Tesla Model Y Performance AWD (2023) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 62.500 km |
Fenomenale auto
- 1.000 km
Recent heb ik een model Y Performance Quicksilver in ontvangst genomen. Hiervoor reed ik een Model S 75 D en mijn vrouw heeft een Model 3 long range uit 2019. Uitgebreide ervaring met Tesla dus. In deze review zal ik de auto’s vergelijken en wat info delen over de Model Y.
Laat ik starten met het feit dat ik zeer tevreden ben over mijn ervaringen met alle genoemde auto’s. Geen onderhoud, doen het altijd en nooit problemen gehad. Voor de Model S reed ik een BMW 330D touring. Fantastische auto in zijn soort. Toen ik een keer 5 min bij een kennis in een Model S zat wist ik meteen dat dit een ander level was.
Alle Tesla’s die ik gereden heb ervaarde ik als superieur ten opzichte van alles wat ik gewend was. Net als Apple verstaat Tesla de kunst om een intuïtieve ervaring te leveren. Mijn vrouw is een halve digibeet maar reed er zo mee weg.
Alles is natuurlijk al eens gezegd dus zal het proberen bondig samen te vatten: super snel, stil, geweldige stereo, souplesse, veilig(!), geen onderhoud, efficiënt in verbruik, de altijd betrouwbare superchargers. En natuurlijk de updates: bizar dat je auto steeds beter wordt naarmate die ouder wordt!
Bouwkwaliteit wordt door veel mensen genoemd maar onze auto’s zagen er gewoon keurig uit. Als je gaat letten op kleine details kun je wel wat vinden.
Nu dan de Model Y: deze is uit Berlijn (enige fabriek waar Quicksilver gemaakt wordt). Eerste indruk is dat Tesla super veel verbetering heeft doorgevoerd: echt next level vergeleken de Model 3 uit 2019 maar ook tov de Model S!
Zit strakker in elkaar, mooie materialen, beter afgewerkt. Echt prachtig. Is ook duidelijk stiller. De lak is prachtig. Hij kleurt meer dan andere kleuren mee met omgevingslicht. In direct zonlicht echt schitterend, zeker met die zwarte details en grote wielen. Ik heb geprobeerd het op foto vast te leggen maar je moet het in het echt zien. Op een grijze dag is de kleur wat saaier. De meerprijs wat mij betreft waard want geeft een chique uitstraling.
Rijden: dit is echt subliem. De auto is stil en comfortabel en is in de basis kalm qua karakter, geen hitsige auto waarin je steeds uitgedaagd wordt. Maar als je ervoor gaat zitten…mijn God wat gaat hij snel. En met een verfijndheid die je eigenlijk alleen maar kunt ervaren door te rijden. De wegligging is geweldig door het lage zwaartepunt en de 4WD. Het onderstel en vering is perfect. Er werd wel eens over geschreven dat de eerste Model Y’s van een paar jaar geleden harde en stoterig waren maar deze is dat niet. Fijn sportief. In combinatie met de banden en sterkere remmen ontstaat een beest van een auto. Kan gewoon alles: zuinig stil, rustige reisauto tot raket waarmee je alles doet reduceren tot een stip in je binnenspiegel.
Gecombineerd met de autopilot en de befaamde software en geluidsinstallatie is dit een totaalpakket waar ik diep van onder de indruk ben. Ik denk serieus dat dit een van de beste zo niet de beste auto is die je kunt kopen. (Tenzij je een Model S plaid kunt veroorloven)
Niets negatiefs? Jawel, wat details. De regensensor van Tesla is onder de maat. Werkt niet goed genoeg. Je leert ermee omgaan. De hoedenplank is een simpele constructie die je naar achter moet kunnen schuiven. Ik hou van eenvoud maar ik loop steeds te hannessen met dat ding.
