AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Sol (2008)

autoreview

Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Sol (2008)

Signalement

UitvoeringVerso 1.6 16v VVT-i Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inruil met pijn in het hart

  • 143.000 km

We hebben deze Toyota Corolla Verso in September 2014 gekocht en nu Maart 2019 ruilen we hem weer in. Destijds in 2014 is een Opel Zafira 2.2 zeven zits voor de Corolla Verso ingeruild, aangezien wij van die auto de distributie ketting niet meer vertrouwden, hoewel de Opel dealer verklaarde dat er niet veel aan de hand was. Toch hoorden wij de ketting bij een koude start veel rammelen en dat gaf geen fijn gevoel. Toch denken we nog altijd terug aan een heerlijk comfortabele auto, zeker op de snelweg in Duitsland, want heerlijk blazen kon die auto. Voor de aanschaf van onze nieuwe auto hebben we ook nog een Zafira van 2015 in beeld gehad, maar die benzine varianten hebben alleen een 1.4 motor en dat vinden we te weinig power voor op vakanties.

Bij een plaatselijke garage in Raalte kochten wij deze Verso, hoewel we er destijds goed over moesten nadenken aangezien de auto uit België geïmporteerd was. Toentertijd was dat nog niet echt geaccepteerd, zeker niet door ons. Maar een goed vertrouwen in de garage, een mooie garantieperiode en natuurlijk de mooie staat van de auto trok ons over de streep.

De Toyota is een betrouwbare auto en heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten. Buiten het feit dat we even in paniek waren toen de batterij van de afstandsbediening het niet deed en we daardoor de auto niet in konden komen, hebben we alleen een breuk van een aandrijfas ondervonden. De auto is ruim genoeg voor een gezin met drie kinderen en de 1.6 motor kan goed meekomen, ook in de bergen en op de Duitse snelweg.

Na ruim 53 maanden rijden (4,5 jaar) ruilen we deze Toyota toch met pijn in ons hart in, ook al is de keuze voor een jongere auto bewust gemaakt. Zojuist heb ik namelijk even alle kosten (rekeningen van de Toyota garage, banden, wegenbelasting en verzekering) bij elkaar opgeteld en kwam tot een aanvaardbare conclusie. Met de aanschaf, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering komen we op een maanbedrag van 270 euro per maand (incl. afschrijving dus, ex brandstofkosten). Dat vinden we zelf meer dan acceptabel, zeker omdat het inruilbedrag redelijk waardevast is gebleken bij de aanschaf van onze nieuwe auto, juist: een Toyota Verso 2014 1.8 Business met navigatie en 43000 km op de teller. Ook die auto is uit Duitsland geïmporteerd, maar wel met een gegarandeerde km telling.

Wat waren we kort samengevat kwijt aan kosten: Kort na de garantieperiode ging er een sensor in de bestuurdersstoel kapot en is vervangen. Coulance van de garage (net buiten de garantie) samen de rekening gedeeld; 260 euro. Verder jaarlijkse beurten van gemiddeld 400 euro (groot en kleine beurten afgewisseld) en de aandrijfas is gebroken. Kosten 400 euro. (Overigens is dit wel een Toyota Corolla Verso euvel) Aangezien wij over een Toyota servicepas beschikten kwamen er verder geen kosten bij kijken. Verder vier nieuwe banden op laten zetten, wegens een vroege voorjaarsvakantie 4 Michelin Crossclimate "all seasons" banden.

Conclusie: met veel vertrouwen in het merk en het type auto hebben we na heel lang zoeken dus een jongere Verso (zwart) weer gevonden. Dit keer met cruise control, achteruitrijcamera, wederom navigatie en een iets zwaardere motor; een 1.8 versie. De auto is gekocht bij een Toyota specialist en we krijgen een half jaar garantie, een afleverbeurt bij de Toyota dealer en een Toyota Service pas. De verkoopster gaf ons in de onderhandelingen gelijk veel vertrouwen in haar en in de te kopen Verso. Transparant, open en eerlijk. Hopelijk gaat de nieuwe Verso ons ook bevallen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren