Tesla Model Y Performance AWD (2022) #7

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf17.355 km
KM-stand laatst45.092 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla model Y 2,0

  • 17.355 km

Zoals aangekondigd in mijn review van de blauwe model Y, rwd: de zwarte Y performance is gearriveerd. Wow, wow, wat een monster is het zeg! Zwarte lak, de 21 ich wielen en het verlaagde onderstel staan de auto heel goed, al is dat heel persoonlijk. Inmiddels heb er 1200 km opzitten en kan ik de eerste ervaringen met jullie delen.
Ik was zeker tevreden over de rwd uitvoering maar als liefhebber begon het toch weer te kriebelen en deed mij verlangen naar wat meer vermogen. Daarin stelt de performance uitvoering niet teleur. Wat is de auto snel, bizar! Een sprintje of even inhalen: er rijden weinig andere in prijs/kwaliteit vergelijkbare auto’s rond die dit ook zo indrukwekkend doen.
Wat valt op? Door de motor voorin is de balans beter en op wat minder strak wegdek door het extra gewicht is de auto ook stabieler. Het comfort vind ik vergelijkbaar met de rwd uitvoering. De stoelen zitten beter, ze geven wat meer steun. Ik heb gelezen dat de performance uitvoeringen uit Berlijn verbeterde stoelen heeft.
De auto heeft spatlappen achter de voorwielen en beschermfolie op de achterschermen voor de achterwielen. Het was mij bij de rwd al opgevallen dat daar snel vuil op blijft zitten en gevoelig is voor steenslag. Binnenkort krijgt de auto een glascoating. Dat is mij bij de rwd goed bevallen en met de zwarte lak van de performance, je ziet er alles op(!) eigenlijk een must. Het verbruik is wel hoger maar sterk afhankelijk van m’n rechter voet. De komende tijd maar eens kijken hoe zich dat ontwikkeld. Tot zover, wordt vervolgd over een paar maanden!

De winter in.

  • 34.267 km

Eind december en bijna 17000 km verder. De auto bevalt prima! De honger naar meer vermogen is inmiddels gestild, haha. Ik rij vaak op 80 km/u wegen waarop ik meestal een beetje boven de toegestane snelheid rij en daar is de auto in z’n element. Even een sliertje auto’s inhalen die net geen 80 rijden gaat zeer soepel, altijd vermogen genoeg. Een grote plus zijn wat mij betreft de eenvoudige bediening via het centrale scherm, de audio, stuur- en stoelverwarming en de stilte in het interieur. Dat laatste is nu door de gemonteerde winterbanden van Bridgestone wel een stuk minder en doet wat afbreuk aan het comfort.
Wat ook fijn is is het voorverwarmen van het interieur. Ik gebruik het bijna dagelijks.

Wat bevalt minder? Het comfort is voldoende maar ook niet meer dan dat. Het onderstel is vrij stug en op snelwegen met slecht wegdek op den duur wel wat vermoeiend. De zitting van de stoelen is voor mijn postuur (1,95 m lang) te kort en helaas niet verstelbaar. Ook tijdens kortere ritten wissel ik met mijn linker been regelmatig tussen strekken en voor de stoel neerzetten.

De lakbescherming is echt een aanrader. Ik was de auto thuis op de oprit en vuil laat zich makkelijk verwijderen. Ook houdt de zwarte lak langer z’n glans na het wassen. Overigens adviseert Tesla i.v.m. De achterspoiler de auto niet in een wasstraat te wassen.

Onderhoud en kosten.
Onder garantie is de achterspoiler vervangen. Deze liet gedeeltelijk los. Blijkbaar is geheel vervangen makkelijker dan lijmen. Ook de rammel in de rechter gordel is er uit gehaald onder garantie. Verder alleen de kosten ivm bandenwissel. Netjes toch?
Het verbruik over de gereden 17000 km is nu 17,9 kWh per 100 km. Dat zal de komende wintermaanden nog wel wat stijgen. Ten opzichte van de model Y rwd die ik hiervoor reed is dat 1,5 kWh per 100 km hoger. Ik vermoed dat dit door de extra motor op de vooras komt en door mijn wat zwaardere rechtervoet. De acceleratie blijft verslavend.
Dit zwarte monster blijft nog wel even. Komend voorjaar meld ik mij weer!

Afscheid Tesla

  • 45.092 km

Het zwarte monster is nog even gebleven maar minder lang dan gedacht. Beviel de Tesla niet? Jazeker wel.
Maar het begon weer te kriebelen. Wat ik ga missen is het onovertroffen gebruiksgemak van het centrale scherm. Praktisch, snel en foutloos. De ruimte is geweldig en de instap is ook fijn. De auto is ook zuinig (vindt ik). Het verbruik over mijn totaal gereden km’s is op dit moment 18,1 kWh per 100 km waarbij ik dagelijks gebruik maar van het volledige vermogen en hou van doorrijden. Minder is het zitcomfort en het straffe onderstel. Ook is de auto na verloop van tijd niet geheel rammelvrij en komen rammeltjes terug. Onder garantie zijn de gasveren van de achterklep vervangen en is een rammel bij de subwoofer verholpen. Wat wel top is dat Tesla dit thuis op de oprit komt doen, ook in de wintermaanden. Recent valt op dat soms vanuit stilstand het heel even duurt voordat de auto reageert op het gaspedaal.

Mijn afschrijvingskosten zullen wat hoger zijn als die van de gemiddelde autobezitter omdat ik niet heel lang in een auto blijf rijden. Maar dat is een bewuste keuze. Bij het wisselen van de winterbanden heb ik (kleine) beschadigingen aan de velgen laten repareren. Verder heb ik geen onderhoudskosten gehad.

Het elektrisch rijden bevalt mij uitstekend en de opvolger wordt een snelle elektrische Duitser. Ik heb overigens niets tegen het merk Tesla en als ik een model Y performance zie rijden denk ik er er met veel plezier aan terug.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.