Tesla Model Y Performance AWD (2023) #8

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Evaluatie na 1 jaar bezit

  • 38.000 km

Zoals jullie in de review over mijn Model S Long Range van 2019 al konden lezen, heb ik exact 1 jaar geleden een Model Y Performance gekocht (eigenlijk geleased). Ik leg je even uit waarom.

Mijn echtgenote reed al 13 j met een Golf VI en zei af en toe dat de auto wat te klein werd nu we 2 kindjes hadden gekregen. De dubbele buggy bvb. kon er niet in... Bovendien vernam ik dat er een actie liep bij Tesla die inhield dat eigenaars van een Tesla met Gratis Onbeperkt Superchargen, deze "optie" konden overzetten op een vóór 01/01/2024 nieuw geleverde Tesla Model S, Model X of Model Y. Aangezien mijn Model S op dat moment al 207.000 km op de klok had en zeker niet zonder gebreken was geweest, toch serieus gaan nadenken of het geen goed idee zou zijn om deze kans te grijpen. Zo kon ik weer jaren vooruit met gratis laadbeurten. Bovendien kon mijn vrouw dan de Model S overnemen.

Waarom dan een Model Y Performance? Ondanks de reparaties was ik extreem gelukkig met mijn Model S. Toch vond ik de auto voor mijn profiel en gebruik te duur. Ok, ik ging er altijd gratis mee laden, maar de maandelijkse leaseprijs + de reparaties maakten het toch verre van een goedkope auto. Bovendien kostte een nieuwe Model S een € 10.000,00 meer dan wat de mijne had gekost en tenslotte zou ik - denk ik - last hebben van de richtingaanwijzers op het stuur en de versnellingen te bedienen op het scherm. Een Model X was nóg duurder en is ook de minst betrouwbare Tesla. Over de Model Y (en de Model 3) las ik eigenlijk enkel lof voor wat betreft afwerkingskwaliteit en degelijkheid in het algemeen. Dus de Model Y bleef over. Persoonlijk nooit een groot liefhebber geweest van SUV's en crossovers en de enige die ik kan pruimen zijn de hele grote (Model X, X5, GLE, Range Rover Sport...), anderzijds moet ik voor het werk veel in- en uitstappen. Dus een Model Y zou wel kunnen bevallen. Maar ik vind het echt geen mooie auto... behalve in Performance-trim. Echt gek, maar de 21-inch wielen en de lagere vering maken het voor mij een andere wagen. De meerprijs t.o.v. een Lang Range wa voor mij aanvaardbaar gelet op de grotere wielen, andere ophanging, meer kracht, alu pedalen, carbon spoiler en betere remmen. Dus maar eens een proefrit ingepland en dat beviel. Op die 10 minuten viel me niets negatiefs op, ook niet de harde vering. De auto ingeleverd en gezegd dat ik aankoop overwoog en eventueel wel mijn bestelling zou plaatsen. Toen vertelde de verkoper dat de actie ook gold voor voorraadwagens met 0 km op de klok en dat je daarop € 3.920,00 korting kreeg. Meteen dan maar de bestelling geplaatst in de showroom en het voorschot overgemaakt.

Wat me daarna overkwam, wens je niemand toe. Ik ga over dit trauma niet teveel neerpennen, dus even kort : Bij het plaatsen van de bestelling kreeg je dus een bestelbon. O.b.v. dit aankoopbedrag een leasingcontract ondertekend. Vervolgens kreeg ik een € 3.920,00 duurdere bestelbon gemaild. Toen ik contact opnam, werd mij gezegd dat ik die korting niet meer kreeg, aangezien ik opteerde voor de overzetting van het Onbeperkt Gratis Superchargen. Toen ik zei dat dit nergens gemeld werd noch leesbaar was op de site kreeg ik een link naar de site doorgestuurd waar dit wel op te lezen stond. Toch kon je dit nooit zelf vinden op de site, zelfs niet via Google. Uiteindelijk maar akkoord gegaan, want die € 3.920,00 haal ik er wel uit met mijn 99 %-supercharging-gewoonte :) Uiteindelijk wel 13 bestelbonnen gekregen. Dan mocht ik een afspraak maken voor afhaling, maar plots kreeg ik telefoon dat ze mijn auto kwijt waren geraakt :) Deze staan in grote getale in een hal in Duitsland en zijn allemaal te lokaliseren via het internet, behalve de mijne dus. De vraag was of ze mij een andere gelijkaardige auto mochten verkopen. Uiteraard ja, maar dan moest ik er wel iets langer op wachten. Uiteindelijk dan de auto effetief kunnen afhalen. Bij de inspectie bleef de motorkap bomvol krassen te staan :( Deze hebben ze dan ter plaatse verwijderd met het poliermachine. Mijn 63-jarige vader die ooit 1 x een nieuwe auto had gekocht, geloofde zijn ogen niet. Een nieuwe auto met krassen, een jobstudent met tablet die jouw auto aanwijst en geen woord uitleg geeft, niemand die mij kon helpen mijn telefoon te koppelen aan de auto... Kort gezegd : op 12/12/2023 heb ik mij al voorgenomen dat dit mijn tweede en laatste Tesla zou zijn (maar we zien wel)!

Waarom een zwarte? Wit zou ik nooit overwegen, dat vind ik zelfs nog te lelijk voor een bestelwagen. Het cherry red vind ik meestal eerder bruin dan rood. Het blauw vind ik enkel mooi op de Model X en het grijs vond ik te duur (€ 3.000,00). Toch nog getwijfeld tussen blauw en zwart, maar toch voor zwart gegaan omdat het toch wel stoer is zo alles zwart, velgen, lak, getinte ramen en geen chrome...

Het afgelopen jaar heb ik 38.000 km gereden, zowat volledig via gratis Elon-electriciteit, waarvoor dank. Door dichter bij huis te werken toch een 15.000 à 20.000 km minder dan de voorbije 10 jaar. Ik zal hieronder mijn bevindingen weergeven en ook vergelijken met mijn 2019 Model S. Uiteindelijk kan je voor hetzelfde geld als een Model Y ook een oudere Model S kopen.

RUIMTE
De Model Y voelt ruimer aan en heeft ongeveer evenveel kofferruimte. Knap, want de Model Y is 27 cm korter! Wat wel kleiner is, is de frunk en de koffer onder de achterkoffer. Achteraan zit je veel beter in de Model Y want je knieën zitten niet opgetrokken doordat de bank veel hoger staat. Ook kan je de bank verstellen qua hellingsgraad.

ISOLATIE
De Model Y is een heel stuk beter geïsoleerd. Dit komt voor een groot stuk door het dubbel glas rondom, denk ik. In de Model S kun je de motoren duidelijk horen en heb je op bepaalde constante snelheden "last" van bepaalde frequenties. Bij de Model Y hoor je helemaal geen hoge frequenties en maken de motoren haast geen lawaai. Wel hoor je volgens mij een kunstmatig geluid bij accelereren, maar veel stiller. Ook het afrolgeluid van de banden is véél stiller. Dit geldt ook wanneer over oneffenheden en slecht wegdek wordt gereden.

AFWERKING
Ik heb - in tegenstelling tot vele Model S/X/3-rijders - nooit geklaagd over de afwerking van mijn Model S. Deze zat goed in mekaar en rammelde (haast) niet. Maar toegegeven, het interieur van de Model Y is toch een stuk mooier afgewerkt. Mijn schoonbroer rijdt met het huidige model BMW 3-reeks en mijn auto moet er echt niet voor onderdoen. Als je de deuren dichttrekt, klinkt er ook een veel degelijker geluid dan bij de Model S. De deuren zijn langs binnen mooi afgewerkt met alcantara. De deurvakken en de ruimte waar je je voeten plaatst zijn wit verlicht. Dit laatste was ook het geval in de Model S, maar deze had geen deurvakken. Wat ik wel jammer vind - zeker voor een Performance - is dat de dakhemel niet zwart is, maar grijs (gelukkig niet beige zoals bij de eerste Model S'en).

INTERIEUR
Waar je in de Model S lekker laag kan zitten, is dit uitgesloten in de Model Y. De zetel staat in de laagste stand (ik ben nogal klein en heb best korte benen), maar toch heb je het gevoel dat je op een stoel zit. Je zit niet geborgen, maar hebt wel meer ruimte en het lage dashboard en gebrek aan scherm achter het stuur zorgen voor een héél ruimtelijk gevoel. De bekerhouders zitten voor de armsteun in plaats van eronder zoals in de Model S. Doordat ik zo dicht bij de pedalen zat in de Model S, kwam de armsteun eigenlijk niet ver genoeg, maar dat is nu geen probleem. Ook zijn de opbergvakken veel groter en beter bruikbaar en het terug hebben van een deurvak waar zelfs een 1,5 liter fles in past, is een verademing. Opnieuw heb ik een panoramadak, maar vind ik er ook hier weinig aan. Het is dermate geblindeerd dat je niet zoveel meer licht binnentrekt, maar hitte dan weer wel... Ik ben snel gewend geraakt aan het hebben van slechts 1 scherm, maar het stoort wel dat je moet kiezen tussen het zien van je navigatiekaart of bijvoorbeel spotify. Ok, je krijgt in het klein instructies linksboven, maar dat is zeer beperkt. Bij de Model S had je permanent navigatie-info in het scherm achter het stuur. Bij de Model Y beslaat 1/3 van het scherm je rijdende auto met weergave van de auto's, voetgangers enz. er rondom. Ik zou dit doodgraag weg willen schuiven, want ik heb er niks aan maar dat kan niet.

