Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Luna (2006)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst178.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota

  • 141.400 km

Omdat de Renault dealer een zeer ongeïnteresseerde houding had, en mij bovendien zeer matig had bediend in de periode dat ik Laguna reed, besloot ik in een opwelling van merk te wisselen. Het werd een Avensis, omdat Toyota dealer Becker in Hengelo geweldig is, de dikke dieselmotor mij heerlijk leek op de provinciale wegen, en de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota mij ook wel aansprak. Niet dat de Laguna mij ooit in de steek heeft gelaten trouwens.
Helaas heb ik geen betrouwbaar gevoel aan het apparaat overgehouden. De motor is bij 109.000 grootschalig gerepareerd nadat er iets ernstig misging in de kop. Vreemd genoeg zag ik toevallig dat de motortemperatuurmeter een beetje schommelde (doet-ie anders nooit), maar er ging geen lampje branden. Doorrijden had nog ernstiger schade opgeleverd.
Dat is niet het enige probleem geweest. De ophanging van de voorportier was niet goed, zodat het continu waaide bij mijn oor en de Avensis wordt afgeleverd met een flinke speling in de aandrijfas. Bij achteruit rijden hoor ik dus een "groink" geluid onder de auto vandaan komen. En op de terugreis van vakantie ging het motormanagementsysteem plots in paniekmodus. Gelukkig was dat te verhelpen door de accuklem even los te trekken. Op dit moment heb ik last van een krakende stabilisatorstang. Een tijd geleden is een lek in het stuurhuis opgelost.

Hoe bevalt-ie verder?
Ik ben geen sportieve rijder, maar wel een doorrijder. Ik zoek de grenzen van de auto niet op. Het onderstel van de Avensis is voor mij prima geschikt. Wel heb ik soms last van torque-steering: als je in een bocht gas geeft (bij het verlaten van een rotonde bijvoorbeeld) blijft het stuur "vast staan". Dat is ook de reden dat ik de 150pk versie heb genomen; de 180pk is voor dit onderstel teveel; bovendien is het verbruik van de 150pk acceptabel (mijn gemiddelde is 6,1l/100km), maar die van de 180pk matig.
De auto is comfortabel en heeft lekkere stoelen. Er zit een goed klimaatsysteem in dat de auto in de winter snel op temperatuur heeft. Het stuurwiel is heerlijk met die verdikking erin. Ook de audio is goed (radio-ontvangst met de raamantenne is zeer matig) en de MP3-CD functionaliteit is handig. Ik heb de zwart-wit DVD navigatie, en die werkt prima en snel.
De dieselmotor is een heerlijk ding. Op de provinciale wegen zijn inhaalacties snel en veilig te doen. Je hoort hem binnen nauwelijks, maar als je fiks gas geeft hoor je gefluit, gesis en het nagelen van een hardwerkende motor. Een kruissnelheid van 200km/u is geen probleem (veel ritjes naar Duitsland gehad). Erg prettig.
Al met al denk ik niet dat er een vervolg-Avensis komt. Misschien het nieuwe model of de nieuwe Verso. Echter, wat me tegengevalt, is dat ik toch last heb van de oeverloze saaiheid van de auto. Het uiterlijk is niet lelijk, wel saai. En het interieur is grijs en zwart; niet gezellig zoals mijn Laguna was.
Al met al gemengde gevoelens dus.

Turbo stuk

  • 178.400 km

Ook 40.000 kilometer verder zijn we geen echte vriendjes geworden. De turbo is volgens de dealer hard op weg om kapot te gaan; de lager maakt een gierend geluid. Ik schijn een reële kans te lopen om langs de kant van de weg te komen te staan.
De leasemaatschappij krijgt de Avensis komende maandag terug, en ik ben bang dat het voorlopig mijn laatste Toyota was.
De deur waait nog steeds, en het gekraak in de wielophanging is ook weer helemaal terug. Het lijkt met de kou te maken te hebben, want toen het vorig jaar lente werd, verdween het vanzelf. Wel heb ik het idee dat het kraken luider is; mensen die met me meerijden kijken me verbaasd aan als het gebeurt. Bij kou valt ook het schermpje van de navi af en toe uit. Sinds juli kraakt de versnelling soms als ik van 2 naar 3 schakel.

Al met al geen bijzonder goede auto. Wel een lekkere motor, lekkere stoelen, stilte aan boord. Verbruik valt mee (6.1l/100km over 180.000 km). Maar geen beleving en geen kwaliteit. Helaas afscheid van Toyota dealer Becker; en gelukkig afscheid van Toyota.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.