Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Sportline (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Plus 1.9 TDI 105pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 337.000 km |
Indruk na de eerste 100.000 km
- 265.000 km
Na enkele jaren ervaring met LPG wilde ik graag een diesel: meer power en minder vaak bij de pomp. Met ongeveer 40.000 km per jaar loont een diesel zich wel. Daarnaast waren we op zoek naar een auto met een hogere instap en trekhaak. Gekeken naar een Ford C-MAX, VW Touran en de Golf Plus. Na een proefrit in de Plus was ik meteen verkocht. Auto had net 165.000 km gereden en was pas voorzien van een beurt. Het onderhoud is altijd uitgevoerd door de VW dealer. Daarnaast is de auto voorzien van vele opties (Sportline pakket) met o.a. climate control, sportstoelen, regensensor en parkeersensoren.
Inmiddels bijna een jaar in bezit van deze VW Golf Plus 1.9 tdi met 105 pk uit 2005 en het bevalt tot nu toe prima. Het rijden in een diesel is even wennen maar na een week weet je niet beter. De 1.9 tdi met 105 pk is voldoende voor dagelijks gebruik, geen stoplichtsprinter maar invoegen op de snelweg gaat prima. Ook met veel bagage en fietsen op de trekhaak is er voldoende power aanwezig. Het verbruik ligt tussen de 5,8 en 6,1L per 100 km.
Het is even zoeken naar de juiste zitpositie maar eenmaal gevonden zit je erg comfortabel. De stoelen geven veel steun. Ook de achter passagiers hebben niks te klagen, veel been- en hoofdruimte. Deze versie is tevens voorzien van vele opbergvakken, erg handig voor je oplader van je telefoon/ navigatie e.d. Het afwerkingsniveau is erg hoog, alles zit op de juiste plek. Het audio geluid had wat mij betreft iets beter gekund maar is niet slecht. De airco koelt goed maar is wel goed hoorbaar, af en toe is het net een ouderwets koffieapparaat. Volgens de dealer komt dit vaker voor maar kan dit geen kwaad.
Onderhoud/ problemen:
Auto trilde in zowel stuur als stoel bij 120km/h. Na aanschaf van de auto de banden (Hifly) 2x laten balanceren, helaas zonder resultaat. Uitlijnen was niet nodig. Uiteindelijk 1 velg laten richten waarmee de meeste trillingen zijn opgelost, kosten: 55 euro. Bij winterbanden (Goodyear) geen problemen gehad. Binnenkort nog een keer laten testen op een 3d balanceerapparaat. Auto verbruikt ongeveer 1L olie op 10.000 km (longlife olie: 15 euro per fles) maar dat is blijkbaar normaal voor deze motoren. Bij ca. 195 dkm grote beurt + apk uit laten voeren, kosten ca. 250 euro.
Tot nu toe nog geen minuut spijt van deze aankoop, op naar de 300 dkm!
*UPDATE 265.000KM*
Inmiddels weer 1,5 jaar en ca. 65.000 km verder..
Niet zonder onkosten, wat ook logisch is gezien de km-stand.
2x nieuwe zomerbanden (210.000km)
kleine beurt (221.000km)
distributieriem, waterpomp (245.000km)
koppeling, vliegwiel en tandempomp (258.000km)
accu (264.000)
brandstofpomp/opvoerpomp, gloeispiralen en onderhoudsbeurt (265.000)
Verder kan ik vermelden dat de auto nog steeds prima rijdt. Ook met een vast vliegwiel, ik merk eigenlijk geen verschil. Auto lijkt zelfs minder te verbruiken, gemiddeld 5,7-5,8l per 100 km.
Hopelijk nu zonder al te veel onkosten door naar de 300.000 km ..!
Update oktober 2019
- 337.000 km
Inmiddels de 300.000 ruim gepasseerd, sinds de laatste update (265.000).
Laatste 1,5 jaar weinig bijzonderheden/ onkosten gehad.
Laatste investeringen:
4 x nieuwe zomerbanden (Fulda, goede prijs-kwaliteit!)
1x grote (longlife) beurt
nieuwe APK (zonder opmerkingen (!) bij km stand 336.000)
Olieverbruik nog steeds beperkt (1L olie op 10.000 km)
Verbruik nog steeds heel acceptabel, 5,7l per 100 km.
Binnenkort alleen de druklager (koppeling) laten vervangen. Deze maakt af en toe wat geluid.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.