Tesla Model Y Performance AWD (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.700 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Tesla Model Y Performance
- 9.700 km
Het is er dan toch van gekomen; de Etron 50 is de deur uit en er is dus de Model Y Performance voor in de plaats gekomen.
Zoals in mijn eerdere reviews gezegd, ik vind mijzelf echt een auto liefhebber (Alfa 166 FL, BMW 535d touring, BMW 5 GT).
Na de 5 GT, wat echt een fenomenaal goede auto is, wat je ook vindt van het uiterlijk, heb ik de overstap gemaakt naar een EV, de E-tron 50.
Het elektrisch rijden is heerlijk. Na mijn initiële enthousiasme over de Audi toch ook wat scepsis; mn de range en de software zijn niet premium.
De range is dermate slecht, in de winter 100% SOC; range marginale 200 km, dat wij er als gezin niet mee op vakantie konden; in de zomer zuid Europa en in de winter naar Oostenrijk.
Uiteindelijk heeft dat hem de das omgedaan in ons gezin van vijf.
Dus op zoek naar een vervanger; met meer range en meer WOW gevoel.
Volgens mij heb ik zo’n beetje alle reviews nagekeken met vergelijkbare modellen:
KIA EV6 GT
Ford Mustang
Hyundai
Skoda enyaq
Conclusie; de Model Y kwam steeds als betere uit de tests; range, verbruik en binnenruimte.
Op naar Tesla dus; eerst in Tilburg gekeken en gezeten. Erg minimalistisch interieur; mooi!
Ruimte, vooral op achterbank in het midden. Dit is echt een flater in de Etron; mijn zoon kon daar zijn benen niet kwijt.
Er passen twee koffers meer mee dan in de Audi.
Hierna meteen besteld bij Tesla zelf, maar de levertijd bleef op niet bekend staan na 1 maand.
Ondertussen ook nog een proefrit gemaakt. Ik Tesla in Eindhoven, ik was om.
Aangezien ik soms net een kind ben en als ik wil, het eigenlijk ook meteen wil, ben ik gaan kijken naar occasions.
Daar zijn er van de performance versie maar een paar van te vinden en allemaal ettelijke duizenden euro’s duurder dan nieuw!
Uiteindelijk toch een gevonden (zwart met zwart interieur) en daar kon ik ook de Audi op inruilen.
Dit weekend op kunnen halen, moest nog een weekje wachten want kon pas deze week op kenteken gezet worden (Duits en subsidie-eis van 6 maanden bezit).
Nu de eerste paar 100 km erop zitten.
Hij rijdt heel anders dan de Audi, wist ik natuurlijk al, veel strakker en iets minder comfortabel.
Heerlijk ruim en rustig interieur.
De bediening is wel echt even wennen; zo’n beetje alles kan en gaat via voice-command. Het
De prestaties zijn wel echt bizar; whiplash snel optrekken (is twee keer leuk) maar de zuinigheid is met name bijzonder; is een derde zuiniger dan de E-tron.
De rest komt na een aantal duizend kilometers meer.
1000 KM verder
- 11.500 km
Inmiddels alweer de eerste ruim 1500 km met de Model Y Performance er op zitten.
Rij-ervaring:
De performance is buitenaards snel! Dat is twee keer leuk, daarna wordt iedereen misselijk in de auto; gaat dus snel over.
De vering is harder, veel harder dan bij de luchtvering van mijn vorige E-tron.
Dat houdt in dat snelweg heel erg goed te doen is maar klinkers en oneffenheden zijn heel goed te voelen.
Zicht rondom met camera's en gelukkig nog de parkeersensoren is prima.
De kids zitten op de achterbank zeer ruim, ook de oudste in het midden kan zijn voeten beter kwijt dan in de E-tron.
De stoelen zitten heerlijk, de zitting is voor mij iets aan de korte kant en kunnen niet typen aan de comfortseats van BMW; die mis ik nog steeds.
