Volkswagen ID. Buzz Pro (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID. Buzz Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 17.000 km |
ID Buzz als campertje
Bijna een jaar moeten wachten op mijn ID Buzz, Helemaal 'gevallen' voor het prachtige uiterlijk, de vele mogelijkheden van de auto zoals die op een kampeerbeurs werd gepresenteerd. En elektrisch rijden is voor mij een bewuste eco-keuze. Ik kan er mooi de stroomopbrengst van de vele zonnepanelen op mijn dak op toepassen. Volgende week wordt de modernste versie van een laadpaal bij mijn huis geïnstalleerd, die je zo kunt instellen dat hij alleen laadt als de zonnepanelen opbrengst hebben.
Het duurde even voordat VW de auto kon leveren, daarna heb ik de auto laten ombouwen tot een klein campertje door Outbase Campervans in Utrecht, wat ook 5 maanden heeft geduurd. Maar nu staat er een plaatje van een auto. Bij aflevering door VW was de auto een ID Buzz Cargo, maar na ombouw staat er nu 'camper' op het kenteken.
Het resultaat van de ombouw is een verhaal apart, maar voor dat verhaal is dit medium niet bedoeld. Voor een indruk kijk maar op de site van de leverancier.
Ik heb er nu net een paar 100 kilometer op zitten, dus is er nog weinig te zeggen over betrouwbaarheid. In ieder geval is de auto heerlijk stil vanwege de elektromotor, een mooie hoge zit. En net een paar nachtjes proef geslapen. Qua ruimte blijft er uiteraard niet veel over bij lang uit liggen met z'n twee op de plat gelegde achterbank, want zo groot is de auto niet. Sommigen gaan hiermee op vakantie, maar dat zal ik niet gauw doen. Ik heb de auto gekozen om naast woon-werkverkeer, boodschappen, privé-ritten om weekendjes erop uit te trekken en hobbies uit te voeren. En dan volstaat de ruimte, de elektrische kookplaat, het toiletje, de opbergvakjes en andere ingebouwde camperdelen. De auto is multi-functioneel geworden.
De eerste indruk van de rijeigenschappen:
- nuttig actieradius (tussen 20% en 80% accubelading) ongeveer tegen de 300 km.
- verbruik rond 20 kWh / 100 km bij rustig rijgedrag.
- de vele elektronica en de bediening vergt de nodige gewenning. De apple carplay mogelijkheden heb ik nog niet allemaal kunnen toepassen.
- met stand 'B' ofwel regenereren stroom bij gas loslaten, kun je voor een groot deel de rit zonder rempedaal doen. Je remt eigenlijk door het gas rustig iets los te laten.
- de auto is redelijk breed. Even opletten dus bij wat smallere wegen met stoepen aan de zijkant.
- de auto kan spontaan op slot gaan. Dat is natuurlijk vrij link als je de sleutels in de auto hebt laten liggen. Het gebeurt bij het snelladen, bij gebruik van de kookplaat, maar soms ook als je er gewoon langs loopt. Het lijkt of de sterke extra huishoudaccu invloed heeft op de signalen tussen de sleutel en de auto. Ik heb nog niet gelezen dat het bij een standaard ID Buzz voorkomt.
Je zal van mij geen ervaringen lezen hoe de auto zich bij pittig rijgedrag gedraagt. Met ongeveer 2.500 kilo is het gewicht bovengemiddeld, en dat zal zich bij snel genomen bochten laten gelden. Echter dat ga ik niet uitproberen. Ik vind het meer een uitdaging de auto zo optimaal mogelijk te gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
Jaar ervaring
- 17.000 km
Een update na een jaar rijden in de ID BUZZ
De auto blijft een opvallende verschijning. Opgestoken duimpjes van medeweggebruikers zie ik nog steeds. En de interesse is groot hoe de auto ervan binnen uitziet. En ja, er zit een koelkastje onder de achterbank.
De twee kleuren, wit boven met daarin de donkere ramen en zeegroen onder maken de auto.
Over het rijden:
Ik vind het aangenaam rijden in de ID Buzz, veel op de Cruise-control, je hoort geen motor. Je zit lekker hoog met overzicht op het verkeer. De lane-assist en andere rijassistenten ervaar ik als erg comfortabel. Op slechte wegen is de vering stug zoals je mag verwachten van een bestelbusje. Het hoge gewicht van de auto, rond 2500 kg is wel te merken als je per ongeluk te hard een rotonde neemt.
Ik heb in het begin wel even moeten wennen aan de dynamiek op de weg. Dat is anders dan een auto met benzine of diesel. De cruise-control speelt daarin de hoofdrol. Die CC lijkt te strak ingeregeld: door een hobbeltje in de weg lijkt de auto binnen een seconde heel snel heel even te vertragen en direct te versnellen. Zeker bij lage snelheden op CC op een matige weg voel je dat als een stoterig gedrag. En geeft je het gevoel in een kermisattractie te zitten. Op hoofd- en snelwegen op snelheid is dat stoterige nauwelijks waar te nemen. Maar ik denk dat VW dat beter moet kunnen instellen.
Kleine ergenissen ook dat de adaptieve CC niet altijd goed reageert op vuilnisbakken strak langs de weg, afslaande auto's voor je of fietsers, zodat de auto zelf ineens stevig op de rem gaat terwijl dat niet nodig is.
Heel fijn vind ik dat de auto zelf met een egale vertraging afremt voor rotondes en kruispunten. Helaas doet hij dat niet bij alle rotondes en kruispunten, ondanks dat je aan de dashboard signalering ziet dat hij die wel kent in zijn systeem.
Ik zou het ook fijn vinden als het instelbaar zou zijn dat de lane-assist er in de bebouwde kom er vanzelf mee ophoudt. Op hoofdwegen is de lane-assist erg prettig maar in bochtige stadswegen is dat getril en getrek in het stuur niet fijn.
Storingen:
Toe nu toe alleen een melding "SOS-melder doet het niet. Ga direct naar een werkplaats". Die SOS-melder heb je normaal gesproken nooit nodig. Dan moet je al op de kop in de sloot liggen. Maar die storingsmelding komt elke keer bij het wegrijden en moet je weer wegdrukken. Irritant. Het heeft een aantal garagebezoeken gekost om de oorzaak te vinden: kwam het door de ombouw naar camper of anders. Het bleek toch een elektronisch onderdeel te zijn die er mee is opgehouden. Na vervanging was het ok.
Verbruik:
Deze ID Buzz zal nooit een zuinigheidskampioen worden. Continu 250 kg extra meenemen door de ombouw naar camper. De auto is sowieso erg zwaar en vangt veel wind. Over de gehele 17.000 km nu een verbruik van 21,4kWh per 100km. Daarin zitten veel (zuinige) spitskilometers en veel rijden op CC.
Boven de 100km/u schiet het verbruik enorm omhoog. Voor mij is dat een reden om standaard nooit harder dan 100 te rijden. Mede ook voor de veiligheid: een 2500kg zware auto is bij extreme wegomstandigheden, zoals hard remmen minder goed onder controle te houden dan een auto van 1200 kg. Als het buiten koud is dan gaat het verbruik ook flink omhoog, dat is algemeen bekend van een EV. Maar dan ook echt flink. Het verbruik is wel 60% hoger dan normaal. Als de auto (en de batterij?) eenmaal op temperatuur is na pakweg 10-20 km rijden normaliseert het verbruik weer.
Gelukkig kun je de auto laten voorverwarmen met de stekker nog in de oplader. Erg fijn en dan heb je ook geen beslagen ramen meer of nachtvorstijs op de ramen.
Voor mij is het verbruik met de thuisoplader en zonnepanelen niet echt een probleem: met een stroomprijs tussen 0 (op zon opgeladen) en 25ct/kWh zonder zon. Dat merk je allemaal niet zo in de portemonnee. Theoretisch moet de ID Buzz ook terug kunnen leveren. Echter daarvoor is een speciale oplader nodig die 6.000 kost in plaats van 2 of 3000. Heb ik niet gedaan.
Onderweg opladen komt bij mij maar weinig voor. Voor mijn werk moet ik eens in de week een rit van 300km doen. Dat lukt net als je begint met 100% gevulde batterij en rustig rijdt.
Voor standje B voor het regeneren van stroom bij gas loslaten zie ik geen toegevoegde waarde. Je moet het gaspedaal met fluwelen voet behandelen om niet abrupt af te remmen. Veel te gevoelig en daardoor niet comfortabel. In stand D en niet al te hard remmen regeneert de auto ook (evenveel) stroom. Ik kan niet merken dat B zuiniger is dan D als je niet al te hard remt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID. Buzz Anniversary Edition | 79 kWh 340pk | 4MOTION | Camera | Trekhaak | LED Matrix | LMV 20'' |
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID. Buzz Anniversary Edition | Led | Two-Tone | Trekhaak |
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID. Buzz Pro 77kWh | Trekhaak | Elec. Schuifdeuren | Elec. Voorstoelen | Adap. Cruise |
- 2022
- 67.338 km