Volkswagen Golf 1.2 TSI 85pk Easyline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 85pk Easyline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 85pk Easyline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kale maar heerlijke cruise vervoer.

  • 110.000 km

Aangezien een medeweggebruiker het noodzakelijk vond om gebruik te maken van de tegenliggende rijbaan is mijn vorige auto total loss verklaard. Een vw scirocco met liefst 218 pk en 320 nm aan koppel.

Na uitbetaling van de schade aan mijn vorige vervoersmiddel stond ik voor de keus om een bomvolle golf 6 of een vrij kale golf 7 aan te schaffen. Aangezien de CO2 maatregelen betreft 100km/u op de auto snelweg is ingevoerd had ik geen belang bij een zuiplap met groot vermogen. Na een proefrit in de golf 7 1.2 tsi 85 pk met 160 nm die in de basis gelijk is aan de 1.2 tsi 105pk (wat betekend dat dit torentje gemakkelijk te tunen is naar 140 pk / 220nm koppel) was mijn keus snel beslist.

Het is een donker blauwe 3 deurs golf 7 met enkel alleen parkeersensoren. Foto's volgen

Cruise control installatie

  • 110.500 km

In mijn eerste ervaring vergeten te vermelden dat de golf ook over airco en hill hold functie beschikt.

De 1.2 tsi met 85 pk gekoppeld aan een 5 versnelling handbak valt zeker niet tegen nu we overdag nog maar 100km/u mogen rijden.
100km/u is zo'n 2400 toeren waarbij de auto erg stil en comfortabel is. Daarnaast geeft de boordcomputer een gemiddeldverbruik van 5.2 liter benzine op 100 Km wat in tegenstelling tot de 'rocco een hele verbetering is. Die nam zo'n 8 L per 100km aan

Doordat ik in de 'rocco zo gewend was aan cruise control heb ik bij de vw dealer in de buurt aanstaande vrijdag een afspraak gemaakt om CC te monteren en in te leren. Aangezien het stuurwiel gedemonteerd wordt zal op verzoek het standaard plastic stuurwiel vervangen worden door een lederen stuurwiel. Wordt vervolgd.

CC is geinstalleerd

  • 110.750 km

Vanmorgen tijdens start van de motor gaf de auto aan dat hij graag een service beurt ontvangt. Laatste onderhoud was bij 95.700 volgens het boekje, er is toen der tijd gebruikt gemaakt van longlife olie, wat zou moeten betekenen dat de eerst volgende beurt bij 125.700 zou zijn. De olie gecheckt, ziet er nog erg goed, schoon uit. Olie staat ook mooi tot aan het 'max' streepje. Blijkt dat de auto bij het 'car' menu op het entertainment scherm op 15.000 km staat afgesteld.. even vragen of de dealer deze wil reseten.


Vanmorgen is de auto naar de vw dealer gegaan voor cruise control installatie. De installatie nam ongeveer 3 uurtjes in beslag voor 395,95 incl btw. Opzich een nette prijs, zelf had ik tijdens de aanschaf van de auto gerekend op een bedrag rond de 500,- dus is dit is een meevaller. Het gehele instrument cluster is aangepast op de nieuwe software, even wennen dus.

Op weg naar huis de CC grondig geprobeert. CC houdt de snelheid goed vast, ook het verhogen en verlaging van de snelheid voldoet prima dmv de hendel. Erg tevreden met de aanschaf.

Servicebeurt heeft de dealer helaas niet gereset, daar moet de dealer uiteraard ook nog geld voor vragen.

Op dit moment een prijsopgave bij de chiptuner opgevraagd betreft de volgende zaken:
- chiptuning op maat (geen standaard ingeladen troep)
- kleine olie beurt + reset service interval
- inspectie distributie riem en indien nodig vervangen.

Daarnaast valt het mij op dat tijdens starten van de motor het niet nodig is om de sleutel in het contact vast te houden tot de motor aanslaat. Het is letterlijk contact aan, sleutel naar start draaien en loslaten. Vervolgens berekend de computer of hij zin heeft om de motor te starten of dat hij lekker uit te blijft.

Bij de scirocco moest ik voorheen de sleutel vasthouden tot de motor aansloeg, net even wat makkelijker geworden nu.

Review betreft chiptuning wordt vervolgt.

