Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic Business (2012)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic Business (2012)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Prius

  • 800 km

Een review na 800Km? Ja, ook na 800Km kan je een review geven...

De Prius... Sinds 6 april bezit ik dus een (lease) Prius, model 2012 in de versie Business Dynamic en de eerste indrukken zijn zeer goed.

Uiterlijk.
Tsja, de Prius is niet de mooiste auto die er is, maar ik vind het uiterlijk zeer goed geslaagd ten opzichte van de Prius I en II. Dankzij het Solarroof mis je ook die gekke hobbels in het dak wat de auto gewoon strakker maakt.

Rijcomfort.
Hij rijdt goed, ligt goed op de weg. Mede door de stille motor en de isolatie is het lekker ontspannen rijden. De stoelen geven voldoende steun maar is ook goed te verstellen. Ik kan met mijn 1 meter 94 goed, lekker en ontspannen zitten. De 17" onder de Prius zorgen voor een goede "plak" op de weg.

Luxe.
Stap je in de Prius Business Dynamic, dan zal je veel vinden wat ook bruikbaar is. Er zijn geen overbodige toeters ingebouwd. De JBL "Green-Edge" geluids installtie is geweldig, levert een mooie volle klank met diverse muzieksoorten en klinkt niet "te hard" in je oren. De automatische verlichting, ruitenwisser en de automatische dimmende binnenspiegel doen goed hun werk en ontnemen je een hoop "onnodige" handelingen tijdens het rijden. De Climate Control is goed en zorg er voor dat het snel warm of koel in de auto is. Het hele gezin heeft voldoende ruimte in de Prius (al zal de kofferbak wel sneller vol zijn).

Kosten.
Aangezien ik lease kost deze Prius mij 14% aan bijtelling wat toch flink scheelt ten opzichte van mijn Nissan QQ. Ik zal bij mijn volgende reviews melden wat voor kosten er zijn gekomen en ook het verbruik.

+ Rij eigenschappen
+ Comfort
+ Stoelen

- Bluetooth connectie is zeer kieskeurig
- Richtingaanwijzer heeft geen tiptoets
- Bagage ruimte

De Prius na 5000Km

  • 5.000 km

Er zitten nu 5000 kilometers al op de Prius en ik moet zeggen hij bevalt mij prima. Ik heb nu een gemiddelde van 1 op bijna 20 en dat is gewoon goed te noemen aangezien ik ook gewoon van doorrijden hou. In de stad, of dorp nodigt de Prius niet uit om hard te rijden en dat is goed, maar op de snelweg zit je voor je het weet op de 130 en dat is een prima snelheid.

Ook de langere ritten met de Prius (weekend naar Zuid-Duitsland) is het goed toeven met de auto, en kan hij goed mee op de autobahn. De airco doet prima zijn best om de temperatuur goed te houden en gaat niet in een keer loeien. Met het dak open zit je niet in de wind maar krijg je voldoende frisse lucht en licht. Met dak open in het dorp rammelen de rails wel...

De witte!!! vloerbekleding in de kofferruimte is helaas al niet meer smetteloos wit. Ik had ook niet gedacht dat er witte bekleding in zou zitten en dit is zeker een foutje...

+ Nog steeds de JBL geluidsinstallatie!
+ Rijcomfort
+ verbruik

- Spiegels klappen niet automatisch in bij op slot doen
- Witte bekleding in kofferbak

De 10k

  • 10.000 km

De 10.000 is gepasseerd en ik (we) zijn nog steeds tevreden over de Prius. Ook op vakantie in de Mid-Pyreneeën kan de auto goed meekomen, wel is dan beter om de Power knop te gebruiken, want anders wordt het toch wel een beetje zwaar voor hem.

Verbruik
Ook beladen met 4 personen en bagage valt het gebruik mee en schommelt het rond de 1 op 18 tot 1 op 20, is toch knap en dat zie ik andere auto's niet zo snel doen.

Comfort
Het is nog steeds een heerlijke auto om in te rijden en te zitten. De knoppen zitten goed binnen handbereik en laten zich goed bedienen. Het zich op het navigatiescherm laat af en toe te wensen over, maar als dat nou alles is. Ook op de lange(re) ritten zitten de stoelen goed en bieden voldoende steun, alleen de kinderen op de achterbank konden niet lekker een slaappositie vinden in de Prius.

Slechte vrijdag

  • 13.000 km

Balen, balen, balen. Bij het vetrek van mijn werk tegen een auto van een collega aangezeten, hij een flinke gedeukte achterbumper en mijn linker-achterflank flink beschadigd. Morgen de auto webrengen voor schade taxatie en datum. Hoop dat ze hem weer snel en mooi kunnen maken.

+ Toyota bumper is sterker dan een Audi bumper

Op naar de 1e servicebeurt

  • 15.000 km

De 15.000 kwam in zicht en werd het tijd om een afspraak te maken met een dealer voor de 1e beurt. Dit is toch wel jammer dat de Prius om de 15K naar de garage moet, want andere auto's hoeven om de 30K pas voor een service beurt. Maar goed, aan een auto met zoveel plussen moet ook wel een minpunt zitten.

De Prius bevalt mij nog steeds goed, er zijn echt gewoon geen hinderlijke minpunten te noemen die ik van tevoren niet wist. Alles wat er op de Prius zit, werkt gewoon goed en solide.

Ook bij de servicebeurt was er niets mis (volgens de dealer) en na een klein uurtje stond ik met Prius weer buiten.

Ik zal mijn volgende review pas over 10K gaan schrijven want anders wordt het een heel saai verhaal. Maar zoek je een zuinige, groene, degelijke auto: Koop, huur of Lease een Prius.

Om toch af te sluiten met een lijstje, zal ik wat verbeterpunten noemen:
- Gedeelde achterruit is erg wennen
- Spiegels klappen niet automatisch in bij het op slot doen
- Geen tiptoets om de richtingaanwijzer

De 25

  • 25.000 km

De teller heeft de 25000 Km gehaald en de Prius mag daarom over 5000 alweer voor een servicebeurt. Dit is meteen wel een minpuntje van de Prius dat hij elke 15000 Km de garage moet bezoeken. Dat moet met de huidige techniek toch beter kunnen.

De auto bevalt mij nog steeds goed. Het is een degelijke no-nonsens auto. Het comfort van de automaat is ook gewoon heel fijn. Het gieren gebeurd alleen als je heel snel optrekt.

Sinds een maand staat hij op wintersloffen en dat maakt de auto nog stiller.

Voor de rest blijft het een goede auto voor goed geld en daarom blijf ik erbij. Mocht je een auto zoeken die stil en zuinig is. Heb je niet iedere week een aanhanger nodig en heb je geen Formule 1 aspiraties maar je wilt ook niet als laatste weg zijn. Dan is de Prius een goede optie.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.