Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Explore (2024)

autoreview

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris Cross

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid Explore
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst10 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel waar(de) voor je geld?

  • 10 km

Afscheid van de Tesla model 3 AWD

In de zomer van 20024 liep mij leasecontract af van een Tesla model 3 (lease). Ik heb hierin 5 jaar met veel plezier gereden. Vanwege een complexe vervoerssituatie wilde ik tijdelijk een betrouwbare, veilige auto als tussenoplossing voor een periode van 1-2 jaar.
Volledig elektrisch weer? Op zich is mijn kennismaking met de Tesla uiterste plezierig geweest. Zeker, de Tesla's hadden wat nukken zoals regensensors die je tot wanhoop dreven en heel af en toe een zg. fantoom break.
Maar verder heb ik bijna 200K probleemloos mee gereden, geen enkele mankement gehad op een scheur in het dak dat onder garantie werd vervangen. Het was een zeer zuinige auto (over de totale periode met veel snelweg en weinig stadskilometers) en het totale verbruik volgens de boordcomputer was 16.8 KW per 100 km. Dat is dus zomer en winter en inclusief winterbanden.

Weer elektrisch of toch weer gewoon benzine?

Maar met de negatieve belastingmaatregelen in het vooruitzicht en toch ook een bijtelling van ruim 20% (in 2029 4% ja, dat was lachen toen) vond ik zakelijke lease voor wederom een Tesla model 3. minder interessant. De vervangende auto zou immers geen leaseauto meer zijn, maar privé worden aangeschaft. Ook mocht de auto kleiner zijn (B-segment) en het liefst wel handig, praktisch en een beetje leuke smoel hebben, ook al was het maar voor een relatief korte periode. Zou hybride wat zijn? Voorafgaande aan de Tesla had ik 4 jaar gereden in een Golf GTE en dat beviel prima. En ik zou ongeveer 15K per jaar gaan rijden i.p.v. 35-40K per jaar.

De keuze is reuze

Diverse auto’s heb ik bekeken, gereden, testen gelezen op Autoweek, gebruikersreviews gelezen etc.
Ik reed wel eens met iemand met die een Yaris reed, de gewone niet de cross. Voor mijn vrouw hadden we wel eens gekeken naar een Aygo en daarin ook gereden. Uiteindelijk koos ze voor een Ford Fiesta. Die vond ze net wat lekkerder rijden en was natuurlijk ook wat ruimer dan de Aygo.

Lang verhaal kort uiteindelijk zijn we op een auto boulevard langs wat verschillende merken gegaan en hebben onder andere gereden in een Ford Puma, Peugeot diverse modellen, Kia Niro, Hyundai Kona (beide wel wat groter)etc. Het was het allemaal (net) niet. Uiteindelijk bij de Toyota terecht gekomen.

Daar gereden in zowel de CHR (niet de plugin) 1.8, de Corolla Cross en de Yaris en de Yaris Cross. Toyota’s staan erom bekend heen betrouwbaar te zijn en ik kreeg 10 jaar garantie (uiteraard onder voorwaarden). Trouwens voor de lol nog even met mij vrouw in de Aygo (Cross) gereden, maar die heeft veel te weinig power. 20-30 pk erbij en het zou een leuke auto zijn. Ik vind deze auto's onderling weinig verschillen qua ruimte binnenin en rijeigenschappen maar ze zijn wel behoorlijk verschillend in prijs.

Een Toyota dan, maar welke?

De gewone Yaris vond ik echt wat te krap. Voor de Yaris werd in de zomer van 2024 net een nieuw model geïntroduceerd. In beide (2023 en 2024) modellen Yaris Cross gereden en ik vond qua rijeigenschappen weinig verschil. De extra 16 pk’s, een wat beter koppel (beide nauwelijks merkbaar), een iets mooier moderner interieur, wat minder geluid door betere isolatie en dergelijke, vond ik niet het prijsverschil waard. Ik besloot dus het model te kopen dat in 2021 op de markt kwam en in mijn geval begin 2023 was geproduceerd. Ik had niets in te ruilen en kreeg een mooi aanbod voor een zwarte versie met een goudkleurig dak, type Explorer.

Ervaringen met de Yaris Cross

Prettig van de Cross is dat je wat hoger zit en dat is gezien de leeftijd wel prettiger. Maar het was zeker in het begin heel erg wennen. Niet alleen zit je hoger, maar de stoelen van de Yaris zijn aan de korte kant. Ook mis ik het automatisch instellen van de stoel zoals de Tesla dit had en zijn de zittingen erg kort voor mijn lengte (1.85). Prettig is wel de stoelverwarming.
En ja, natuurlijk merk je het enorme verschil in pk's t.o.v. de Tesla maar dat was uiteraard te verwachten. Schakelen gaat soepel met de CVT bak maar wat je wel eens in testen leest, dat het onmerkbaar gaat klopt in mijn geval in ieder geval niet. Veelal is de overgang van elektrisch naar benzine of andersom goed te merken, maar zeker niet storend. Er zijn 3 rijdmodi: normaal, eco en sport. Qua verbruik merk ik geen verschil. Ik heb hem in de stand normaal staan.

Rijgedrag

Met het rijgedrag is niet veel mis. Het overhellen in bochten is beperkt als je bedenkt hoe hoog de auto is. De blik naar achteren is wel erg beperkt en de stijlen zijn vrij dik zodat je goed moet opletten. Gelukkig is er een camera gemonteerd voor achteruit rijden en zijn er ook nog sensoren. De draaicirkel had ik in de praktijk wel kleiner geschat in vergelijking met de Tesla. Die viel dus wel tegen. De besturing is duidelijk veel indirecter dan bij de model 3 en vergt dus ook meer omwentelingen. De besturing is wel precies en redelijk communicatief. Vering en demping zijn niet echt comfortabel, maar ruim voldoende.