Een gemis is de afwezigheid van verstelbare hoofdsteun; die in de MY is niet zo comfortabel; de vorm is rond en steunt dus niet.
De MY is iets minder stil dan de E-tron maar niet storend.
Verbruik:
Met de huidige temperaturen en mijn snelheid op snelweg 115 km/uur is mijn verbruik 210 stroomdingen (ik weet nooit of het kW/uur of kW is).
Vergeleken met de E-tron is dit een lachertje (rond de 30 met deze snelheid en temperatuur).
Als ik langere tijd de max snelheid aanhoud (105 km/uur) zie ik regelmatig 190 voorbij komen, dat is prima.
Gebruiksgemak:
Het centrale scherm vereist enige gewenning; de menustructuur is anders dan alles wat ik gewend was.
Het systeem is supersnel; heerlijk.
De centrale plaatsing van het systeem en afwezigheid van een scherm voor de neus is na 1 week ook normaal, ik mis niets.
Laden gaat prima, zeker met de app.
Wat een verschil met Audi app; die het vaak niet deed.
De ruimte in de kofferbak is meer dan prima.
Geluid:
De audio installatie is overigens ook dikke prima; ook hier een duidelijk pluspunt tov de Audi.
De Frunk gebruik ik eigenlijk niet; als die open hebt gehad en sluit moet je erg hard aanduwen en zie je het plaatwerk buigen. Lijkt mij niet optimaal.
Deze week heb ik de winterbanden er onder laten leggen.
Standaard heeft de MY performance een breedset en 21 inch.
Op de 5 GT had ik dat ook en dat vond ik voor de winter niet fijn.
De set die er nu onder ligt is 20 inch rondom zelfde maat.
Die kon je niet origineel bij Tesla bestellen, de site geeft aan dat dit niet mag op de performance.
Nazoeken op het web leverde op dat dit zeker wel kan, zelfs met de standaard 19 inch wielen.
De nieuwe set, Mille Miglia 1020 in glanzend zwart, staat wat mij betreft prima (zie tweede foto).
Het rijdt ook iets comfortabeler, minder hard, dan de standaard geleverde 21 inch set.
Binnenkort gaat er ook de originele trekhaak onder gemonteerd worden, tegelijkertijd laat ik dan ook de originele dakdragers er bij Tesla zelf opzetten voor de aankomende wintersport.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn om met 5 man en dakkoffer op wintersport te gaan.
Op wintersport
- 15.500 km
Wintersport:
Voor het eerst met de MYP op wintersport, een afstand van 1600 km heen en terug.
Dit met de hele family incl bagage en uitrusting; dus met dakkoffer erop.
De reis is dikke prima bevallen, in totaal enkele reis met twee tussenstops van een half uur. Geen laadpaalstress; dat was met de Audi anders en ook de reden dat ik met de E-tron nooit op vakantie ben geweest.
Er zijn overal meer dan voldoende Superchargers om te snelladen.
Enige minpuntje is dat auto's van andere merken de laadpunten op een andere plek hebben zitten waardoor de eigenaren hiervan hun voertuig dusdanig parkeren dat zij 2 ipv 1 laadpunt bezet houden; dat is storend, zeker op de drukke dagen rondom vakanties.
Comfort: voor het eerst in lange tijd geen last van de zitting gehad, de zogenaamde houten kont.
Daarnaast heb ik de korte zitting niet als een minpunt ervaren met mijn lengte van 1,94 m.
Ditzelfde geldt voor de kids achterin, de langste is 1,80 m en heeft in het midden een prima zitplaats.
Praktisch; wat een pakezel is de MY; letterlijk alles wat de dame had klaar gezet kon nog mee ook, de ruimtereis enorm, met dank aan de frunk en zeker de ruimte onder de laadvloer.
De dakkoffer zorgt uiteraard voor een extra verbruik; het verbruik over de laatste 3000 km was 195wh/ km en nu 220 wh/ Km met dakkoffer.
Effectief heeft dit over 1500 km zo goed als geen invloed gehad op de range.
