Toyota MR2 1.8 16v VVT-i (2000) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | MR2 1.8 16v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Een Toyota Mr2, iets voor jou?
- 136.000 km
Beste (misschien) pre-Mr2 bezitters,
Je vraagt je af wat een Toyota Mr2 ZZW30 precies is, of je bent al wat bekender met het model en je bent op zoek naar gebruikerservaringen. Zo'n anderhalf jaar geleden zat ik ook in de overweging om een 'Runabout' aan te schaffen en waren de reviews op deze site enorm handig. Vandaar dat ik voor dezelfde mensen als ik toen een review schrijf over mijn ervaring met de Toyota MR2. Ik hoop dat degenen in tweestrijd na het lezen van deze review een goede beslissing voor henzelf kunnen maken.
Terug naar waarvoor je op deze review heb geklikt: mijn ervaring met de Toyota MR2 ZZW30. Na ongeveer een aantal maanden wezen plussen en minnen tussen allerlei merken en modellen, hakte ik de knoop door en koos ik vanwege betrouwbaarheid, uiterlijk, (aankoop)kosten en 'Power to Weight ratio' voor de MR2.
Eind mei 2021 heb ik mijn huidige auto met 128.000 KM op de klok relatief dichtbij (ja, dat wilt wel eens een probleem zijn) opgehaald en met een lach op mijn gezicht naar huis gereden.
Mijn eerste ervaringen toen: een zeer leuke auto om te zien, top geluid (vanwege een aftermarket uitlaatsysteem), het 'sportautogevoel' en... relatief weinig zicht. Met de kap dicht is over je schouders kijken verspilde moeite; je kijkt alleen maar tegen zwart doek aan. Iets om rekening mee te houden! Mijn eerste rij-ervaringen met de auto waren top, tot het eerste garagebezoek een maandje later... Daar bleek alle vier de schokdempers te lekken en liep een remklauw aan. Duur grapje! Samen met dealer de middenweg gekozen en de kosten verdeeld. Een slechte start qua onderhoud. Hierna heb ik gelukkig geen grote problemen meer met de auto gehad en alleen preventief onderhoud gedaan. Dat een auto na 22 jaar nog zo lekker kan rijden en blijft rijden (iets met Toyota?)
En of deze auto lekker rijdt! Vanwege de middenmotor is de wegligging enorm goed en de auto stuurt zeer, zeer lekker. Echt een wagentje voor bergwegen, zolang er maar niet te veel rechte stukken in zitten... Naar mijn mening had de auto wat sneller gemogen. Ja, met een standaard stadsautootje heeft deze auto echt geen moeite, maar om het echte sportwagengevoel te krijgen had hij wat sneller gemogen. Niet traag te noemen vanwege het zeer lage nettogewicht, maar Toyota had meer succes gehad met de MR2 als er wat meer PK's in zat. Het voordeel is nu wel dat de auto wat betaalbaarder is gebleven.
Mijn ervaring dus met de MR2? Betrouwbaar, heerlijke stuurmansauto en een beetje 'underpowered', maar echt niet traag te noemen. Echt een topauto als je je eerste sportauto koopt. Ik geef jullie nog graag een aantal tips mee waarop je moet letten voordat je de auto ergens aanschaft.
Olieverbruik en precats. Ik maak er een aparte alinea van, want dit zijn de grootste problemen met deze auto's. Olieverbruik is nooit best, maar hier kan een motor oud mee worden. Mocht je MR2 olie verbruiken (en dat doen er heel veel), zorg voor voldoende motorolie en check regelmatig het niveau! Ik heb mijn auto al eens aangetroffen op precies het minimumniveau, terwijl ik niet te lang geleden de olie had ververst. Opletten dus!
De precats zijn een groter probleem. De 'voorkatalysatoren' brokkelen naar verloop van tijd af en verpesten je motor en de 'normale' katalysator. Bekijk voor aankoop de bovenkant van de precat door de O2-sensoren, geplaatst in het uitlaatspruitstuk, los te draaien en met een zaklamp naar binnen te schijnen. Zie je scheuren/ gaten in het grijze materiaal? Omdraaien en naar huis gaan. Zie je geen grijze materiaal meer en alleen een pijp, dan is de vorige eigenaar wijs geweest en heeft hij ze er zelf eruit gehaald. Mocht het grijze materiaal er nog onbeschadigd inzitten, dan heb je waarschijnlijk geluk (tenzij de onderkant, die je niet kan zien via deze manier, kapot is) en raad ik je aan deze zelf zo snel mogelijk te verwijderen. Het kan zo uit het niets te laat zijn...
Verdere tips: houdt er rekening mee dat het woord 'praktisch' onbekend was bij de ontwerpers van de MR2. Ruimte voor bagage krijg je bij aanschaf van de auto er niet bij en je zult het zo goed als zonder moeten doen. Je hebt in de 'frunk' misschien genoeg ruimte voor een middelmaatse sporttas en achter de stoelen heb je ruimte voor ongeveer drie typische schooltassen. Meer niet.
Ook een veelgehoorde vraag: 'Ik ben zelf een lang persoon, zal ik deze auto dan wel kopen'? Mijn antwoord als een lange (1.90+) 20-jarige jongen: Ja, het kan, maar je moet dan wel over enige vorm van lenigheid beschikken. Het in- en uitstappen heeft even wat oefening nodig, maar al snel was dit voor mij geen enkele probleem meer. Voor de wat mindere lenigere, wat meer in de breedte gegroeide ( ;) )lange personen zal ik deze auto niet aanraden vanwege het in- en uitstappen. Eenmaal in de auto is er (wel een krappe) voldoende ruimte voor je knieën en kijk je niet door je dak heen. Zelf rijd ik altijd op mijn sokken en dat scheelt voor mij toch een hoop qua knieruimte en heb ik een wat kleinere sportstuur. Voor mij is het daardoor een comfortabele plek om te zijn, maar dit zal uiteraard niet voor iedereen zo zijn. Let hier dus op!
Voor degenen die het nog aan het lezen zijn: voor wie raad ik deze auto nou aan? Iemand die zorgeloos en goedkoop een geweldig leuke beginnerssportautootje wilt hebben. Wel moet je er rekening mee houden dat je andere auto nodig heb voor praktische zaken.
Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen bij de keuze voor jullie ideale auto ;)
Groetjes
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.