Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure (2021) #2

autoreview

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure (2021)

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid Adventure
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

voldoet aan doelstelling

  • 500 km

Door de omstandigheden rijden we al 2 jaar nog maar zeer weinig, het thuiswerken is ook een blijvertje en dit zal dus ook niet meer wijzigen.
De Volvo XC40 T5 AWD staat met zijn vrij hoge lasten dus vooral mooi te zijn op de oprit.

Dus zijn we gaan nadenken over een iets verstandigere auto die wat minder kost om op de oprit te staan.
We zijn het hele gamma B segment SUV bij langs geweest, waarin vooral het kosten plaatje en de "feature lijst" (wilde niet teveel luxe features opgeven die we inmiddels gewend zijn) belangrijkste criteria waren.
Uiteindelijk bleven als eind kandidaten de Mazda CX30 en de nieuwe Toyota Yaris Cross over.

Ik was vooral redelijk argwanend over de 116Pk van de Yaris met een 11,2 sec tijd naar de 100. Dat is heel wat anders dan we gewend waren.
Maar de vrouw had een voorkeur voor dit model, dus werd er toch een proefrit gemaakt.
En ik moet zeggen dat me dit erg is meegevallen, de hybride aandrijflijn geeft net genoeg extra power bij het accelereren om het acceptabel te maken.

Ik neeg nog steeds naar de Mazda CX30 vanwege het veel mooiere interieur en het hogere vermogen. Maar de vrouw had inmiddels een sterke voorkeur voor de Yaris Cross.
En met ons doel in het achterhoofd (goedkoper) moest ik toegeven dat dit inderdaad daarvoor de betere keuze was. Hij is lichter, zuiniger, goedkoper in aanschaf, en ook ietsje voordeliger in verzekering en onderhoud.
Ook vonden hem qua exterieur mooier en heeft die een net iets hogere zit wat ook onze voorkeur had..

Dus de keuze gemaakt en de Yaris Cross 1.5 Hybride Adventure werd besteld. Behalve een kleine bijdrage voor andere banden en wat accessoires hoefden we niets bij te leggen bij inruil van onze Volvo.
De levertijd zou wel redelijk dramatisch worden, maar het geluk was dat deze configuratie, in de kleur die we wilden, op voorraad stond bij de dealer. Dus de levertijd was slechts een week!

Eergisteren hebben we hem opgehaald, daarna en gisteren al even flink gereden en mee gespeeld, dus hieronder vast de negatieve en positieve ervaringen tot nu toe.

Negatief:
- aantal functies (nog?) niet beschikbaar die wel in de handleiding staan etc.: voor mij de belangrijkste die ontbreekt en toch best een tegenvaller voor mij persoonlijk is dat in de HUD geen navigatie instructies worden weer gegeven.

- navigatie werkt niet meer als je offline bent....dit is me in 2 dagen al 2 keer overkomen bij het rijden in een buitengebied. De auto verliest de internet connectie (4G waarschijnlijk) en je hebt geen navigatie meer....dit vind ik een serieus probleem.
Als je in de randstad woont zal dit waarschijnlijk minder/niet spelen, maar in de buiten gebieden kan dit dus wel een issue zijn als dit niet verbetert.

- stem van de navigatie is verschrikkelijk

- radio (mbt FM, DAB moet ik nog proberen) ontvangst is in buitengebieden maar zozo, maar daarin is de auto niet uniek.

- verkeerbord herkenning is zeer beperkt, bij onze vorige auto gaf hij de snelheid etc. weer aan de hand van de borden of zijn eigen satelliet gegevens .
De Toyota geeft echt alleen maar gescande borden weer, rijd je de bebouwde kom in vanaf een 80 weg dan blijft hij dus gewoon op 80 staan ipv naar 50 te schakelen. Ook bijv. bij einde van een snelheidsbeperking geeft hij aan dat hij het niet weet, want er staat geen nieuw bord met de toegestane snelheid die hij kan scannen.
Vreemde is dat hij op de navigatie kaart wel de juiste snelheden weergeeft bij dit soort overgangsmomenten.
Zou fijn zijn als hij die gegevens ook op de kleinere display/HUD meeneemt. Op dit moment is het erg onbetrouwbaar wat er staat, dus niet nuttig.