Voor het eerst ook een stukje moeten rijden met sneeuwkettingen; opleggen was in 5 minuten gepiept maar wel erg weinig ruimte tussen band en wielkast; dat heeft de nodige schaafwondjes opgeleverd.
Kortom: voor de wintersport geen bezwaar, ook mijn vrouw is om?
Update
- 23.000 km
Een update na bijna 15.000 km gereden te hebben.
Wat een heerlijke auto; af en toe lekker snel als je dat wilt maar ik maak er ook nog steeds een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden.
Laatst een verbruik gehaald van 138 stroompjes per afstand over een traject van 150 km!
De kids vinden de auto ook top: ruimte te over op de achterbank, ook in het midden.
De voorkant is inmiddels voorzien van een beschermende folie tegen mn steenslag.
Ben benieuwd hoe dat op termijn gaat zijn; ziet er voor nu prima uit.
Er zijn natuurlijk ook een aantal minpuntjes;
- wat stugge vering ( op wintervelgen met kleinere maat beter te doen)
-harde hoofdsteun (nog geen oplossing voor)
-te korte zitting (nog geen acceptabele oplossing kunnen vinden)
Verder gaan we gewoon door; de zomer naar Zuid Europa gaat natuurlijk ook met deze bolide gebeuren, waar ik dat in de twee jaar met E-tron niet zag zitten.
Hier komt natuurlijk ook een update van.
Verder nog wat opmerkingen algemeen:
-De geluidsinstallatie is super goed
-de geluidsisolatie voor geluiden van buiten is wat minder. Hiervoor heb ik een setje extra deurrubbers van 35 euro aangeschaft en geeft zeker vermindering in de hoeveelheid buitengeluiden.
-wat wel echt een serieus minpunt is en waar ik mij deze zomer enorm aan erger is de regensensor. Deze reageert op vliegjes waardoor als het 30 graden is en je twee weken lang geen wolkje ziet, er regelmatig de ruitenwissers heen en weer gaan. En je die je vervolgens niet kunt uitzetten als je op de automatische cruiscontrol rijdt (en dat is eigenlijk bijna altijd!).
-Nog een minpunt(je) de ACC van de 5GT en E-tron was echt veel beter, meer adaptief en zeker bij wisselen van rijbaan beter.
Zomervakantie
- 31.000 km
En een update van de zomervakantie.
Met de MYP naar de Dordogne; heen en weer bijna 3000 km.
Tussenstop van paar dagen in Parijs gedaan; de routeplanner stuurde ons over Parijs. Weer eens wat anders dan de route Soleil.
Laden:
Geen enkele laadstress; we zijn vaker gestopt dan noodzakelijk omdat de kids of wij een sanitaire of koffiestop nodig hadden.
Wat mij opviel is dat er veel niet-teslarijders bij de SuC aan het laden waren, dit maakte dat ik 1 keer een laadstop bij Fastned heb gedaan omdat alles bezet was en ik geen zin had om te wachten.
De stops duren langer dan noodzakelijk; de Tesla is eerder vol dan dat de koffie op is.
Ook opvallend; de SuC in Frankrijk vind ik minder fijn dan op weg naar de wintersport in Oostenrijk; in Frankrijk verder van de snelweg en de voorzieningen in de buurt soms shabby en / of niet open. Vond ik een tegenvaller.
Range: laatste stuk naar huis was 300 km, aan begonnen met 90% en bij thuiskomst 18% over; dikke prima dus voor een volgepakte MYP.
Het gemiddelde verbruik over de laatste 16000 km is 184 kWh.
Rijden:
heerlijke reisauto voor de bestuurder. Ik heb ik Frankrijk continue 130 km/h gereden waar mocht.
Voor de kids achterin; in deze MYP veel last van wagenziekte.
Dat heb ik in mijn vorige auto's die wel luchtvering hadden (BMW's) nooit zo gemerkt. Zal wel aan de ophanging liggen vrees ik.
