Toyota Yaris Cross (2022) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 68.895 km |
KM-stand laatst | 71.689 km |
Eerste ervaringen
- 71.689 km
Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5 Team Deutschland
Safety-pakket
Smart Connect Pakket
Winterpakket
Afneembare trekhaak
Ash Grey Metallic
Na een maandenlange zoektocht naar een waardige opvolger voor mijn Opel Meriva uit 2014 ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Yaris Cross omdat deze het meest bij mijn wensen aansloot. In mijn shortlist stonden behalve de Yaris Cross ook de Opel Mokka en de Peugeot 2008. Ook heb ik de nieuwe Opel Frontera nog even mogen aanschouwen, maar die bleek veel te log, te zwaar en met alle gewenste opties te duur en bovendien alleen als elektrisch of mild hybride leverbaar. Omdat ik graag een full hybride wilde rijden in combinatie met veel kofferruimte, een hoge zit, een relatief laag gewicht, een stoer uiterlijk en goede garantievoorwaarden bleef alleen de Yaris Cross nog over. Ik heb eerst een tijdje zelf gezocht naar een (minimaal) Dynamic-uitvoering in de kleur Ash Grey van tussen de 2 en 3 jaar oud met een kilometerstand van max. 60.000. Dat bleek toch iets te specifiek en daarom heb ik bij de dichtstbijzijnde Toyota-dealer eerst een proefrit gemaakt met een willekeurige Yaris Cross en daarna een zoekopdracht geplaatst. Na een aantal weken kreeg ik ineens een mailtje dat ze een auto hadden gevonden die bijna geheel voldeed aan mijn wensen, alleen lag het aantal kilometers iets boven mijn wens en zat er (nog) geen trekhaak op. Dat laatste was natuurlijk gemakkelijk op te lossen. Er was aanvankelijk nog wel wat onduidelijkheid over de uitvoering omdat de auto door de dealer werd aangeboden als "Dynamic Plus", wat eigenlijk een Dynamic zou zijn met wat extra optiepakketten. Na een paar weken geduld kwam het telefoontje dat de auto in de showroom stond. Ondertussen was ik thuis al aan het zoeken geweest naar de werkelijke uitvoering en zodra ik de showroom binnenkwam zag ik al meteen dat het hier om een uit Duitsland geïmporteerde Team Deutschland ging en (wat later bleek) uitgebreid met drie extra optiepakketten. Zo'n beetje alle toeters en bellen dus, zoals inklapbare dodehoekspiegels, parkeersensoren voor en achter, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, Ledverlichting, 9" Multimedia met DAB+, Android Auto, draadloze telefoonlader en verwarmbaar stuur, voorstoelen en voorruit.
De auto was in zeer goede staat, slechts een paar lichte butsjes en krasjes die grotendeels weggewerkt konden worden. Er moesten nog wel een paar hobbels genomen worden. Allereerst de kilometerstand. Deze was hoger dan gewenst, maar gezien de staat van de auto en de uitstekende garantievoorwaarden van Toyota leek mij dat geen probleem. Daarnaast vond ik de Team D-logo's op de raamstijlen en instaplijsten afschuwelijk, maar ook daar werd een oplossing voor gevonden door deze te verwijderen en de instaplijsten (tegen extra betaling) te vervangen door de neutrale zwarte Yaris Cross instaplijsten. Toen de trekhaak. Die zat er niet onder, maar kon er (tegen een fikse meerprijs) uiteraard achteraf wel onder worden gezet. Dan maar meteen een afneembare. Na het bekende getouwtrek om de verkoopprijs en de inruilwaarde voor mijn Meriva hadden we uiteindelijk een redelijke deal en na een week of twee kon ik mijn blinkende bolide ophalen bij de dealer. Voorzien van nieuwe Nederlandse kentekenplaten (vanwege de import) zou je haast zweren dat het hier om een nieuwe auto ging. Een nieuw tijdperk brak aan. Van schakelbak naar automaat, van benzine met een verbruik van gemiddeld 1:14 naar hybride met een verbruik dat ergens tussen de 1:20 en 1:25 zou liggen, twee klassen lager in de wegenbelasting en een auto die was voorzien van bijna alle denkbare opties en gemakken.
