Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Executive (2024)

autoreview

Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Executive (2024)

Signalement

UitvoeringC-HR 2.0 Plug-in Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst14.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap

  • 5.011 km

Na ruim 42 jaren Honda nu overgestapt naar Toyota. Mijn laatste Honda was een Accord 2.0 Executive, op lpg, zie mijn review van de Honda.
Omdat de huidige modellen van Honda mij niet konden overtuigen, heb ik de overstap gemaakt naar het even betrouwbare Japanse merk: Toyota.
Als je Honda rijd, dan rij je geen doorsnee auto, dus was ik ook op zoek naar een niet alledaags (saai) model. Saaie modellen heeft Toyota genoeg, maar de C-HR is daar wat mij betreft een uitzondering op.
Na twee proefritten was ik er zeker van om dit model aan te schaffen en wel het model met zoveel mogelijk opties. De Première Edition vond ik wat apart met de zwarte achterkant, dus daarom gekozen voor de Executive uitvoering.
Na ruim 3 maanden kan ik een eerste indruk en ervaring delen.

Allereerst mijn ervaring met het plug-in gedeelte.
Ik heb niet voor een laadpaal gekozen, omdat de auto prima op een gewoon stopcontact geladen kan worden in mijn garage. Scheelt een behoorlijk bedrag voor het aanschaffen van een laadpaal (> €2000,-) en omdat ik alle tijd heb (gepensioneerd), heb ik geen problemen met het wat langer laden van de auto. Werkt prima, ook via de app van Toyota.
Ik zorg ervoor dat de auto altijd voor maximaal 80% geladen staat en kort voor vertrek laad ik de resterende 20%. Dat laatste duurt ongeveer 2 uren. De auto ontlaadt overigens nooit tot 0%, voor het hybride deel houdt de auto ongeveer 25% gereserveerd. Voor het volledig elektrisch rijden heb je dus (maar) 75% beschikbaar van de totale capaciteit.
In de specs staat vermeld dat er 13,6 kWh beschikbaar is voor het elektrisch rijden. Dit lijkt niet de totale capaciteit van de accu, want bij het helemaal ‘leeg’ rijden op alleen de accu, heb ik maximaal 12,23 kWh kunnen laden (laadpaal). Bij een restant van 25% zou dit kunnen betekenen dat de totale capaciteit 16,3 kWh is, of de batterij laadt niet tot 100% van de EV capaciteit, maar maximaal 90% (90% van 13,6 is 12,24).
Het verbruik van elektrisch rijden is wisselend. Met een volle batterij is het mogelijk om tot 70 km af te leggen, combinatie van binnenwegen, bebouwing en 80 km weg. Op de snelweg bij 100-105 km/h is de actieradius ongeveer 55 km. Bij 130-135 km/h hooguit 40 km actieradius.

Het rijden met een e-CVT.
Jarenlang met een conventionele automaat gereden. In mijn vorige auto betekende dat in combinatie met hele stille motor een rustige rijervaring.
De ervaringen van anderen met een CVT van Toyota zijn als rumoerig in reviews beschreven. Dus dat was voor mij het eerste aandachtspunt bij de proefrit(ten). De motor is meer hoorbaar dan in mijn vorige auto, maar het valt alleszins mee. Alleen wanneer ik maximale vermogen vraag, dan is het motorgeluid luid hoorbaar.
In combinatie met de goede isolatie van de auto is dit zeker acceptabel.
In het gewone verkeer komt het geluid van de motor niet boven andere omgevingsgeluiden uit.

Rijervaring algemeen.
De sterke elektromotor is krachtig genoeg om vlot door het verkeer te komen. Het overschakelen tussen de elektromotor en de brandstofmotor gaat geruisloos, ik merk daar niks van. Om te weten welke aandrijving wordt gebruikt, moet ik op het dashboard kijken.
De auto is redelijk snel, goed wendbaar en ligt stevig op de weg.
Heel fijne auto om ontspannen mee te rijden.