COMFORT
Waar ik het wel 30.000 km zeer lastig mee heb gehad, zijn het stuurgevoel en het zitcomfort. De zetels zijn totaal niet te vergelijken met deze van een Model S. Dit waren hele zachte fauteuils met enorme opstaande wangen. Toch heb ik daar ook een 30.000 km nodig gehad om deze perfect naar mijn wensen afgesteld te krijgen. Eens bereikt, sla ik deze setting dan op onder meerdere profielen. Ook nu heb ik heel lang last gehad van de bolling ter hoogte van mijn onderrug. Maar opeens is het me toch gelukt en nu zit ik lekker. Toch zorgen de kleine wangen er niet voor dat je stevig ingeklemd zit en is de zitting te kort; de zetel komt niet tot aan mijn knieholte. Ik denk dat mensen met hele lange benen op de lange duur wel echt zere benen krijgen. Ik was altijd heel tevreden met het stuurgevoel en de rechtuitstabiliteit van de Model S. Ik heb tot op heden moeite met het stuurgevoel van de Model Y. Naar mijn mening is het onvoldoende bekrachtigd (zelfs in stand "licht") en té direct. Ik ben het uiteraard gewoon, maar het zou meer op comfort moeten zijn afgesteld. De auto rijdt super neutraal, maar niet sportief zoals een Model 3 of Taycan. Waar ik minder problemen van maak is het (gebrek aan) veercomfort. Laat mij duidelijk zijn : op slecht wegdek is de auto absoluut niet comfortabel. Desondanks is de auto wel goed gedempt, want je krijgt nooit een smak zoals wel het geval was in mijn 2010 Mercedes C-klasse met AMG-pakket of in mijn verlaagde 1991 BMW 318 iS (E30). Vluchtheuvels worden best galant genomen en nog geen enkele keer schraapte de bumper daarbij, daar waar dit dagelijkse kost was bij de Model S. De auto openen met de telefoon heeft als voordeel dat je geen sleutel op zak moet hebben, maar toch was die sleutel makkelijk om al de koffer te openen als je uit de supermarkt komt gewandeld. Maar weet : tegen betaling kan je ook een sleutel voor de Model Y kopen bij Tesla. Geen klachten over airco, verwarming en ontwaseming. Super dat je hier een "auto" stand hebt van de stuurwielverwarming en de zetelverwarming i.t.t. de Model S. Daar heb je dus geen omzien naar in de winter.

ELECTRONICA
Het touchscreen werkt perfect en nog sneller dan in de Model S. Netflix kijken gaat hier altijd vliegensvlug, daar waar je in de Model S toch met vertragingen zat en nadenktijd. Doordat het scherm horizontaal is, heb je ook veel groter beeld. De luidsprekers doen het nóg beter. Ik luister heler dagen naar podcasts maar dagelijks ook naar de nodige (hardcore) metal platen en het is echt fantastisch hoe hard het kan. Ook hier krijg je met grote regelmaat te maken met updates. De regen"sensor" doet het momenteel echt goed, daar waar het voorheen een drama was. Blijvend jammer is dat je via de linker hendel enkel de ruitenwisser eenmalig kan bedienen. Interval moet je bedienen via het scherm of via knoppen op het stuur, wat toch minder handig is. Maar zoals gezegd, de regensensor doet het redelijk goed. De achteruitrijcamera is ook hier weer voortreffelijk wat het beeld betreft, maar wordt ook hier weer snel vuil als het regent. Dagelijks moet je dan de camera manueel schoonvegen.

RANGE EN LAADSNELHEID
Na een volledig jaar staat het verbruik op 167 Wh/km of 16,7 kWh/100 km, daar waar dit bij de Model S 181 Wh/km of 18,1 kWh/100 km betrof. Kan ook wel liggen aan het feit dat ik (nog) minder snelwegkilometers maak en niet met de auto op skiverlof ben gegaan. Wel is de accu maar ongeveer 80 % zo groot als deze in een Model S Long Range én wordt er geadviseerd om dagelijks maar tot 80 % vol te laden, daar waar dit 90 % is bij de Model S. Daardoor heb ik toch wel te maken met een kleinere rang. Reken op een dikke 300 km in de zomer en net wat minder in de winter van 80 % tot 10 % bij stadsverkeer, 70 en 90 km/u-wegen... De WLTP range van 514 km haal je alleen met een volledige lading in de zomer als je 70 km/u rijdt. Daar waar de Model S zijn snellaadpiek ongeveer 145 kWh bedroeg, zie ik de Model Y kortstondig naar 250 kWh gaan. Mijn snellaadbeurten bedroegen vroeger standaard 45 min (wel tot 90 %) en nu eerder 30 min. Net nog lang genoeg dus om even naar het toilet te gaan en iets te kopen. Ik vind dat het zo moet blijven of naar bvb. 10 min moet gaan.