Inmiddels zo'n 3 maanden en een kleine 3000 kilometer verder en we kunnen de eerste balans opmaken. Die is overall gezien behoorlijk positief. In het begin nog even wennen aan het rijden met automaat en ontdekken waar alle knopjes voor dienen, maar alles liet zich behoorlijk intuïtief bedienen. Verbruik zit gemiddeld op 1:23, dus dat is netjes. Altijd in de Normaalstand, ECO en Power gebruik ik niet. Rijd heel vaak met de adaptieve cruise control aan en wat rijdt dat comfortabel! Ook heb ik gezien mijn lengte van 1.88 meter nog een tijdje goed moeten zoeken naar de juiste zitpositie omdat ik met de AGR-stoelen in mijn Meriva behoorlijk verwend was. Wat ik vaak lees is dat de zittingen te kort zouden zijn, maar eigenlijk staan de stoelzittingen gewoon te vlak waardoor de onderkant van je bovenbenen niet goed ondersteund worden. Dit heb ik opgelost door onder de voorste bevestigingsbeugel van de stoel een vijftal chassisringen te plaatsen, waardoor de zitting nu iets schuiner staat en mijn benen beter ondersteund worden. Een kantelbare zitting zou natuurlijk de beste oplossing zijn, maar dit behoort helaas niet tot de standaard opties van deze Toyota. Op deze manier zit ik - ook op langere ritten - behoorlijk comfortabel. Doordat de stoel nu in de laagste positie staat zit ik wel vrij diep in de auto. Op zich geen probleem tijdens het rijden, maar van een echte hoge uitstap is dan weinig sprake meer. Mede omdat vanwege mijn lengte de bestuurdersstoel bijna in de achterste positie staat blijft er op de achterbank praktisch geen beenruimte meer over, maar dat wist ik van tevoren. Omdat er slechts sporadisch iemand achterin zit (en dan vaak alleen op korte ritten) dan kunnen we de stoel wel wat naar voren zetten. De kofferbakruimte is mede door de dubbele laadvloer - die ik altijd in de laagste positie heb staat - zelfs ruimer dan in de Meriva.
Qua rijgedrag heb ik niets te klagen. De auto trekt lekker vlot op met een sportieve 3-cilinderbrom en schakelt nagenoeg onmerkbaar tussen elektrisch en benzine. Omdat ik in mijn woonomgeving vaak op 60 km-wegen rijd valt mij wel op dat dat typisch zo'n snelheid is dat de auto constant schakelt tussen benzine en elektrisch. Niet echt storend, maar wel opvallend. De adaptieve cruise control werkt goed, wel jammer dat je deze altijd eerst moet aanzetten (bij de Opel stond cruise control altijd standaard aan) en de afstand tot je voorganger iedere keer opnieuw moet instellen (3 streepjes is echt veel te veel, dus meestal zet ik hem op 1 of 2 streepjes). De LTA werkt ook redelijk goed, maar hij ziet vaak (vooral in het donker) toch de lijnen op de weg niet goed. De stuurcorrectie is wel heel subtiel, het is niet zo dat je het gevoel hebt dat de auto de besturing helemaal overneemt. Dit geldt overigens wel als je de optie instelt om in het midden van de rijbaan te blijven. Dan maakt de auto, vooral op bochtige wegen, soms rare onverwachte bewegingen. Die gebruik ik dus niet. Ook de Automatic High Beam verlichting gebruik ik niet meer omdat deze in mijn ervaring niet goed genoeg reageert op tegenliggers, waardoor deze regelmatig verblind worden. Tot zover mijn eerste ervaringen. Over een tijdje hoop ik nog een keer een vervolg te plaatsen, maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 115 First Edition Comfort Pack + Trekhaak
- 2024
- 8.000 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition | Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | Stuurwiel verwarmd
- 2023
- 34.263 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 115 Active | Navi via App | Camera | Climate control | Adapt. Cruise control | Carplay | LMV 16 inch
- 2024
- 5.414 km