Toyota GT86 2.0 D-4S (2012)

autoreview

Toyota GT86 2.0 D-4S (2012)

Signalement

UitvoeringGT86 2.0 D-4S
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

GT86 - Review

  • 6.000 km

Specificatie's van mijn GT86:

Fabriek af:
- Kleur zwart
- Automatische versnellingsbak
- GPS
- Lederen zetels
- Binnenin rode accenten
- Parkeer sensoren achter

Nadien:
- Dak, spiegelkappen en voorspoiler in Carbon-look wrapping
- Verdonkerde achterruit
- Toyota kentekens in mat zwart
- Armsteun tss voorzetels


Voorwoord:

Graag plaats ik hier mijn persoonlijke ervaringen met de GT86.
Ik heb de auto sinds begin Maart 2013 en heb nu (Juni) ongeveer 6000Km gereden.
Als je dit leest ben je, neem ik aan, ook een autoliefhebber.
En vermoedelijk heb je dan ook al heel wat andere reviews en artikels van deze veelbesproken auto gelezen.
Met mijn review probeer ik dan ook niet in herhaling te vallen, maar zal proberen je een idee van de auto te geven door de ogen van een doorsnee liefhebber.
Voor technische cijfers verwijs ik graag naar andere reviews.
Ik ben geen testpiloot en ook geen auto coureur die met veel gemak door de bochten drift.
Ga in het weekend niet racen op circuit en maak onze wegen niet onveilig.
Heb dat vroeger wel eens gedaan met mijn CRX moet ik bekennen.
Ik hou gewoon van autorijden in een toffe sportieve auto en hou de kostprijs van al dat moois ook nog graag realistisch.
Deze auto heb ik mezelf cadeau gedaan voor mijn 50ste verjaardag, dus mijn zotte jaren zijn al voorbij :-)



0 Km - Wat vooraf ging ...

Ik was al meer dan een jaar op zoek naar een nieuwe sportwagen.
Heb in de loop van de voorbije jaren met verschillende auto's testritten gereden: Golf GTI, Focus RS, Scirocco, Scirocco R, Porsche Cayman.
Echter na al deze (test)ritten had ik nooit het gevoel dat ik die auto's ook echt wilde aankopen, zeker niet voor de prijs die sommige nieuw kosten.
Stuk voor stuk toffe auto's en ook zeer snel, maar het speciale racy gevoel in de cockpit had ik niet.
Binnenin zijn de meeste hot hatches bijna identiek als hun instap broertjes, toch jammer.
Tevens wil ik een automaat met peddels aan het stuur, dan vallen er ook al verschillende auto's af.

Het wou dus maar niet lukken om een keuze te maken en ik dacht dat ik misschien te oud was geworden voor een sportwagentje.
Mijn allereerste auto die ik nieuw heb aangekocht was een Honda CRX in 1988, wat een tof wagentje was dat.
Liefde op het eerste zicht toen, dat herinner ik me nog zeer goed.
Naar dat gevoel van toen ben ik altijd blijven zoeken.

De auto die het meest in de buurt kwam was de Cayman, maar dan om budget redenen als tweedehands.
Echter, binnenkort komt de nieuwe Cayman uit (veel mooier) en ik ben bang dat het onderhoud van een (tweedehands) Porsche wel eens heel duur zou kunnen zijn.
Nog maar even wachten was telkens mijn conclusie.
Ben ik nu blij dat ik altijd heb gewacht met mijn aankoop!
Het racy gevoel bestaat nog, ik heb het zelf ondervonden.

Een jaar geleden was ik bij mijn locale Toyota dealer langs geweest voor wat meer uitleg over de GT86 en de lancerings datum.
Ik was de auto intussen wat vergeten. Ik dacht niet direct aan een achterwiel aandrijver en een boxermotor verbruikt toch te veel benzine.
Echter, eind juni ontving ik een uitnodiging voor een testrit.
Uiteraard direct een datum gereserveerd, maar nog altijd niet met de idee dat ik die auto zou willen aankopen.
Zaterdag morgend 14 juli 2012 was het zover. Ik had mijn vrouw die dag kunnen overtuigen om eens mee te gaan...

Eerste vaststelling: de auto is in het echt heel mooi qua design.
Niet groot, maar alles klopt. De dubbele uitlaat, de spoiler, het interieur, de velgen.
De centrale witte toerenteller en de flippers aan het stuur, de lage zitpositie, bijna alsof je in een kleine Ferrari F430 zit.
De kleur oranje is echt wel te opvallend, ik hou liever van zwart.
Zelfs mijn vrouw (niet echt een liefhebber) vond de auto direct mooi.

Na deze testrit was ik eindelijk opnieuw verliefd, zoals ik dat 25jaar geleden ook was op mijn CRX.
Wat een toffe auto vond ik deze GT86. Een week later heb ik de auto besteld.
Tijdens de winter heb ik de auto in de toonzaal laten staan, pas in Maart van dit jaar heb ik hem opgehaald.