Tesla geeft na bestelling een soft planning: een time frame waarbinnen de auto geleverd gaat worden. Die schoof per dag op waardoor het een nietszeggend ding was. Maar toch staat er binnen 5 weken een nieuwe auto voor mijn deur dus dat is gewoon snel. Personeel is erg vriendelijk en behulpzaam.
Dan nog wat details over software/autopilot.
Het zogenaamde phantom braking lijkt in deze auto veel minder dan de model 3 en S. Maar ik heb nog niet veel gereden dus voor wat het waard is.
Autopilot is voor mij inmiddels onmisbaar maar je moet wel door een gewenning heen. Ik weet ondertussen precies waar het fijn werkt en waar niet. Bijvoorbeeld de wegen zonder middellijn kan het niet mee omgaan. Maar wat scheelt het mij op lange ritten een energie.
De Vision versie van AutoPilot is stabieler dan de vorige versie. Verschil is dat nu de groot licht assistent en auto stand van de ruitenwisser aangaan bij gebruik van AutoPilot. Dat is natuurlijk logisch om te kunnen zorgen voor goed zicht van de voorste camera’s. Bij ondergaande zon geeft dat een irritant bij-effect. Op het moment dat je cruisecontrol of AutoPilot inschakelt begint de ruitenwisser te werken. Blijkbaar geeft het vuil op het raam bij frontale zon de impuls de ruiten te reinigen. Is wel een rare ervaring om met 25 graden in de zon met ruitenwissers aan te rijden ?. Ik kies er dan voor om even zelf alles te bedienen en te wachten tot de zon onder een andere hoek komt te staan. Tesla kennende is het een kwestie van tijd voordat ze met een update komen die het verbeterd.
Ik heb forward collision warning aan staan en dan op setting ‘vroeg’. Als ik wat laat rem voor een voorganger wordt ik er met een luid alarmsignaal op gewezen. Mijn ervaring is dat deze setting de enige nuttige is: ik heb nog voldoende tijd om te reageren. Bij late setting zit je er al bijna op voor het signaal gaat. Mijn advies: zet op vroeg of gewoon uit en let zelf op.
Verbruik is erg goed, bij 90% geeft hij 423 km aan en ik kan merken dat hij efficiënter is dan de andere Tesla’s die wij hebben gereden.
Ik zit nu ergens tussen de 150-200kw/km maar dat is inclusief die acceleratie testen… je kunt makkelijk 150 halen als je rustig rijdt. Laatst zelfs 135 gemiddeld gehaald. Maar dan kom ik amper boven de 100km/uur.
Tot zover even voor nu. Hopelijk was deze review nuttig. Mocht je iets specifieks willen weten laat dan in de commentaren een vraag achter.
En mocht je binnenkort een Tesla bestellen dan kun je voor jouzelf en voor mij 1500 supercharging kilometers krijgen door deze link te gebruiken bij het bestellen:
https://ts.la/danil41156
(Bij voorbaat dank en veel plezier met je Tesla!)
Verbruik en aanvulling
- 1.275 km
Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 186 wh/km. Dit is inclusief alle sprintjes en stukken 130 rijden met harde wind. Vanochtend reed ik ong 110-115 km/h en kwam ik op 176 wh/u. Wel harde wind.
Update: met dit mooie weer laatst 135wh/km bij een rit van een uur met veel snelweg. Niet boven de 110 km/h geweest. Dat is echt zuinig, zeker met die dikke wielen…;-). Bij 90 opladen geeft hij nu 430 km aan. Hij past het dus aan over langere gemiddelden.
Eerder schreef ik onderhoudsvrij maar dat moet natuurlijk zijn onderhoudsarm.
