Tesla Model Y Performance AWD (2022) #6

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf550 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dan nu elektrisch

  • 1.850 km

Wat had ik een twijfels om als veelrijder (65.000km pj) elektrisch te gaan rijden. Na de de eerste 1300km weet ik al dat ik niet meer terug ga naar Diesel of benzine.
Dit is de max! Zoevend met snelheden die volstrekt illegaal zijn, een enorme power, lage kosten en geen "range fear".
De Model Y Performance is een super auto , met recht een wolf in schaapskleren. in 3,6 seconden naar 100 , in 12 naar 200, wat een power!

Zoals te zien is op de foto's heb ik de auto wel een beetje "eigen" laten maken , het is tenslotte momenteel de best verkochte auto van Nederland en als auto lief hebber vind ik het leuk om iets bijzonders te hebben.

Om maar te beginnen met de actieradius of range, dit is tenslotte het eerste wat iedereen vraagt. Ik heb nu al gemerkt dat met zomerse temperaturen de 450km prima haalbaar is. Maar met een beetje een zware voet, 120km/h overdag en 145km/h 's avonds loopt dit snel terug naar 300km. Maar dan is de Tesla zo slim om aan te geven dat ik op die manier niet thuis kom, en me aanraadt voor 10 minuten naar een supercharger te gaan. Inpluggen , na 10 minuten praten met andere Tesla bestuurders, een hoop complimenten op de auto ontvangen te hebben geeft de auto aan dat ik de reis weer kan vervolgen, ideaal!

Het comfort is prima, da auto is stug maar daar heb ik geen problemen mee.

En dan de stereo!
In de Tesla kan je niet kiezen, er zit gewoon een Tesla audio systeem in. Laat dit nou beter klinken dan de Bose's, B&O's en Meridian.s die ik in mijn Porsche, Audi en Jaguar gewend was, wat een geluid!

Ik snap dat dit momenteel de best verkochte auto is!

10000KM

  • 10.000 km

De eerste 10.000km zijn een feit. Het is een heerlijke auto, waarmee de lange afstanden met de autopilot (dynamic cruisecontrol) voorbij vliegen.
Ook het automatisch sturen is soms best ontspannen en met zo'n sjoemel gewichtje aan het stuur rijdt hij dan ook weer wat langer.
De auto herkent echter zelf dat de "sjoemel apparatuur" aanwezig is en schakelt dan daarom het automatisch sturen uit.
De acceleratie blijft leuk en handig, ik rijd de auto altijd in de sport stand.

De actie radius is bij 120 en 140 rijden dicht bij de 400, en indien er tussentijds opgeladen moet worden zijn de Tesla super chargers super handig, goedkoop en snel!

Ik heb nog geen problemen gehad, behalve dat mijn app dacht dat ik in de USA was, waardoor ik niet kon abonneren op premium connect. Maar 1 telefoontje naar Tesla heeft dit opgelost.
En misschien de beschadigingen op de 21 wielen. Maar dat heb ik gemaskeerd met wat zwart vloeibaar rubber uit een spuitbus.

In oktober gaat hij op 20" wielen met winterbanden, dan laat ik het wel repareren.

Het zou zo maar kunnen dat ik deze auto heel lang blijf rijden, want ook de kosten zijn extreem laag. Daarom heb ik er nog maar 7 zonnepanelen er bij gelegd (19 in totaal nu), dan worden de stroomkosten ook weer wat lager. Voor niks gaat tenslotte de zon op ;)

Tot nu toe ben ik zeer tevreden!

botsauto

  • 18.000 km

De MYP bevalt super! De auto is probleemloos tot nu toe. de telefoon sleutel werkt een enkele keer niet, of de ruitenwissers gaan laat aan maar als het daar bij blijft, vind ik het prima. Ben blij dat mijn ruitenwissers niet altijd aan gaan zodra je de autopilot gebruikt. Dat is volgens mij de meest gehoorde klacht bij de MY.
Helaas is er achter een auto Volvo S70 met behoorlijke snelheid achter op geklapt. DE S70 was totallos, waar bij mijn MYP slechts een deuk in de achterklep en een kapotte diffussor heeft.
Een week later stond er iemand voor me, die hem vol in zijn achteruit tegen mijn voorzijde reed. kortom voor en achter schade. Het is verzekerd en buiten mijn schuld, maar het is nog al een gedoe om het gerepareerd te krijgen. Onderdelen zoals een klep , voorbumper en diffussor zijn moeilijk leverbaar. Daarnaast moest eea opnieuw gespoten en gewrapt. Het is jammer , maar het is wat het is. Naar schatting is er toch 10K€ schade.

