Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
De eerste kilometers
- 10.000 km
Tsja, dat was wel wat onverwacht. Ik reed sinds 2011 in een Toyota Prius 3 uit 2010 met inmiddels bijna 240.000 km op de teller. Nauwelijks onkosten gehad, een keertje een nieuwe accu ( de kleine) en remblokjes, dat is het. Reed nog als een zonnetje, dus eigenlijk kapitaalvernietiging om in te ruilen. Ook geen echte concrete plannen. Maar ook met de gedachte dat je onverwachte kosten voor moet zijn. En dat de stoelen wat beginnen door te zitten. En dat het dashboard wel erg veel rammels kent. En…. Wel er zijn altijd voldoende mogelijkheden om jezelf voor de gek te houden.
En als er dan een nieuwe moet komen, wat zijn dan de criteria? Niet te groot, niet te klein. Liefst een wat hoge zit, leeftijdsgebonden. Keuze genoeg. Captur, 2008, Kona, Niro. T-Cross, Bayon, Stonic, Arona, C3 Aircross, Kamiq, Mokka, CX30….
Dan maar verder filteren. Geen plug-in, nog te duur en te zwaar. Nog niet elektrisch, nog veel te duur. Zeker een automaat. Wel graag hybride, niet mild maar volledig. Dan valt de Mazda CX30 dus af. Wel jammer, want een hele mooie auto. OK, dus Kia Niro, Renault Captur, Hyundai Kona en Toyota Yaris Cross op de shortlist. De Kia is ruim en degelijk, maar heeft ook een tikje burgerlijk uiterlijk, en er komt een nieuwe rond de zomer. De Hyundai vind ik niet zo mooi. Bij de Renault vrees ik voor het ingewikkelde hybride systeem en voor de elektronica. De Toyota is zowel qua auto als qua dealer prima bevallen, dus eerst daar maar eens naartoe. Op enige zaterdagmiddag.
Toyota heeft sowieso vier hybride auto’s die prijstechnisch dicht bij elkaar liggen. De Corolla hatchback, de Corolla Touring Sport, de CHR en dus de Yaris Cross. In alle vier gezeten, en een proefrit gemaakt in de Cross. Lang verhaal kort: heerlijke auto, prima inruilprijs gekregen, ook nog een keer 1000 euro extra inruilpremie van de importeur en twee uur later de auto gekocht, uit voorraad. Dag shortlist. Een First Edition, kleur Onyx Bronze. Werd anderhalve week later afgeleverd, nog mooi voor de kerstdagen. Het kan raar lopen,.
Inmiddels heb ik er 1000 km mee gereden, genoeg voor een eerste review.
Wat bevalt heel goed?
De stilte in het interieur (behalve bij heel fel optrekken, kom ik later op). Geen vibraties, geen rammels, de elektromotor die ongemerkt wordt aangevuld met de benzinemotor, de CVT zonder schokken. Een rustgevende ervaring.
De afwerking. Het interieur is niet spectaculair, maar wel oerdegelijk. Fijne materialen, lekker stuurtje, Had de Prius nog veel rammelend hard plastic, hier maakt het de indruk voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. In ieder geval voor heel lang.
Het infotainmentsysteem. Niet meer het ouderwetse Toyota Touch 2 systeem, maar het nieuw Smart Connect met 9 inch scherm. Veel beter, in snelheid en in graphics. Bevat alles wat je nog hebt, en gelukkig ook niet meer. Met Apple Car play en het werkt allemaal simpel en intuïtief.
De veiligheidsvoorzieningen. Onder de naam Toyota Safety Sense 2.0 zijn verschillende veiligheidssystemen al standaard aanwezig. Bijvoorbeeld Adaptieve Cruise Control, Lane Trace Assist, Road Sign Assist met snelheidsassistent en Pre-Collision System.
De zuinigheid. Uiteraard nog niet veel gereden, maar over de eerste 1000 km haal ik 4.3 l op 100 km. Met veel uitproberen. Overigens zijn dat waarden die ik met de Prius ook haalde.
De uitrusting. 17 Inch lichtmetalen velgen. Ledverlichting, privacy glas, passagiersstoel in hoogte verstelbaar, automatische airco, keyless entry, multi-information display, parkeerhulpcamera achter met statische hulplijnen, Bluetooth®*, DAB+ tuner, Apple CarPlay®, Android Auto® en Smart Device link, Connected services (Data Communicatie Module) enzovoort. Mis ik nog iets? Jawel, een head-up display, stoelverwarming en dode-hoek-detectie. Maar die uitvoering was me te gortig.
