Toyota Prius THSD Business (2008)

autoreview

Toyota Prius THSD Business (2008)

Signalement

UitvoeringPrius THSD Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst49.680 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

update

  • 20.300 km

11 augustus 2008
Na ruim 4 maanden een (lease) Prius besteld te hebben, heb ik nu eindelijk. Ash Gray, alles (zwart) leer,parking assist, stoelverwarming, winterbanden, dakdragers en stootlijsten. Om eerlijk te zijn had ik tijdens de 4 maanden wachten wel regelmatig twijfels, het is een totaal andere (kleinere) auto dan mijn laatste 2 lease busjes (Grand Espace, Grand Voyager) Destijds bij de proefrit vond ik hem eerlijk gezegd bijzonder lelijk, maar de onverwacht goede rijeigenschappen, alle opties en de 14% bijtelling gaven de doorslag. Maar tijdens het wachten toch regelmatig twijfels over de gemaakte keuze. Bij het ophalen weer het gevoel van wat is ie klein en lelijk, maar net zoals de eerste keer waren die twijfels weg bij het wegrijden. Blijft een zeer aparte ervaring, de digitale snelheidsmeter lijkt zo uit de Espace te komen en de Prius voelt als een veel zwaardere en grotere auto, erg degelijk. Goede vering, is bijzonder stil,geweldige automaat en erg comfortabel. Het klinkt misschien raar, maar het rijd comfortabeler dan mijn vorige Espace. De kleine motor voelt veel dikker als je rustig rijdt, bij het snel accelereren komen de toerentallen wat meer naar boven, maar die verdwijnen ook weer meteen bij het terugnemen van het gas. De Prius mist voor mij de representatieve uitstraling, maar ja... wat is dat nou eigenlijk precies.. Ik merk dat ik heel veel lol heb in deze auto, waanzinnig goedkoop in vergelijking met mijn vorige wagens, geintegreerde routeplanner (heel mooi gemaakt, snel, duidelijk en vooral geen geloop meer met een losse TomTom) een geweldige JBL audio installatie en nog snel ook. Verder ben ik erg onder de indruk van de onderhuidse techniek, razendknap en onmerkbaar aanwezig. En de lelijkheid... het begint zelfs al te wennen. Dit worden leuke 150.000km de komende 2.5 jaar..
Ik zal regelmatig updates geven en ben erg benieuwd hoe de Prius zich houdt bij veel snelwegverkeer. Over de eerste 1500km heb ik een gemiddelde van 5.7l/100km ondanks af en toe stevig doorrijden. Heel netjes dus, zelfs de stoelen vallen me 100% mee ondanks kritiek in andere evaluaties. Eens kijken of ik dit enthousiasme blijf vasthouden


update 14 dec 2008
De eerste 20000km zitten er op, tot volle tevredenheid moet ik zeggen. Het blijft aardig om bepaalde reviews of artikelen te lezen met uitspraken die soms best wel wat nuanceringen kunnen gebruiken
- "op de snelweg heeft een hybride geen zin". Volstrekte onzin, sterker nog: ik heb een gunstiger verbruik op de snelweg dan korte stukke stadsverkeer.
- "een Prius is traag en niet sportief" Tja, wat zal ik hier over zeggen, als je wil rijd je als eerste weg bij de stoplichten en trek je bij inhaalakties op de snelweg een gat achter je. Ik geef toe, het is puberaal, maar toen er onlangs een Alfa wat te nadrukkelijk te kennen gaf in zijn sportieve wagen toch echt snel voorbij te willen en toen volgas voorbij spoot, heb ik toch maar even plankgas gegeven en was er geen enkel probleem op deze "snelle jongen" bij te benen. Rond de 160 zag hij er toen toch maar verder van af en hadden we weer een maatschappelijk verantwoorde snelheid.
- "Het brandstofverbruik is niet zo gunstig, een diesel is zuiniger" - Ik haal iha 5.4 liter per 100, waarbij ik toegeef een zuiniger rijstijl te hebben gekregen dan voorheen. Om de een of andere reden kan ik het niet uitstaan als ik boven de 6ltr/100 kom en dit is dan ook nog nooit voorgekomen op een volle tank. Aangezien diesel zo ongeveer 10% meer energie per liter bevat, moet je wel een hele zuinige diesel hebben (van vergelijkbare grootte) en dan hebben we het nog niet over de NoX uitstoot.
- "De benzine moter is te klein" - Tja, dit bevat ergens wel een kern van waarheid. Het is inderdaad zo dat als je eens snel vooruit wil, heuvel op, sterke wind tegen, de motor de neiging heeft om 5000 toeren te gaan loeien. Weliswaar schiet je dan stevig vooruit en is het toerental meteen weer in orde als je het gas loslaat, maar dat had best wat minder gemogen. Maar los van dit punt is de benzinemotor stil en voldoende en heb je als je rustig rijdt het idee dat er een zwaardere motor in ligt.
- "De stoelen zijn niet goed" - Ok, dit is een puntje. Het is te doen, maar wat mij betreft het zwakste punt. Het is niet vreselijk beroerd, maar zou echt beter moeten