PRESTATIES EN WEGLIGGING
De auto heeft 534 pk en een koppel van 660 Nm. Daarmee voelt hij even snel aan als de Model S, die wellicht gelijkaardige cijfers kan voorleggen. Waar ik door enkele flat-out sprints met de Model S al aan de derde set zogenaamde half shafts zit en de auto weer ratelt (als een fietsketting die overslaat) als je veel gas geeft, lijkt dit niet aan de orde te zijn bij de Model Y. De auto kan de kracht ook veel beter kwijt. De Model Y geeft een veiliger gevoel als je bvb. snel een afrit neemt. Maar ook deze voelt zwaar aan bij scherpe bochten, dus een gooi- en smijtbak is het niet.

ONDERHOUD EN REPARATIES
De auto kort na aanschaf naar Tesla gebracht voor 2 dingen : de kofferklep zat flink scheef en dat had ik niet opgemerkt bij levering en de achterremmen gaven een harde klap telkens er werd geremd. De auto kon afgehaald worden met de mededeling "er werden foto's genomen van de kofferklep en onze afdeling carrosserie zal u contacteren voor een afspraak en wat de remmen betreft zit er speling op de remklauwen en onze engineers zoeken nog naar een oplossing"... Vele maanden nadien en na vele mails en ten slotte en heel boze, de auto mogen binnenbrengen. De koffer werd goed geplaatst een het probleem met de remmen is soms helemaal weg en soms voel je nog een kleine bonk. Inmiddels ben ik het one-pedal-drive toch beginnen gebruiken, waardoor het remmenprobleem van de baan is. Het valt wel op dat mijn achterbanden na 30.000 km eigenlijk al mochten worden vervangen. De auto slijt dus veel sneller achteraan dan vooraan en dat is niet alleen bij mijn auto zo. Een vriend van me heeft ook een Model Y Performance en bemerkt hetzelfde. Ik heb nu dus 38.000 km en ga een dezer winterbanden laten plaatsen, dus zal wellicht 40.000 km met de achterbanden hebben gereden, maar dus eigenlijk hoor je ze nog vroeger te vervangen. Vooraan kan ik nog zeker 20.000 km voort. Voor de rest geen reparaties of onderhoud aan de orde. Ik heb offerte gevraagd voor 2 nieuwe achterbanden : € 748,00, slik. De 4 winterbanden die ik heb besteld : € 1668,00, slik. Ook heb ik te maken gehad met een steeds lossende band. Ik dacht dat er een nagel in zat, maar de velg bleek vanbinnen gescheurd te zijn. Via de omniumverzekering een nieuwe (€ 960,00 incl. plaatsing) bekomen, doch met grote zelf te betalen vrijstelling (vergeten hoeveel).

SCHADES
De zwarte lak is echt van inferieure kwaliteit! Voor de achterwielen bevindt er zich aan beide zijden een heelal van witte plekjes. Bij de eerste manuele wasbeurt vielen de witte schadeplekjes al op. Ook op de "motorkap" zit al de nodige steenslag. Zelfs op de dorpels staan talloze krassen doordat de kindjes hun voeten erop zetten. Mijn advies is dus om geen zwarte te kopen als je hier gevoelig aan bent. De velgen zijn ook een drama. De velgrand komt iets verder dan de band, met als gevolg dat je meteen schade rijdt. Ik had al prijs na exact 1 week. Momenteel heb ik schades op allevier de velgen. Ik heb een lakstift gekocht en zo zie je de schades enkel als je het weet.

Ik voeg na een wasbeurt wel nog wat foto's toe, maar zal voor vandaag maar eens afronden.

Samengevat : Dit is een superruime, superstille, supersnelle familiewagen, die solide aanvoelt. Echter, ik ben er niet dolverliefd op zoals ik wel ben op mijn E30, W124 en Model S. Hierna wellicht toch weer een auto die wat meer op comfort gericht is. Maar eerst nog minstens 4 jaar veel kilometers maken!

Ik meld mij als er kosten gemaakt worden en anders sowieso na verloop van enige tijd. Concrete vragen beantwoord ik graag in de comments!

Winterbanden

  • 40.000 km

Onlangs op een km-stand van 40.014 km om precies te zijn winterbanden Pirelli Sottozero laten plaatsen. € 1.670,00 hetgeen mij wel tot nadenken heeft gestemd. Misschien in de toekomst toch weer een auto met een kleiner wielformaat kopen? Alleszins, zoals verwacht waren de achterbanden absoluut versleten, maar de voorbanden kunnen nog heel wat kilometers meer doen. Ik merk 0 % verschil in geluid, wat een enorme meevaller is! Vaak hoor je toch van meer kabaal.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.