Het uiterlijk. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een mooie auto. Sportief gelijnd voor een compacte SUV. Maar ik begrijp ook wel uit de verschillende reviews en reacties, dat daarover de meningen zeer uiteenlopen.
Het rijgedrag. Stabiel, zeker niet week, veel stuurgevoel. Eigenlijk best een leuke auto om in te sturen en in te rijden.
De zitpositie. De stoel kan goed laag, het stuur ver naar je toe. Je zit wat hoger, maar zeker niet op de bok. Dat gecombineerd met een goed uitzicht (dunne A-stijl, en ik heb zelfs een bescheiden dode hoek, waar vind je dat nog?) maakt rijden heel ontspannend.
Wat vind ik gemiddeld. Niet positief niet negatief?
Het geluid bij accelereren. Een CVT loeit al wat van huis uit, en een driecilinder doet daar nog een schepje bovenop. Hinderlijk? Nee. Gezien de reviews was ik bang voor veel meer herrie, maar dat valt erg mee. Alleen als je het gaspedaal heel diep intrapt. Maar daar is deze auto eigenlijk niet voor bedoeld.
De prestaties. Van 0-100 in iets meer dan 11 seconden, soepele ondersteuning van de elektromotor. En een top van 170. In Nederland heb je volgens mij niet veel meer nodig. Zeker niet bij zo’n verbruik.
Het veergedrag. Aangenaam dynamisch, maar met keerzijden. De demping bij bijvoorbeeld verkeersdrempels is wat stoterig door die afstelling en door de wielbasis van 2.56 m.
De stoelen voor. Ze zitten goed als het gaat om ondersteuning. Maar de zittingen zijn voor mijn lengte(1.86) wat aan de korte kant. En ik houd van een stoel die je ook apart aan de voorkant nog omhoog kan zetten.
De bagageruimte. Bijna 400 liter met een verstelbare bodem. Niet slecht, maar zeker ook niet de nieuwe standaard. Gewoon keurig.
Wat vind ik echt minder?
De speakers van het audiosysteem. De duurdere uitvoeringen hebben een JBL-systeem, deze moet het doen met de standaard boxjes. En die klinken een tikje blikkerig. Wel is via het infotainmentsysteem alles goed in te stellen (voor/achter/ equilizer), maar dat maakt van matige speakers nog een goede hifi.
De ruimte voor de achterpassagiers. Voor mij wat minder van belang (hooguit hele jonge kleinkinderen), maar Toyota heeft zijn best gedaan om het voor volwassen achterpassagiers zo onaangenaam mogelijk te maken. Deuren die niet bepaald ver opengaan, een schuine C-stijl waardoor je diep moet bukken, beperkte beenruimte, een zitting die te rechtop staat, geen ventilatie of USB. Hier moet je gewoon niet zijn. Heeft natuurlijk alles te maken met die beperkte wielbasis (2.56) die gelijk is aan de gewone Yaris. En dat merk je. Hadden we tijdens de proefrit al gezien, en voor ons dus niet zo van belang, maar mogelijk voor andere kopers een NoGo.
Conclusie.
Wat een fijne auto. Ontspannen, degelijk en rijdt ook nog heel lekker en heel zuinig, met het doorontwikkelde Toyota hybride systeem en een voorspelbare betrouwbaarheid. Kortom, ik ben tot nu toe heel tevreden.
Twee jaar verder
- 28.000 km
Twee jaar en bijna 30.000 kilometer verder. Kortom, tijd voor een update. Hoewel de eerste ervaringen eigenlijk al heel representatief waren. Maar goed, tijd voor verdieping. In de vorige review had ik een driedeling gekozen tussen positief, neutraal en negatief. Die houd ik maar weer aan.
Positief.
Alles van de vorige review. Het meest verbazingwekkende: de auto rijdt heel leuk. Ik stap nog steeds met een glimlach in. Scherp sturen, goede demping, prima uitzicht rondom, fijne zitpositie. En dat voor een Toyota SUV uit het B-segment.
En de extreme zuinigheid. Ik haal gemiddeld 4 liter op de 100 km, 1 op 25. In de winter met korte ritjes in de kou wat onzuiniger, maar een rondrit door Noorwegen (waar je sowieso niet hard kan rijden) leverde 1 op bijna 30 op. Terwijl de prestaties prima zijn. Olieverbruik nul.