De techniek van deze auto blijft indrukwekkend. Ik moet zeggen dat deze auto nooit eerder op mijn netvlies heeft gestaan en dat het ongelooflijk is dat Toyota hier al 10 jaar mee op de markt is. Wat een mateloze arrogantie van de grote automobieljongens zoals GM, Ford en anderen om dit volledig te negeren en nu zitten te piepen om overheidssteun.
Het is gewoon jammer dat bv BMW deze aandrijflijn niet in een 3-serie zou zitten, bv, een 315-EV. Zou een leuke aktie zijn voor een pimp-my-car project.
Qua uiterlijk blijft het niet mijn auto, ik vind hem minder lelijk dan in het begin, maar mijn hart slaat er niet van over en haalt het niet bij een BMW. Maar verder: helemaal top, chapeau voor de zeer mature en zeer comfortabele techniek.

update 2

  • 43.543 km

Inmiddels weer ruim 20.000km verder. Totaal geen problemen, het enige echte minpunt blijven de stoelen, maar dat is een bekend iets.
Vanuit de werkgever kunnen we uitsluitend Shell tanken en het grappige is dat het nieuwe type benzine inderdaad iets zuiniger lijkt te zijn. Daar waar ik eerst vaak op 5.4 ltr p/100km zat, lukt het tegenwoordig om vaak op de 5.0 ltr p/100km te komen. In beide gevallen lukt dat alleen door bewust er op te sturen overigens, maar nog steeds is 90% snelweg gebruik, dus heel keurig.
Verder valt er weinig te klagen, de volumeknop van de audio doet het heel soms niet (lijkt software probleempje te zijn) maar verder kan ik niets bedenken. Nog steeds een groot respect voor de techniek, maar nog steeds absoluut geen fan van het uiterlijk. Mocht ik over 2 jaar aan een andere auto toe zijn, dan weet ik het niet of het weer een Prius wordt. Ik blijf het een model vinden zonder emotie, zonder uitstraling. Maar ja. wel zeer betrouwbaar en knap in elkaar geschroeft. De nieuwe Prius is wat mij betreft weer een gemiste kans, beter, maar nog steeds geen emotie. Althans, niet bij mij. Op naar de volgende 20.000km.

update 3 - einde Prius

  • 49.680 km

eind augustus 2009
Een onverwacht einde aan mijn Prius avontuur. Niet door een ongeluk, maar door persoonlijke voorkeur. Hoewel ik de techniek nog steeds erg knap vind, begon bij mij de ontevredenheid toe te slaan. Hoewel ik gehoopt had dat ik met m'n 50-ste minder gevoelig zou worden voor uitstraling en imago, bleek dit niet zo te zijn. Iedere maand nam het verlangen naar een 'echte' auto toe (BMW!!) en steeds vaker had ik een vermoeide en pijnlijke rug na de dagelijkse rit van 200km. De knoop doorgehakt: de Prius gaat per 1 september naar een collega. en ik: ik heb nu een BMW (geen nieuwe, maar uit de E39 serie). Om precies te zijn een 530D Touring Automaat. Misschien over 10 jaar nog een proberen, een Prius, en zien of ik dan wat rustiger geworden ben :-)
Dag Pri, het ga je goed....

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens