Toyota Avensis 2.2 D-4D Luna (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 2.2 D-4D Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Lang moeten wachten op deze auto (sedan uitvoering), meer dan 4 maanden, maar het was het wachten wel waard! Hiervoor reed ik een jaar een Audi A4 1.9 turbodiesel en daarvoor een Mercedes E 220 Elegance (automaat) en daarvoor een Renault Laguana 1.9 diesel automaat.

In vergelijking met het aantal pk’s is deze auto een enorme stap vooruit. Het koppel van 400 Nm tussen de 2000 en 2600 toeren is een genot om mee te rijden. Onder de 2000 toeren is het net een auto met veel minder koppel en merk je er dus niets van zoals ook te verwachten was.
De vering en schokdemping van de auto zijn zeer soepel, soms te soepel waaardoor de auto met name op verkeersdrempels e.d. soms wat springerig reageert en wat los uit de veren komt. De motor is bijzonder stil (klinkt niet als een dieselmotor zelfs als ie warm is en je hoor nauwelijks verschil tussen de 4e en de 6e versnelling qua geluid) snel (al even 210 mee gereden in Duitsland) en is voorzien van veel extra dingen die het leven prettig maken als je net als ik veel kilometers maakt.

Alles werkt verder zeer licht en plezierig inclusief de koppeling. Schakelen is uiteraard een feest. De eerste 2 versnellingen zijn helaas vrij kort. Ook de besturing werkt licht, wat mij betreft te licht en hierdoor wat gevoelloos. Ook daar was de Audi absoluut een fijnere machine om te sturen. De wegligging van de Audi was toch net wat beter, je had meer contact met de weg. Wel ging alles zwaarder dus ook handeltjes,schakelen, sturen etc. De Renault zat er tussen in. Ben benieuwd hoe de nieuwe Renault overigens is maar afgaande op de foto’s vind ik dat ze wel erg op zeker zijn gegaan bij Renault. Jammer. Draaicirkel is wel erg groot! Mis ook de airco in het handschoennenkastje voor een lekker koel blikje.

Over all stuurden de Audi A4 en de Renault wel iets beter en was de stabiliteit in lange snelle bochten ook beter.
De vering mag van mij ook iets straffer, de stoelen zitten prima, je zit wat hoger dan gemiddeld zonder het gevoel te hebben in een SUV te zitten.

Kleine irritatie: de bestuurdersmat gaat af en toe los. Onbegrijpelijk, dat sommige fabrikanten zoals Toyota dus ook in 2007 nog steeds een systeem gebruiken waarbij dit soort makkelijk gebeurt. Bij de Audi gingen de matten al heel snel krullen aan de hoeken, wat een heel lelijk gezicht was, maar zaten ze wel goed vast en bij de Renault Laguna destijds braken de vastzetstukjes steeds af. Is dit nu zoe moeilijk heren fabrikanten???

De verstelmogelijkeden voor de bestuurdersstoel vind ik wel karig voor een uitvoering als deze en verder geen lendesteun (alleen de Executive heeft dit, echt een slechte zaak Toyoya!). De Audi had dat overigens ook niet en in de Mercedes had ik een speciale electrische verstelbare stoel van een kwaliteit die ik waarschijnlijk nooit meer zal ervaren, maar ja die stoel kost net zoveel als een redelijke 2-hands auto en is dus niet vergelijkbaar). De stoelen voelen eerder Frans aan en bieden goed comfort ook op langere afstanden en de zitpositie is perfect. Wel ontbreekt het aan voldoende zijdelingse steun. Er gaat nu eenmaal niets boven Frans zitcomfort en dit is ook geen auto voor snelle bochten meer voor (op hoge snelheid) recht en comfortabel vooruit.

Alles was je moet zien zie je ook op het dashboard, ook als het stuur in een andere stand staat (prima verstelbaar overigens). Over het stuur gesproken: de claxon is een lachertje, bijna onhoorbaar en dat bleek van de week ook toen ik hem nodig had helaas. Gelukkig liep het goed af. Denk dat ik maar weer een hoorn laat monteren.

Wat ook heel prettig is in vergelijking met de vorige auto’s, is dat er veel opbergvakjes zijn, waaronder bij de middelconsole en tussen de console en de handrem. Ook heeft elke portier een groot vak en onder de middenconsole zit ook nog een vak. Wat een luxe. In de middenconsole zelf passen zelfs tientallen cd’s (je kan er makkelijk 100 kwijt zonder doosje dan) en dat is prettig voor iemand zoals ik die vaak in de auto zit. Jammer van de ene bekerhouder voor, maar dat is niet echt een probleem natuurlijk.

De cruisecontrol werkt ook fijn. Bij het opnieuw inschakelen bijvoorbeeld na remmen accelereert de auto niet als een gek naar de laatste snelheid, maar doet dat heel soepel. Prettig! Handig ook dat de spiegels electrisch kunnen omklappen, had van mij wel automatisch gemogen.

