakjes en andere ingebouwde camperdelen. De auto is multi-functioneel geworden.
De eerste indruk van de rijeigenschappen:
- nuttig actieradius (tussen 20% en 80% accubelading) ongeveer tegen de 300 km.
- verbruik rond 20 kWh / 100 km bij rustig rijgedrag.
- de vele elektronica en de bediening vergt de nodige gewenning. De apple carplay mogelijkheden heb ik nog niet allemaal kunnen toepassen.
- met stand 'B' ofwel regenereren stroom bij gas loslaten, kun je voor een groot deel de rit zonder rempedaal doen. Je remt eigenlijk door het gas rustig iets los te laten.
- de auto is redelijk breed. Even opletten dus bij wat smallere wegen met stoepen aan de zijkant.
- de auto kan spontaan op slot gaan. Dat is natuurlijk vrij link als je de sleutels in de auto hebt laten liggen. Het gebeurt bij het snelladen, bij gebruik van de kookplaat, maar soms ook als je er gewoon langs loopt. Het lijkt of de sterke extra huishoudaccu invloed heeft op de signalen tussen de sleutel en de auto. Ik heb nog niet gelezen dat het bij een standaard ID Buzz voorkomt.
Je zal van mij geen ervaringen lezen hoe de auto zich bij pittig rijgedrag gedraagt. Met ongeveer 2.500 kilo is het gewicht bovengemiddeld, en dat zal zich bij snel genomen bochten laten gelden. Echter dat ga ik niet uitproberen. Ik vind het meer een uitdaging de auto zo optimaal mogelijk te gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID. Buzz 77 kWh | 3-zits | Navigatie | App-Connect | Achterdeuren | Adap. Cruise | Clima |
- 2023
- 28.940 km

Volkswagen ID. Buzz Anniversary Edition 286pk 79 kWh > Gelimiteerde editie; netto prijs excl. BTW en kosten rijklaarmaken <
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID. Buzz 286pk Pro 86 kWh 7-Zits Lang | Elek. Schuifdeuren & Achterklep | Apple Carplay & Android Auto
- 2025
- 29 km