Tesla Model Y Longe Range (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Longe Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
De eerste kilometers
- 400 km
Mijn eerste review ooit.. Ik schrijf deze review omdat ik nog weinig informatie kon vinden over de door mij gekozen uitvoering, namelijk de LR single motor. Het is mij na 4 jaar met veel plezier in een Seat Leon st benzine rijden verplicht om over te stappen naar elektrisch, zoals voor vele van jullie geldt.
Kort zal ik beschrijven hoe ik tot de keuze ben gekomen van een Tesla Y en waarom deze uitvoering.
Mijn eisen pakket was als volgt: minimaal 1500KG kunnen trekken, want dit gebeurd regelmatig en voldoende ruimte voor een hoop spullen/ gezin.
Hierbij kwamen de volgende modellen aan bod: Kia Ev6, ioniq 5 en de Smart #3. Chinees rijden is bij ons bedrijf niet toegestaan en vindt de Volvo interieus om je janken.
De Ev6 viel direct af door de beperkte en rare zithouding op de achterbank. De ioniq 5 een zeer goede kanshebber, Eigenlijk afgevallen doordat de prijs voor een gelijkwaardig uitgeruste een fors stuk hoger lag op het moment dat ik mocht bestellen (tesla had zeer goede acties) De smart#3 echt een geweldig mooie auto van binnen, goed geprijsd, toch beperkte ruimte in de kofferbak, voor mij te beperkte praktijk range, zelfs zonder aanhanger. En erg irritante veiligheidsystemen. Veel bemoeizuchtiger dan menig andere auto heeft.
Bleef vanzelf de Tesla Y over door de reeds vaak geroemde ruimte en bang for bucks en het snellaadnetwerk, al is dat met overige aanbieders der mate uitgebreid in NL dan het voor mij geen doorslaggevende factor meer is.
Zeker als standard range met de toen geldende prijsverlaging zeer aantrekkelijk. Laden tot 100% ipv 80% maakte deze keuze makkelijk. Binnen Nl in de dual motor versie totaal overbodig, omdat de praktijk range nagenoeg gelijk is en het verschil in prijs fors. De SR werd dan ook snel besteld met als enige optie een trekhaak. (Cherry red werd niet toegestaan door de werkgever). Totdat daar deze LR single motor versie kwam. De twijfel sloeg toe..welke versie moet ik nu hebben? Het is de LR geworden, omdat ik zoals eerder vernoemd regelmatig met een kar rij. Bij de LR kan je in een half uur 400 km snel laden en bij de SR 280. Wat na verwachting ongeveer de helft gaat zijn met de kar er achter. Overigens ook goed is om te vermelden dat ik niet thuis kan laden dus het zal praktisch altijd de snellader worden.
Afgelopen week heb ik dan de auto eindelijk in ontvangst mogen nemen. Normaal voor mij echt een moment om naar uit te kijken, maar nu niet. Ik ga de Seat, ondanks dat het qua "klasse" een ander segment is, toch missen. De Tesla wekt geen hebberigheid op en is puur gekozen uit praktisch oogpunt.
Daarbij zorgde de aflevering ook niet voor een leuk moment. Dat het strak en zakelijk gaat daar was ik al op ingesteld. Dat ze achter de balie in Tilburg niet van hun telefoon opkijken en je aanspreken als je voor ze staat vind ik toch onbeschoft.
Afijn het rijden en de ervaring zelf. Ik doe dit puntgewijs zodat lezers snel de voor hun "belangrijke" punten eruit kunnen halen.
+ ligt goed op de weg, valt bijna sportief te noemen
+ snel, extra duwtje tov de SR
+ goed afgewerkt interieur, wel saai
+ stil
+ ruimte
+ veel veiligheid systemen minder actief in te stellen
+ mooi glazen dak, was voor mij een vereiste. Helaas niet te openen zoals in de seat
+ scherm werkt snel en ziet er goed uit. De meeste functies stel je 1x keer in en de rest is vlot te bereiken. Niet storend in het donker door goede nachtmodus
+ range bij 80% bij +/- 24 graden en zon +/-430 km. Met vlot rijden
+ de werking van de app en wat je er mee kan instellen. Heerlijk een gekoelde auto
+ top geen aparte sleutel meer nodig, telefoon is altijd aanwezig
+ one pedal drive
Dan drie punten die ik volgens mij nog niet in andere reviews heb gezien en ik persoonlijk als erg irritant ervaar.
- je zweet je kapot in de stoelen, een erg vervelend en besmettelijk materiaal. Heb meteen poetsdoeken gekocht voor het interieur.
- De automatische lampen gaan constant aan en uit. Zelfs op klaarlichte dag als er iets schaduw van een boom over de weg gaat. Of als het amper donker begint te worden. Hoe zoiets nog mogelijk is tegenwoordig?
- scherm waarop je constant ziet wat er in je omgeving afspeelt. Persoonlijk vind ik het eerder afleidend dan een toevoeging. Geef het niet weer maar laat het op de achtergrond werken.
- irritante camera beelden bij het gebruik van de knipperlichten. Hoe kan je daar naar kijken en in de spiegels?
Dan de minpunten die al vaker navoren zijn gekomen
- geen front camera
- slechte automatische ruitenwisser
- ook vervelend hoe deze functie is weg gestopt in het scherm bij bijv de plotselinge stortbuien
- het remmen uit het niets, gelukkig uit te zetten
- slechte parkeerhulp, de marges zijn veel te groot
- slechte manier van weergave van de camera's die wel aanwezig zijn. De meeste auto's doen dit in 360 wat veel duidelijker is.