Interieur.
De bestuurdersplek is uitstekend gepositioneerd en gefaciliteerd. Alles om je heen op de juiste plek en naar de bestuurder toe gericht. Fijne stoelen, jammer dat de bijrijdersstoel niet elektrisch verstelbaar is, dat was ook geen optie bij dit model.
De voorstoelen zitten uitstekend en je zit lekker hoog. De hogere instap is waarvoor ik een auto zoals deze heb gekozen, een groot verschil met mijn vorige auto.
De geluidsinstallatie (JBL) is goed, maar ik was beter gewend bij de Honda.
Het automatisch verstellen van de rechterspiegel bij achteruitrijden is niet beschikbaar, dat vind ik wel een gemis.
Ik mis ook een opberg vak voor mijn zonnebril, dat zit toch in de meeste luxe uitvoeringen, maar dus niet in de Toyota.
Alle instellingen zijn goed te vinden en aan te passen, logische indeling, alleen de positie van bepaalde instellingen zijn wat ongelukkig gekozen (zie verderop in review).
Het multimediadisplay werkt snel en naar behoren, hier hadden wat meer instellingen in mogen staan die nu in het display achter het stuur zijn geplaatst.
De auto is uitgerust met een warmtepomp, die zorgt ervoor dat het snel warm wordt (ook als de brandstofmotor niet draait).
Het zicht rondom is goed, het zicht naar achteren beperkt, maar daar heb ik in de praktijk geen last van. De binnenspiegel is een monitor met camera in de achterklep. In het donker schakel ik de camera uit en werkt de spiegel als gewone spiegel, ook dan zie ik alles wat ik moet zien achter me.

Veiligheids- en hulpsystemen.
Alle denkbare ondersteunende systemen zijn beschikbaar in de auto, alleen niet alle systemen zijn logisch en volwassen.
Om een paar systemen te noemen die volgens mij nog de nodige ontwikkelingen moeten doormaken.
Bestuurdersmonitor(camera): Dit systeem reageert te snel en te eenzijdig. Te snel, omdat je als bestuurder weleens in je spiegel moet kijken voor situaties die achter je plaatsvinden. Te eenzijdig, omdat wanneer je bij een kruising komt en links en rechts moet kijken, dit door het systeem als onveilig wordt aangemerkt en je gewaarschuwd word (melding: ‘kijk voor je’ en een pieptoon).
Verkeersborden herkenning: Het systeem herkent verkeersborden, dat gaat prima, maar ook borden die op een secundaire weg staan, bij een afrit (terwijl jezelf rechtdoor gaat), op de achterkant van een vrachtwagen, etc. Het systeem is te ‘dom’ om altijd te weten welke snelheid je echt mag op de weg die je rijdt.
Daarbij heeft Toyota bedacht om het bedienen van deze systemen diep in de menustructuur weg te stoppen, zodat het veel tijd vergt om ze uit te zetten en/of aan te passen.
De meeste hulp- en veiligheidssystemen zijn echter prima en werken naar behoren. De adaptieve cruise control in combinatie met andere systemen laten je bijna autonoom rijden. Dat bijna heeft te maken met de tijdsinterval nadat je de handen van het stuur hebt genomen. Na ongeveer 12-15 seconden wil het systeem ‘weten’ of je er nog bent door je stuur vast te laten pakken.
De parkeerhulp is leuk en werkt goed, maar zal ik niet vaak gebruiken. Ook een leuke optie is de auto met je mobiel starten en in beweging zetten, dat kan handig zijn als je in een smal parkeervak staat.

Verbruik.
Een verbruik van 1:20 zou mogelijk moeten zijn. Dat is ook zo, maar sterk afhankelijk van rijstijl en snelheid. Bij een snelheid van 130-135 km/h is het verbruik gemiddeld 1:14,5
Bij een snelheid van 100-105 km/h is het verbruik gemiddeld 1:19
Bij het rijden op provinciale-, binnenwegen en bebouwing, heb ik in het begin 1:22 gereden.
Tot nu toe ruim 50% elektrisch gereden van alle afgelegde kilometers. Daarbij aangetekend dat de momenten dat tijdens hybride rijden de auto de elektromotor gebruikt ook mee telt met het percentage elektrisch rijden.

Overig.
De Toyota app is gebruiksvriendelijk, heeft even geduurd voordat het goed en stabiel werkte bij mij, maar nu gaat dat goed. De optie om je auto van tevoren te verwarmen (of te koelen) voor vertrek, is waardevol. Onlangs een update gekregen met de optie waarbij mijn mobiele telefoon als digitale sleutel werkt.
Ik tank voorlopig E5 benzine, om zo min mogelijk ethanol in de benzinetank te krijgen. Bij veel gebruik van de EV-stand blijft de benzine lang in de tank en dat zou niet goed zijn voor het brandstofsysteem.
Of dit klopt, is discutabel, de meningen hierover lopen uiteen.

