Volkswagen ID. Buzz Pro (2023) #2

autoreview

Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)
Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)Volkswagen ID. Buzz Pro (2023)

Signalement

UitvoeringID. Buzz Pro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dagelijks met een glimlach onderweg

  • 77.000 km

Dit is de 4de "MPV" op rij en met ruime voorsprong de leukste, vrolijkste, mooiste en best rijdende auto van dit rijtje. Het "volume" rijtje startte met een Renault Grand Espace IV 2.2 dci met automaat in 2008 (200.000 km), gevolgd door een VW Sharan 2.0 TDI dsg in 2012 (240.000 km), een Renault Espace V Initiale Paris 1.6 dci dsg in 2017 (295.000 km) en dan deze VW ID Buzz in januari 2024. Mooi voordeel, de binnenruimte ging dus 3x stap voor stap achteruit en nu plots weer ruim vooruit. En na levenslang dieselen (o.a. Ford Escort Clipper, VW Passat Break, Renault Espace III, Volvo V70 D5 Break, V70 2.0 diesel Break ) de eerste elektrische auto.

Comfort: De auto rijdt heerlijk. Zeker als je enkele instellingen personaliseert - daar kan je wel enkele uurtjes mee zoet zijn om doorheen alle menu's te gaan - in een individuele rijmodus. Zo is "eco drive" een absolute aanrader waarbij de auto actief op een heel aangename manier "batterij opladend afremt" bij het naderen van kruispunten, ronde punten, een afslag in je navigatiesysteem, andere snelheidszones, zelfs voorliggers, fietsers, ... Het gebeurt uitermate zacht, comfortabel en laat je met zeer hoog comfort doorheen het verkeer navigeren. Ik raad iedereen aan om het stuur op "sport" te zetten. De auto is immers heel zijwind gevoelig en in andere stuur-stands zwalp je te makkelijk over de snelweg. Cruisecontrol op "2 blokjes afstand" en Lane Assist niet te scherp afstellen en wel actief laten ingrijpen. Verder is de zichtpositie naar voor en opzij 5 sterren waard. Je hebt een overzicht over elke verkeerssituatie en ervaart heel veel ruimte. Het zicht door de achterruit is ook perfect. Wel een belangrijk aandachtspunt. Mijn auto (stockauto) ontbreekt de optionele dodehoekwaarschuwing in de zijspiegels. Die spiegels zijn vooral hoog, en niet breed en zijn niet "gebogen" zodat je ze zo moet afstellen dat je de eigen wagen niet meer ziet om auto's enigszins in je dode hoek te kunnen opmerken. Maar zelfs dan is het een voortdurend aandachtspunt. Uiteindelijk heb ik een extra dodehoek spiegel geplaatst op het glas van de linker zijspiegel na enkele "bijna ongevallen" bij het veranderen van rijstrook op de snelweg. Als je de auto zelf nog kan samenstellen dan raad ik de dodehoekwaarschuwing als optie aan. De zetels van deze auto zijn de "basiszetels" maar ze volstaan ruimschoots, zelfs zonder lendensteun. Met aan elke voorstoel één armleuning in het midden rij je ook zeer comfortabel. De extra Buzzbox in het midden is een aanrader. qua bergruimte en comfort onderweg. Verder werkt de stoel- en stuurverwarming prima.
Dit is nog de eerste VW ID Buzz met het middenconsole display met de - ondertussen in tal van autotests van de hele ID familie - terecht bekritiseerde onverlichte schuifregelaars voor volume, verwarming enz. Toch wennen deze wel. Gelukkig is dat ondertussen overal bij VW aangepast.
De laadruimte is gigantisch, toch bij "personenwagen-gebruik". De zetels makkelijk neer te klappen maar niet te verwijderen. Je hebt dus geen vlakke laadvloer (tenzij optionele extra "bodem", dan kan het wel). Maar zo'n bodem is ook een stukje plaatsverlies. De schuifdeuren (hier in manuele versie) werken goed maar sluiten niet altijd meteen. Ook is er ergens een "technisch issue" met de electronische kindersloten waar vreemde meldingen over verschijnen en wat de achterdeuren (langs de buitenzijde!) al enkele keren geblokkeerd heeft. In een toekomstige update zou dat probleem verdwijnen, volgens de dealer.
Een minpunt onder "comfort" zijn de buitenafmetingen. Die zijn natuurlijk inherent aan dit type wagen maar de VW ID Buzz is zeer breed, en dat is lastig in bochten van parkeergarages. Bovendien heb je minimaal 195 cm hoogte nodig. En heel wat parkeergarages in steden blijven steken op 190 of 180 cm hoog. Daar kan je dus niet in. >200 cm vrije hoogte is geruststellender. Die wagenbreedte zorgt ook voor een grote kwetsbaarheid wat de velg-randen betreft. Er treden snel beschadigingen op bij hoge stoepranden of inrij-randen. En dan is deze wagen nog niet eens uitgerust met de grootste velgen. Verder heb je in de steden eigenlijk geen hinder van de grootte van de wagen. Door de elektrische aandrijving en de uitstekende rondom zichtbaarheid voelt rijden in de stad zeer comfortabel aan.