Service beurt

  • 111.200 km

Aangezien 10 dagen geleden de auto om een servicebeurt begon te vragen, heb ik even rondgekeken waar ik de beurt zou laten uitvoeren.

Bij de tuner waar ik normaal gesproken mijn onderhoud laat doen, is een prijsopgave gevraagd voor:
- kleine beurt
- 4 bougies
- inspectie distributie riem
In totaal zouden de kosten 225,- incl btw worden. Vond dit een vrij fors bedrag.
Even tussen de prijslijst van de VW dealer gespiekt, die bedragen die zij rekenen zijn gewoon niet leuk meer.

Even wat rondstruinen op internet kwam ik bij Kwikfit uit, normaal gesproken zou ik daar niet mijn onderhoud laten uitvoeren, echter gaven ze van 1 t/m 7 april 20% op al het onderhoud.

Nu heb ik voor 4 tientjes extra bovenop de prijsopgave van de tuner een volledige grote beurt.

In totaal voor een grote beurt bij kwikfit 265,- betaald.

In mijn volgende review zal ik schrijven hoe de service van kwikfit mij is bevallen.

Service beurt.

  • 111.500 km

De golf heeft zijn grote service beurt gehad. De service wat betreft kwikfit is mij zeer goed bevallen. De monteur heeft mij 1 keer tijdens de beurt gebeld om te vragen of de bougies ook vervangen moesten worden, aangezien deze bij 120k km zou moeten, heb ik ze gelijk laten vervangen. Extra kosten: 5,- per bougie. Naast de factuur ook een service boekje van kwikfit gekregen waar ze alle waardes op noteren. Zoals; remkracht van alle schijven, profieldiepte, lekkages wel of niet, onderdeel nummers van de vervangende onderdelen.

De onderdeelnummers even ge'googled. Zijn gewoon netjes bosch onderdelen. In totaal 285,- voor de grote beurt betaald, door de bijkomende kosten van de platinum bougies.

Dezelfde dag ook maar de tank opnieuw vol gegooid. Op deze tank 893 km gereden en 47,38 liter getankd. Een gemiddelde van 18,8 liter per 100km. Een zeer goed resultaat tegen over de vorige auto..

Tijd voor iets nieuws

  • 125.000 km

Het is een aardige poos geleden dat ik een update over het brommobiel heb geschreven.
Tijdens de corona tijd opzoek geweest naar een nieuwe tweedehands om mijn huidig vervoer te vervangen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Stand van zaken: Mijn huidige golf 7 1.2 Tsi is mij over het afgelopen jaar prima bevallen. Enkele aandachtspunten van de golf 7 carrosserie zijn bij mijn golf ook van toepassing.
- De ruimte waarin zich het reserve wiel bevindt is nat. Lijkt alsof er van onder de bodem een 1 of ander lek is.
- De tankklep van de carrosserie werkt niet doormiddel van drukken. Hij blijft na het indrukken haken waarnaar je hem de klep met je nagels open moet maken, was een kleine fix.
- spontaan een lege 12V 70Ah accu, kosten 140,- euro zelf gemonteerd.

Naast de kleine bevindingen moet ik wel concluderen dat de golf het afgelopen jaar goed is bevallen. gemiddeld verbruik in zomertijd 5,2 / 100km en 's winter 5,9-6,1 op 100km. Zeer nette en acceptabele waarden.

Besloten om de golf niet meer te laten chippen omdat ik niet het idee had dat ik haar voor jaren in gebruik zou nemen maar meer om mij comfortabel te vervoeren. En dat heeft zij voor 99% van de tijd gedaan.

Ze wordt ingeruild voor een nieuwe tweedehands waarvan ik de 2e eigenaar zal worden. Het betreft uiteraard zoals gewoonlijk een Volkswagen golf. Maar dit keer een keurig nette uitgevoerde GTE die door zakelijk Nederland geleased is. De GTE is netjes bij Volkswagen onderhouden en heeft in 2019 haar accupakket onder garantie laten vervangen. Doordat mijn woon- werk ritten om en na bij de 30km ligt is de stap om gedeeltelijk elektrisch te gaan rijden wel snel doorgehakt.
Ik ben erg benieuwd hoe de GTE mij als particulier gaat bevallen en zal hier dan ook zodra ik er in bezit van ben een review schrijven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.