Volkswagen Golf 1.3 CL (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.3 CL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 276.900 km |
KM-stand laatst | 182.500 km |
Eerste ervaringen
- 182.500 km
Een 23 jaar oude Golf type 2 kopen met de zwakste motor, vierbak en in een vrij kale uitvoering... Dat moet wel tegenvallen! Niet dus.
Het rijden met deze auto valt me alleszins mee. De spiegels zitten op een wat vreemde plek (de eerste bouwjaren hadden de Golfjes van dit type een spijltje in het raam) en dat is enorm wennen. Stuurbekrachtging miste ik de eerste paar ritten enorm, maar nadat ik weer aangewend had om niet bij stilstand te sturen valt het nauwelijks op.
De wegligging is goed, al zal dat ook gedeeltelijk door de brede bandjes (195/50/15) komen. De auto is naar hedendaagse maatstaven vrij laag en dat merk je goed in bochten in positieve zin. Slechts 40 Kw is overigens ook niet echt voldoende om een bocht uit te vliegen.
De lage zit heeft ook een nadeel, als het donker is dan zijn koplampen achter je al snel verblindend. Voor de binnenspiegel is er dan natuurlijk een antiverblindingstand, maar voor de buitenspiegels gaat dat niet lukken.
De 4-bak rijdt op zich prima, maar bij 85 km/h in de vierde versnelling zit je al op 3.000 toeren. Bij 120 km/h is dat opgelopen tot 4.200 toeren. Dat maakt nogal veel herrie, dus meestal komt de snelheid bij mij niet hoger dan 100 km/h. Het verbruik is met 1 op 12,8 (over 8500 kilometer) ongeveer wat ik verwacht had. Het wordt wel steeds beter, wat mede met de hogere temperaturen te maken heeft, maar ook met de motor die steeds beter gaat lopen.
De auto heeft behoorlijk last van achterstallig onderhoud, maar dat kan ik hooguit de vorige eigenaren kwalijk nemen. Langzaamaan worden alle problemen opgelost. De prijzen vallen reuze mee, dat scheelt en onderdelen zijn nog goed te verkrijgen. Alleen kennis - vooral op het gebied van carburateurs - is wel wat schaars. Het lukt dan ook niet goed om deze fatsoenlijk afgesteld te krijgen.
De roest is beperkt, het interieur is smerig en van alles zit los (rammelt of resoneert)... Leuke klusjes voor het voorjaar. De lak heeft ook al jaren geen poetsdoek gezien en is behoorlijk verweerd. Kleur staat 'm goed (ondanks dat het groen is).
De remmen zijn net zo zwak als ik me herinner van de Golf mk2 die ik lang geleden had.
Ik was van plan om slechts 1 a 2 keer per week met de auto te rijden totdat deze belastingvrij zou worden, maar het rijden bevalt zo goed dat de auto veel vaker meegenomen wordt.
Daarnaast wordt de uitrusting stapje voor stapje opgewaardeerd (tellerbak met toerenteller, bekleding in de kofferbak, velours interieur, 5-bak).
Als de auto echt belastingvrij is dan komt er een lpg-installatie in en zal het optische deel (roest, plekjes, deukjes) ook de nodige aandacht krijgen en krijgt deze auto een hoofdrol in het dagelijkse woon-werkverkeer.
De vermelde kilometerstand is niet betrouwbaar. De tellerbak die er in zat heb ik vervangen door eentje met toerenteller in plaats van een klok. De oude teller had een stand die 105.000 km hoger was, maar ook dit bleek niet de originele teller te zijn (want een paar jaar jonger dan de rest van de auto). Daarnaast was de staat van de auto niet in overeenstemming met die hoge stand. De waarheid zal ik wel nooit weten, maar het doet er dan ook niet veel toe.
Update maart 2010:
De achterkant van het interieur onder handen genomen, witte panelen vervangen door zwarte en flink schoongemaakt. Ruikt prettiger en alle rammels zijn nu verdwenen. Originele thuiskomer met kriksetje geplaatst en kofferbakbekleding gemonteerd.
Update juni 2010:
Als het goed is gaat een andere 1,3 (iets nieuwer) van een vriend binnenkort naar de sloop, daar kan ik van alles aan onderdeeltjes af halen die bij mij ontbreken, stuk zijn of niet goed werken. Handig!
Update augustus 2010:
Door privé omstandigheden moest deze auto helaas verkocht worden. Ondanks veel investeringen is de opbrengst zeer beperkt. Ik hoop dat de volgende eigenaar er veel plezier van heeft.
Problemen
- 182.500 km
Sinds de aanschaf in december 2009 is er zo'n 8500 km gereden met de auto. De volgende onderdelen zijn vervangen:
- 2 banden (niet versleten, wel platte kantjes van het stilstaan)
- accu
- thermosensor
- wiellager achter
- middelste en achterste uitlaatdeel
- bougiekabels
- thermostaat
- fuseekogel
- remleidingen achter
- veren en dempers (waren nog origineel)
Op het "to do" lijstje staan:
- airco inbouwen (origineel Golf 2, ligt in de schuur te wachten)
- distributieriem en waterpomp vervangen
- carburateur vervangen (bij koude start werkt de automatische choke slecht en de auto houdt af en toe in)
Daarnaast is de versnellingsbakolie ververst, dat had een zeer positieve invloed op het schakelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.