De ACC is grotendeels prima, behalve bij inhalen reageert deze nog steeds te snel. Waar in mijn andere auto's deze niet inhielden zodra het knipperlicht aanging, doet de MY dit wel; vind ik storend; elke keer inhouden tot volledig op de andere rijbaan.
Ook een paar keer de ghostbreak gehad op de snelweg; is erg gevaarlijk en zeer irritant. Blijft bijzonder dat dit in al die jaren nog niet is opgelost.
Praktisch;
Het blijft een auto met zeer veel binnenruimte; alles is mee gegaan zonder een dakkoffer!
Kortom; eigenlijk een heerlijke reiswagen, alleen de kids achterin hebben er meer last van wagenziekte.
En nog wat meer kilometers
- 53.000 km
Ondertussen nog 20.000 km erbij gezet in een jaar tijd.
Wederom in het voorjaar 2x op wintersport geweest; in de tijd dat het erg koud was en er erg veel sneeuw lag, zie foto.
Dan is het fijn dat er AWD is, extra verbruik viel mee ondanks de temperatuur. Vanwege de stukken snelweg die afgesloten waren ivm ijs moest ik namelijk erg veel binnendoor rijden, langzamer dus.
Wat ook erg fijn was; ik heb de SEXY buttons en had ingesteld dat wanner je aan komt lopen, de deur ontgrendelt en opent, en dus geen last van vastgevroren deurhendels.
De extra 20 inch origineel tesla wielen die ik aan heb geschaft naast de 21 inch breedset heb ik na de winter erop laten leggen, scheelt wel echt in comfort. Vind ikzelf fijner dan de 21 inch. Die blijven dus voorlopig als voorkeursset voor de zomer.
Ondanks mijn lengte (1,94 cm) heb ik over de lange afstanden geen last van de korte zitting van de stoelen.
De continue software updates vind ik geniaal; heb nu adaptive matrix koplampen (had ik in verleden ook op de Audi E-tron maar daar kostte dit 1100 euro extra) en bevalt erg goed.
Vorige maand een foutmelding mbt connectie met de laadkabel waardoor een week alleen laden via supercharger mogelijk was. Na een bezoek aan een servicecentrum is dit onder garantie opgelost; bleek het klepje van de laadpoort te zijn. Die is vervangen.
Behalve de kosten van de extra set wielen (op eigen vraag) geen kosten aan onderhoud gehad.
Conclusie:
Ik ben nog steeds erg content met mijn MYP, zou zo weer dezelfde kopen.
Nog meer ervaring zuid Europa
- 60.000 km
Deze zomer ook weer op vakantie geweest naar zuid-Europa.
En dat was ook exact de reden waarom ik de E-tron 50 heb ingeruild op de model Y; range.
De route ging via de Ardennen, Luxemburg naar de eerste stop; het meer van Genève.
Onderweg vaker gestopt dan noodzakelijk, vanwege sanitaire stops voor de kids.
Tip; het tolkastje niet naast de sensoren en achteruitkijkspiegel plaatsen maar naast de A-stijl, anders doet ie het niet.
Onderweg enkel aan de superchargers geladen en bij meer van Genève aan destinationcharger bij hotel.
Daarnaast de snelheid gereden die mag, over deze afstand dus gemiddelde van ongeveer 100 km/ uur.
Vanuit Genève naar Milaan.
Hier ook een hele mooie stop aan supercharger; hotel met zwembad en loungebar waar wij gebruik van konden maken; heerlijk. Is toch beter dan de droevenis bij de standaard benzinepomp.
Op deze route lange stukken, meer dan een uur aaneen, 130 km/ uur kunnen rijden.
Geluid en comfort zijn dan dikke prima, verbruik ook.
Zitpositie, met name ook achterin zeer goed voor elkaar; ruimte over voor de kinderen.
Ook in Italië inmiddels meer dan voldoende SuC om te laden.
Na een paar dagen Milaan ging het verder naar het zuiden, onder Livorno.
