Toyota GT86 2.0 D-4S Base (2013)

autoreview

Toyota GT86 2.0 D-4S Base (2013)

Signalement

UitvoeringGT86 2.0 D-4S Base
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst27.500 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

GT86

Ik werk ondertussen al ruim vijf jaar voor Toyota. Ik heb nog geen functie waarbij je een wagen van de zaak krijgt, maar we kunnen wel erg voordelig wagens leasen. Telkens voor 2 jaar, all inclusive, behalve dus de brandstof.
De afgelopen 5 jaar was dat telkens een auris 1.4D. Op geen enkel vlak, de meest inspirerende auto, maar al bij al een prettige metgezel om de dagelijkse 100km woon-werkverkeer mee te doen.

Op een doodgewone vrijdag, wanneer iedereen al bovengemiddeld opgewekt is omdat het weekend voor de deur staat, krijg je dan de volgende mail. '' Special offer GT86'' Het kwam er dus op neer dat hun werknemers de kans wou geven om met een GT86 te gaan rijden. Er werden 50wagens vrijgemaakt en iedereen die zich inschreef zou 2 weken later een bestelformulier ontvangen. De huidige leasewagen mocht zonder extra kosten ingeleverd worden. De all-in maandelijkse leaseprijs van 358euro was echt spotgoedkoop voor deze wagen (oorspronkelijk 860euro). Als echte liefhebber was ik natuurlijk meteen enthousiast en dacht ik ''dit moet ik doen''. Meteen daarna beginnen de rationele afwegingen, pas gebouwd dus geld nodig voor andere dingen, verbruik, dagelijks gebruik, de boetes,....

Ik had tijdens een event van Toyota al als bijrijder de auto op het circuit in zolder mogen ervaren. Dikke fun, het regende, dus iedere bocht werd al driftend genomen. Toch wou ik zelf nog eens ervaren hoe deze wagen op de openbare weg was. Ben dus een testrit gaan aanvragen en heb de wagen 3u meegekregen om samen met mijn vriendin wat te gaan rondrijden.
De eerste reactie van mijn vriendin toen ze de auto in levende lijve zag was '' oh nee, is dat de auto?!!!'' Ze vond dus veel te opvallend. De racing stripes deden daar nog een schepje bovenop.

De eerste ervaringen in de auto (als bestuurder):

Eerste indruk:
Het eerste wat je opvalt als je instapt is natuurlijk de extreem lage zit.
Daarnaast heeft het interieur ook groot boy-racer gehalte. Het oogt dus allemaal niet zo volwassen, maar de functionaliteit is top. Zo heb je bijvoorbeeld centraal de toerenteller met daarin een display voor de snelheid. Links staat ook nog een traditionele teller, maar omdat de 100km/u pas op 1/5 van de totale range bereikt wordt, kijk je hier bijna niet op.
Verder valt op dat de wielkasten en de motorkap voor je uit prijken en in je zijspiegel vallen dan weer de mooie rondingen van haar heupen op. (het gaat nog steeds over de wagen).

Eerste rijervaringen:

De motor maakt vanaf 4000toeren best een mooi geluid. Dit blijkt binnenin de wagen echter luider dan buiten. Desalniettemin, werkt het erg verslavend. Ik ben blij dat het geluid buiten nog vrij beschaafd is aangezien ik deze wagen dagelijks zou gaan gebruiken en niet wilt dan iedereen je al hoort aangekomen.
De wagen is snel, meer snel genoeg voor de openbare weg in ieder geval. Ik vind de tijd waar je van de acceleratie kunt genieten eigenlijk al te kort. Je moet snel weer op de rem, om niet al te zeer over te toegestane snelheid te gaan. Ik snap eigenlijk niet, wat je met nog meer PK's zou moeten doen, behalve dan op de Duitse onbegrensde stukken dan. Maar ik kom dan ook uit een 1.4 dieseltje met 90pk....
Daarna maar eens richting de voerstreek om de bochtige weggetjes op te zoeken. Je kan met deze wagen keihard de bocht om. Helaas heb ik dit maar enkele keren kunnen doen, omdat er naast je iemand zit die doodsangsten uitstaat. Dit draagt natuurlijk niet bij om ook haar goedkeuring te krijgen. Met de tractiecontrole uit voel je de achterkant wel mee omkomen maar dit draagt mee bij aan de sensatie. Ik heb zelfs vanuit stilstand (in de regen) de wagen 180° kunnen omgooien...gewoon omdat het kan.Allemaal heel leuk als je even de hooligan wilt uithangen.
Wat ook meeviel was een rijcomfort en het gedrag van de auto onder de 3000 toeren. De auto rijdt dan relax en vrij comfortabel.
Wat nog praktisch was, is da de achterzeteltjes plat konden. Dan heb je toch nog een redelijk laadvermogen en kun je met deze auto zelfs boodschappen gaan doen.Belangrijk aangezien ik deze wagen gedurende 2 jaar voor woon werkverkeer wil gebruiken.

Verbruik testrit:
Verbruik met de bovengenoemde hooligan rijstijl was 10.5L. Een stukje snelweg was 7L en gemiddeld was het ongeveer 8.5L. Dat viel dus wel mee.

Na deze testrit wist ik het eigenlijk al. Deze jongensdroom ging ik me door niets of niemand nog laten afpakken. Heb de wagen dus besteld in het wit (parelmoer) en eind oktober mag ik hem gaan ophalen. Meteen met zomerbanden en achterwiel aandrijving de winter in....

Zodra ik hem heb zal ik mijn verdere ervaringen met deze wagen met jullie delen.


Plezier tussendoor & dagelijk gebruik

  • 1.000 km

Ik heb de wagen ondertussen bijna 2 weken in mijn bezit. Ik ben hem tijdens een weekje vakantie kunnen gaan halen, dus ik ben er al uitvoerig mee gaan toeren, ondanks al de regen van de afgelopen dagen. Dat draagt eigenlijk ook alleen bij aan het plezier want dan zet de achterkant heel makkelijk een stapje opzij. Wel moet je met wat meer beleid de bocht om. Vooral ook omdat ik de grenzen van de auto nog niet ken.

Plezier tussendoor:

Een vriend van me heeft een Clio RS (vorige generatie) dus we hadden tijdens het weekend afgesproken om de mergellandroute te rijden. Dat is een prachtige route in Nederlands limburg waar ook ieder jaar de Amstelgold race gereden wordt. Het regende nog maar eens, maar dat heeft als voordeel dat er minder verkeer op de weg is en al helemaal geen fietsers of wandelaars. Aangezien ik diezelfde route praktisch iedere week fiets, ken ik alle bochten van buiten. De bestuurder van de clio had op de kletsnatte wegen dan ook niet altijd het lef om bij me te blijven (heel verstandig).
Je merkt ook dat het een wagen is, die toch veel aandacht trekt door het motorgeluid en het feit dat die zo laag is. Het parelmour wit en de xenonlichten doen natuurlijk ook hun bijdrage. Halverwege hebben we dan van wagen gewisseld. Als je uit de GT86 stapt en in de Clio RS, heb je het idee dat je een meter hoger zit. Je voelt je minder verbonden met de wagen en de weg. Als je dan vervolgens op het gaspedaal duwt en de eerste bocht omgaat geeft de clio toch heel veel vertrouwen. Hij voelt trouwens ook sneller aan als de GT (en dat is hij op papier ook). Ook het verschil tussen voor/achterwielaandrijving is goed merkbaar in de bochten. De GT86 duwt je door de bochten, terwijl de clio je er door trekt. Allebei erg leuke wagens, maar de beleving is compleet anders.
Een kleine 2 uurtjes en 150km sportief rijden resulteerde in een gemiddeld verbruik van 13liter en koste bijna een halve tank brandstof. Slik...

Dagelijks gebruik:

Zoals gezegd moet de wagen gedurende de komende 2 jaar ook dienen voor het woon-werkverkeer. Ik moet zeggen dat de wagen erg comfortabel is (voor een sportwagen) en heel relaxed rijdt. Met de Auris moest ik altijd in de juiste versnelling zitten om nog snel even in te halen of om uberhaupt te versnellen. Nu rijd ik eigenlijk het grootste deel van de tijd in 5de of 6de rijdt, zonder dat ik ooit de behoefte voel om terug te schakelen.
Op de autoweg met cruisecontrol op 125, ontspant en het verbruik is dan amper 7.2 liter. Natuurlijk kan ik het niet laten om bij op- en afritten even terug te schakelen, om het mooie boxergeluid te horen. Ook het interieur, dat ik eerst een tikje ordinair vond, bevalt me steeds beter. De zetels zitten ook erg goed en sluiten perfect aan. Mijn vriendin is er dan weer minder gelukkig mee, dus het is ook persoonlijke voorkeur.
Er zijn ook een paar nadelen ten opzichte van een 'normale' wagen.
Uitstappen vergt toch wat atletische vermogen.
Er zit geen ruitenwisser op de achterruit en dat betekent dat je 's ochtends, als het geregend heeft, blind achteruit moet.
De wagen heeft vrij veel last van aquaplaning.
De eerste km's kan de koppeling erg stroef zijn en krijg ik hem moeilijk in 1ste.Dit zal wel verbeteren als hij ingereden is.

Ik neem het er graag bij, want het feit dat ik op mijn 29ste ineens met een achterwielaangedreven sportwagen met een boxermotor en 200pk mag rijden, had ik nooit voor mogelijk gehouden. De komende 2jaar is dus puur genieten. Daarna kan (of moet)ik weer terugvallen op een Auris.

5000km op de teller

  • 5.000 km

De wagen nog geen 2 maanden in mijn bezit, maar er staan wel al 5000km op de teller.
Dit vooral vanwege de dagelijkse 105km woon-werk. Met de feestdagen is het 's morgens heel rustig op de autoweg en dan is het extra moeilijk om je te beheersen. Vroeg of laat gaat dit resulteren in ongewenste post, dus ik zou beter de wagen van m'n vriendin pakken die nu 2 weken vakantie heeft. Op de een of andere manier pak ik toch iedere ochtend de sleutel van de GT86 en heb ik de snelheidslimiet al overschreden voor ik goed en wel de straat uit ben....(om daar achteraf weer spijt van te hebben)
Als het weer drukker op de weg is, kan dit niet meer dus het voelt een beetje aan alsof ik er nu nog moet van profiteren.Achja elk excuus is goed genoeg om niet het 1.2 TSI'tje van m'n vriendin te hoeven stappen.Het verbruik is dezer dagen dan ook 9.5liter, waar dat normaal rond de 8-8.5liter ligt.
Ik moet zeggen dat ik de versnelling ondertussen al gewoon ben en dit geen kick meer geeft. Het boxergeluid vanaf 4000toeren,de wegligging en het stuurgevoel bij hogere snelheden gaan daarintegen nooit vervelen denk ik. Dat lijkt me dan ook meteen het grote surplus dit type wagens heeft voordeel tov de GTI's van deze wereld.

Tot nu toe stap ik minstens 1x per week in de wagen, enkel en alleen om ermee te doen waarvoor die echt bedoeld is. Radio uit, de motor warmrijden opweg naar afgelegen, bochtige weggetjes en vervolgens enkel de eerste 4 versnellingen gebruiken zodat je nooit onder de 4000 toeren zakt en liefst boven de 5000 toeren blijft. De wagen is dan in z'n element en de beleving is compleet. Overigens zoek ik in de snellere bochten steeds meer de limieten op, maar heb ik niet het idee dat ik ooit al echt in de buurt geweest ben. Dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, want ik weet in feite niet echt waar ik mee bezig ben en voor je weet sta je dwars op de weg of geparkeerd tegen een boom.
De wagen geeft bijzonder veel vertrouwens in scherpere bochten op relatief lage snelheid. Daar kan je de achterkant ook met het volste vertrouwen laten omkomen. Dit draagt enorm bij aan de beleving. In langere flauwe bochten op hoge snelheid heb ik een stuk minder vertrouwen. Net omdat de wagen snel uitbreekt bij scherpe trage bochten vraag je jezelf af of dat ook kan gebeuren bij lange bochten.Je realiseert je dan ook ineens dat je met prius bandjes onderweg bent, die op een gegeven moment hun grip zullen verliezen. Dat maak ik liever niet mee omdat ik geen idee heb hoe ik dat moet corrigeren. Misschien toch maar eens een rijcursus op het circuit gaan volgen...
Ik moet er overigens wel op letten dat deze uitjes geen vast zondag ochtend ritueel worden, want het blijft naturlijk wel een kostelijk tijdverdrijf.
Ik heb in de maand November voor 400euro getankt. Dat was wel even schrikken, maar desondanks heb ik er echt geen spijt van dat ik het lef heb gehad 2 jaar met deze wagen te gaan rijden.