1 jaar

  • 14.500 km

De auto nu een jaar in bezit en nog steeds erg tevreden.
Nu meer ervaring opgedaan met het rijden en de auto beter leren kennen.
De afgelopen maanden (zomer) blijkt dat het verbruik nog efficiënter kan.
Op de snelweg bij 100-105 km/h is in gunstige omstandigheden een verbruik van 1:23 gehaald. Daarbij is zo dat hoe drukker op de weg, hoe zuiniger de auto rijdt.
Het verbruik bij 130 km/h was in die periode 1:15,6
Het percentage elektrisch t.o.v. met de brandstofmotor rijden is nu 59,5%.
Elektrisch rijden buiten de snelweg levert een actieradius op tot 80 km, snelweg 100-105 km/h 55-61,5 km (zomerse omstandigheden).

Mijn ervaring op de onderwerpen in mijn eerst beschrijving is niet wezenlijk anders. De hulpsystemen helpen in de praktijk ook goed en prettig, soms irritant, maar je kunt ze aan-, uitzetten of overrulen.
Bijvoorbeeld wanneer de auto een voorganger detecteert en deze de afslag neemt, dan houdt de auto in totdat ook het laatste stukje van de voorgaande auto van de weghelft af is waar ik op rij. De auto houdt dan hinderlijk in, wat opgeheven wordt wanneer het gaspedaal zachtjes ingedrukt wordt.
Ook bij bochten ontstaat dit mechanisme, dit is wel in te stellen hoe sterk de auto afremt in bochten, maar zelfs bij de lichtste stand mag het wat mij betreft nog wel wat minder met de vertraging.
De geluidsinstallatie is toch beter dan dat ik aanvankelijk dacht. Ik ben er achter gekomen dat er meer in te stellen valt dan ik aanvankelijk had gezien. Toch best een erg goede geluidsinstallatie.

Rijervaring nog steeds positief, auto is goed handelbaar, gemakkelijk te besturen en goed zicht vanuit de bestuurderspositie.
Geen storingen of andere problemen met de auto gehad.
De Toyota-app wil nog wel eens haperen, maar de helpdesk is snel te bereiken en geeft goede ondersteuning en adviezen.
Mijn ervaring met de digitale sleutel is matig. Het werkt op zich wel, maar regelmatig maakt de digitale sleutel geen contact met de auto. Ik moet dan in de app om de auto te openen. In parkeergarages lukt het sowieso niet, want dat is er geen internetverbinding en werkt de digitale sleutel niet, althans, dat is mijn ervaring.
Het grote voordeel van de digitale sleutel is volgens mij dat het veiliger is dan de gewone sleutel. Anderen kunnen met de digitale sleutel geen signaal oppikken om zo in je auto te kunnen komen.
Er zijn wel beperkingen in de functionaliteit, want je kunt met de digitale sleutel bijvoorbeeld niet de achterklep op afstand openen, dat kan wel met de gewone sleutel. Zo zijn er nog een paar kleine functionaliteiten die niet met de digitale sleutel te regelen zijn.
Voor de zekerheid wel de gewone sleutel altijd bij me, maar die staat dan uit.
Eind dit jaar loopt de gratis proefperiode af, denk dat ik niet ga betalen voor deze functionaliteit.

De routeplanning van Toyota was in het begin even wennen en was ik geneigd om de routeplanning via Apple CarPlay te gebruiken.
Nu ik wat meer gewend ben ga ik toch deze routeplanner meer waarderen, werkt erg stabiel en is gemakkelijk vooraf te plannen vanuit de Toyota-app op mijn telefoon. De route wordt dan naar mijn auto gestuurd en ik hoef dan geen handelingen in de auto meer te doen om de route in te stellen.

De functies op en rond het stuur zijn logisch en in de praktijk gemakkelijk te bedienen. Altijd even wennen waar wat zit, maar nu kan ik op gevoel de meeste functies vanaf het stuur bedienen. Spraak gerichte functies heb ik nog niet veel uitgeprobeerd, behalve die van de routeplanning. Op zich werkt dit goed, moeilijk uit te spreken benamingen geven wel eens problemen, maar in de regel zeker bruikbaar.

Al met al een fijne auto, nog geen vingers tussen de deurgrepen gehad, iets wat bij de eerste tests nogal eens werd genoemd. Het geluid van de deurgrepen die na enige tijd na instappen vanzelf inklappen was even wennen, maar het stoort (nu) niet (meer).

Binnenkort de eerste lange rit naar het buitenland, benieuwd hoe de auto zich dan houdt en hoe hij presteert in de bergen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.