Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024) #3

autoreview

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive (2024)

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid 130 Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 3000 kilometer

  • 3.000 km

Ik ben sinds eind september in het bezit van een Toyota Yaris Cross 1.5 executive 130.
Een hybride uitvoering, maar dat zie je bij bijna alle nieuwe Toyota's. Persoonlijk vind ik het fijn dat het blauwe hybride Toyota logo niet op deze auto zit.
Bij aanschaf had de auto 11 kilometer op de teller.
Bij aflevering heb ik er een vaste trekhaak op laten monteren. Door de hoge stand van de auto raak je daarmee niet snel een verkeersdrempel.

Hiervoor reed ik in een Hyundai Kona fashion hybrid. 4,5 jaar zonder enige wanklank. Ik heb de auto bij 75.000 kilometer ingeruild voor een Yaris Cross.
Het grote verschil tussen de Yaris en de Kona:
- Minder geluid hoorbaar in het interieur van de Kona
- Hoger gemiddeld verbruik bij de Kona (1:17) tegenover 1:22 bij de Yaris
- Betere wegligging van de Kona
- Ruimte binnenin de Kona is ruimer.
De elektromotor van de Kona ondersteunt de benzinemotor af en toe, waardoor benzineverbruik wat afneemt en de auto reed korte stukjes op de accu. Daarentegen is de Yaris Cross zuiniger in verbruik, omdat de Yaris Cross langer op elektromotor rijd. Ook is de Yaris Cross lichter in gewicht dan de Kona. De Yaris is onderscheidend, is luxer in opties en dit is de auto die mij past als een goed zittende jas, die bovendien heerlijk rijdt door de continue variabele transmissie.

Ik ben voor deze auto gegaan, vanwege de vormgeving, de verlaagde lijn in motorkap en dak vind ik goed passen bij het stoere uiterlijk.
De hoge stand op de wielen, de korte draaicirkel en het wat nukkige weggedrag (in de sportstand), waarbij de auto snel reageert op stuurbewegingen). De auto helt niet erg over in de bochten, die je best snel kunt nemen.
Lang geleden reed ik Nissan Juke Nismo en deze auto en z'n rijgedrag geeft me weer dat rijgevoel terug.
De kleur is nightsky black een zwarte kleur, waarbij je in zonlicht groenpaarse partikels ziet die de kleur een bijzondere zwarte kleur geven.

comfort;
De sportstoelen geven een goede zijdelingse steun. De taupebekleding oogt chique.
Door de korte wielbasis worden oneffenheden in de weg wel goed doorgegeven. Het is geen comfortabel verend onderstel, eerder wat stugger; ik hou van dat "rijkarakter"

Het digitale instrumentenpaneel kun je via 3 tabbladen naar eigen voorkeuren instellen (bandenspanning, ev / benzine verhouding, verbruik, rijtijd en afstand, radiozender, navigatie, tripdata, ed).
1 Tabblad blijft zoals ingesteld, de andere 2 moet ik opnieuw instellen na een start.
Ook de road sign assist, de verkeersborden herkenning, schakel ik meteen na de start van de auto uit. Ik vind het zachte gepiep hinderlijk. Ik kan dit niet permanent uitschakelen. Het werkt overigens goed, zelfs snelheidsbeperkingen die op de dag zelf zijn ingegaan, geeft de rsa aan.

De dashboardklokken kun je ook naar eigen inzicht instellen (ecowijzer en snelheidsmeter, alleen een eco meter of alleen de snelheidsmeter (met verschillende lay-outs; klassiek, sportief, normaal).
Ik heb alleen de toerenteller in beeld, de snelheidsmeter zie ik digitaal wel.
De Kona had een head up display, dat heeft deze uitvoering niet. Ik moet zeggen dat ik de HUD positie van de Yaris Cross wel fraaier vindt (projectie op de voorruit) dan die van de Kona (rechtopstaand schermpje).

Het display in het midden van het dashboard heeft functies om de instellingen aan te passen aan voorkeuren (muziek, equalizer, navigatie, verlichting, ed).
Helaas kan ik de aantal klikjes van de richtingaanwijzer niet zelf aanpassen (in mijn geval van 3x naar 5x).
Er zijn 2 usb-C aansluitingen (laden en laden/data). Omdat ik heel erg lang geleden de cassettebandjes al moest wegdoen, iets korter geleden de cd's, moest ik nu ook mijn muziek op een usb-A drager uit de auto halen. Dus is het via android auto luisteren naar m'n playlists op Spotify. De android auto functie werkt prima.

