Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 33.300 km |
Yaris Cross Hybrid, goede keus
- 3.900 km
In 2020 kochten wij onze eerste Toyota. De nieuwe Yaris hybrid, uitvoering First Edition.
In 2021 kwam de Yaris Cross in beeld. En na een proefrit en wat onderhandelen werd de nieuwe Cross in december 2021 besteld.
Doorslaggevend was voor ons de grotere bagageruimte en de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zoals parkeersensoren voor en achter en rear traffic alert.
Als logisch nadeel de hogere prijs, wegenbelasting, verzekeringspremie en hogere brandstofverbruik. Maar dat was al ingecalculeerd.
Sinds eind juli rij ik met veel plezier met deze auto.
De Executive uitvoering is best wel compleet, zoals:
- buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en automatisch inklapbaar
- 18" lichtmetalen wielen
- achterbank 40/20/40 neerklapbaar en de bodem in 2 delen in hoogte verstelbaar
- LED verlichting rondom en in het interieur
- sportstoelen met verstelbare lendensteun
- stoelverwarming bestuurder en passagiersstoel
- airco/verwarming links en rechts apart te regelen
- blind spot monitor
- head up display
- intelligente parkeersensoren voor en achter met rear traffic alert
- JBL Premium audio met 8 speakers (klinkt erg goed)
- over-the-air voertuig en multimedia updates
- dynamische cruise control
- met de MyT app auto op afstand te verwarmen of te verkoelen
Rijervaring:
De Cross rijdt erg prettig. Vering is stevig, maar niet te onrustig.
Zelfs dynamische rijbeleving.
Ligt gewoon stevig op de weg en ook als je een bocht wat harder ingaat dan de bedoeling was, wordt je niet gelijk afgestraft en geeft het onderstel geen krimp.
Bij gebruik van de dynamische cruise control houdt de auto mooi afstand tot zijn voorganger. Ook gaat de snelheid terug in snel genomen bochten. Heel veilig allemaal.
Piepjes hoor je geregeld van iets te enthousiaste sensoren in mijn ogen.
Verkeersbordherkenning werkt naar mijn mening niet perfect. Maximumsnelheid is niet aan tijdstip gebonden. Op sommige binnenwegen geeft het systeem een paar streepjes aan. Mag je zelf uitzoeken hoe hard je mag.
De Cross is stiller dan de gewone Yaris. Uiteraard hoor je de motor bij het accelereren, maar dat is niet storend. Klinkt zelfs een beetje sportief.
De overgang van elektrisch naar brandstof en vice versie is nauwelijks waarneembaar. Daar is Toyota heel erg goed in.
Interieur:
De stoelen zitten erg prettig en kunnen voldoende versteld worden.
Achterin is het minder ruim, maar voldoende voor onze kleinkinderen. Verder geen ervaring met volwassenen.
Het instrumentenpaneel is helder, duidelijk en goed afleesbaar. De head up display is erg fijn. Ook bij gebruik van de navigatie via het multimedia systeem.
De knopjes op het stuur zijn gelukkig niet al te klein, zodat je niet per abuis iets verkeerds doet.
De deurbekleding en middenarmsteun zijn van harde kunststof voorzien. Dat voelt niet prettig. Dat was bij mijn Fabia wel beter.
Exterieur:
Mooi en stoer uiterlijk.
De witte kleur (040) staat hem erg goed.
Fijne LED verlichting rondom.
De dode hoek van de c-stijl valt mee.
Mede dankzij de dodehoeksensor, camera en rear traffic alert zal je niet snel iemand ondersteboven rijden.
Brandstofverbruik:
Zuiniger dan opgegeven.
Maar de rechtervoet, in combinatie met de dynamische cruise control en veel binnenwegen, maakt de Cross bijna even zuinig als de gewone Yaris.
Na 3900 km is de EV score 91 en het deel wat elektrisch afgelegd is, is 53/100.
Gemiddeld benzineverbruik 3,7 liter op de 100km EURO 98. Op binnenwegen haal ik ook 2,9 liter op de 100km.
Op de snelweg kom ik uit op 4 liter/100km.
Ik gebruik zoveel mogelijk de dynamische cruise control en rij iets onder de maximumsnelheid.
Nu het kouder gaat worden zal het verbruik uiteraard stijgen. Zeker als de auto voorverwarmd wordt. Wat wel heel prettig is dat je dan geen ruiten meer hoeft te krabben.
Conclusie na 3 maanden is zeer positief, fijn rijdend, veilig en zeer laag brandstofverbruik.
Update na 6 maanden gebruik
- 7.000 km
Inmiddels 7.000 km gereden in 6 maanden.
Het is een verrassend fijne reisgenoot gebleken.
Met de geavanceerde rijhulpsystemen leer ik steeds beter omgaan. Vooral fijn is de acc waarbij je de afstand van je voorligger bijvoorbeeld op de snelweg, in 3 stapjes kan regelen. Meestal hou ik de 3 streepjes aan, waarbij er regelmatig een ander voertuig tussen mij en mijn voorganger schuift.
Het wisselen van EV naar brandstofmotor is nauwelijks merkbaar. Bij sterker optrekken is een sportieve brom hoorbaar. Totaal niet storend.
De verwarming is links en rechts gescheiden en te bedienen met fysieke knoppen. Wel zo fijn. Het vernieuwde navigatiesysteem is prettig in gebruik. Maar ik maak ook wel gebruik van Waze via Android Auto. Flitsmeister is al een paar keer uitgevallen. Die gebruik ik niet meer.
Het brandstofverbruik, ik tank altijd Euro98 of hoger, is heel netjes en afhankelijk van stadsgebruik, N-wegen of snelweg (max 110 km/u).
Het regenerative vermogen zorgt voor beduidend zuinig verbruik. Snelweg is nog het onzuinigst.
In de zomer kwam ik op ongeveer 3,9 /100km uit. Het zuinigst op een rit van >150 km was 3,3/100 km. Nu op ongeveer 4,5/100km.
De “hold” functie gebruik ik regelmatig, zeker bij filerijden in de avond. Voor achterliggende auto’s zijn de remlichten best wel fel en kunnen verblindend zijn. Zeker omdat het een wat hogere auto is.
Met nachtvorst een paar keer de voorverwarming gebruikt. Scheelt het gebruik van een ijskrabber. + geen krassen op je ruiten.
De LED-koplampen zijn heel prettig bij rijden in het donker op onverlichte wegen. Echt heel veel licht. Voor sommige tegenliggers iets teveel, gezien er af en toe 1 een lichtseintje geeft.
Het JBL-soundsysteem is in mijn beleving wel Premium. Mooi vol geluid.
Heb ik dan ook nog verbeterpunten?
Jazeker, graag usb aansluitingen voor de achterpassagiers en daar ook verlichting.
Armleuningen zijn van erg hard kunststof, wat een pijnlijke elleboog oplevert.
Bij het nemen van een bocht naar rechts is de stoeprand niet goed zichtbaar. Bochten neem ik dus wat ruimer om stoeprandschade aan de wielen te voorkomen.
De MyT app is vrij sober. Maar ook slaat het systeem niet alle ritten op. Voor het EV gebruik scoor ik tot nu toe 90/100 en rij vanaf de aankoop voor 46 procent elektrisch. Ik rij altijd in de Eco drive modus.
Tot zover mijn ervaringen in een half jaar.
Update na ruim 33,000km
- 33.300 km
Update na 33.300 km
Wij hebben de Yaris Cross Executive nu twee en een half jaar in bezit.
Tijd voor een update.
Wij rijden nog altijd met veel plezier in deze auto.
Positief zijn onder andere:
Exterieur: – Buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en automatisch inklapbaar.
Interieur: – Achterbank in drie delen neerklapbaar. Laadvloer in twee delen en in hoogte verstelbaar. Handig voor het opbergen van bijvoorbeeld gevarendriehoek en andere platte voorwerpen.
Van de bestuurdersstoel is de lendensteun instelbaar, dit geeft een prettig steuntje in de rug. Sportstoelen zitten prima, zitgedeelte had iets langer gemogen voor mijn langere benen. Maar de vrouw heeft dan weer kortere benen.
Stoelverwarming is ook luxe.
Automatische airco met 2-zones. Via de MyToyota app kan je de auto voorverwarmen. Zeker in de winter prettig om de autoruiten ijsvrij te krijgen zonder krassen van de ijskrabber.
Head up display – geeft ook navigatie aanwijzingen bij gebruik van de standaard navigatie.
Veiligheid:
- Rijeigenschappen – soepel en veilig rijgedrag, ook over verkeersdrempels. Deze worden over het algemeen vloeiend verwerkt door het onderstel. Koersvast, ook bij snelheden boven de 130km/u in het buitenland. Rotondes en bochtige weggetjes zijn een genot om deze te rijden. Rijgeluiden vallen ons mee, is ook een kwestie van perceptie denken we.
- Brandstofverbruik – Super zuinig, zeker op N-wegen en in de stad. Dit door het opwekken van stroom bij het afremmen. Hierdoor wordt de accu opgeladen. Rijden eigenlijk altijd in de Eco-mode. En dat voldoet voor ons prima.
Gemiddeld 4,12 liter op de 100 kilometer na 46 tankbeurten. Ik tank altijd RON 98 E5 of hoger.
Hou het brandstofverbruik via Autoweek bij.
- Adaptieve Cruise-control – Volgt de ingestelde snelheid en remt af als de afstand tot de voorganger kleiner wordt. In drie afstanden in te stellen. Soms piept er nog een voertuig tussen omdat deze bestuurder de afstand om in te voegen ruim genoeg vond.
- Blind spot monitor – Zowel in linker- als in rechterbuitenspiegel gaat signaallampje aan dat er een voertuig in je dodehoek zit.
- Intelligente parkeersensoren voor en achter met pre-collision system en rear traffic alert. Trapt zonodig op de rem als er voetgangers, fietsers of andere voertuigen te dicht van achteren naderen. Heeft al eens een aanrijding voorkomen.
Multimedia en informatie:
- JBL premium audio met 8 speakers is echt een fijne audio installatie.
- Navigatie kan je ook instellen voor wel of geen veerpont en eventueel vermijden van snel- en tolwegen. Je kan ook de bandenspanning per band bekijken en het huidige brandstofverbruik en energiestromen. Bv rijden op alleen accu, gecombineerd stroom en benzine of alleen op benzine.
Minder positief:
- Veiligheidswaarschuwingen – soms hinderlijk – bijvoorbeeld bij spitsstroken. Dan wordt er aan het stuur getrokken. Verkeersbordherkenning is niet altijd juist. Vooral als er op een parallelle rijstrook een lagere snelheid wordt aangegeven. Zoals bij snelweg afritten.
- Verlichting – geen plafondlampje achterpassagiers en geen verlichte deurgreep en ruitbediening.
- Geen plafondbakje voor bijvoorbeeld je zonnebril.
- Bij gebruik van trekhaak met fietsendrager moet je een aantal veiligheidssystemen uitzetten.
Zit dus niet op de canbus aangesloten waarbij de elektronica constateert dat er een fietsendrager op de trekhaak hangt. Zelfs bij mijn vorige auto, een Skoda Fabia, werd de fietsendrager automatisch gedetecteerd. (dan moet je uiteraard wel de stekker van de fietsendrager in de trekhaak steken)
- Krappe zitplaatsen op de achterbank. Maar dat wisten wij bij aankoop. En wij rijden meestal alleen of met z’n tweeën. Achterportieren kunnen niet echt ver open, dus krappe instapruimte.
Zijn wij de kilometers storingsvrij doorgekomen?
Nou, niet helemaal. Een keer liet de navigatie ons in de steek doordat een software-update niet goed was geïnstalleerd. De dealer wist raad en na het resetten van het systeem en opvolgen van stappen kwam het weer helemaal in orde.
Constatering roest: bij het schoonmaken van de auto zag ik bij de scharnieren van de achterklep roestkleurige plekjes zitten, bleek inderdaad roest te zijn. Garage gaat een garantieclaim indienen en er is een afspraak gemaakt voor herstel. Over de dealer niets dan lof. Een dag geleden wilde ik ‘s-morgen starten, maar de accu gaf aan spanning laag en hield het vervolgens voor gezien. Na ruim een uur wachten op Toyota pechhulp met een booster de auto kunnen starten. Vervolgens naar de Toyota dealer gereden om door te laten meten.
Er is netjes een nieuwe 12-volts accu geplaatst welke minder snel kan ontladen.
Op de terugweg slechts 3,9 liter op de 100 km verbruikt. In mijn ogen een positief effect van de nieuwe accu.
Kosten onderhoud: Naast het regelmatig met de hand wassen zijn er inmiddels 2 jaarlijkse onderhoudsbeurten uitgevoerd. De 1e beurt kostte € 340,- en was inclusief nieuw interieurfilter.
De 2e beurt kostte € 570,- en was inclusief nieuwe ruitenwisrubbers, filter accupakket en bandenreparatie. (bleek schroef in band te zitten)
Het was een heel verhaal. Ik hoop dat jullie er met veel belangstelling van hebben genoten. En tot de volgende review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.