Het navigatiesysteem (merk??) is een verhaal apart. Ik heb de Business Edition en die is ook uitgerust met een full size navigatiesysteem, Bluetooth en een zeer puike geluidsinstallatie die ook mp3 afspeelt. Op de Bluetooth kunnen meerdere telefoons worden aangesloten, handig als je net zoals ik zowel een zakelijk als een prive toestel vaak samen in de auto hebt.
Uiteraard kan je naar cd muziek luisteren als je navigeert (bij een dure auto als de Mercedes E kon dat niet het was of navigeren of muziek, radio kon wel samen met navigeren, maar dit zal ongetwijfeld in het nieuwste model wel mogelijk zijn). Het grote scherm is fantastisch (sorry TomTom). Alles is goed afleesbaar en door de plek ook bij fel zonlicht of bij nacht (scherm schakelt automatisch op een nachtstand en is dan minder fel en inverse). Ik kwam er ook achter dat je bij ingeschakelde verlichting de dagstand kan houden. Dat is bijvoorbeeld handig als je bij daglicht met verlichting rijdt, de display is dan beter af te lezen dan in de nachtstand.
De instelmogelijkheden zijn fenomenaal. Je kan het systeem een beetje vergeliken met de systemen die BMW en Mercedes hebben (Command systeem), maar het is net even gebruikersvriendelijker en doordachter. Uiteraard werkt alles via een aanraakscherm en het inleggen van een adres (maximaal 106 stuks bewaren) is zeer gemakkelijk. Ook de instellingen voor audio zijn uitgebreid en werken prima. Alles is ook in het Nederlands, inclusief de aparte en zeer lijvige gebruikshandleiding.

Het grote scherm is ook gedeeld te gebruiken, dus als 2 kleinere schermen via allerlei voorgeprogrammeerde mogelijkheden, heel fraai.
Tijdens de 1e duizend kilometer hebben we het navigatiesysteem zeer uitgebreid getest in Nederland en Duitsland en geen enkel probleem ondekt tot zo ver. Maar geen enkele navigatiesysteem werkt foutloos weten we, dus het zal best nog een keer mis gaan.
Tot zover echter niets dan tevredenheid hierover en ik heb nog nooit zoveel bruikbare POI’s gezien in een navi-systeem. Handig is dat het systeem ook met de stem meldt dat er bv over 2 km een file is en ook vraagt of je een alternatief wilt.
Alleen ik heb me inmiddels nu een paar keer laten omleiden ivm files maar 1x werd ik na een rondje Woerden gewoon weer teruggestuurd naar de snelweg waar nog steeds een aanzienlijke file stond (misschien wel wordt korter, waardoor deze afweging???) en de andere keer kwam ik uit bij de alternatieve weg, maar die weg was afgesloten waardoor ik alsnog het hele eind naar de snelweg terug moest en veel tijd ben verloren. Maar ja het systeem kon dat natuurlijk niet weten. Leuk pluspuntje: gaf vandaag een bestemming in in hartje den Haag waar ik al meerdere malen ben geweest volgens een bepaalde zelf gekozen route. Tot mijn verbazing werd ik langs een veel kortere route geleid. Dat was top!

Toch nog een paar wensen: mijn vorige goedkope navigatiesysteem van MIO had 2 hele bruikbare features die ik ook graag hier zou willen terugzien: de flitspalen in heel Europa en een icoontje voor de maximum snelheid. Zo weet je altijd op iedere weg wat die is (vooral handig in buitenland waar dit vaak minder goed wordt aangegeven).

Ik heb inmiddels vastgesteld dat cd’s helaas af en toe hikken. Ik dacht eerst dat het alleen bij MP3 was, maak ook gewone zelf gemaakte cd’s hebben het en ook originele voorbespeelde doen het. Een collega bleek hiervan in het geheel geen last te hebben. Daar moet even naar gekeken worden, want het is irritant.

Verder bevallen ook de automatische standen voor licht en regen (dat mistte de Audi)prima. Behalve in de Mercedes E hebben alle gereden auto’s beperkt uitzicht rondom, maar ik heb nog geen behoefte gehad aan parkeersensors, die uiteraard wel te verkrijgen zijn tegen meerprijs.

Zeer irratant is de zeer luide zoemer die aangaat als je geen riem om hebt. Hij begint ook onmiddellijk te piepen als je je riem even afdoet om bv je kaartje in de automaat doet bij een parkeergarage of bij achteruit rijden. Hij begint ook steeds harder te piepen tot onacceptabel hard.
Graag de volgende keer een kleine pauze inbouwen en wat minder hard. Laat je hem even z’n gang gaan dan stopt is overigens wel. Ik denk dat ik de zekering maar er uit haal. Ook jammer dat de lichten niet even blijven branden als je uitstapt bv in een parkeergarage. (naschrift: dankzij een tip van een lezeruitgeschakeld, alleen het lampje op het dasboard knippert nog).