Ruimte
Met de rails van de stoelen (vooruit, achteruit), de rugleuning handle, de elektrisch bedienbare lendensteun en het in hoogte en diepte verstelbare stuur kun je de ideale positie instellen.
Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. In de hoogste stoel positie is er nog voldoende hoofdruimte (bij iemand van 1.80m).
De instap achterin is door de stand van de deuren wat aan de krappe kant. Er kunnen 2 volwassenen achterin zitten, ook daar is de hoofdruimte goed.
Bij een langere rit zal de achter passagier met minder beenruimte genoegen moeten nemen of de voor passagier zal de stoel wat naar voren moeten schuiven. Ik denk dat de meeste mensen bij de keuze voor een auto kijken naar hun eigen wensen. In mijn geval een stoer ogende ruime 2-zitter met een ruime kofferbak
De achterbank bestaat uit 3 delen 40:20:40, waarbij in het midden een hard plastic armsteun of bekerhouder zit. Het bekerhouder gedeelte is vanuit de kofferruimte een ideale ski lade.
De kofferbak is ruim en kent 3 opbergplaatsen. de laadvloer zelf, met daaronder nog een laadvloer. De toegang tot de tweede laadvloer is via in 2 delen uitneembare vloerdelen (60:40) zodat je een iets hogere vracht op een lager nivo kunt plaatsen. Onder de tweede laadvloer is de uitsparing voor het reservewiel. Ook daar kun je nog het nodige wegbergen.
Ook handig is de 12V aansluiting in de kofferbak.
De toegang tot de bagageruimte gaat via de elektrisch bedienbare achterklep, wel een luxe voor zo'n kleine auto met dito achterklep maar erg fijn.

prestaties
Via een selectorknop in de middenconsole kun je eco - normaal - sport instellen. In de eco stand is het verbruik laag, gemiddeld 1:22 en door mijn rijstijl aan te passen, kan de auto nog zuiniger worden
Ik rij vaak in de sportstand, merk het meteen in het rijgedrag. De auto is feller (geen racewagen) en de stuurbekrachtiging is wat zwaarder. In de sportstand is het verbruik gemiddeld 1:19. Ik vind dat netjes., want het is een gemiddelde waarde. Ook de airco reageert vlotter in de sportstand (logisch want in de eco stand is de airco zuiniger).
In de stad en in woonwijken rijdt ik in de eco, waarbij ik de knop gebruik die de motor laat overschakelen naar de elektromotor. Ik rij dan elektrisch, tot het systeem het genoeg vindt en overgaat op de benzinemotor (bij lage accu of bij hogere snelheid).
Mede hierdoor ook een mooi verbruik bij vaak rijden in de sportstand.
In de dashboard instellingen kun je de verhouding elektromotor en benzinemotor aflezen, om je verbruik te verlagen. Hier maak ik geen gebruik van. De MyT app geeft bovendien feedback op rijstijl (optrekken, afremmen, etc).

De auto heeft een 130 pk hybride motor en dat is krachtig genoeg om in het verkeer mee te komen, zelfs met een kleine aanhanger.
Inhalen op de snelweg is geen probleem voor de auto, ook niet in de eco stand.
De transmissie heeft een B stand, doet me wat denken aan het one pedal systeem. Ik las daar eens iets over bij Volvo. In deze stand kun je bij afdalingen en uitritten van snelwegen energie genereren uit het snelheid verminderen. Een mooie vondst die ik soms toepas (als er niemand achter me zit). Ik denk echter als je vaak deze functie gebruikt je vanzelf leert wanneer je de B stand inschakelt om niet achteropkomend verkeer te vertragen en toch goed uit te rijden naar het einde van de afrit. Uiteindelijk is rijden in de B stand niet altijd aan te raden, dan kost het meer energie omdat het genereren ook energie kost. Desalniettemin een mooie vondst.

Ik geniet van de continue variabele transmissie (vind ik fijner dan de 6-traps automaat van de Kona)
Het hybride systeem was eerst even wennen. Ik hoor de afwisseling tussen elektromotor en 3-cilinder benzinemotor goed. Ik merk geen rij effecten door die wisseling. Zodra de auto op kruissnelheid is, merk je het geluid niet meer zo sterk.

veiligheid en betrouwbaarheid
Toyota staat al jaren laag in de pechstatistieken. Geeft 10 jaar garantie.

Er zijn vele veiligheid systemen in de auto ingebouwd.
Even wennen was het emergency drive/stop system. Even achteruitrijden met een aanhanger gaf een akelig signaal, in het display in rode letters REMMEN! en voor ik er erg in had stond de auto met een schok stil.
Ook het systeem dat waarschuwt bij uitstappen voor achteropkomend verkeer kan voor verrassingen zorgen. Even met de deur niet geheel gesloten leidt onmiddelijk tot een forse rem ingreep. Beide systemen kun je permanent uitschakelen.
Door middel van het commando 'Hey Toyota', kun je de ventilator stand, radio volume of de temperatuur aanpassen. Ik vond dit eerst een onzin functie. Maar ik had te vroeg geoordeeld. Bij slecht weer en/of verkeersdrukte is het maar wat veilig en handig dat je de handen aan het stuur kunt houden en via een commando de functies kunt aanpassen.

Samenvattend: een mooie auto, met karakter, boordevol snufjes.
Het heeft me ruim twee weken gekost om de auto en z'n opties goed te leren kennen. De auto heeft een hoge aanschafprijs, maar alle opties en veiligheid systemen moeten worden terugverdiend. Voor mij is de auto het waard.

pluspunten;
- de hoge instap en daarmee hoge zitpositie in de sportstoelen
- fraaie vormgeving van de klokken en mogelijkheden in het dashboard

minpunten:
- DAB+ radio valt uit in bepaalde gebieden (bos) en onder viaducten.
- motorgeluid is goed hoorbaar (isolatie kan beter)

Aandachtspunten voor de komende tijd;
- op zoek naar een verlenger van de zonneklep (als die zijwaarts wordt gedraaid is deze te kort).
Bij een garagebezoek, de instelling van de dashboard tabbladen en de richtingaanwijzer laten aanpassen

wordt vervolgd

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.