De auto rijd heerlijk, de prima range is nu in de winter wel erg afgenomen, maar met hulp van de Tesla superchargers prima te doen.

Eindelijk

  • 25.000 km

Eindelijk is de Performance weer in nieuwstaat! Er zit een nieuwe achterklep op , en nieuwe bumpers. Ik heb gelijk de banden vernieuwd. De achterbanden begonnen al dunner te worden na 25000km. (acht ja de 560 PK worden af en toe gebruikt), De banden zijn een maatje groter als dat er origineel op zat , zodat de band net buiten de velg steekt. De 21' Uberturbine velgen steken met de originele banden namelijk buiten de band en stoep rand schade is dan ook onvermijdelijk.
Ook is de auto voorzien van een electrische Frunk opener. Ik denk dat ik hier door de frunk veel vaker zal gebruiken.
Daarnast is de auto oorzien van geperforeerd leren sportstuur.
Het voelt alsof ik weer een nieuwe auto heb , en ik geniet van elke km.
Nu in afwachting van de nieuwe software update waar mee de Matrix led lampen de volledige functionaliteit gaan krijgen, ik ben benieuwd!

Fijne auto!

  • 49.000 km

Ik heb de Performance inmiddels inmiddels een dik jaar in bezit. De auto is probleemloos tot nu toe. Hij rijdt heerlijk, de 560 PK blijven fijn en vervelen nooit.
De auto is extreem laag in de kosten doordat hij geen of nauwelijks onderhoud nodig heeft, de elektriciteit thuis met de zonnepanelen of bij de superchargers (€0,22 per kw/h!!)) veel goedkoper is dan diesel, de auto (voorlopig) vrij is van wegenbelasting. Alles bij elkaar scheelt het naar schatting €10.000 per jaar tov de dikke diesels die ik hier voor reed.

Het blijft leuk dat door de automatische updates via de wifi de auto zichzelf steeds verbeterd. Bij veel andere merken moet je hier voor naar de garage.

Heeft de Tesla dan geen nadelen? Ja toch wel, het is jammer dat je niet even snel een grotere afstand kan afleggen. zoals bij voorbeeld even door Duitsland knallen naar de Alpen. Over langere afstand geeft hard rijden een zodanig hoog verbruik dat je de tijdwinst van het sneller rijden weer in levert bij de supercharger.

Christmas update

  • 67.000 km

Het blijft leuk! De Tesla ontvang regelmatig updates over de thuiswifi verbinding. De auto heeft dan plotseling verbeteringen maar ook nieuwe functies.In december bevat deze update vaak wat meer nieuwtjes. Ik heb de update deze week geïnstalleerd en heb de oa de volgende cadeautjes van Elon ontvangen: De achteruitrij camera geeft nu kruisend verkeer aan, erg handig! De dashcambeelden en sentrymodebeelden zijn nu via de app te zien en op te slaan, mijn Applewatch functioneert nu als sleutel en nog veel meer. Het blijft leuk dat de auto telkens gratis nieuwe functies krijgt zonder dat je hiervoor naar de dealer moet.
De Performance is probleemloos, en bevalt nog steeds erg goed. Hij staat inmiddels op 20” Vredestein winterbanden.
Het enige wat ik mis is eigenlijk een iets hogere actie radius waardoor ik met een beetje snelheid (150/160kmh) 400 a 450km zou kunnen halen.
Als het 2025 model een betere range zou hebben zou het wellicht daarom een overweging kunnen zijn.

en verder,.

  • 85.000 km

De M Y Performance is inmiddels uit de garantie (tot 80.000 km). Maar tot nu toe zijn er geen problemen geweest en het lijkt er ok niet op dat er problemen aan komen. Het enige dat harder slijt zijn de banden. Maar dat zal zeker met mijn zware rechter voet te maken hebben.
Het vermogen blijft leuk, en de auto leert nog steeds bij via de wifi updates.
In de winter is het rijbereik wel wat aan de lage kant , zeker bij snel heden boven de 120km/h.
's Zomers is het echter goed te doen.
Een reden om de auto te vervangen is er nog niet echt, hij rijdt probleemloos, heel goedkoop en heeft alle luxe aan boord die je maar wenst.
Hooguit een auto met een WLTP van 700km zou handiger zijn. misschien toch een reden gevonden?

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.