Toyota Celica 2.0i Convertible (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Celica 2.0i Convertible |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
Vanaf het begin
- 186.000 km
Gekocht van een hobbiest die weer een nieuw project wou starten. Had me laten vertellen dat deze Zwitserse celica technisch helemaal weer op en top is gebracht door deze monteur. Dat klopte ook want heb er 5 jaar probleemloos en zonder kosten mee gereden, circa 12000km per jaar. Verbruik was keurig 1 op 12 en bijna geen olieverbruik 1 litertje per seizoen. s'winters geschorst en vanaf Koninginnedag weer in de wax. Door zijn langere wielbasis en zijn fijne leren sportstoelen zit en rijd het super. Het is soepel en met veel souplesse zoals Toyota auto's kan maken, het sturen en schakelen gaat allemaal vanzelf en als je iemand bent die contact wil houden met de weg en bewust elke versnelling wilt meemaken kan zijn karakter niet waarderen. Je moet wel goede banden hebben (michelin sport)om lekker door de bochten te gaan. Met zijn zware gewicht is het geen race monster maar sportief genoeg. Diverse locaties bezocht zoals Spa en Rugen etc, ruimte in de kofferbak voor minimaal 4 kratjes bier.
Op de Snelweg kun je prima met elkaar praten weinig lawaai en last van de wind. Moet wel zeggen dat het standaard windscreen daar wel een bijdrage in heeft. Het mooiste is natuurlijk binnendoor op de 60-80 km per uur weggetjes. Het elektrische dak is gemakkelijk, alleen om de beschermkap elke keer erop en af te doen is wel lastig. Als verschijning is het eens wat anders dan een Mazda BMW of MG roadster. Je hebt een lekkere ruime zit, niet opgevouwen. Ook vergeleken met audi of bmw cabriolet zie je ze bijna nooit. Tuurlijk kijk je als liefhebber regelmatig op internet als ze nog te vinden zijn. Dat zijn er meestal minder dan de vingers op één hand. Enfin als je ooit wel een cabrio erbij wilt nemen en je wilt prijs vergelijk is het zeker de moeite waard eens een testritje te maken in deze Celica.
Eerste problemen werden een metamorfose
- 245.000 km
Natuurlijk wel eens nieuwe bandjes gemonteerd. normale grote beurt etc. Een keer een homokineet vervangen. Verder geen bijzonderheden. Totdat deze Toyota mij zomaar liet staan. Wel koud starten maar na 5 minuten geen kick. Natuurlijk bleek de eerste benzinefilter er nog op te zitten en de brandstofpomp bleek kapot te zijn. Inmiddels ook maar gelijk laten schorsen en direct de gehele motor maar aanpakken. Ontsteking was ook slecht dus vervangen en nieuwe distributieriem spanrol en spanner. Voorjaar 2014 weer van stal gehaald en toen kwam ook de pech inrollen. Klein ongelukje zorgde voor schade aan voorbumber voorscherm en deur. Tja wat te doen.
Dus gestart om helemaal te strippen. Inmiddels was door de tand destijds al wat kleurverschil, je kent die onverwoestbare (rode) roze starletjes wel. Vooral de kunststof bumbers vergeleken met het staal. De bouwvak van 2014 maar gestart om hem uitelkaar te trekken en alles netjes op te bergen. Toen naar de schadehersteller gebracht welke hem helemaal heeft kaal gemaakt. Zat totaal geen roest aan dus om hem weer strak te krijgen was niet een groot probleem. Wel bleek dat er een nieuwe voorscherm te moeten komen welke bijna niet te krijgen was. Toen bleek de cabrio echt een compleet zeldzame auto te zijn.
Nu is tie mooi gespoten en de rode originele kleur 3E5 met een blanke lak laag en is de kerstvakantie geofferd om hem weer op te bouwen. Nu wordt de hand gelegd aan de laatste dingetjes. Aanstaand voorjaar maar vakantiegeld gebruiken om de kanvas kap te vervangen, dan heb ik weer een nieuwe auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.