Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023) #2

autoreview

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus (2023)

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid Business Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe ervaring

  • 2.100 km

Een nieuwe auto, tijd voor een review. Een review kan het nog niet echt zijn met 2000 km op de teller, maar alvast wel de zoektocht en de eerste bevindingen.

Zoektocht:
Bij mijn werkgever gelden beperkingen t.a.v. de keuze van de auto. Ik kon full electric gaan en dan volledig vrije keuze tot max 50K. Of benzine/hybride met beperkte keuze, max 120g CO2 uitstoot en max 40K.
Mijn vorige lease-auto was een e-Niro en daar was mijn vrouw continu misselijk in. Onze voorloopauto was een Opel Crossland en daar had ze totaal geen last. Naast de hogere bijtelling (ivm hogere aanschafprijs en maar deel op lage bijtelling) besloten we voor benzine/hybride te gaan. Ik ben maanden bezig geweest met excellijstjes, filmpjes kijken, reviews lezen e.d. en er kwam uiteindelijk een short list. Het waren eigenlijk geen van alle auto’s die ik zelf zou uitzoeken bij vrije keuze maar er zaten leuke auto’s tussen.

De criteria die voor ons belangrijk waren/zijn:
- Hogere zit. Zijn we inmiddels gewend en is plezierig
- Niet te groot. Ik rij meestal alleen in de auto en anders met mijn vrouw en kind. Mijn oudste zoons gaan eigenlijk nooit meer mee. Daarnaast wonen we in de stad dus een groot slagschip is niet handig.
- Niet misselijk worden. Wat betekent dat we overal in zouden moeten gaan proefrijden.
- Automaat, erg prettig in de stad.
- Lage bijtelling.
- Genoeg bagageruimte voor 3 personen.
- Parkeersensoren, weer de stad.
- Fysieke knoppen. Misschien ouderwets maar wel zo veilig.

De longlist, eigenlijk de eerste filtering:
- Suzuki Vitara
- Suzuki S-Cross
- Toyota Yaris Cross
- Toyota Corolla Cross
- Ford Focus Station
- Skoda Octavia Station
- Renault Captur
- Renault Arkana
- Skoda Scala

Wat viel er af:
- Toyota Corolla Cross: kon niet besteld worden met parkeersensoren binnen het budget. Heel vreemd eigenlijk dat het niet als extra leverbaar was, je moet gelijk een dure versie nemen.
- Skoda Octavia en Scala: geen gevoel bij, te laag en Octavia te groot. Kamiq stond niet op de lijst (te hoge uitstoot). Daarnaast echt een misser qua ergonomie dat er geen fysieke knoppen meer in zitten.
- Renault Captur: op de lijst stonden enkel de hybride modellen maar dan gaat je bagageruimte ineens met 90 liter omlaag. Er blijft dan wel erg weinig over. Jammer, want ik ben wel een liefhebber van Franse auto’s.
- Renault Arkana: deze vond mijn vrouw gewoon lelijk.

Bleven er over 2 Suzuki’s, en Toyota en een Ford. In allemaal hebben we gereden.
- Ford Focus: toch maar even rijden ondanks de lage zit en de grootte omdat het een mooie complete auto is. Binnen 5 minuten rijden weer terug omdat de remregeneratie zo staat afgesteld dat je bijna met de neus tegen de voorruit zit als je gas loslaat en mijn vrouw groen en geel ervan ging zien.
- We waren erg gecharmeerd van de Suzuki’s. Wel handgeschakelde 1.4, omdat ik niet de 1.5 wilde met gerobotiseerde bak waar de reviews niet positief over waren. De Vitara is gewoon een leuke auto om te zien, rijdt fijn en is erg compleet. De S-Cross is niet erg mooi maar rijdt nog net wat beter en is net wat groter. Wel voelt alles wat plastiekerig en blikkerig aan maar was goed te doen.
- We waren positief verbaasd over de Yaris. Automaat, voelt wat degelijker dan de Suzuki’s en soepele auto.

Na veel wikken en wegen is het de Yaris Cross 1.5 Hybrid in Business Plus uitvoering. Gek genoeg zitten daar dus geen parkeersensoren op dus die extra bijbesteld. Na bijna 3 maanden levertijd was het dan zover, de levering!

De praktijk:
Direct na afhalen viel het op dat de parkeersensoren enorm aan het loeien waren. Dit is de week daarna door de dealer opnieuw ingesteld maar gaf wel een vervelend gevoel bij je gloednieuwe auto.

