Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i Executive (2022)

autoreview

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris Cross

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 VVT-i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valt tegen

Sinds begin 2022 rijden we een Toyota Yaris Cross. Binnenkort gaat de auto voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de garage. De kilometerstand is nu (maart 2024) ongeveer 16.000. Niet erg veel, maar dat komt dat we regelmatig in het buitenland verblijven.
En dan komt meteen het grootste euvel van deze , overigens fijn rijdende en zuinige auto, aan het licht: STARTPROBLEMEN. Na drie weken stilstaan is het standaard dat de auto niet wil starten. In de garantieperiode (bij ons 2 jaar vanaf de aanschaf in 2022) kunnen we steeds een beroep doen op Toyota Pechhulp, maar omdat onze auto nog net buiten de huidige tienjaars garantie valt, is dat binnenkort afgelopen en moeten we ons zelf zien te redden.
Het startprobleem is een euvel dat veelvuldig wordt genoemd in reviews over de Yaris Cross. Het wordt veroorzaakt door een startaccu die niet is berekend op z'n taak. Het is frustrerend dat Toyota, importeur Louwman en de dealers dit probleem bij voortduring onder het kleed vegen in plaats van het structureel oplossen ervan. Ze komen niet verder dan adviezen om vaker/verder met de auto te rijden of de aanschaf van een druppellader of jump starter en leggen daarmee het probleem volledig neer bij de bezitters van de auto. Onaanvaardbaar en juridisch aanvechtbaar!
En het kan anders, dat bewijst de tweede auto in ons huishouden: een KIA Sorento Full Hybrid. Die kan rustig drie maanden niet gebruikt worden en loopt bij de eerste startpoging ook dan nog onmiddellijk. Toyota had bij ons tot nu toe een perfect imago wat betreft kwaliteit en service. Op beide punten valt het merk echter genadeloos door de mand. Voor ons hierna nooit meer een Toyota.

Correctie

  • 16.000 km

Excuus, de auto is een hybride automaat, dus wat dat betreft heeft de reageerder die mij beschuldigd een trol te zijn gelijk. De pechhulp eindigt wel degelijk na twee jaar. De garantie loopt nog een jaar door. Voor de rest is het wat ik schreef: een fijn rijdende zuinige auto, die er ook nog leuk uitziet. Maar de accu en de daarmee gepaard gaande startproblemen zijn een ramp en een merk als Toyota onwaardig. Onbegrijpelijk dat ze dit laten gebeuren. Of is het te groot, en dus te duur, om op te lossen?

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.