Tesla Model Y Performance AWD (2023) #7

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst69.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste EV

  • 69.000 km

De V60CC mocht terug naar de leasemaatschappij en dus weer een andere auto. Op de zaak hadden ze nog een Model Y Performance staan, dus doe die maar dan als eerte kennismaking met een EV. Voor alles een eerste keer, nietwaar en dan zou de Perfomance geen straf mogen zijn als je de andere reviews leest. Kreeg alleen vanwege de de leeftijd geen laadpaal aan huis, maar gelukkig een Tesla Supercharger bijna naast de deur dus met de hond uitlaten en met de vouwfiets in de kofferbak kom ik een heel eind.
Qua uitvoering wel luxe en ziet er aan de buitenkant ook wel lekker uit met 21" , standaard iets lager smoelt gewoon iets beter. Bediening went heel snel met het centrale tablet. Wat wel irritant is is dat de ruitenwisser met autopilot een eigen leven lijkt te hebben. Met autopilot is ook het inhalen en invoegen niet echt soepel, maar op een rustige snelweg wel lekker om de rijbaan volgen op deze manier. De piepjes en waarschuwingen daar wen je aan en ook weer gelijk niet. Zou van mij allemaal iets subtieler mogen.
Het interieur dan, ruimte dikke 10. Dat is echt wel goed voor elkaar in de Y. Voldoende ruimte voor iedereen in de cabine, zowel voor als achter. Met mijn 1.87 voor in en ook achter mij ruim voldoende ruimte. Zittingen zijn allemaal aan de korte kant na de Volvo. Op zich wel comfortabel voldoende, je stapt niet echt moe uit, maar gewoon normaal. Rugleuning van de achterbank is in te stellen, op zich wel fijn. Frunk voorin nog nooit gebruikt, de achterbak is ook zeer ruim. Je kan een krat onder de laadvloer kwijt en dan heb je nog een volledige achterbak over waar echt veel in kwijt kan. De klep kan eigenlijk voor mijn lengte net niet ver genoeg open, stoot best vaak m'n hoofd aan de sluiting van de klep. Begin wel beter te worden in het ontwijken van die bult op de klep. Qua ruimte dus alles goed op orde naar mijn idee, bediening is redelijk intuïtief, met een beetje zoeken heb je alles vrij snel gevonden en ingesteld.
Rijden, je rijdt met een redelijk zware auto en dat voel je, ondanks de lage banden deint de auto vooral na bochten. Het is een snelle auto maar geen sportieve. In rechte lijn prima, maar met wat bochten moet je echt opletten hoe de auto zich zet en is het moeilijk aan te voelen waar de grenzen liggen, ik vind dat niet zo comfortabel rijden als je niet voelt hoe ver je kan gaan, je gaat zo'n snelle auto namelijk ook makkelijk over de grens heen. Valt me wel op dat je wel vaak er uit gesprint wordt als je Tesla rijdt, net of het voor anderen een sport is om sneller proberen te zijn bij een verkeerslicht. Maar in rechte lijn is het ding rete snel. Wielspin, nooit van gehoord bij Tesla, de tractie is echt goed voor elkaar in combinatie met de kracht die die heeft.
Er zit ook een chill stand op dan rijdt de Y wat rustiger, naar naar mijn idee niet zuiniger. Ik kan 'm tot 100% laden en dat geeft t scherm aan dat je zo'n 445km kan rijden. Tot 7° is dat ook redelijk te halen als je niet boven de 115km/h komt, verbruik rond de 180wh/km, daarna gaat t harder met de kilometer die er af gaan. Bij rond de 0° en na 7u als je 130 mag gaat t harder dan mag je blij zijn als je de 225km haalt in de praktijk, wel met 4 man, kachel aan en stoelverwarming etc., maar dat je 200km verlies valt me wel tegen, zou wat zijn als je met je brandstofwagen bij 130 in 1x een wagen hebt die van 1:12 naar 1:6 gaat. Dat zou toch beter moeten kunnen in deze tijd, vooral omdat je niet in elk dorp in NL een Supercharger hebt staan en je dan wel een uurtje of 6 aan het laden bent voor je weer voldoende praktisch km's kan maken. Het laden doe ik altijd bij een Tesla Supercharger en dan doet ie er ongeveer een uur over om van 8-10% naar 90-95% te laden. Dus met zicht op de wintersport ben ik daar een beetje huiverig voor met een koffer op t dak en nog zwaarder beladen, ben benieuwd wat daar de ervaringen meer zijn?
Dus voor mij persoonlijk leuke wagen, ruimte top, bediening wen je vrij snel aan. Perfomance leuk, maar prestaties niet in verhouding met handling, comfort is ook goed. Persoonlijk zou ik voor afstanden en dan in combinatie van vakantie en met lagere temperaturen liever een brandstof wagen hebben nu, maar misschien denk ik er na een wintersport wel anders over.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.