Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius, niet de mooiste, wel de leukste

Bij het kiezen voor de Prius zijn de Myreviews fijn om te lezen. De reden om zelf ook een bijdrage te leveren:

Na een aantal jaren re-lease te hebben gereden vond ik het tijd worden voor een nieuwe auto. Met name de balans tussen privekilometers en bijtelling is voor mij belangrijk. Over de vorige auto (Passat) ben ik zeer tevreden, mooi, comfort en fijne motor. Alleen de bijtelling van € 100 per weekend was het niet waard. Zeker gezien het feit dat het aantal privekilometers wel meer dan 500 per jaar zijn, maar ook weer niet overdreven.

Een nieuwe auto dus. Met weinig bijtelling. De keuze wilde ik maken uit de vele gegadigden in het 20% en 14% tarief. Veel op comfort in moeten leveren is nooit leuk. Met 50.000 km per jaar moet je jezelf niet pesten.

De nieuwe Prius ziet er minder stoffig uit dan de vorige generatie. Qua lease tarief nog redelijk in-lijn met de re-lease tarieven dus interessant. De eerste proefrit eind september viel niet tegen. Even gewikt en gewogen, Myreviews gelezen en een Dynamic besteld in de kleur zilver.
Niet geheel verbaasd neem je daarna de reactie van de omgeving op want, de Prius heeft gewoon een imago dat niet bij de auto hoort. "Die achterkant is lelijk" van "ga maar zegeltjes sparen want dat ding zuipt.." tot "Jij, groen rijden, hou toch op".

Uiteindelijk haal je de auto dan op (28-11-2009) en ga je rijden. Allemaal mooie slimme features en puntgewijs mijn info over de auto:

- Heads Up Display (mooi)
- Slimme CVT automaat (werkt uitstekend)
- EV-mode, ECO mode en Power mode (echt onderscheidend en het werkt goed!)
- Inparkeren (Grappig en goed bedacht, in de praktijk gebruik je het niet)
- HDD, CD en Telefoon werken perfect en intuitief
- Navigatie erg mooi en snel. De bediening is even ontdekken
- Wegligging is goed. Zijwind, kom op, iedere auto heeft daar last van. Absoluut niet storend (zaterdag windkracht 6)
- De "auto"-stand van de verlichting werkt perfect, ook het dimmen van de dashboard en navigatie doet het keurig.
- Regensensor prima, even draaien soms om het te activeren
- Stoelen zijn wel echt een graadje minder dan de Passat, maar acceptabel, velours erg netjes heb nog getwijfeld over leder. Geen spijt
- Kofferbakruimte is prima. Op wintersport wordt een beetje proppen
- Verlichting helemaal top, goeie bundel
- Zicht naar achteren, prima niks mis mee

Wat mindere dingen:
- Het interieur is wel van cheap plastics (JAMMER)
- Geen reserve wiel
- Het piepen in de achteruit is wel irritant, bij de eerste beurt maar laten omzetten (begreep dat het mogelijk is)
- Het ontwasemen van de auto duurt lang. Het was koud vanmorgen en duurde echt wel even. De zijramen open en dicht verwijdert helaas de condens niet
- "Blik" gooi niet met deuren wat het klinkt een beetje zielig
- De claxon is een aanfluiting

Dashboard:
Een schat aan informatie voor handen. Met de bediening op het stuur goed doorheen te scrollen. Instellen en resetten werkt ook weer intiutief. Kleuren prima, alles goed af te lezen. Het is veel informatie maar allemaal bruikbaar.

HDD/CD/Telefoon
Het is in te stellen om CD's, welke worden afgespeeld, direct en automatisch over te nemen op de Harddiskdrive. Helemaal te gek! Geluidskwaliteit in de auto is goed.
De telefoon koppelen is zo gebeurd. Het is wel nodig om door te schakelen de eerste oproep, anders hoor je niks. De contacten uit de telefoon kun je via de auto zo inladen. Het werkt echt super.

Myreview
OK, de Prius is niet de mooiste auto, maar wel de leukste. Het wordt een sport om zuinig te gaan rijden. Binnen is het goed toeven. Ik ben tevreden.

Het gemiddelde verbruik over de eerst 500 kilomter is 5,7 liter per 100 kilometer (1:17,5).

Voor wat het waard is: een aantal sceptici hebben plaatsgenomen en waren allemaal positief verrast. Het is gewoon leuk rijden.

Nog steeds leuk

  • 3.200 km

Inmiddels wat kilometers erop zitten. De auto staat op Vredestein Wintrac Xtreme banden, wat een verschil met de zomerbanden.. De auto "plakt" aan de weg.

Het verbruik
Staat nu gemiddeld op 1:17,7 nagerekend aan de pomp, de computer geeft 1:18,9. Mijn rijstijl met de Passat 1.9 Tdi gaf 1:15,3..
Met de Prius acht ik 1:20 goed haalbaar, zolang je de snelwegen maar mijdt.

Wat is opgevallen
Navigatiesysteem werkt zeer goed. Er worden direct alternatieve routes gegeven en verkeersinfo komt goed door.

Het verschil tussen normaal ECO en POWER mode is goed merkbaar. Je kiest de instelling die bij de rijstijl past.

De afwijking van de snelheidsmeter is doordacht.. Wanneer je denkt 120 km/u te cruisen rijd je op de GPS 109 km/u. Je denkt dus 120 te rijden met een verbruik dat eigenlijk past bij 109 km/u. Kunstmatig laag verbruik...

Topsnelheid op de teller 193 km/u, GPS 180 km/u. Je bent er snel, maar er komt geen kilometer per uur meer bij.

Tankinhoud van slechts 45 liter, het laatste indicatiestreepje heb ik nog niet laten knipperen, dan tank je dus slechts 37 liter. Tanken kost tijd, had hem graag 65 liter groot gehad.

Koplampen LED kunnen niet in hoogte worden bijgesteld. Door het scherpe licht zit er een rand tussen bundel en nacht. Je kijkt met dimlicht niet verder dan 25 meter voor de auto. Iets hoger afstellen zou wenselijk zijn, zeker op donkere landwegen.

De prius heeft en ondermaats imago, vooral voor autobestuurders van in een duurder segment. Ze moeten er voorbij. Afsnijden hoort daar ook bij.

Binnenkort gaan we met de Prius de sneeuw in. Ik ben benieuwd naar de prestaties en het verbruik en zal daar in het nieuwe jaar op terugkomen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.