UIterlijk:
Eerlijk gezegd kijk ik nog wel ’s om als ik een Vitara zie rijden. Ik moet wennen aan het uiterlijk van de Yaris. Het is erg hoekig, het lijkt een kleine auto maar dat is het toch ook weer niet, een beetje verwarrend! Ik krijg veel positieve reacties dus het zal aan mij liggen. De kleur wit staat wel erg goed met de zwarte onderdelen en de grote velgen.

Interieur:
Het interieur is modern, mooie stof op de stoelen en logisch ingedeeld. Het is veel hard plastic maar daar merk je in de praktijk weinig van. Het scherm is goed qua grootte en de mogelijkheden zijn prima. Het is af en toe wat traag en de Apple CarPlay vaak een drama. Het valt regelmatig uit, vooral als je google Maps gebruikt als navigatie (wat ik doe). Erg onhandig en gevaarlijk als dit uitvalt en je moet gaan prutsen om de boel weer aan de praat te krijgen. Schijnt een landelijk probleem te zijn maar de oplossing heb ik nog niet gehoord.
Deze uitvoering heeft zwarte hemelbekleding wat het geheel wat donker (maar ook knus) maakt. De knoppen zijn blauw verlicht wat mooi en overzichtelijk staat. Alleen zijn de knoppen van de ramen niet verlicht waardoor je in het donker nog wel ’s aan het zoeken bent.
Het stuurwiel is erg prettig, goed dik en klein.

Stoelen:
De stof is mooi en ze zien er goed uit maar ik vind de zitting te kort. Zeker in vergelijking met de Opel Crossland waar zeer goede lange stoelen in zaten. Ik kan niet echt een lekkere zit vinden terwijl dat in de Opel gelijk voor elkaar was. Dit komt ook omdat het stuur net niet ver naar binnen versteld kan worden als dat ik zou willen.

Airco:
Deze is echt super, snel en erg koud, veel beter dan in de Opel. Fijn ook met 2 knoppen te bedienen. Ik had wel 1 knop vervangen door een volumeknop. Nu zit je soms aan de airco terwijl je het geluid wilt regelen maar dat went vanzelf.
Sowieso fijn dat er nog fysieke knoppen te vinden zijn, ook wel een voorwaarde geweest.

Ruimte:
Het is prima voor ons drietjes en we zijn al zonder problemen een week op vakantie geweest. Maar echt ruim is het allemaal niet. De ruimte op de achterbank is echt krap en ook voorin ontbeert men beenruimte aan de passagierskant. Dit doet de Crossland echt veel beter.

Weggedrag:
Het geheel doet volwassener aan dan de Suzuki’s en ook de Crossland die wat hobbelig was. De Yaris heeft een stevige volwassen vering/demping. Enkel snel op elkaar volgende dwarsliggers worden flink doorgegeven. Maar het is allemaal wel wat zwaarlijvig lijkt het. De Opel was veel lichtvoetiger. De besturing gaat zwaar, de motor maakt een wat donker geluid, je kijkt uit over de motorkap en daardoor lijkt het soms alsof je in een enorme slee rijdt. Het rijdt zoals het moet maar nodigt niet uit zeg maar. En zeker niet om wat actiever te rijden. Je gaat vanzelf in een soort ruststand en gaat mee met de flow.
De geluidsisolatie vanuit de motor is goed maar er komt veel geluid uit de wielkasten. Zeker op de snelweg is dit gewoon teveel en irritant.

Verlichting:
Deze is echt een fijn, veel lichtopbrengst en over een breed gebied.

Veiligheidssystemen
Ik zet eigenlijk alles uit, vind het zeer vervelend als er opeens aan mijn stuur getrokken wordt of er piepjes afgaan. Sommige piepjes zijn ook niet traceerbaar. Je rijdt gewoon, houd je aan de snelheid en toch hoor je dan weer geplonk en gepiep. Het is gelukkig een stuk minder dan bij de Kia maar toch. In de eerste week al een “ingreep” gehad waarbij de auto zelf op de rem trapte. Ik schrok me dood omdat er niets aan de hand was behalve een fietser die de bocht om kwam. Echt heel link en als je het boekje erbij pakt staan er geloof ik 30 voorbeelden waar dit systeem foutieve ingrepen voor kan doen. Waarom installeer je het dan?

Motor:
In de Crossland hoorde dat je in een 3-cilinder reed, in de Yaris niet. Het klinkt eerder als een zware V8 soms. In sommige filmpjes van journalisten hoor je nog wel ’s negatieve geluiden over het gejank van de CVT als je volgas geeft maar dan moet je echt wel je best doen met het gaspedaal. In normaal verkeer heb je daar echt geen last van. Ik vind het soms wel verwarrend welke geluiden er nou uit de motorruimte komen. Soms gebrom, soms als een normale automaat en soms helemaal niets. De overgang naar elektrisch rijden en v.v. gaat vaak gepaard met een klein schokje wat onrustig maakt. Het trekgewicht is 750kg wat lastig gaat worden als je een caravan wilt trekken. Nou hebben wij die intentie niet dus dat komt mooi uit!
De motor is echt erg zuinig. Zonder veel moeite rijd ik nu al 1 op 25 gemiddeld.

Afwerking:
Deze verbaast me eigenlijk best negatief. De achterdeuren voelen erg blikkerig aan, in de wielkasten zie je metalen delen van de carrosserie, de afdekplaat in de bagageruimte is gemaakt van materiaal vergelijkbaar met een bananendoos en als je het weghaalt zie je allerlei kabels lopen, de deurrubbers zitten vrij los en naden tussen de portieren zijn zo groot dat de helft van mijn vingertopje er tussen past. Het zal allemaal een levenslang meegaan, het is immers een Toyota, maar ik het het allemaal wat geraffineerder verwacht. De Opel deed dat echt beter. Ook zitten er meerdere lege knoppen van verschillende grootte in het dashboard wat niet fraai staat.

Nog wat opvallendheden:
- Als je wegrijdt gaan de portieren niet op slot. Begrijp dat dit iets typisch Japans is maar wonend in de stad vind ik het geen prettig idee.
- Er is een knop om de ramen te blokkeren, makkelijk met kinderen op de achterbank. Maar hierdoor blokkeert ook het raam aan de passagierskant! Waarom?
- Apple CarPlay werkt dus niet echt prettig.
- Afscherming laadvloer is echt benedenmaats.

Na 2000 kilometer begint de Yaris te wennen. Het rijdt ontspannen, wat aan de zware kant maar nooit gehaast en het is een allemansvriend. Er zijn wat zaken die gewoon vreemd zijn maar ook Toyota onwaardig in mijn ogen. Maar ook dat is misschien wennen, wie weet. Nou zullen er misschien mensen zijn die zeggen dat ik niet moet zeuren omdat het toch een auto uit de B-klasse is, maar voor deze uitvoering betaal je wel 35.000 euro en daar is gewoon veel voor te koop en daar mag ik best wat voor verwachten.

Als in in bent voor een auto in deze categorie zou ik zeker een lange proefrit maken en goed kijken of de auto bij je past maar ook naar hoeveel ruimte je nodig hebt.

Ingereden

  • 10.090 km

Inmiddels zijn we de 10.000 km’s gepasseerd dus genoeg ervaring om te delen. Ik moet zeggen dat ik inmiddels begrijp waarom mensen Toyota rijden. Het is vertrouwd, het rijdt comfortabel en het is een ontspannen idee dat de auto het gewoon doet. Ik word er blij van als ik instap.

We rijden veel in de stad en daar is de Yaris thuis. Niet te groot, automaat, handzaam en snel genoeg om met het verkeer mee te komen, helemaal goed! Ook wat langere ritten richting Zeeland en Groningen gemaakt en dat gaat prima.

Afgelopen week zijn we op vakantie geweest in de Belgische Ardennen en het verbaast me hoeveel bagage er mee kon. Nou zijn we met zn drieën en konden de achterbank gedeeltelijk opklappen wat zeker ruimte geeft maar toch, alles paste erin!
Wel blijft de beenruimte op de achterbank erg mager en moet je daardoor ook de voorstoel verder naar voren doen dan je eigenlijk zou willen. De Yaris voelde ook op de slechte Ardense wegen stevig en veilig aan, maar soms wel met flinke bonken. Maar met enorme gaten in het wegdek kan dat niet echt anders. Je merkt wel dat het een korte auto is, mijn vorige (grotere) auto’s bleven langer comfortabel.
In de stad functioneert de motor prima en werkt het CVT systeem zonder aandacht. Op de snelweg boven de 100km/u vind ik het irritant worden. Zeker in de heuvels is er continue wissel tussen elektrisch en dan weer erg hoog in de toeren, er is geen peil op te trekken en vind het erg nerveus rijden. Mijn vrouw had er echter totaal geen last van dus het is erg persoonlijk. Het systeem bepaalt, niet de rijder en dat is verwarrend voor mij.
De stoelen zitten comfortabel, ook op langere stukken maar zouden iets langer mogen zijn.

Het vermogen is prima, je komt eigenlijk nooit te kort. Het is geen snelheidsmonster maar daar koop je deze auto ook niet voor. In de dagelijkse praktijk is het gewoon goed!

De navigatie gebruik ik niet, ik gebruik Google Maps maar wel via de kabel. Wireless werkt vaak niet omdat de telefoon niet gevonden kan worden. Via de kabel ook al een paar keer een error gehad waarbij het scherm op zwart ging en de telefoon niet meer gevonden kon worden. Niet handig midden op de snelweg op weg naar een plek die je niet kent. De laatste tijd gaat het weer goed dus hopelijk blijft het weg.

Zoals al eerder aangegeven vind ik het afwerkingsniveau niet wat ik van Toyota zou verwachten. Grote naden, blikkerige metalen delen (als je erop klopt klinkt het als een blikje cola), losliggende bedrading, het kan allemaal wat doordachter, zeker voor deze prijs.

En om in de muggenzifterij te blijven; ik kan me irriteren aan kleine dingetjes die toch echt beter kunnen (leert de ervaring met andere auto's):
- geen lampje in het plafond bij de achterbank
- als je de knop indrukt om de ramen te blokkeren zeg maar, dan geldt dat ook voor de passagierskant en niet alleen voor de achterbank.
- deuren die niet automatisch op slot gaan bij het wegrijden.
- erg taps toelopende opbergruimtes in de deuren waardoor je weinig ruimte hebt.
- er komt veel geluid uit de wielkasten, zeker als het wegdek niet spiegelglad is.

Dus; ben je met z’n 2-en en rij je veel in de stad, dan is de auto perfect. Rij je vaak langere afstanden met meer dan 3, kijk dan even verder.

Vakantie Frankrijk

  • 16.000 km

Op vakantie! Een goeie test, kleine 3000 km in 2 weken tijd naar de Dordogne en via Bretagne weer terug. Volgepakt met 3 personen (2 volwassenen en kind van 6) op pad en dat ging erg goed. Verbaast me nog steeds hoeveel bagage erin kan en ja, de beenruimte achter blijft beperkt en ook voorin is de beenruimte voor de passagier mager. Maar voor de rest geen centje pijn.
Wat is goed en wat kan beter:
+ weggedrag; echt heel volwassen, ook op de kleine Franse weggetjes heel comfortabel en zeker. Zelfs de Belgische wegen waren geen partij.
+ stuurgedrag: erg fijn, betrouwbaar, juiste gevoel. Het is geen raceauto maar daar is tie ook niet voor bedoeld.
+ stoelen: korte stoelen maar zaten echt prima op lange stukken.
+ motor/cvt: ik moet zeggen dat het echt heel fijn was, af en toe loeien maar voor de rest echt goed.
+ Zuinigheid: auto rijdt erg zuinig, fijn op de lange stukken.
+ Wil nooit meer zonder automaat!
- Blikkerig gevoel: metaal voelt blikkerig en goedkoop aan.
- beenruimte
- Naden: je kan gewoon naar binnen kijken, zo groot zijn de naden tussen bijvoorbeeld achterklep en zijkant.
- Dorpels: de deuren gaan over de dorpels heen waardoor er aan de onderkant veel vuil achterblijft.
- Sowieso zijn de binnenkanten van deuren en kleppen gevoelig voor vuil door de grote naden.
- Opening deur achter: deze moet echter verder open kunnen, instap is lastig.
- afwerking: je ziet de draden, schroeven e.d. gewoon zitten. Het voelt wat armoedig aan.
- Apple CarPlay; op de Franse snelweg opeens ploef de verbinding (bedraad!) met de iPhone weg en niet te herstellen, totdat je de auto opnieuw start. Handig als je de weg niet weet…
- Geluid: met name op de snelweg komt er veel geluid uit de wielkasten waardoor je de radio harder moet zetten om alles te blijven verstaan. Zeker op lange ritten is het vermoeiend.

Kortom: fijne auto voor op vakantie (niet voor grotere gezinnen), auto heeft geen slag misgeslagen en rijdt gewoon erg prettig op alle soorten wegen. Je leert wennen aan de onvolkomenheden en zijn niet onoverkomelijk om het gewoon een fijne auto te vinden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.