Volkswagen e-Up (2018)

autoreview

Volkswagen e-Up (2018)

Signalement

Uitvoeringe-Up
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf29.500 km
KM-stand laatst29.700 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar elektrisch gereden

  • 29.700 km

Na de verkoop van mijn Renault Twingo RS werd het tijd voor het andere uiterste. Een elektrische auto.
De RS was reeds tweede auto geworden, voor dagelijks gebruik had ik een '98 Renault Twingo 1 en wat een fantastische auto was dat. Maar onverstandig besloten dat ook die weg zou gaan voor iets jongers en zuinigers.

Om de kosten van de Alfa 159 TBi iets in toom te houden kwam de keuze een elektrische auto te kopen.
Thuis gratis opladen dankzij zonnepanelen, geen wegenbelasting en voor dagelijks gebruik lekker rustig en ontspannen.

Zoektocht:
Als snel kwam de keuze bij een E-Up. Versies met een 18,7kWah accu lagen binnen budget en vond een nette 2018 versie met net geen 30k op de teller, met garantie op de accu nog 4 jaar en alle opties op een panoramadak na.
Na een proefritje snel verkocht.

Zomer 2022:
De zomer verliep heerlijk. Alles binnendoor rijden en je haalde makkelijk 140km bereik. Prima, want voor langere stukken had ik de Alfa 159 nog en anders mijn '13 Fiat Panda Twinair.
Airco via de VW WeConnect app te bedienen dus altijd een comfortabele temperatuur in de auto voordat je instapte.
De verlichting onder het dashboard maakte het rijden in de avond nog fijner en transformeerde een saai interieur naar een meer premium gevoel interieur.

HerbiE-Up:
Daar ik van auto's houd die opvallen en graag mijn eigen smaak geef bedacht ik dat ik iets met de Up wilde doen.
Wat hem anders maakte dan de andere duizenden witte VW Up's in dit land.
Uiteindelijk kwamen we uit op een Herbie livery van het oude bekende VW Kevertje.
En dan ingespeeld op de naam van de auto, werd het HerbiE-Up.
Veel mensen vond het geweldig, de auto kreen complimenten bij het leven en sommige vroegen of de 53 wat erop stond de top snelheid was....
Begin 2023 nog een set VW Classic White velgen erbij gedaan en het plaatje was perfect.

Winter 2022:
Hier begon dan echt de afgunst te komen richting elektrisch rijden. De accu was al niet groot, maar als het koud werd een bereik van 70km op een volle accu!?
Zelf met de accu te laten voorverwarmen was het een ramp.
Snelwegrijden was enkel een optie als je 80km/u reed en goh wat hebben mensen mij die winter gehaat als die gek rechts reed met z'n 53 autotje (sorry mensen, kwam anders niet thuis!)

Het dagelijks rijden van de Up werd aanzienlijk duurder en het praktische en goedkoop rijden ervan was ver te zoeken.
Beklaagd bij het leven erover, spijt gehad van de aankoop en vanaf dat moment eigenlijk gezocht naar redenen om het ding te verkopen.
Stoelverwarming, heerlijk. Iedereen om 7.00 voorruit vrij maken maar de Up had de voorruitverwarming al aangezet en kon direct vertrekken bij instappen.
Maar zodra ik instapte en de volgeladen accu letterlijk minder zag worden op de meter kwam de frustratie en teleurstelling.

Verkoop 2023!
Met ons eerste kind wat eraan komt was de bedoeling, Up blijft want dat maakt de tripjes naar opa en oma's wel goedkoop binnendoor.
Voor grotere ritten de Alfa 159 en mijn vriendin reed mijn Fiat Panda 312 Twinair waar alles makkelijk in past.
Top plan tot de kinderwagen niet achterin de Up kon.

Dus nooit de hond en kind mee kunnen nemen tegelijk en dat was absoluut een no-go voor me.
En daar was die, de reden om eindelijk de knoop door te hakken en de Up weg te doen.
Nu ligt mijn hart van kinds af aan al bij Alfa Romeo en na zoeken wordt de Up vervangen door een Alfa Romeo Giulietta 1.4TB 170pk Multiair.
Heel wat anders, maar wel iets waar mijn autoliefhebbers hart heel gelukkig mee is.

Conclusie?
Elektrisch rijden is niet voor mij. Ik zoek meer beleving in een auto, zelfs als die voor dagelijks gebruik is enkel.
Het geluid, de looks, hoe ik me voel als ik aan de auto denk, dat is voor mij belangrijk.
De Up zag eruit zoals ik wilde, maar kon niet op tegen het rijden in de winter.
Dan betaal ik liever benzine en wegenbelasting, maar ik kan wel verder dan 70km rijden als het koud is en daar zal ik van genieten deze winter weer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.