Tesla Model Y Performance AWD (2022)

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst5.022 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ervaring

  • 5.022 km

Wat vooraf ging:

Sinds 2017 rijden we elektrisch. Ook een Tesla, maar dan een rode facelift 2017 Model S 75kWh RWD.

Eind 2021 (na 4.5 jaar en inmiddels 120.000km) begon ik langzaam te kijken naar vervanging. Dat het opnieuw een Tesla zou worden stond vanaf het begin eigenlijk al vast. Niet omdat ik nou zo’n Tesla fan boy ben, en ondanks het feit dat er bij andere merken hele mooie alternatieven zijn bijgekomen, was de keuze om wederom voor een nieuwe Tesla te gaan voor ons toch wel een no-brainer. Waarom? Eigenlijk door het ongeëvenaarde Supercharger netwerk. De Superchargers zijn tegenwoordig op vele locaties ook wel voor niet Tesla’s toegankelijk, echter bij diverse locaties in Frankrijk, Duitsland en o.a. in Polen waar wij een aantal keren per jaar naar toe gaan (nog) niet. Dan zou je toch zeggen, via Ionity, Shell of Allegro zijn er ook Europees gezien toch ook genoeg laadpunten?. True, echter zie ik tijdens mijn trips regelmatig dat langs de A Wegen de laders volledig bezet zijn (inclusief wachtrij) of dat er toch 1 of meerdere laders niet functioneren. Hier ben ik gedurende die 5 jaar met de Model S en Tesla’s Supercharger netwerk nog niet tegen aangelopen. Ik ben verder ook niet zo van het uitzoeken naar de beste laders en/of laadplekken b.v. net buiten de A-wegen vooraf aan m’n vakantie of zakenrit, de Tesla geeft bij invoer navigatie precies aan waar, wanneer en hoe lang ik moet laden bij een Supercharger locatie, daardoor kan Ik gewoon zonder na te denken instappen, mijn navigatie instellen en dan ontspannen (met paar laad sessies) aankomen op bestemming.

Tijdens mijn bezoek aan het Tesla service centre in Wezep in november 2021 begon het balletje te rollen. Ik moest daar zijn voor onderhoud aan mijn Model S. De toen net nieuwe Model Y stond in de showroom. Ik was aangenaam verrast door het model. Ik vond hem in eerste instantie op de persfoto's maar zozo, beetje teleurstellend eigenlijk, tevens had ik het idee dat de auto een stuk kleiner was dan de Model S. Hij is kwa buitenmaat wel iets kleiner, echter… van binnen, is hij echt een stuk ruimer (vooral achterin) dan de S. Aangezien we de ruimte met ons gezin met 2 kinderen (die ook steeds groter worden) echt wel nodig hebben, was dit een positieve meevaller. Tevens vind ik het model in het echt veel mooier dan vanaf plaatjes gezien.

De verkoper in Wezep (Pieter, top gast) bood mij direct een testrit aan. De Performance (waar mijn voorkeur naar uit ging) was op dat moment nog niet in Nederland, de Long Range versie wel. De ervaring was top, veel ruimte, enorme stilte aan boord (veel beter dan de S door o.a. de dubbel gelaagde zijramen), en diverse nieuwe snufjes. Ik was eigenlijk direct enthousiast.
Bij terugkomst gelijk met Pieter rond de tafel, daar de verschillen tussen de Long Range en de Performance eens tegen elkaar weggezet. De Performance zou uit de nieuwe fabriek in Berlijn komen en de Long Range komt uit China. De Performance heeft een meerprijs van €4.000 euro. De meerprijs vind ik persoonlijk wel rechtvaardig, zo heeft de Performance 21" velgen t.o.v. de standaard (i.m.o. niet erg mooie) 19" velgen, een verlaagd onderstel, betere remmen (met rode remklauwen), een carbon spoilertje achterop en heuse sport pedalen (jaja…). De range is wel iets minder, maar ach, zou de keuze op de Long Range gevallen zijn, dan had ik altijd de optionele 20" velgen hebben aangevinkt (a € 2.300) dus dan was het verschil in range ook een stuk minder geweest. Doordat de 20” velgen een meerprijs heeft van €2.300, bedraagt het verschil t.o.v. de Performance eigenlijk nog ’maar’ €1.700. Dat vind ik een minimaal verschil t.o.v. de nieuwprijs. Tevens verwacht ik dit verschil t.z.t. wel weer terug te zien is in de restwaarde van de auto. Ja restwaarde is voor mij ook belangrijk, aangezien ik de auto niet lease maar zakelijk heb gekocht.

Ik heb toen gelijk de knoop doorgehakt en de Performance versie besteld. Wederom een rode met witte bekleding. Pieter vond dat extra leuk, aangezien ik de eerste Europeaan was die deze kleuren combinatie had gekozen voor een Performance versie uit de nieuwe Berlijnse Tesla fabriek. De auto zou medio september 2022 worden geleverd.

Een paar maandjes later kreeg ik een melding in mijn app dat de levering was uitgesteld naar december 2022. Nog een maand later werd de levering wederom uitgesteld naar mei 2023. Toch maar even contact opgenomen met Pieter hoe en wat. Wat bleek: In Berlijn werden alleen nog maar zwarte en witte Performance modellen gemaakt (met zwart interieur). zou ik nog dit jaar willen rijden dan kon ik de bestelling omboeken naar zwart of wit. Tja wit is niet onze kleur, zwart die van mij ook niet, maar mijn vrouw vind dit wel mooi. Dus omgeboekt naar zwart. Gefeliciteerd lieve eega van mij, helaas voor mij, en voor Pieter natuurlijk ook een beetje….
Uiteindelijke was het 18 Augustus 2022 zover. De aflevering van onze nieuwe Tesla Model Y Performance in het zwart. Toegeven, toch wel een hele fraaie verschijning in het zwart. Ik had hem graag bij Pieter in Wezep opgehaald, echter vond de aflevering net als 2017 plaats in Tilburg.

De ervaring;

Ondanks dat ik natuurlijk al wat elektrische Tesla ervaring heb opgebouwd gedurende de afgelopen vijf jaar (en bijna 140.000km), zijn er toch wel veel zaken veranderd en verbeterd in de tussentijd.
Ten eerste de range. De Model S 75 RWD heeft zoals de type aanduiding verteld een 75kWh accupakket. De range bij 100% opgeladen was bij mij altijd rond de 365km op het display. De Model Y heeft een 77kWh accupakket, echter deze geeft bij 100% opgeladen 478km aan op het display. Toch een behoorlijk verschil. Bij de S was die 365KM eigenlijk nooit haalbaar (eerder rond de 300km). Bij de Y is me (bij normaal gebruik in NL) het wel al gelukt om de aangegeven kilometers te halen.
Ten tweede het verbruik: De Model S zat gedurende de 5 jaar en 139.000km op een gemiddeld verbruik van 21,0kWh/100km met 20" velgen op all-season banden. Ben benieuwd wat het verbruik van de Y gaat doen, maar daar hou ik jullie van op de hoogte.

11 Oktober 2022 kilometerstand 5.022km

De eerste 5.000km zitten er alweer op. We zijn met de auto al in Duitsland en in Polen geweest. Ons verbruik is eerlijk gezegd nog niet heel best, exact 20,0kWh/100km, maar daar zitten wel circa 2.200km buitenlandse kilometers in, waarvan flinke afstanden op de Duitse Autobahn. Op de Autobahn heeft de cruise control (op stukken waar het kan, en mag) tussen de 140 – 160 km/h gestaan, mede met diverse avondritjes in NL waar ik na 19.00 uur ook gewoon 130 – 140 km/h rij, helpen deze snelheden natuurlijk niet om een gunstig verbruiks cijfer neer te zetten, een wedstrijdje wie het verst komt met een acculading zal ik daarom ook niet zo snel winnen…. Echter geven deze cijfers wel een reëel beeld voor degene die net als ik, een beetje doorkarren lekker vind op de stukken waar het momenteel nog kan, en ook nog eens mag…..! Die paar extra kWh’s neem ik dan ook maar voor lief….. Bij ritjes overdag in NL met de dan geldende maximum snelheid van 100km/h ligt mijn verbruik momenteel ook gewoon rond een keurige 16,5kWh/100km.

De auto rijdt zeer prettig. Indien je iets harder gaat merk je daar eigenlijk niets van, weinig tot geen windgeruis (dat was bij de S wel anders) en nagenoeg geen afrolgeluiden van de 21inch velgen met de standaard Michelin banden.

Opladen op het supercharge netwerk was voorheen met de Model S gratis. Nu (helaas) niet meer. In Duitsland betaalde we €0,70 kWh, in Polen €0,65 kWh, en in Nederland hebben we heel even een 10 minuten stopje gehad en zat het ook op €0,70 kWh (als ik goed heb). Wat wel echt een enorm pluspunt is, is de snelheid van het laden. De Model Y laadt mega snel op, wat resulteert in een snellere trip.
Uiteindelijk kwamen we door het korter laden en de grotere range, gedurende de trip naar Polen (1050Km) ruim 2.5 uur sneller aan dan met de Model S. We hebben er inclusief laden 12 uur over gedaan. Dat kan nog sneller, indien er op bestemming in Polen een openbare laadpaal zou zijn geweest, we zijn nu genoodzaakt de auto op de laatste Supercharger stop in Polen tot 100% op te laden (dit voor de trips op bestemming en de retour naar de Supercharger voor aanvang van de terugrit).

Hebben we ook al negatieve dingen ervaren?

Ja helaas wel! De afwerking van de Model Y is werkelijk top, zeker t.o.v. de Model S die we eerst hadden. Echter liet ineens na een week, 1 van de raamsnorren (sierlijst) van het portier los. Het viel mij op dat deze een knikje had, waarschijnlijk een montagefoutje, of al een keertje los geweest. Deze is keurig netjes door een nieuw exemplaar vervangen door de mobiele service monteur van Tesla, die gewoon thuis aan de deur komt.

De grootste ergernis is het openen van de auto zonder sleutel. Je krijgt geen traditionele sleutel meer, maar een kaart (zonder knopjes) voor nood. De bedoeling is om je auto te openen en te starten door je mobiele telefoon in te leren als sleutel. Dat klinkt fantastisch, en dat is het ook wel echt, als het werkt tenminste……!
Ondanks dat we (volgens ons, en de Tesla service monteur) de Samsung Android mobieltjes goed ingesteld hebben (data op achtergrond aan laten meedraaien etc.) werkt het systeem maar voor 25% goed. Het werkt bij ons nagenoeg alleen maar als je eerst thuis de Tesla app heb geopend, alvorens je naar de auto toe gaat. Doe je dit niet (app eerst openen) dan kunnen we de deuren niet open krijgen, en vraagt de auto om de sleutelkaart, daardoor is het ons al een paar keer overkomen dat we in de stromende regen niet zonder mobiel te pakken en app te openen konden instappen….. Super irritant.
Dit hoort uiteraard niet zo te zijn. Er is al een reset en update uitgevoerd door Tesla, echter het probleem blijft zich voordoen. We zijn nu toch aan het overwegen gewoon 2 normale sleutels aan te schaffen, al vind ik wel dat dit niet volledig voor onze rekening moet zijn, een auto moet toch normaal te openen zijn zou je zeggen. Enfin zaak ligt bij Tesla voor overleg hierover. Indien een andere gebruiker tips heeft hierover hoor ik dat uiteraard ook graag.

Wel een must om bij te bestellen is de lak folie bescherming van €61,- euro voor de achterportieren, aangezien bij mij nu al de eerste steenslagjes zijn te zien op de achterportieren. Had ik van te voren geweten dat de lak zo gevoelig was op dit punt, had ik dit 100% van te voren laten aanbrengen op mijn exemplaar.

Al met al is onze ervaring (op de sleutels na) positief. Zodra er weer wat kilometers zijn bijgekomen, of bijzonderheden zijn gebeurd in de tussentijd dan zal ik deze review weer aanvullen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.