- midden armleuning, en deur leuningen zijn te kort, kan mijn armen niet echt lekker kwijt

- stoelen iets te kort

- lawaaierige auto, vooral bij optrekken

- veel hard plastic in het interieur

- ruimte 2e zit rij beperkt met krappe instap

- niet echt negatief maar wel jammer: dat de AWD en 360 graden camera niet leverbaar zijn in Nederland, vooral dat laatste vind ik zeer spijtig, was een super feature op de Volvo.

Positief:
- Mooi exterieur

- zuinig en licht

- goede integratie met android auto...draadloos is super

- wegligging/rijgedrag is prima

- bediening is erg ergonomisch, het is overzichtelijk en alles zit op een logische plek en werkt op een logische manier. Vooral hoe makkelijk het is tussen de verschillende info schermen achter het stuur te wisselen is erg handig.

- een erg complete auto met veel features

- verbruiks coach, en de app integratie (precies zien waar je elektrisch hebt gereden etc.) is leuk

- dmv de app is de auto vast voor te verwarmen/koelen

- goed bruikbare koffer

en nog wat wel heel specifieke puntjes, voor het geval het voor iemand uitmaakt :-)
- voor de houtbewerkers: een standaard maat 210cm plank past nog :-)
- voor de fietsers: 2 vouwfietsjes met 20 inch wielen passen met neergeklapte achterbank
- ook al werkt de navigatie (en de muziek weergave trouwens ook niet) niet in de HUD, dit is wel in het scherm achter het stuur zichtbaar

Wij komen dus uit een "premium" auto uit een hoger segment, dus waarschijnlijk waren we wel iets verwend, en het meeste zaken wisten we vanuit de proefrit en zijn (voor ons) niet storend genoeg om heel erg over te vallen. Maar sommige zaken storen we ons wel aan, vooral de missers op gebied van de navigatie/HUD/verkeerbord herkenning, dat is niet voor mekaar.

Maar ons doel was om de kosten van ons autobezit te beperken omdat we ivm thuiswerken nog maar weinig rijden, maar wel de "luxe" features te behouden die we gewend waren. en daar voldoet de auto aan.
Al met al zijn we tevreden over de auto, en als die multimedia puntjes opgelost worden helemaal tevreden.
Dus tot nu geen spijt van de keuze

mini update

  • 1.900 km

even een hele kleine mini update:

Door persoonlijke omstandigheden helaas wat meer moeten rijden dan verwacht.

We tikken bijna de 2000 km aan, dus even een kleine update

Over het verbruik: nou dat valt me nog niet mee...ik had toch verwacht wel minimaal op de 1 op 20 uit te komen, de boordcomputer geeft echter na deze 2000Km nog 5.8l/100km, dus circa 1 op 17 weer.
Slechter dan ik gehoopt had, en ook een stuk slechter dan ik bij diverse andere reviews zie.
We rijden wel veel snelweg kilometer, ik gok dat dit zo'n 80% van de kilometers zijn, altijd met de cruise control aan op circa 105km/uur.
De rest zijn stads kilometers.

Ook de claim van "tot 50% elektrisch rijden" halen we bij lange niet, de meeste ritten zitten op circa 10-20%, (bij veel snelweg) en sommige stadritten (ff naar de supermarkt) zelfs op 0%....lijkt echter niet echt een lijn in te zitten, andere kortere ritten gaat hij namelijk wel naar de 40%.

We zijn best rustige bestuurders, dus hopelijk moet de boel nog wat los komen en wordt dit nog beter, want het valt me tot op heden wat tegen. Als ik zie dat sommige beneden de 5l/100km halen moet ik me anders eens afvragen wat we fout doen :-)

Verder helaas nog geen update van het systeem gehad, dus de ergernissen mbt oa. de missende navigatie in de HUD en de zeer slechte navigatie stem zijn er helaas nog. Zodra de eerste grote update er is zal ik deze review weer even aanvullen, hopelijk kan ik dan melden dat dit verholpen is..

Verder functioneert de auto nog dikke prima, geen rammels, geen storingen etc. dus op dat front tevreden.

na een dik jaar

  • 13.050 km

even een kleine update na een dik jaar ervaring, er zijn wat dingen positief verandert, maar helaas ook al de eerste probleempjes.