Nog een kleine irritatie: als je wat op de stoel van de medepassagier hebt geplaatst gaat die zoemer ook. Je bent dus wel gedwongen om het op de grond voorin, achterin of in de bagageuimte te plaatsen. Misschien maar beter ook.

Het verbruik over de eerste 1100 km met relatief veel snelweg en autobahn viel wel tegen. Met een rustige rijstel slechts 6.8 liter per 100 km gemeten volgens de boordcomputer. Natuurlijk alles moet nog inlopen en zit er 300 cc meer in plus een ander systeem van inspuiten, maar de Audi deed het met 5.5 liter en een pittige rijstijl op dezelde routes stukken beter (bij 180000 km). De Renault haalde altijd nog een 5.8 liter. Is dit wat ik moet betalen om in een van de schoonste diesels die momenteel te verkrijgen is te rijden?
Inmiddels is meer dan 3000 km gereden en meer stad kilometers en verbruik is gestegen naar 7.1!
Al met al tevreden dus en hopelijk zakt het verbruik nog als ie eenmaal meer gelopen heeft.

3 september: ruim 2700 km gereden nu. De cd speler blijft haperen. Ik ben er achter gekomen dat dit vooral gebeurt bij warm weer. Nu de temperatuur lager is lijkt het probleem opgelost, maar niet definitief natuurlijk.
Het verbruik is zoals verwacht gedaald, ondanks dat er relatief meer stadritjes en veel files zijn gereden naar 6.7 liter/100 km.

20 september 2007: ruim 4400 km nu op de teller, verbruik nog steeds 6.7 L/100 km.

1 januari 2008: de teller staat inmiddels op bijna 19000 km. Het vebruik is weer gestegen tot 6.9 L/100 km maar dat is altijd zo in de winter.
Verder weigert de portiervergrendeling via de afstandbediening regelmatig en dan moet dit dus met de hand gebeuren. Niet zo’n probleem maar wel irritant en ook geen enkele lijn in te ontdekken. Binnenkort maar even naar laten kijken dan kunnen ze ook gelijk kijken naar de happerende audioinstallatie.

PROBLEMEN

cd speler hapert regelmatig
De bestuurdersmat gaat af en toe los
Bekleding van de deuren is erg vlekgevoelig.
Navigatiesysteem start met regelmaat zichzelf opnieuw op zonder reden
Afstandbeediening portieren doet het vaak niet (50% ongeveer)

einde

  • 153.000 km

December 2010
Het is inmiddels al weer een hele tijd geleden dat ik hier een stukje heb geplaatst.
Inmiddels heb ik ruim 153000 km gereden met de auto en ga ik hem binnenkort omruilen voor een BMW 1-serie.
Ik heb wel weer een aantal vervelende dingen meegemaakt waarvan ik blij ben dat het een lease auto was en niet op mijn kosten moest worden gerepareerd.
Ten eerst ging met 105000 km de katalysator kapot en dat bleek een hele dure reparatie te zijn. Volgens de dealer komt dit vaker voor en zou het een gevolg zijn van mijn rustige rijstijl!
Hierdoor zou de motor niet heet genoeg worden en het spul uit het roetfilter niet verbranden en de katalysator verstoppen. Nou had ik al een afgenomen motorvermogen gemeld bij een beurt eerder en dat bleek er mee te maken te hebben maar volgens de garage was dat verbeelding toen...
In ieder geval was het net buiten de garantie en dus moesten de garage en de leasemaatschappij onderhandelen. Kosten plm 1500 euro!
Bij 123000 merkte ik een kraakje bij het sturen dat steeds luider werd en bij het langzaam rechtsom draaien bv bij parkeren ging het sturen zwaar en leek er iets aan te lopen.
De garage onderzocht het en het bleek een defect stuurhuis te zijn..... Kosten: Veel Garantie: geen.
Uiteraard kostte me het geen cent omdat een lease auto is maar toch.
Volgens de garage komt ook dit regelmatig voor bij deze auto vanwege het hoge vermogen en de voorwielaandrijving...........

Kortom, in de 3.5 jaar dat ik de auto heb toch wel heel veel problemen die niet zouden mogen voorkomen.
Verder nog steeds tevreden over het comfort, de enorme ruimte en de puike motor, maar de problemen deden zo veel afbreuk aan het rijplezier dat ik de Avensus niet zou aanraden en ook niet meer wil rijden.
De auto gaat er in maart definitief uit en ik ga dan in een mooie BMW 1 2 liter rijden. Vandaag proefgereden en erg tevreden over de zit, wegligging en vermogen dus dat wordt hem. Nu nog even nadenken over de opties. Bijkomende voordeel is de 20% bijtelling ipv de 25%. Dat scheelt weer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.