Toyota Prius THSD Tech (2007)

autoreview

Toyota Prius THSD Tech (2007)

Signalement

UitvoeringPrius THSD Tech
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Baby Blauwe Prius

  • 118.000 km

Voor mijn vrouw hebben we begin dit jaar een Prius aangeschaft.

Het "milieubewuste" aspect telde hier eigenlijk niet mee. Ben geen eco-ridder, maar kreeg een lijst met wensen van mijn vrouw en ben aan de slag gegaan.
Betrouwbaar, niet te groot, maar zeker niet te klein voor onze kinderen plus kinderwagen, niet te oud, niet te nieuw en het moest een automaat zijn.

Na wat speurwerk voor een auto van een jaar of vijf (deze is van bouwjaar 2007) bij Toyota's "trots" uitgekomen.

Echt mooi kan ik hem niet noemen... Enigszins grappig wel met die grote glimlach op de neus.

Opvallende zaken in de uitrusting:
*Toyota's Intelligent Parking Assist (IPA) met camera.
Camera geeft erg goed en duidelijk beeld van wat er achter de auto gebeurt, maar de IPA functie is leuk om aan vrienden of familie te laten zien, maar gebruik je daarna nooit meer.
Wanneer je de rem los laat en de auto gaat rollen, piept het systeem al veel te snel dat je te hard gaat en schakelt het uit.
Je moet dus continu de rem een beetje ingedrukt houden en tegen een stoepje of heuveltje trekt hij niet.

*Automatische hill hold.
Erg handig dat de auto zelf zorgt dat je niet naar achteren rolt op een heuvel wanneer je de rem los laat.

*Keyless entry.
Ideaal en werkt elke keer perfect. Sensoren in handgrepen zorgen dat de auto openspringt (bij voorportieren).

De auto rijdt, voor een model met (zeker voor zijn tijd) veel high-tech, eigenlijk ontzettend makkelijk.
Het pookje in drive, waarna deze weer terugschiet en vervolgens zoem je er vandoor.
Het sturen gaat ontzettend licht en met totaal geen gevoel, voor sommigen juist fijn, persoonlijk mis ik gevoel en zwaarte. Het is niet mijn auto, dus ook niet echt mijn probleem ;-)
Overhellen valt mee. De demping is redelijk stug, maar de vering is best soepel, waardoor de auto op oneffenheden niet te stuiterig wordt.
Op lange afstand is de Prius zelfs erg comfortabel.
De stoelen zelf zijn vrij zacht en geven niet veel zijdelingse steun, maar zitten goed zolang je niet te hard een bocht door gaat.

Het interieur is opgebouwd uit harde materialen, maar ziet er origineel vormgegeven uit. Het grote touchscreen midden op het dash is duidelijk en makkelijk te bedienen.
Vervelend is dat je al rijdend niet een bestemming in de navi kan invullen (natuurlijk dan door de bijrijder...).

De interieurruimte is erg ruim, vooral op de achterbank is er beenruimte zat.
Nadeel voor lange bestuurders is dat de stoelen niet ver genoeg naar achteren kunnen. Daardoor zit ik persoonlijk (1,98) met mijn knieën tegen het dashboard en stoot ik tegen het versnellingspookje.
De bagageruimte is redelijk diep, maar ligt vrij hoog. Wanneer je de piepschuim bak eruit haalt, scheelt dit al een hoop liters.

De prestaties zijn redelijk. Je moet natuurlijk wel kijken waar de auto voor is gebouwd. Verbruik is belangrijk, maar wanneer je vol gas geeft, ga je er onder veel herrie toch redelijk rap vandoor.

Algemeen positief:
*Comfort (rechtuit)
*Verbruik (gemiddeld 1 op 17 bij voornamelijk stedelijk gebruik. Op B-wegen wanneer je je best doet makkelijk net boven de 1 op 20).
*Kraak- en rammelvrij
*Zeer voordelig in onderhoud, houderschap en verzekering.

Negatief:
*Cruise control onthoudt niets meer nadat je eenmaal hebt geremd. Je moet vervolgens steeds opnieuw de snelheid instellen. Alleen wanneer je hem er eventjes afhaalt, kan je weer de resume functie gebruiken. Snelheid is ook pas in te stellen vanaf 50 km/h (bij mijn BMW al bij 30).
*Beenruimte voorin (lange personen).
*Geloei van de motor bij redelijk tot stevig accelereren. Een CVT moet je smaak zijn. Vervolgens wel erg stil op snelheid.
* Verbruik schiet omhoog bij 130 km/h. Dan met 1 op 14 net zo zuinig als mijn 530d... Gewoon langzamer mee rijden werkt fijner, ook voor het geloei op de cruise control wanneer je een heuvel op moet.

De elektro-functie is gevaarlijk voor voetgangers, zij horen je niet. Je haalt er met een volle accu maar net iets meer dan een km op, dus veel zoden zet het niet aan de dijk. Het ondersteunt ook meer de benzinemotor.

Al met al een hoop technische ontwikkelingen voor een redelijk verbruik, maar bovenal een ontzettend licht en makkelijk rijdende auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.