Ik heb met de Model S 165K KM gereden zonder onderhoud. Ik had 3 sets banden (Origineel, Arachnid 21 inch en set winterbanden) en die nog niet vervangen! Bandenslijtage valt heel erg mee dus. Remmen en remblokken slijten bijna niet vanwege regeneratief remmen. Natuurlijk zullen bij hoge KM standen de bewegende delen onderhoud nodig gaan hebben. Maar is in geen vergelijk met auto’s die ik hiervoor had. Daar was ik zo 1500 per jaar kwijt aan standaard onderhoud. (Ik rij 30-40K per jaar)
Vergelijking Model S en 3
- 1.800 km
Gisteren voor het eerst weer eens een lange rit gemaakt in de Model 3 (LR 2019)Wat valt op: de Model 3 is duidelijk minder geïsoleerd. Je hoort meer de banden en windgeruis. De auto is ook beduidend lichter en daardoor erg wendbaar. Als je echt een old school liefhebber bent van sportief rijden dan zou een Model 3 LR echt een uitkomst zijn. De gewichtsverdeling is bij alle elektrische auto’s natuurlijk fantastisch en door de batterij een laag zwaartepunt. De acceleratie is na 4 jaar nog steeds zo indrukwekkend dat ik er om moet glimlachen. De Performance variant is een beest. Door de track mode kun je nu ook een meer achterwiel aangedreven instelling kiezen en de traction control wat losser zetten. Daarmee kun je echt op hoog niveau genieten.
Ik ben zelf van mening dat de Model 3 LR al zo goed is dat deze voor de meeste mensen al een ervaring op zich is. Ik heb zelf niet in een Model 3 van recente bouwjaren gereden maar ongetwijfeld heeft Tesla die net als de Y een update gegeven waardoor deze beter is geïsoleerd en strakker afgewerkt.
De Model S waar ik tot recent in gereden heb was op een aantal punten uniek: het interieur was veel meer luxe. Het extra scherm en de grotere stoelen gaven meer premium gevoel. De luchtvering maakte hem ook meer comfortabel. Die kon je ook via het scherm in hoogte verstellen wanneer nodig. Dat gebruikte ik vaak bij hufterige drempels. Mooi detail; de auto onthield de locatie en paste de hoogte automatisch aan bij een volgende keer.
Over een week gaat de Model Y naar een specialist om Allygator velg beschermers aan te brengen. Geen overbodige luxe want de Uberturbine velgen zijn prachtig maar ook super kwetsbaar voor stoepjes en randen. De eerste kras zit er al op. Ik zou iedereen aanraden om meteen velgbeschermers erop te zetten.
Ik las dat Tesla de prijzen zojuist wederom verlaagd heeft. Met name van de Performance. Als je nu kijkt naar het prijsverschil tussen de Long Range met de uberturbine velgen en de Performance dan is dat effectief nog 1300 euro.
Een long range maakt prijs technisch alleen nog uit als je de standaard wielen ok genoeg vind. Dan heb je iets meer range en comfort. Mocht je juist de velgen mooi vinden ben je gek als je dan niet opteert voor de Performance. Voor die 1300 euro krijg je dan namelijk veel meer vermogen, sterkere remmen, grotere velgen en speciaal onderstel. Beste koopje wat ik in lange tijden heb gezien!
Vandaag een rit gemaakt waar ik pittig heb gereden: 120-130, veel gebruik gemaakt van power en korte sprintjes. Kwam ik op 200 wh/km uit. Nog steeds erg zuinig! Dat geeft al aan hoe makkelijk je zuinig kunt rijden. Als je gewoon rijdt kun je makkelijk 150-175 halen.
Bij normale temperatuur kun je dan zo tussen de 400 en 450 km rijden.
Ik hoop dat deze info helpt voor diegenen die vragen hebben over elektrisch rijden. Stel gerust een vraag in de commentaren als je meer wilt weten.
Advies voor mensen die voor het eerst elektrisch r
- 7.300 km
Ik kan me nog goed herinneren dat ik het in het begin best spannend vond om elektrisch te gaan rijden. Is de range genoeg? Vind ik op tijd een oplader? Duurt dat niet lang? Is de range die weergegeven wordt op het scherm nauwkeurig?