Verbruik

De auto is erg zuinig. Aan de pomp gemeten haalde ik bijna 1:25 in de zomer en tot en met eind november 2024 haalde ik 1:23,4. Zeer netjes met afwisselend stad en snelweg. In de stad gaat de auto waar mogelijk over op elektrisch en dan kan je soms wel 2 km volledig elektrisch rijden.

Lawaai

Ik ben verwend met de Tesla die heel stil was (niet zo stil als het huidige 2023 model dat echt super stil is). En zoals gezegd heeft het nieuwere model Yaris meer geluidsisolatie. Maar dat is hard nodig, want vooral het lawaai uit de wielkasten vind ik echt te luid voor een auto van ruim 36K. Wat wel weer mooi is dat op hogere snelheden zeg 130 het motorgeluid op de achtergrond is ook als je windgeruis etc. even wegdenkt. De motor maakt dan relatief weinig toeren en ik heb het niet gemeten, maar ik vermoed dat het aantal decibellen bij bv 100 en 130 km per uur nauwelijks zal verschillen.

Interieur en bediening

De auto laat zich licht bedienen en de ergonomie is redelijk tot goed voor elkaar. De verwarming, airco e.d. zijn goed in te stellen en werken prima.
Apple Carplay werk top, navigatie van Toyota zelf is redelijk maar minder goed in de praktijk dan bv Google Maps of Waze via de telefoon. Zelfs Flitsmeister is beter qua navigatie. Wel duurt het soms meer dan 5 minuten voordat de auto de telefoon heeft gevonden en valt soms de verbinding weg tijdens het rijden of reset het systeem spontaan. Er zijn over-the-air updates mogelijk en daarvan heb ik er inmiddels 2 gehad. Het geluid van de standaard speakers is voldoende maar wel na het tweaken van het geluid net de equalizer. Maar goed het is natuurlijk geen Bose o.i.d. en de kwaliteit is wel in lijn met de prijs van de auto respectievelijk wat je redelijkerwijs dan mag verwachten.
Alle knoppen zit op de goede positie, alleen geen knop voor de 5e deur die alleen van buiten is te openen en de knop voor benzineklep zit op een onhandige plek. De adaptieve cruis control werkt prima.

Waar ik minder tevreden over ben

Van de problemen met de accu qua starten als de auto een tijdje heeft stilgestaan (fora staan vol met klachten en Toyota dealers zouden niet altijd even adequaat willen vervangen ondanks 10 jaar garantie) heb ik na 7000 km nog niets gemerkt. Gelukkig maar, want dat lijkt me echt heel vervelend.

Er zitten bijna 30 hulpsystemen in de Yaris Cross en sommige zoals kruisend verkeer etc. zijn zeer nuttig. Maar bv de verkeerbodenherkenning is gewoon een stuk slechter dan die van de Tesla en die was lang niet perfect.

En er is helaas geen knop aanwezig om er eenvoudig meerdere tegelijkertijd uit te zetten, want dat moet je dus eerst steeds doen voordat je gaat rijden. Idee voor de volgende facelift in 2026?
Ik weet dat er maar weinig merken zijn die dit wel hebben, maar ik ervaar dat als een gemis.
.Jammer is verder dat je de acteruitrijcamera bij een beetje regen steeds moet schoonmaken. Ik vergeet dat soms en dan zien je echt niets meer via de camera.
De verlichting in de kofferruimte laat qua sterkte wel erg te wensen over en voor de passagiers op de achterbank ontbreken die in zijn geheel. Vergeten? Echt een grote misser Toyota! Ik mis ook de 12V in de kofferruimte voor de aansluiting van mijn koelbox in de zomer, dus helaas kabeltje naar binnen via de achterbank.

Iets anders is het plastic in de kofferruimte. Het krast heel snel, dus maar een beschermhoes gekocht. Ook het plastic aan de binnenkant van de deuren krast snel. Mogelijk is dat op te lossen met een bepaald onderhoudsmiddel. Meer merken hebben dit overigens zelfs (veel) duurdere maar daar moet toch iets aan te doen zijn?
Een laatste ding is dat je wel een seintje krijgt in de app als je raam openstaat of je auto niet is afgesloten in de vorm van een notificatie (dus wel zelf opletten op de app) maar bijvoorbeeld niet dat als je de auto afsluit eventuele ramen die openstaan automatisch ook worden afgesloten. Volgens de dealer kon hij dat wel regelen als ik langkwam maar hij moest ter plekke erkennen dat dit bij de Yaris Cross Explorer toch niet mogelijk is.

Ruimte

Als je regelmatig mensen moet meenemen op de achterband koop dat deze auto zeker niet en ook de gewone Yaris niet. De Cross is wel iets ruimer dan de gewone Yaris, maar het blijft behelpen voor volwassen passagiers die op de achterbank moet plaatsnemen. Dat is echt geen pretje. En erin komen of uitstappen voor een volwassenen is ook nauwelijks te doen door de kleine deuren, die maar heel beperkt op kunnen. Dat doet de concurrentie echt veel beter Toyota en het moet toch op te lossen zijn?

Voorlopige conclusie

Het is zeker geen miskoop en op enkele onhebbelijkheden na is het een goede auto die er zeker in de uitvoering die ik heb goed uitziet. Je betaalt er wel een relatief hoge prijs voor maar daar mag je dan een zeer betrouwbare, onderhoudsarme auto voor verwachten met 10 jaar garantie. En de occasion prijzen voor dit type zijn onwaarschijnlijk hoog en dat maakt de hoge aanschafprijs zeker goed.

Maar zou ik voor dit geld wederom een Yaris kopen? Ik twijfel, maar ik denk voorlopig van niet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.