Prestaties: Dit is de versie met 204 pk. De nieuwe versies hebben 80 pk meer. Maar de 204 pk volstaan al ruimschoots. De wagen reageert snel. Zelfs met "comfort" of "eco" instellingen. Sport-instellingen zijn zinloos bij dit type auto, tenzij dus voor het stuur. Ook de adaptieve cruisecontrol werkt perfect, zacht, remt mooi af en laadt de batterij dan bij. Persoonlijk adviseer ik de D stand. De B stand is nuttig in bergachtig / heuvelachtig gebied bij afdalingen. Je kan makkelijk tijdens het rijden in zo'n gebied switchen van D naar B en omgekeerd. Aangezien de auto bij de D stand eindeloos "uitbolt" maar wel rekening houdend met snelheden en voorliggers is dit veruit de comfortabelste rijstand. De cruisecontrol houdt overigens de auto ook perfect op snelheid bij afdalingen zo overschrijd je nooit de ingestelde snelheid tijdens zo'n afdaling én als voorliggers dan trager rijden houdt hij perfect afstand.
Af te raden: de cruisecontrol zelf laten reageren op veranderende maximumsnelheden en de snelheid naar boven of beneden laten zetten. Dat zorgt voor onverwachte bruuske remsituaties of acceleraties. Je kan beter een zachte waarschuwingstoon instellen telkens je de maximumsnelheid overschrijdt met bijv. 5 km per uur (10 km per uur is ook mogelijk) en dan zelf de cruisecontrol bijstellen. Dat gaat snel via de bedieningstoetsen links op het stuurwiel.

En dan hét issue waar iedereen het over heeft: "hoe ver raak je met deze auto?". Eigenlijk raak ik altijd overal, maar dat is niet het antwoord dat men wil horen ...
De cijfers spreken voor zich (foto van boordcomputer bijgevoegd). 77.000 km met een gemiddeld verbruik van 21,1 kWh / 100 km. En met deze wagen worden vooral snelwegkilometers afgelegd, weliswaar heel wat NL-kilometers aan +/- 100 km/u. In zomermaanden duik je onder de 20 kWh / 100 km, soms zelfs 17-18 kWh / 100 km. In wintermaanden klim je naar 24 tot 25 kWh / 100 km. Als je weet dat de batterij 77 kWh groot is en het aangewezen is om tot 80-90 % te laden (en de 100% slechts te gebruiken bij onmiddellijk vertrek) en te laden - met marge - rond 15-20% kom je concreet op ongeveer 300 km actieradius. Dat is zeer realistisch bij snelwegtrajecten.
In de zomer een vakantietraject van 2x 1050 km mee afgelegd in Frankrijk, met bagage én twee elektrische fietsen achterop. Gemiddeld verbruik 22 kWh / 100 km. Per traject 5 laadstops. Er is maximaal tot 90% geladen, en rond 20-25% opnieuw geladen. Reken op 2,5 uur aan laadstops op zo'n traject. De rijtijd was 11,5 uur, dus kom je op 14 uur onderweg uit inclusief verkeersdrukte bij Parijs en Bordeaux. Met twee chauffeurs en wisselen na het laden is dat een heel ontspannen traject.
Misschien riskeer je het meeste tijd te verliezen met de talrijke gesprekken met chauffeurs die nieuwsgierig naar je auto komen informeren :-) De VW ID Buzz is een absolute publiekstrekker, zelfs in discreet mono-zilver blijf je nooit onopgemerkt.

Betrouwbaarheid: Er waren kort na de levering wel wat problemen. Zo gingen de beeldschermen op zwart en moest de wagen getakeld worden. Nieuwe software verhielp dat probleem. Ook het monteren van een wegklapbare trekhaak (stockauto had deze optie niet) zorgde voor software problemen. Dat is uiteindelijk ook verholpen geworden. En wat blijft is af en toe een melding van spontaan inschakelen van elektronische kindersloten voor de schuifdeuren zodat die soms aan de buitenzijde (!) blokkeren. En uiteindelijk zijn de deurklinken van de schuifdeuren (manuele deuren) lang erg stroef gegaan, ze werden ergens elektronisch geblokkeerd en daardoor was het lastig om de deuren te openen. Ook daar gaat een toekomstige software update een oplossing brengen. Op een periode van 32 maanden heb ik wel al twee nieuwe voorruiten moeten laten monteren (gelukkig gedekt door de verzekering). De rechtopstaande grote voorruit vangt heel makkelijk “steenslag” en de impact zorgt snel voor onherstelbare schade. Tip, laat een ruit door de dealer zelf vervangen. Autoruitspecialisten kunnen onvoldoende overweg met het herkalibreren van alle camera’s bij de montage van een nieuwe voorruit. De tweede keer via de dealer liep dat alleszins goed.
En dan is er af en toe eens een vreemde melding, iets wat bij een volgende vertrek dan weer verdwenen is. Software blijft toch een dingetje denk ik.
Dus de betrouwbaarheid zou ik gezien de talrijke kilometers toch 4 sterren willen geven, maar wellicht vergeef ik deze leuke auto alles …

Onderhoudskosten: Geen. Voorlopig toch. De wagen geeft zelf aan dat ik na 2 jaar eens naar de dealer mag via de VW app. In de app staan alle belangrijkste elementen netjes “groen afgevinkt”. Er is ook heel weinig wat kan verslijten. Remmen doe je weinig, zeker in de juiste rijmodus en vooruitziend rijden. De ruitenwissers voor zijn eens gratis vervangen bij het plaatsen van een nieuwe voorruit. Wat de banden betreft rij ik met zomerbanden én winterbanden dus beide sets kunnen er nog een tijdje tegen. Eénmaal een lekke / klapband gehad onderweg, rechts vooraan. Onderweg vervangen is onmogelijk. Getakeld worden is dan de enige optie. De banden zijn relatief duur, ook omwille van deze maat velgen (20 inch) . Hou er ook rekening mee dat deze auto een verschillende breedte aan banden heeft vooraan en achteraan. Onderling wisselen is dus niet mogelijk. En zelfs de bandencentrale heeft een hele klus aan het wisselen van de grote en loodzware banden (ik hou immers dezelfde velgen voor winter-zomer). Maar ze staan er prachtig onder.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID. Buzz

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.