Volkswagen ID. Buzz Lang Pro (2025)

autoreview

Volkswagen ID. Buzz Lang Pro (2025)

Signalement

UitvoeringID. Buzz Lang Pro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst6.175 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ID Buzz Pro LWB 7p

  • 6.175 km

Het kopen van een volkswagenbusje was lange tijd een droom. Romantisch door Europa toeren met zo’n mooie bus met alles bij de hand op de achterbank. Maar het benzineverbruik en reparatiestress hielden me tegen. Dus toen de ID Buzz werd aangekondigd besloot ik direct dat ik daarvoor wilde gaan sparen.
In april 2025 kon ik hem ophalen bij de dealer. Inmiddels, na 6175 km op de teller, kan ik mijn eerste ervaringen delen. Toen ik in 2024 de LWB wilde bestellen waren er nog weinig reviews over de lange versie beschikbaar. En nog steeds zie ik vooral professionele reviews over de meest luxe versies dus wellicht kan ik iemand helpen met mijn ervaringen.

Mijn uitvoering en gekozen opties:

De weelde aan opties gaf mij direct keuzestress. Er was nog weinig info beschikbaar. Uiteindelijk heb ik voor de volgende opties gekozen:

• Candy white lak (om daarna mintgroen te laten wrappen)
• Mistral mistral / Soul mistral Interieur pakket art velours (licht grijs interieur)
• Wegklapbare trekhaak
• Assistance pakket
• Comfort pakket
• 7-zits pakket
• Multimediapakket plus
• 19 inch Tilburg velgen
• Warmtepomp

De pakketten waar ik NIET voor koos waren: het assistance pakket plus (360 camera), de open en close pakketten (elektrische schuifdeuren), de design pakketten (panoramadak), en het interieurpakket plus (elektrisch verstelbare stoelen).

Deze keuzes zijn grotendeels goed uitgepakt. Het assistance pakket met alleen de achteruitrij camera is meer dan voldoende om de auto veilig te manoeuvreren. De 360 camera mis ik eigenlijk niet; de sensoren geven meer dan genoeg informatie. Het comfort pakket is de prijs waard en bevat de geblindeerde ramen en enkele fijne dingen zoals 7 USB-c connecties. Het 7zits pakket (of de 6 zits) is natuurlijk de belangrijkste reden om deze LWB versie te bestellen en zal bij doorverkoop de belangrijkste meerwaarde zijn van de LWB.

De wegklapbare trekhaak is absoluut de prijs waard. Later een trekhaak installeren is veel duurder en minder praktisch. Andere busjesbezitters zijn echt jaloers op mijn trekhaak. Ik betrap mezelf er ook op dat ik mijn vrienden / willekeurige voorbijgangers regelmatig mijn trekhaak laat zien. En zelfs mijn 5-jarige zoon is er helemaal weg van.

De optie die ik niet opnieuw zou kiezen is het multimedia pakket plus. Ik wilde goede audio maar had echt mijn huiswerk beter moeten doen naar de kwaliteit van dit pakket. Het geluid op laag volume is niet slecht. Maar als ik mijn verfijnde deathmetal iets harder zet denk ik weemoedig terug aan het geluid van een vuurwerkbom die door mijn brievenbus werd gegooid. Wil je goed geluid? Geloof me: bespaar op het multimediapakket plus en bezoek een goede audio winkel. Ik moet nu alles stiekem laten vervangen zodat mijn kinderen niet merken waarom we weer niet naar Disneyland kunnen.

Het licht grijze mistral art velours interieur maakt een luxe indruk en is ook makkelijk schoon te maken. Kies gerust de lichte bekleding, ook als je net zulke vieze kinderen hebt als ik. De warmtepomp is nog niet in actie gekomen (straks meer over verbruik) en de keuze van de velgen zijn natuurlijk smaak.

Dan over wat ik niet heb gekozen. Ik heb over alles geaarzeld en wakker gelegen. Dat kon ik toen met goed fatsoen wel first world problems noemen.
Allereerst de elektrische schuifdeuren. Ja, bij de dealer waren ze super mooi en luxe, maar uiteindelijk gaat er niets boven een schuifdeur dichtknallen. Elke keer weer heerlijk. Ik was ook bang dat het elektrische slome tempo me op een gegeven moment ging ergeren. Bovendien zie je op alle nieuwe busjes taxi’s grote stickers staan dat passagiers niet aan de schuifdeuren moeten zitten, anders gaan ze stuk. Dat wilde ik natuurlijk helemaal niet. Straks zitten meerijdende vriendjes met hun vlerkjes aan mijn dure elektrische deuren. Ja elektrische schuifdeuren zijn chique, maar ik mis ze niet.

De 360 camera van het Assistancepakket plus is niet echt noodzakelijk. Wat ik in het begin wel miste was de dodehoek detectie. Ik had niet door dat die alleen op het duurste assistance pakket zit. Ik ben inmiddels gewend aan de afmetingen van de auto, maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen zou ik deze optie misschien wel aangevinkt hebben (en de 360 camera is dan een extra’tje).

Over het panoramadak heb ik wel echt even getwijfeld (als onderdeel van het designpakket plus). Maar ik wil uiteindelijk een slaaphefdak laten plaatsen, en dat is toch dan een beetje zonde. (Wat trouwens ook zonde is, is dat ik nog geen bedrijf heb gevonden dat een hefdak kan/mag/wil inbouwen…)
Overigens had ik wel een panoramadak in mijn vorige auto en wat blijkt: als bestuurder heb je er helemaal niets aan want je passagiers worden snel boos als jij ook de hele tijd naar boven kijkt om vogels te bestuderen. Een panoramadak zorgt wel voor veel licht in de auto en dat is eigenlijk het grote voordeel voor de kinderen achterin. Maar zelf heb ik er dus niets aan en daarom lekker dus geen panorama dak voor hun.
De ID Buzz is overigens van binnen absoluut niet donker, maar het panorama dak zal vast de lichtinval wel vergroten.

De praktijk

Over het rijden is veel te zeggen. Maar laat ik beginnen met het niet-rijden. Je leest soms dat die verwende milennials met dure busjes meer praten over hun auto dan er in rijden en… ja, dat geldt dus ook voor mij.

Deze bus heeft natuurlijk een opvallend kleurtje en ik krijg dagelijks complimenten voor mijn uitstekende smaak in auto’s. collega’s willen erin rond gereden worden met een krat bier: de buzz biertoer, wildvreemden schreeuwen boven mijn deathmetal uit dat zij vroeger ook een mintgroene bus hadden en mijn oudste kinderen schamen zich kapot. Precies zoals je het wilt dus. Bereid je voor op vele kleine gesprekjes over je auto.

Volkswagen adverteert met zijn lange wielbasis en korte draaicirkel, maar dit is nog steeds een grote auto. Dat merk je vooral aan de breedte. In smalle straten moet je wel echt voorzichtig zijn met fietsers. Maar het gaat wel en de auto is inderdaad relatief wendbaar. In sommige reviews lees ik dat de vering wat stug zou zijn en dat merk je inderdaad wel een beetje. Maar het is absoluut niet heel erg storend, ook niet voor de derde zitrij.
De bediening van de hulpsystemen heeft wat eigenaardigheidjes. Zo is zachts gezegd de cruise control nogal verschrikkelijk. +1 en +10 km gaat met het zelfde knopje en dan hard of zacht indrukken. Wie dat bedacht heeft verdient het om een heel leven alleen nog maar oude afleveringen van de 5-uur show te mogen bekijken.

Het grote touchscreen is redelijk logisch ingedeeld, en het meeste is snel te vinden. De gevreesde hulpsystemen vind ik in de Buzz erg meevallen. Ik hoef niets telkens uit te zetten. Geen piepjes als je te hard rijdt en de lane assist vind ik niet storend. De meest storende functies, zoals dat ze verkeersborden leest en daar de snelheid op aanpast hoefde ik maar 1 keer uit te zetten. Met 1 druk op het scherm kom je in het menu voor de klimaat controle. Het instellen van de klimaatsystemen gaat, maar dat hadden natuurlijk fysieke knoppen moeten zijn.

De binnenruimte is echt riant. De beenruimte bij de tweede en derde zitrij is ruimschoots voldoende voor volwassenen, en wanneer er kinderen zitten kan je er nog gemakkelijk tassen bij proppen. De tweede zitrij kan niet verwijderd, maar de achterste twee stoelen wel. Alle stoelen klappen tot een volledig vlakke laadruimte waar ook een gemiddeld tweepersoonsmatje past (122 cm breed op smalste punt). Een gemiste kans is dat ze niet de indeling van de nieuwste generatie Volkswagen multivans heeft. Het komt vast door het onderstel en de accu’s, maar de flexibiliteit van de inrichting had absoluut beter gekund. Maar het volstaat.

Ik ben niet heel veel auto’s gewend. Dit is mijn derde, maar ze rijdt echt geweldig. Ze is wendbaar en vlot (ze heeft het achtbaaneffect bij wegrijden, tot vreugde van mijn kinderen), ze is stil, en de hulpsystemen zijn in mijn ogen dus precies goed. Lange ritten zijn echt geen probleem.

Laden en verbruik

De auto is gekocht in april 2025. Dus mijn eerste verbruiksgegevens zijn van half april tot half juli 2025. Mijn rijstijl zouden andere mensen wat saai kunnen noemen, maar ik noem het ‘sportief het verbruik lekker laag houden’. Ik rij bijna alles zoveel mogelijk op de voorgeschreven snelheid, 50 bij 50 en 100 bij 100 met gebruik van regeneratief remmen en redelijk vlot optrekken. Airco en radio altijd aan. 90% van de gereden kilometers zijn op de snelweg. Ik hou haar batterijpercentage braaf tussen de 20% en 80% maar ik laad soms wel door richting 100% als ik daarna direct wegrij.

De laatste twee ritten waren in ideale omstandigheden, 25 graden en droog. In totaal 262 km gereden waarvan 245 snelweg. Hierbij noteerde ze een totaal verbruik van 18,3 kWh/100km. Over de afgelopen 6200 km noteert ze een verbruik van 19,3 kWh/100km. Hiermee zou ik voor de maanden april-juli op een gemiddelde range komen van 445 km. Met deze gekozen opties bedraagt haar wltp overigens 461 km.

Laden doe ik bij openbare laadpalen. Dat werkt goed en gemakkelijk. Ik blijk het geen enkel probleem te vinden om de dag voor een lange rit de auto even aan de laadpaal te zetten. Het liefst als de zon schijnt. Met de app kan je het laden aan en uitzetten. De app werkt redelijk. Het instellen van vertrektijden (en de auto dus opgeladen is) is bij wisselende laadpalen wat gedoe elke keer. Maar de app bevat de essentiële elementen, zoals batterijpercentage, of de auto op slot staat en voor-klimatisering.

De auto heeft 1 maal aan de snellader gehangen. Ze kan met maximaal 200 kW snelladen en die laadsnelheid werd ook een paar minuten gehaald. De laadtijd bedroeg 22 min voor het bijladen van 57,34 kWh. (66,7% bijgeladen van 9% naar 75,6%).

Conclusie

Ja, ik zou deze auto absoluut opnieuw kopen, daar twijfel ik geen moment aan. Deze auto ga ik jaren houden. Niet alles is natuurlijk perfect. Het multimediapakket plus is weggegooid geld. De touchscreen bediening en de cruisecontrol werken niet fijn en de inrichting had flexibeler gekund. En ze had mijn inziens een paar centimeter minder breed en hoog mogen zijn. Maar hier tegenover staat dat de binnenruimte riant is, het verbruik acceptabel is en ze echt heel fijn rijdt. Mijn volgende stap is om er een camperinrichting voor te maken die er ook weer heel makkelijk uitgehaald kan worden. Dat, en de nieuwe verbruiksgegevens, volgen in mijn volgende review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.