0 - 500 Km
De eerste week van Maart was het prachtig weer om de nieuwe auto in te rijden.
Echter, week2 lag er 10cm sneeuw !
Oeps, een nieuwe auto met achterwiel aandrijving en zomerbanden.
Mogelijks was ik wat gespannen in de nieuwe GT86, maar toch.
Hij gaf me echt geen vertrouwen in de sneeuw.
Conclusie na 2 weken: volgende winter moet de GT86 winterbanden hebben.


500 - 6000 Km
Toen de sneeuw eindelijk was verdwenen kon ik de auto op een normale manier leren ontdekken.
Wat zijn mijn ervaringen deze eerste 5 maanden ?
Laat ik starten met te zeggen dat ik uitkijk naar iedere rit die ik moet maken.
Zelfs op een maandag morgend vertrek ik met plezier naar kantoor.
Af en toe laat ik me verleiden om zomaar eens een stukje te gaan rijden, of een ommetje te maken na het werk.
We zijn dus nog steeds de beste maatjes, dat is duidelijk.

Ik begin dan ook graag met zijn positieve punten:
1/ Verbruik met veel snelweg en cruise control is zeer goed. Op vakantie naar Wales (2150km) was zijn gemiddelde verbruik amper 6,8liter/100Km !
2/ Zitpositie is als in een echte sportwagen. Laag, veel steun van de sportstoelen, goede voetsteun links en met de rechter knie tegen de middenconsole.
3/ Klein (rode) stuur, witte toerenteller in het midden, mooie degelijke flippers aan het stuur geven een racy gevoel in de cockpit.
4/ GPS werkt eenvoudig en prima. Je kan in Google Maps locatie's op USB zetten en deze inlezen. Tof en gemakkelijk om een reis voor te bereiden.
5/ Er kan echt veel bagage in de koffer. Niemand gelooft me, maar geen enkel probleem tijdens het wekelijkse winkelen en tijdens onze reis nr Wales (2 personen).
6/ Auto ligt laag op de weg, maar nergens problemen met verkeersdrempels of in/uitritten van parkings.
7/ Keyless werkt prima in de praktijk. Sleutel zit altijd in mij zak, heb deze nooit nodig.
8/ Twee kleine passagiers (< 1m55) achteraan is best mogelijk, geen enkel probleem. Ze zitten daar best comfortabel, zeggen ze.
9/ Boordcomputer geeft een correct verbruik aan.
10/ Auto is uniek op de weg. In 5 maanden tijd heb ik er nog geen 10 andere gezien.
11/ Auto voelt lichtvoetig en zeer wendbaar aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds voorzichtig aan het uitproberen ben hoe snel ik door de bochten kan.
12/ Automatische versnellingsbak werkt prima. In de stad tuf ik lekker mee met de rest, als ik zin heb om te spelen gebruik ik de flippers of zet stand SPORT op.
13/ Weinig lawaai van de motor op de autosnelweg bij 120Km/uur. Rustgevend.
14/ Als je de power van de motor gebruikt is de auto echt wel snel.
Ik moet toegeven dat ik in het echte leven toch maar zelden tss de 5000-7000 toeren rijd , zoals je in vele artikels leest.
Het huidige verkeer is hiervoor toch wel te druk, vind ik.
De trekkracht tot 4000 toeren is in het dagelijkse verkeer al behoorlijk snel en zéér vlot.
De GT86 geeft je in het dagelijkse verkeer een aangenaam gevoel van voldoende snelheid zonder dat je altijd het onderste uit de kan moet halen, naar mijn mening.

Geen goed huwelijk zonder ook wat irritatie.
Wat zijn de minder goede puntjes ?
1/ Verbruik rond de kerktoren met nu en dan eens leuk optrekken is toch snel 9,5liter/100Km.
2/ De zetel van de passagier kan niet naar boven en staat voor kleine mensen echt wel te laag. Voor mijn vrouw heb ik een extra kussen (7cm) laten maken.
3/ Vensterraam gaat op en neer als je de deur opent/sluit. Echter wat als de ruit is vastgevroren in de winter ?
4/ Zoals reeds gezegd, winterbanden zijn een must volgens mij.
5/ Geen reservewiel (heb dit extra aangekocht)
6/ De middenconsole moet echt wel een armsteun hebben. Deze kan je sinds kort bij Toyota bijbestellen (250euro geplaatst)
7/ Zicht rechts schuin naar achter is slecht. Hier moet je opletten, heb reeds verschillende auto's niet gezien rechts achter.
8/ Als ik in de carwash de auto afspuit is er waterdamp in de achterlichten (weg na 2 dagen)


6000 - xxxx Km
zal worden aangevuld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.