Op deze wegen, waar je 100 mag merk je wel dat de auto strakker geveerd is, dat was in de BMW 5GT en E-tron met beide luchtvering veel comfortabeler.
Begin van het jaar heb ik set wielen die standaard onder de performance versie zit, 21 inch breedste, vervangen voor de standaard 20 inch set.
Dit rijdt wel een stukje comfortabeler.
Het eindstation was een camping, waar ik gratis kon laden.
Enige minpunt was dat het geen standaard aansluiting was maar een blauwe stekker of de rode voor de krachtstroom, en die had ik dus niet..
Gelukkig kon ik een adapter kopen (10 euri) en kon ik daar laden.
Vanuit daar dus “gratis” kilometers gemaakt voor uitstapjes en de start van de terugreis.
De bagage voor 4 man en ruim twee weken past dikke prima in de MY.
Wij gebruiken sinds jaar en dag blauwe Ikeatassen, daarvan passen er al twee in de bak onder de standaard achterruimte en een boodschappenkratje in de frunk. Deze extra ruimte heb je in andere auto’s dus echt niet beschikbaar.
Daarnaast nog prima zicht door achterruit; wat een ruimte monster!.
De kosten van het laden aan de Tesla superchargers voor deze route van 3000 km, deels door de bergen, 170 euro..dat redt je met geen enkele andere auto.
Een bijkomend voordeel is dat ik dus nergens heb hoeven wachten om te laden, het systeem van Tesla werkt uitstekend; je voert je eindbestemming in en alles wordt berekend. Ook dit hoort bij vakantie; ontzorgen.
Overigens een ander bijkomend voordeel van de Tesla; hij krijgt continue updates van de software, daar hoef je niets voor bij te betalen.
Zo worden de matrix koplampen continu verbeterd, heerlijk.
In de E-tron kostte die feature emit een flinke duit terwijl ik nu al twee updates ter verbetering heb gehad.
Al met al weer een heerlijk stuk kunnen genieten van onze model Y en nog steeds met een grote grijns op reis.
Er zijn een paar kleine minpuntjes vergeleken met de luxe auto’s die ik voorheen reed (geen luchtvering) maar die wegen niet op tegen alle voordelen.
Ik kan dus iedereen de Model Y aanraden.
Mocht je een Tesla overwegen;
Met deze referral link ontvang je 1000 euro korting:
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
edit
- 60.000 km
Het gemiddelde verbruik over de 60.000 tot nu toe is 17.8 stroom per afstand.
Dat is inclusief wintersport met temperaturen tot -20 en dakkoffer over significante afstanden.
Wintersport en toename EV's
- 72.000 km
De laatste weken weer wat wintersport kilometers gedaan.
Rondom de jaarwisseling met het gezin naar Oostenrijk; dat betekent dat de dakkoffer er weer op mocht.
Dat zorgt dan voor een verbruik van 250 stroompjes en dat is bijna het dubbele verbruik vergeleken met zomerse omstandigheden, en dus ook voor wat vaker laden.
Bij deze trip merkte ik ook voor het eerst dat de dichtheid van EV's een stuk groter is geworden; het was druk bij de SuC maar heb niet hoeven wachten (ik was vrees ik de enige).
Ook zijn de gevolgen van non-uniformiteit te zien; bij SuC van Tesla waren er meerde non-Tesla's die met 1 auto 2 laders bezetten omdat hun laadpoort niet anders toeliet.
De in totaal 3500 km waren prima, heerlijk rustig ondanks dakkoffer en comfortabel. Mis nog wel steeds de comfortseats van de BMW.
Geen laadstress ondanks drukte.
De zomer roadtrip naar Kroatië is al gepland :-)
Maar zijn ook nog steeds de irritatiepuntjes;
-te langzaam terug naar snelheid na inhalen op de cruisecontrol
- ruitenwisserdrama
-vastgevroren laadpoort die nu vervangen moet worden.
We gaan gewoon lekker verder met de MYP en kijk alweer uit naar de volgende software updates.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.