Geen kosten behalve de twee beurten (jaarlijks). Tien jaar garantie. Uitstekende verwarming en airco. Ook de passagiersstoel in de hoogte verstelbaar. Logisch bij een suv, maar de nieuwe Corolla Cross heeft dat om onbegrijpelijk redenen dus niet…
Neutraal.
Het geluid. Als de motor koud is, klinkt de driecilinder wel wat rauw, zeker in combinatie met de CVT. Die overigens heerlijk schokvrij werkt in samenwerking met de elektromotor. Boven de 100 km/uur wat windgeruis rond de spiegels. En de wielkasten hadden wel wat beter geïsoleerd kunnen zijn. Het is niet voor niets dat de vernieuwde Yaris Cross komt met een extra balansas en dubbel gelaagd glas. Daar staat tegenover dat de automaat in combinatie met de elektromotor heel rustgevend is. De zwaarte van je voet bepaalt in feite het geluidsniveau, zeker hier. Maar ik reed laatst in een Toyota Corolla met de tweeliter hybride, dat gaat dan wel een stuk stiller.
De veiligheidsvoorzieningen. Heel goed dat ze er zijn, maar soms ook wel een tikje bemoeizuchtig. Zeker de lane departure, die vrij snel een rukje aan het stuur geeft, ook wanneer je daar zelf geen aanleiding toe ziet. Is uit te zetten, maar dat moet aan het begin van iedere rit opnieuw. Dubbel dus, veilig, maar soms wat te alert.
De bagageruimte. Met 400 liter gemiddeld, maar qua vorm echt heel praktisch. Op vakantie kan alles er makkelijk in. Grote koffers passen precies en met de verstelbare bodem kan je variëren.
Met de prestaties ben ik heel tevreden. Acceleren gaat door de elektrische ondersteuning sneller dan verwacht. Meer heb je in Nederland echt niet nodig.
Negatief.
Ik schreef vorige keer al over de achterbank. Geringe beenruimte, leuning rechtop, geen ventilatie, geen usb, portieren die niet ver open kunnen. Misplaatste bezuiniging: achterin is ook geen verlichting. Heel lastig als je in het donker de kleinkinderen moet vastzetten in de kinderstoel. Of spullen wil zoeken. Geen idee wat de achterliggende gedachte is van de Toyota-ingenieurs maar kind- en opavriendelijk is het in iedere geval niet.
Het mulitimediasysteem. Duidelijk, werkt snel, menustructuur makkelijk en geen overbodige poespas. Alleen de Apple Carplay. Werkt soms wel draadloos, soms alleen met de usb, en soms ook niet. Dat laatste vaak bij het wisselen van bestuurder en dus van telefoon. Gaat meestal goed, maar als dat niet zo is, ben je toch even aan het klungelen.
En de betrouwbaarheid? Op de verschillende sites, reviews e.d. lees je nogal wat klachten over de te kleine accu Daardoor zou je na pakweg een week niet-rijden startproblemen hebben. Ik heb daar (nog) geen last van gehad. Verder twee kleinigheden. Een rammelend rooster van de luidspreker midden op het dashboard (dat soort dingen is altijd lastig op te lossen), maar alleen bij echt slecht wegdek. En de dakrails zijn bij een wasstraat een keer losgekomen. Keurig opgelost door de dealer. Verder (uiteraard) geen problemen.
Conclusie is dezelfde als de vorige keer. Echt een fijne auto. Rijdt heerlijk, is zuinig. Fijne automaat, zitpositie, uitzicht. En ik vind de auto ook nog gewoon mooi. Wordt niet door iedereen gedeeld, maar ik vind het een frisse verschijning.
De nadelen (los van wat klein bier) zitten vooral in het geluidsniveau (maar afhankelijk van je rijgedrag) en vooral de ruimte en de voorzieningen achterin, Dei zijn echt onder de maat. Voor wie dat geen probleem is, is de Yaris Cross wat mij betreft een echte aanrader. Zoek je een auto voor vier volwassenen of lange pubers: verder kijken. Ik zou de keuze zonder enige twijfel opnieuw dezelfde laten zijn, en ben dus van plan lang met deze auto door te rijden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic | Hybrid | Carplay / Navi / Camera / Keyless / Cruise Adapt / Winterpack
- 2021
- 26.510 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Limited Smart Key, Parkeersensoren, voor + achter
- 2024
- 16.764 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Limited, Trekhaak, Treeplanken , Stoel-stuur-ruitverwarming
- 2022
- 36.469 km