Dan toch nog even wat plus & minpunten opsommen om het enigsinds op een review te laten lijken. (Ik ben me ervan bewust dat dit eerder leuk een verhaaltje is vol met emotionele uitlatingen, maar de facts & figures hebben jullie vast al tal van keren gehoord, dus die wou ik niet herhalen)

Minpunten:
> De lage zit en grote deuren zijn echt niet handig op parkeerplaatsen of thuis in de garage.
> Het stuur kan niet voldoende na de bestuurder toegehaald worden. Ik ben 1m86, heb vrij korte benen en vrij lange armen; desondanks zijn armen bijna gestrekt als ik de rugleuning wat ver achteruit zet. Tijdens sportief rijden is dit vervelend en zet ik de rugleuning dus ook 2 tandjes rechter.
> Helemaal geen duw in de rug bij acceleren door het gebrek aan koppel. Die lineaire opbouw is dan wel weer heel fijn tijdens het bochtenwerk.
> De zetels kunnen plat,waardoor je toch nog veel laadruimte hebt. De erg lage doorsteek vanuit de koffer, maakt echter dat het toch niet zo praktisch is om grotere dingen in de wagen de krijgen. Alles hoger als een bak bier gaat er namelijk niet onderdoor.
> Ik ben het rijden met een normale wagens verleerd. Zelfs de polo voelt aan als een bestelbusje door de hoge zit, gevoelloze besturing, lichte koppeling,... Dat voelt ineens allemaal heel onwennig en vooral saai.
> Beperkte actieradius. Ik rij ongeveer 450km met een 40liter benzine die in de tank past. Daardoor sta ik soms op 3 dagen 2x aan de pomp.

Pluspunten:
> Het totaalplaatje van snelheid en handling die rijden met de wagen tot een echt feest maken voor mij.
> De aandacht en vragen/opmerkingen onderweg. Hoewel ik absoluut niet zo'n aandachtsjunkie ben is het toch altijd leuk als mensen je nakijken of iets komen vragen als je ergens uitstapt. Had van te voren nooit gedacht dat ik dit zou waarderen.
> Het is een wagen die je steeds meer onder je huid kruipt en ik ga hem ook steeds mooier/begeerlijker vinden. De parelmoer witte kleur is ook veruit de beste kleur voor deze wagen volgens mij. Zeker ik combinatie met de vrij donkere velgen. Vooral 's avonds komen de lijnen van de wagen goed tot z'n recht.
> Het comfort: ik kan drempels op een normale manier nemen en de demping is ook vrij vriendelijk. Bij lage toeren is het ook heel rustig binnen.

Als ik weer iets te vertellen heb, zal ik deze 'review' verder aanvullen.

De 10.000 voorbij

  • 10.000 km

Ondertussen de 10.000 KM gepasseerd. Ondanks het carpoolen tikken de kilometers toch aardig aan.
Als ik de 15.000/jaar overschrijd, moet ik bijbetalen. Om dat enigszins binnen de perken te houden ga ik nu 1x per week met de polo van mijn vriendin naar het werk.
Dan valt de gezapigheid van een gewone auto weer op. Ik moet zeggen dat het op de autoweg toch wel aangenaam is. Er is veel meer rust aan boord en door het gebrek aan vermogen ga je gewoon rustig met de rest van het verkeer mee. In de GT86 is dat wel eens anders...

Ik stap nog iedere keer met veel plezier in de wagen en ga nog bijna wekelijks op zoek naar afgelegen bochtige wegen. Tijdens zo'n ritjes hou ik hem steevast rond de 4500-5000 toeren. Dat is ook nodig om een beetje vlot de bocht uit te accelereren.
Ik moet zeggen dat het koppel, mij soms toch wat teleurstelt. Je moet de motor op de limiet rijden om er alles uit te halen. Tijdens de plezierritjes is dit niet erg(integendeel),maar voor het dagelijks gebruik moet je bij serieuzere inhaalacties telkens tot de begrenzer gaan,om het vlot genoeg te laten verlopen. Soms is het ook gewoon irritant dat de iets potentere diesels je aardig kunnen bijblijven bij hernemingen op de autoweg. Je zit namelijk nog steeds in een zeer sportief ogende sportcoupé, dus dat hoort niet!
Je merkt aan alles dat het een wagen is die 100% op rijplezier gericht is. Zo zeer zelfs dat het ten koste gaat van de prestaties. Acceleratie & grip zijn absoluut niet de sterkste punten van deze wagen. Veel mensen begrijpen niet hoe dit de rijmen valt met de badge 'sportwagen', maar eens je ermee gereden hebt, wordt dat snel duidelijk. De lage zit, het stuurgevoel,het motorgeluid (binnenin dan toch) en de levendigheid van het chassis laten daar geen twijfel over bestaan. Het feit dat je altijd in de juiste versnelling moet zitten en toch nooit met 100% zelfzekerheid een bocht ingaat, dragen alleen bij de ervaring.
Ik rij de laatste tijd altijd met de VSC aan. Je merkt dat de wagen dan een stuk speelser wordt in de bochten. Je wordt ook minder gestremd als hij een stapje opzij zet.
Ik heb onlangs pas ontdekt dat als je het tractiecontrole knopje 3sec inhoudt, deze volledig wordt uitgeschakeld. Maar met TRC uit riskeer ik het niet om echt hard een bocht in te gaan. Wil namelijk nog iets langer van de wagen genieten...
Ik kijk uit naar het voorjaar! Zodra het een beetje beter weer wordt, gaan we eens richting Ardennen.

Bijna een jaar in mijn bezit

  • 27.500 km

Eind deze maand heb de GT86 een jaar in mijn bezit. Aangezien het een leasecontract is van 2 jaar zit ik nu dus halverwege.
Ik heb zeker geen spijt dat ik er voor gekozen heb om 2jaar met deze wagen te rijden, maar het nieuwe is er een beetje vanaf terwijl de ongemakken(verbruik, comfort, niet praktisch,...)wel blijven.
Aan de andere kant blijft het natuurlijk een geweldige wagen om mee te rijden, waar je op elk moment veel plezier in kan hebben.
Ik merk wel dat ik nu mijn rijstijl veel meer laat bepalen door mijn gemoedstoestand, dan in het begin. De auto zet daar dan ook enorm toe aan. Een sprintje trekken op de snelweg of een driftje plaatsen op een rotonde gebeurt dan ook meermaals per week. Als bij wonder heb ik nog geen boete in de bus gehad(knock on wood).
De afgelopen zomer ook een paar keer naar de ardennen geweest en daar komt de wagen natuurlijk echt tot z'n recht. Om de kleinere bochtige weggetjes en klimmetjes kom je boven de 5000toeren nooit vermogen tekort en is de beleving compleet.
Ik zeker nog eens naar THE RING gaan in Duitsland. Misschien volgende week, maar dan moet het wel droog zijn. Vooral in de regen is de auto soms een beetje onvoorspelbaar en zet hij snel een stapje opzij. Ik wil niet in een of andere crash compilation terecht komen....
Soms is het best vervelend als je gewoon hard een bocht wilt uitkomen, dat achterkant bijna altijd uitbreekt. In de regen zelfs serieus uitbreekt, waarna de tractiecontrole ingrijpt(tenzij je die uitzet) en je vervolgens bijna stil staat. Wat dat betreft zou ik wel eens met de TRD versie willen rijden die bredere banden heeft en dus ook meer tractie. Als je op 80% rijdt is het uitbreken goed te controleren en voegt het enorm toe aan de beleving. Alleen jammer dat auto niet genoeg vertrouwen geeft om echt tegen de limiet aan te rijden. Tenminste niet voor iemand met beperkte rijderscapaciteiten zoals mezelf.
Ik merk wel dat ik voor de rest nog zelden echt met de wagen ga toeren, zonder dat daar een bestemming of doel aan vast zit.
Voor dagelijks gebruik verlang ik eigenlijk weer steeds meer naar een Auris. De zeer lage instap, enorme deuren, het lawaai op de autoweg, de enorme draaicirkel en aandrijflijn die bijzonder sportief is afgesteld gaan op den duur vervelen als je hem niet gebruikt waarvoor de GT86 gemaakt is.
Toch denk ik dat ik het nog wel een jaartje ga volhouden met deze wagen en er na afloop met veel heimwee aan zal terugdenken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.