Na ruim 200.000 KM en verschillende trips naar het buitenland kan ik deze vragen goed beantwoorden en duidelijkheid geven.
Allereerst: bij de meeste ritten kom je gewoon weer thuis, zet je hem aan de lader en de volgende ochtend is hij weer vol.
De range zoals opgegeven (WLTP) klopt in de praktijk natuurlijk niet. Ook bij benzine auto’s kloppen de fabrieksopgaves niet met de realiteit.
Wat belangrijk is om te weten dat Tesla aanbeveelt de batterij voor 90% op te laden. (Long Range en Performance, de standard schijnt LPF batterijen te hebben die je wel altijd op 100 % mag laden.) Dit is om de levensduur van de batterij te verlengen. Je kunt dat bij lange trips wel doen. Belangrijk is dan om het laden zo te plannen dat je na het volladen ook vertrekt zodat de batterij niet lang op 100 % staat. In de praktijk heb ik het in 5 jaar zo’n 10 x gebruikt, om even een beeld te geven.
In de model S 75D gaf de auto bij 90 % 325 KM aan. Dat is grofweg 350 KM bij 100%. (WLTP 475KM)
In de model 3 (2018, geen warmtepomp) geeft de auto 400 KM aan bij 90%. Dus ongeveer 440 km bij 100 %( WLTP 570 KM)
In de Model Y performance geeft de auto 430 KM aan bij 90%, dus ong. 477 km bij 100%. WLTP 533 KM)
De waarden op het scherm worden bij temperaturen van boven de 15 graden gehaald bij gewoon rijden. (100-120 km/uur). Boven de 130 neemt het verbruik behoorlijk toe.
Bij de model 3 en S (beide geen warmtepomp) ging de bij koud weer flink omlaag. Ga gerust uit van 25-30% eraf. Bij de model Y moet ik de eerste koude dag nog meemaken, maar als ik de reviews mag geloven is het verschil bij koud weer een stuk kleiner.
De auto berekent je gemiddelde verbruik. Zo ging mijn range na een periode van rustig rijden met 10 km omhoog.
De auto berekent bij een lange rit wanneer je moet laden en hoe lang. Als je verbruik hoger uitvalt dan kan hij een melding geven om bijvoorbeeld onder de 110 km/uur te blijven.
In de navigatie geeft de auto een rest percentage aan. Dat is het percentage batterijlading wat over is als je de bestemming hebt bereikt. Ook deze past hij aan indien nodig. (Als je erg hard gaat rijden zal immers je verbruik stijgen en de batterij leger raken.)
Mijn ervaring is dat, bij lange ritten, je het beste kunt mikken op 10% of meer restpercentage. Met die marge kom je altijd uit, mits je normale snelheden aanhoudt. Als je wat langer harder gaat rijden zie je hem langzaam terug lopen naar 5% bijvoorbeeld. Als je vervolgens wat langere tijd langzamer gaat rijden, zie je hem weer wat oplopen.
Bij normale snelheden zijn de waarden op het scherm erg nauwkeurig en betrouwbaar. Waarschijnlijk al vaak genoemd, maar het Superchargernetwerk is geniaal. Ze werken gewoon altijd. Ook in het buitenland. Ik heb een keer naar een andere moeten rijden omdat een complete locatie in onderhoud was maar dat werd aangegeven op het scherm. Als je eenmalig een account hebt aangemaakt met daaraan gekoppeld een credit card, dan werkt het daarna heel simpel: stop de stekker erin en de auto communiceert zelf met de lader en begint met opladen.
Je Tesla zal zelf oplaadmomenten voorstellen op je gekozen route. Die kun je veranderen naar wens. Een aanrader is de website; www.abetterrouteplanner.com, hier kun je nauwkeurig een route plannen inclusief laadstops, waarbij rekening wordt gehouden met het model waarin je rijdt.
In Nederland zijn overigens tegenwoordig zoveel laadpunten dat het steeds makkelijker wordt.
Stel dat je toch eens krap komt te zitten: airco uit en max 90 km/u gaan rijden. Dan kom je nog een heel eind. Op YouTube zijn filmpjes te zien van mensen die Tesla’s helemaal leeg rijden. Dan zie je dat ze bij nul op de teller nog 15-20 km kunnen rijden. Ik ga dat echter zelf nooit vrijwillig testen…
Ik hoop dat dit wat helpt om een beeld te krijgen.
En mocht je binnenkort een Tesla bestellen dan kun je voor jouzelf en voor mij 1500 supercharging kilometers krijgen door deze link te gebruiken bij het bestellen:
https://ts.la/danil41156
(Bij voorbaat dank en veel plezier met je Tesla!)
Alweer 10K KM…!
- 10.000 km
We hebben al 10000 km erop zitten. Ben nog steeds enorm blij en tevreden. Wat een fijne auto. Geen enkele storingen of problemen. Ik heb de zonneschermen gekocht en erin gezet. Is wel lekker op de hete dagen. Dempt de hitte van de brandende zon. Het zicht naar achteren door de binnenspiegel wordt dan wel erg weinig. Maar dat kun je oplossen met de camera in omstandigheden waar je goed wil zien waar je rijdt. Binnenkort gaan we werken en aansluitend op vakantie naar Zwitserland. Zal daarna ervaring delen.
Zwitserland
- 18.000 km
Voor werk moesten we in augustus naar Zwitserland. Een mooie test voor lange afstandsrit. We waren met drie passagiers inclusief bagage en een grote koffer met materialen voor een workshop. Als je een ‘gewone’ auto gewend bent zul je versteld staan wat je allemaal kwijt kunt in een model Y. Met gemak alles erin. En de surplus aan power maakt dat je er niets van merkt. Wat een reisauto is dit zeg. Bij gewone snelheden erg zuinig en voorspelbaar in verbruik. Het supercharger netwerk is duidelijk snel aan het uitbreiden. Ik rijd sinds 2018 Tesla en kan echt merken dat ze in razend tempo locaties toevoegen. Geen enkel zorg gehad om op te laden, ook al was het hoogseizoen.
Ik merk wel dat er een verschil is per locatie en / of station: de snelheid varieert maar is overal vlot. Het beste is om relatief leeg aan te komen. Als je navigatie gebruikt conditioneert de auto de batterij ongeveer 20 minuten voor aankomst en gaat het laden echt rap. Als je koffie haalt en even een rondje loopt (wat toch wel lekker is na een paar uur rijden) heb je al weer een paar honderd km. Ik zelf neem altijd wat ruim. Mocht ik in onverwachte omstandigheden komen dat ik moet omrijden is het fijn een beetje marge te hebben.
Tip: in het menu voor navigatie staat een optie ‘vermijdt tolwegen’. Bij mij stond deze blijkbaar aan. Dan wordt de navigatie erg creatief in de route kan ik je vertellen. Schitterende route maar wel flink wat langer. Het duurde even voordat ik het doorhad omdat ik de aanname deed dat hij de route hercalculeerde ivm files. (In die periode was in Duitsland erg veel werk aan de weg) Let hierop bij internationale ritten! Even uitzetten… wij konden er wel om lachen…
Op de terugweg een paar keer in Duitsland op hoge snelheid gereden op de autobahn. 225 km/h gehaald even maar te druk. Het gemak waarmee deze auto meekan als je echt hard wilt is indrukwekkend. Dat is wel een verschil met long range of standard range modellen. Boven de 100 blijft hij flink doortrekken. De wegligging is geweldig, heel vertrouwenswekkend.
Binnenkort gaan we weer richting Zwitserland, nu al weer zin in!
Een vriend van me heeft de nieuwe Model S LR besteld. Ik ben erg benieuwd hoe die zich verhoudt met de 75D die ik heb gehad en natuurlijk met mijn MYP. Zodra ik ermee gereden heb zal ik daar wat over schrijven.
Comfort
- 18.250 km
De eerste herfstdagen komen voorbij. In de vroege ochtend was het laatst al fris. Via de app kun je de verwarming al aanzetten voor vertrek. Inclusief de stoel- en stuurverwarming. Dat laatste voelt wel erg luxe.. heerlijk warm stuur. Laat die winter maar komen…!
Ik heb afgelopen zomer zonneschermen geplaatst onder het glazen dak en achterruit om de hitte van de zon wat te dempen. Op hete dagen met volle zon scheelt dat echt. Hoewel het glazen dak een filter heeft en zelf al goed functioneert, is op hele hete dagen op lange ritten de hitte wel voelbaar als straling. Het monteren is eigenlijk heel eenvoudig; de rand is elastisch en het scherm klapt zich uit wanneer je hem uit de verpakking haalt. Je moet zelf wat klipjes erop klikken waarmee je het scherm kunt monteren in de rand tussen glas en bekleding. Die klipjes schieten vrij makkelijk los. Daardoor wel moeten lachen om mezelf; tijdens het monteren van de linkerkant kwam de rechterkant weer los en vice versa. Even met zijn tweeën doen is mijn advies…
Tip om kleine storingen te verhelpen
- 18.500 km
Veel mensen weten dat je de auto (zelfs rijdend) kunt resetten door de twee draaiknoppen op het stuur tegelijk een paar seconden in te drukken. Dit is bedoeld om kleine storingen te verhelpen. Je kunt ook een diepere reset doen: (ooit geleerd van een service medewerker)
Probeer eens een harde reset: auto in P, eventuele USB kabels uit de poorten halen, voet op de rem, beide knoppen ingedrukt houden. Scherm wordt zwart (knoppen nog niet loslaten!!) wachten tot tesla logo verschijnt. Dan weet loslaten. Helpt bij veel kleine storingen.
Nog een tip voor mensen met een Model 3:
Soms staat na een software update één koplamp te hoog met als gevolg seinende tegenliggers. Zet de auto in park, ga naar menu-service en tap op koplampen instellen. Zodra je in dit menu komt gaat de auto zelf de koplampen kalibreren en zet hij de lamp op de juiste hoogte. Let op! Ga niet zelf manueel de koplamp verstellen, dat kun je beter aan het service venter overlaten omdat je er kalibratie materiaal voor nodig hebt.
Wederom Zwitserland: gemiddeld verbruik
- 21.000 km
Afgelopen week wederom naar Zwitserland gereden en alweer meer dan 20000 km op de klok ondertussen!
Heerlijke reis auto. Veel op de autobahn gereden en mooi kunnen spelen met verbruik. Op de heenweg behoorlijk wat mogelijkheden gehad om 150 km/uur te rijden. Dit is wat mij betreft de sweet spot als je het fijn vindt om snel naar Zwitserland te reizen: als je harder gaat dan wordt het verbruik wel hoog en moet je wellicht opladen voordat je aan je natuurlijke break toe bent. Bij 150 (niet continue natuurlijk)kon ik 2,5 uur door rijden en waren we sowieso toe aan een koffie… als je een type bent die stints rijdt van 3-4 uur zonder pauze kun je beter 120 of minder rijden, dan haal je alles uit de range.
Gemiddeld verbruik:
Ik heb gisteren gekeken naar mijn rittenmeter. Ik heb een vanaf aanschaf aanstaan en die geeft dus een eerlijk gemiddeld verbruik. Voordat ik het getal opgeef is het belangrijk om te vermelden dat ik niet gericht ben op zo zuinig mogelijk rijden. Ik maak regelmatig gebruik van snelle acceleratie en rij in de avond altijd 130-140 km/u. Ook ben ik dus twee keer naar Zwitserland geweest waar ik op de autobahn zoveel mogelijk een hoge gemiddelde snelheid heb proberen te halen en een paar keer de topsnelheid heb getest. Ik kom uit op een gemiddelde van 185wh/km. Ter vergelijk: mijn vorige Model S 75D had een gemiddelde van 205 wh/km.
Ik vind het zelf een hele goede score. En je kunt met gemak waarden halen van 140-160 wh/km als je rustig rijdt.
Winterbanden
- 22.000 km
Ik heb via Tesla een set winterbanden geregeld. Dezelfde velgen, meteen ook Alloygators op laten zetten.
Ik had geluk; op de dag van levering bleek er net een sale te zijn op de set. Scheelde 500 euro! Top van Tesla om me die nog mee te geven.
De banden zijn duidelijk iets luidruchtiger dan de zomer banden. En je merkt dat grip en wegligging net iets minder is. Hoort bij beleving van winterbanden.
Interessant detail voor degenen die Alloygator velgbeschermers overwegen; degene die me hielp bij Tesla vertelde me dat je goed moet opletten bij schade aan de Alloygators. Als je een keer goed een rand hebt geraakt kan de beschermer zo beschadigd zijn dat hij (deels) los komt. Als je dan 120 rijdt en hij nog deels aan je wiel zit beschadigd hij de hele zijkant van je auto…. Ik heb meteen bij de wissel er een laten vernieuwen voor de zekerheid.
Laatste week november gaan we naar Zwitserland op de winterbanden. Zal erna een update geven.
Zwitserland
- 34.000 km
We zijn ondertussen weer drie keer naar Zwitserland gereden. Een keer hadden we sneeuw en vrieskou. Zodra het onder 0 graden is dan is het verbruik duidelijk meer. Het is dan de kunst om op de autobahn je te beheersen en tussen de 100-120 km/uur te rijden.
Afgelopen week weer naar Bern gereden en nu met temperaturen tussen de 6-10 graden. We laden drie keer op onderweg. De laatste met name omdat onze airbnb locatie geen oplaadpunt had. Ongeveer 30 minuten per laadbeurt.
We zijn nog steeds erg blij met de auto. Altijd vermogen en snel, maar ook comfortabel. We verbleven drie weken daar en hadden veel bagage mee. Dat is echter compleet geen probleem.
In Duitsland is er een groot verschil tussen de verschillende Supercharger stations. Wij over rulen af en toe de navigatie om een andere te kiezen. Als je op het scherm drukt kun je rechts een icoontje aanklikken waarmee alle oplaadpunten in de buurt oplichten. Als je vervolgens een punt aanklikt kun je foto’s zien en welk vermogen ze hebben. Liefst hebben we V3 of V4 superchargers aangezien die flink sneller zijn.
Eerste service
- 62.500 km
Recent hoorde ik bij langzaam rijden een vreemd metalig geluid bij het linker voorwiel. Het hield even abrupt op als dat het gekomen was. Na een aantal weken hoorde ik het opnieuw. Alsof er een stuk metaal over de grond sleepte. Klonk dramatisch maar kon niets ontdekken. Bij service bleek dat er een kiezelsteentjes in de rem was gekomen. De uitleg was dat de performance versie remmen heeft met betere ventilatie voor hogere prestaties. Daardoor zijn ze meer open gewerkt. Als je over een onverharde weg of grindpad rijdt kan er dus een keer een steentje inkomen die er meestal ook weer uit vliegt. Er schijnt een kapje voor te zijn die je kunt laten monteren. Ik twijfel of ik dat laat doen omdat dat uiteraard weer ten koste gaat van ventilatie. Nu belast ik de remmen niet vaak maar toch nog even goed over nadenken. Het Tesla service center heeft me prima geholpen trouwens en rekende geen kosten. Voor de rest geen enkele problemen of storingen gehad.
De auto bevalt nog steeds en ik ben er erg blij mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.