Eerst maar even de positieve zaken:
er zijn inmiddels updates geweest waardoor de navigatie stem serieus is verbeterd, nog steeds soms wat rare uitspraak, maar in ieder geval nu duidelijk verstaanbaar en geen zwaar accent meer.
Ook zijn inmiddels de navigatie instructies beschikbaar in de HUD, erg fijn!

wel al de eerste probleempjes gehad.
De 1e was niet zo'n ramp, na een half jaar kregen we een behoorlijke resonantie in de deur aan de bijrijders kant...uiteindelijk mee naar de dealer gegaan en die hebben het een en ander aangepast waardoor dit is verholpen.
Het 2e probleem vind ik wat verontrustender.
Out of the blue wilde de auto ineens niet meer starten. De pech hulp erbij gehaald en het bleek aan de 12v batterij te liggen. Hij heeft hem opgeladen en toen ermee naar de dealer.
Daar is hij nagekeken en gaven ze aan dat de 12v batterij defect was en is hij vervangen. Ik vond het vreemd dat ze een defecte batterij nog wel konden opladen, en toch maar even gevraagd of hij niet gewoon leeg was, maar zij gaven toch aan dat hij echt defect was, dus dat moeten we dan maar geloven.
De reden waarom ik hier expliciet naar vroeg was omdat er vrij veel berichten zijn dat de 12v batterij eigenlijk niet voldoet en dat je wordt aangeraden toch wel minimaal een paar 100 kilometer te rijden per maand om deze op peil te houden. Diverse fora staan dan ook vol met issues over de lege 12v batterij.
Mocht dit laatste echt zo zijn dat vind ik dat onacceptabel, we hebben deze auto juist gekocht omdat we veel minder zijn gaan rijden, en dit ook aangegeven bij de aanschaf. Dan mag ik toch niet hopen dat we nu verplicht toch meer moeten rijden omdat we anders weer met een lege batterij zitten.
Maar goed is nu slechts eenmaal voorgekomen dus we kijken even aan of dit echt een wederkerend issue wordt of dat het een eenmalige storing was.

Verder voldoet de auto nog aan de verwachting, hij is nog steeds wel iets minder zuinig dan gehoopt, we zitten inmiddels op 5,2l/100km, wel al gedaald dus, maar nog niet de score (onder de 5l/100km) die ik sommigen ermee zie halen. Zal dan toch wel aan ons rijgedrag liggen, maar ik kan leven met dit gebruik.

na 2 jaar, te onbetrouwbaar

  • 20.000 km

Inmiddels zijn we weer wat verder en de eerste 20k kilometers zit erop.

Daar zal het echter ook bij blijven. Vorige week was het weer eens zover, de 12v accu was weer leeg en hij wilde weer niet starten. Dit is ons nu te vaak gebeurt en we zij er klaar mee.
Helaas is de Toyota in dit aspect een erg onbetrouwbare auto gebleken.
De garage kan het ook niet oplossen, het zou met een update moeten zijn vermindert, maar dit heeft dus niet geholpen.
Er wordt ons aangeraden maar een jumpstarter klaar te hebben staan. Maar dat vind ik onacceptabel voor een dergelijk nieuwe auto.
Dit is dus geen auto voor mensen die niet al te veel rijden.

We gaan hem dan ook ook inruilen voor een Tekna+ Nissan Qashqai J12.

Buiten de 12v beviel de auto wel redelijk. Lekker zuinig (inmiddels de 5l/100km gehaald) en licht. Ook de beurtjes leverden verder geen bijzonderheden op (maar dat verwacht je natuurlijk ook bij een redelijk nieuwe auto). Cost of ownership is gewoon het grote pluspunt van de auto.

De proefrit met de Nissan deed ons echter toch ook weer beseffen dat de Toyota redelijk luidruchtig is, en ook best, ondanks de volle uitrusting, een spartaans interieur heeft.
Maar goed binnenkort komt de facelift , dus die brengt daarin wellicht verbeteringen, of anders is er de Lexus lBX om dat minpuntje te adresseren:-)

Als het issue met de 12v niet zo regelmatig aanwezig was hadden we hem waarschijnlijk niet ingeruild, maar de betrouwbaarheid van een auto is zo'n beetje het belangrijkste en als hij je regelmatig laat staan is het voor ons tijd om afscheid te nemen.
We kregen een goede deal (met inruil en eindejaar korting kregen we bijna het gehele bedrag van wat we betaalt hebben voor de Toyota er voor terug :-) ) , dus de knoop maar doorgehakt.

Binnenkort volgt de 1e indruk van de Nissan!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.