Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-clusiv (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 VVT-i x-clusiv |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 18.580 km |
Introductie
- 4 km
Aangezien ik een leaseauto kreeg na verandering van baan, hebben we onze toenmalige auto (Auris TS hybride) ingeruild voor een kleinere auto.
De lease auto (momenteel een pool auto, Ford Focus 1.6 Eco Titanium) wordt primair gebruikt als dagelijkse auto. De Aygo wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw voor woon-werk en de boodschappen, de snelweg ziet de Aygo niet zo vaak.
We hebben gekozen voor de Aygo omdat van de 3 (4 als je de Twingo ook meetelt) het leukste vormgegeven is. Daarnaast hebben we een erg fijne Toyota dealer. We kregen nog een goede prijs voor de Auris. Omdat we niet veel in gemak willen inleveren zijn we gegaan voor de X-clusiv uitvoering. Deze is alleen leverbaar in het zwart. Voor de rest compleet uitgevoerd:
* Climate control
* Speed limiter
* Snelle boordcomputer/media systeem ( 7 inch)
* DAB+
* Lichtmetaal
* Lichtsensor
* Electrische ramen voor (achter uitklapbare raampjes)
* etc.
Als extra zijn er rode ringen in de naaf van de wielen gekomen en is de grijze bies onderaan de deuren vervangen door een rode variant. Daardoor oogt het net wat anders dan de standaard x-clusiv.
Daarnaast de optie Safety Sense toegevoegd. Hierin zit de lanekeep assist en city stop mbv camera's achter de spiegel.
Op 14-11-2015 is het contract ondertekend en op 9-1-2016 hebben we de auto opgehaald. Wel met het 2015 tarief en toch een 2016 kenteken.
Half jaar later
- 3.109 km
Een half jaar later, tijd voor wat ervaringen.
Kort gezegd, de Aygo bevalt goed, we hebben nog geen technische problemen gehad.
Ik zal punt voor punt onze bevindingen opsommen.
* Verbruik: Op dit moment is het verbruik 18,04 km/l. Bij 11 km zijn er gelijk winterbanden onder gekomen, het grootste gedeelte van de 3100 km (2000 km) zijn met de winterbanden gereden. Daarnaast worden er kleine afstanden mee gereden, het verbruik is naar verwachting. Bij langere afstanden is 20 km/l gemakkelijk te halen.
* Motor: Het motortje is een duidelijke 3 pitter met bijbehorend (stoere) geluid. We hebben 2 jaar een Suzuki Alto gehad met een 3 cilinder, dus vergelijkingsmateriaal. Het blokje kan goed meekomen in het dagelijks verkeer, zolang de snelheid maar onder de 100 km/u blijft. Daarboven heeft hij het toch wat moeilijker, vooral bij belading (2 volwassenen en 2 kinderen) en met de AC van de climate control aan. Versnellingsbak schakelt goed (5 bak), met relatief lange versnellingen en een schakeladvies gevalletje die je bijna bij stationair al wil laten overschakelen... :)
* Verlichting: In het begin heb ik er gelijk xenon ingebouwd, dat staat veel beter met de stadslichten (die LED zijn, en direct onder de koplampen zitten, dus apart van de dagrijverlichting!). De xenon lampen geven een bak meer licht en zorgen niet voor verblinding van de tegenliggers, er zitten projectiekoplampen in.
* Zitcomfort: Persoonlijk is een uur in de stoel max voor mij, daarna krijg ik echt last van mijn onderrug. De ondersteuning is niet zo denderend. Mijn vrouw heeft er geen last van, en aangezien zij het meest in rijdt is dit in dit geval geen minpunt. Iedereen heeft een andere mening van zitcomfort.
* Boordcomputer/multimedia: Nog nooit zo'n snel en reactief systeem gezien, een druk op het scherm is gelijk een nieuw scherm/reactie. Daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren. In de menu's kun je kiezen voor de radio (waaronder DAB+, wat goed werkt), bluetooth verbinding (telefoon via stuur op te nemen), media (bijv USB, daar is 1 aansluiting voor aanwezig op het dashboard) en de boordcomputer met een verbruikmonitor. We hebben afgezien van de navigatie, was een prijzige optie voor iets wat je niet vaak gebruikt. We hebben een brodithouder besteld voor Google Maps gebruik. Mirrorlink werkt trouwens voor geen meter, geprobeerd met een Samsung S6 en S7.
* Carkit: De carkit werkt op zich wel goed, maar het niveau van de microfoon staat te laag, bij de volgende beurt even aanhalen, misschien kunnen ze dat nog instellen.
* Audio: Er zitten standaard 4 speakers in deze uitvoering, 2x tweeter en 2x speakers in de deuren. Deze klinken behoorlijk goed voor de prijs van de auto.
* Speedlimiter: Ipv een cruise control zit er alleen een speedlimiter in, cruise control erbij kost je 600 euro extra, daar hebben we vanaf gezien. De speedlimiter werkt goed, gewoon je snelheid vastzetten en je voet op het gas houden.
* Achterbank: Er zijn 2 zitplekken, de bank kan ook in 2 delen neergeklapt worden (50/50), zit alleen op de duurdere modellen. Tevens 2 isofix aansluitingen voor kinderstoelen.
* Kofferbak: De kofferbak valt niet tegen, Je kan er 2 grote boodschappentassen gemakkelijk kwijt. Tevens ligt er een reservewiel onder de vloer.
* Zicht: Rondom is goed zicht, alleen bij gebruik van 2 auto stoeltjes is er weinig zicht naar achteren. Gelukkig zit er standaard een achteruitrijcamera ingebouwd, hierdoor zijn ook parkeersensoren overbodig.
* Ruitenwissers: Voor zit een 1 armige ruitenwisser. Deze functioneert goed, helaas is een regensensor geen optie.
Voor de rest bevalt de Aygo goed, weggedrag is goed, relatief stug zoals alle A segmenters. Gaat goed door de bocht, al lijkt het harder te gaan dan het daadwerkelijk is, voornamelijk door de vlakke stoelen.
Je kan veel bedienen via het stuur, de telefoon, radio/media en de Lane keep assist. Tevens zijn er knoppen op het dashboard te vinden voor de Start/stop, ESP, lamphoogte en de spiegelverstelling.
De auto is nu een half jaar oud en is met 3100 km ook nog niet helemaal goed ingereden. Ik zal op regelmatige basis een update geven.
Verbruik is te volgen hier op Autoweek.
Ruim een jaar later
- 6.500 km
We zijn ruim een jaar later en 6500 km verder. Hij heeft eind december zijn eerste beurt gehad, zoals verwacht geen bijzonderheden.
De auto rijdt ook niet veel lange stukken, daarvoor hebben we een andere auto, hij wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk (14 km enkele reis) en boodschappen.
Je merkt dat de motor het wel moeilijk heeft bij belading en wind tegen, bij viaducten moet je echt terugschakelen om het tempo erin te houden, maar voor stadsverkeer is hij voldoende snel.
Op naar het 2e jaar.
4 jaar oud
- 18.580 km
Ondertussen alweer 4 jaar oud. Veel kilometers zijn er niet mee gereden, zitten nu op ruim 18500 km.
Bij zijn laatste beurt eind december 2019 is er naast de grote beurt ook een nieuwe accu geplaatst, deze was niet goed meer. Op zich niet zo bijzonder, auto wordt voornamelijk gebruikt voor lokaal verkeer en woon-werk (14 km enkele reis).
Voor de rest geen bijzonderheden, verbruik gaat op en neer, maar heeft voornamelijk te maken met de korte stukken. Een paar langere ritten en het verbruik daalt aanzienlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.