- slechte werkende voice controle
- Te dik / zwaar stuur, ook persoonlijk
- rechtuit stabiliteit valt wat tegen, heb het gevoel constant te moeten corrigeren
- niet mogelijk om 2 telefoons tegelijk met Bluetooth te vinden. Werk en privé. Dit kon wel in de Seat
Kortom tot nu toe een prima auto die aan mijn eisen voldoet voor A naar B binnen het gestelde budget. Ik hoop dat er nog een update komt voor de minpunten die ik ervaar anders kan ik al wel stellen dat er na deze Tesla geen andere komt ondanks de verder goede specs. Ook zou ik altijd de SR kiezen als je geen kar trekt en thuis kan laden
Mijn excuses als het grammaticaal wat mooier kan. Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben
Mijn volgende post zal zijn over een aantal duizend kilometer, zodat ik meer kan vertellen over het verbruik met en zonder kar/ caravan.
Update na 10.000
- 10.500 km
We zijn nu 10.000 kilometer verder na het eerste opzetje van de review. En het moet gezegd worden het rijden in een elektrische auto is voor werkverkeer toch een stuk prettiger dan het rijden met een traditionele auto. De stilte, snelheid en met name de soepelheid zorgen dat dit de voorkeur heeft, want laten we eerlijk zijn ook de meeste benzine/ hybride lease auto's zijn verre van spannend met een 1,2 of dikke 1.5.
Het verbruik
Tijdens deze 10.000 kilometer heb ik de Tesla heel wisselend gebruikt, waardoor er een goed beeld is ontstaan van het verbruik en de eigenschappen van de auto.
Ik begin met verbruik, omdat laden/ actieradius erg belangrijk zijn voor Ev's.
Aanhanger
Voor mij is het trekken van een aanhanger erg belangrijk, normaal is dit een tandemasser van 4 meter met een geladen gewicht van 1600 kg. Het verbruik stijgt dan tot +/- 26 kwh. Wat in de praktijk betekent elke 200 tot 250 km laden. De snelheid ligt rond de 90 km/h. Dit valt mij toch tegen en ik kan het ook niet geheel verklaren. De factor gewicht aanhanger/ auto is nu veel beter t.o.v andere benzine auto's en ook qua luchtweerstand denk ik beter, omdat de Tesla groot is en de aanhanger meer weg valt achter de auto. Toch stijgt het verbruik met 100% en met mijn benzine auto's ongeveer 50%. A fijn zolang afkoppelen van de aanhanger niet nodig valt er mee te leven. De combinatie rijdt zeer stabiel en vlot. Het bovenstaande verhaal gaat ook op met een redelijk aërodynamische Kip caravan.
Tijdens normaal Nederlands gebruik, lees met het verkeer mee rijden op chill stand en max 110 op de snelweg is het verbruik erg netjes. Gemiddeld 14 kwh. Bij 80% laden haal ik dan ook altijd de +400km. Bij 100% is dit zeker 500 km. Deze uitvoering is dus ook daadwerkelijk zuiniger dan de awd versie en mijn ziens de beste versie om te kiezen.
Ook hebben we nog een aantal weken in Duitsland en Italië doorgebracht waar de wegen wat glooiender zijn en de snelheid een fors stuk hoger ligt. Vooral in Duitsland heb ik het pedaal flink ingetrapt, waar het kan en mag voornamelijk tussen de 150 en 180 gereden en verder netjes de snelheid in de file en welbekende Baustelle. Totaal over 3.000 km op deze manier rijden kwam het verbruik op gemiddeld 17,4 kWh. Na mijn mening een nette waarde gezien de volledige benutting van het vermogen van deze wagen. Ik heb zelden zo comfortabel zo snel gereden, de Tesla blijft soepel acceleren tot 190 waarna het iets langzamer doorloopt tot 230 op de teller. Boven de 190 wordt de auto ook wat zenuwachtiger.
Zonder rekening te houden met zuinig rijden, vlotte rijstijl en vaak 15 kmh te snel op de snelweg heb ik gemiddeld 15 kwh verbruikt. Mijn ziens een zeer nette waarde over 9000 km. Dit is exclusief verbruik met aanhanger die het gemiddelde erg omhoog trekt.
Wat betreft laden werkt dat vaak prima, in Nederland eigenlijk zelden problemen ervaren. In het buitenland was dit wel anders. Aantal keer gehad opweg naar Italië dat de Tesla stations met niet meer dan 33kW opladen, ook wisselen van een paal hielp lang niet altijd. Dit is erg beroerd omdat ik meestal de accu tot 5% leeg rijdt. Het wachten duurt dan veel te lang. Wat ook regelmatig voor komt is een communicatie fout met snelladers van andere merken. Er zijn meer dan voldoende palen in alle landen die ik nu hebt bezocht, alleen die fout maakt het af en toe spannend. In Duitsland dit probleem bij 4 stations gehad, met nog 5 km in de accu werkte gelukkig het 5e station wel nabehoren.
Het laden zelf duurt ongeveer 25 minuten van 5% naar 75%. Ik houdt deze range aan omdat de palen dan lang op relatief hoog vermogen blijven leveren.
Dan de auto zelf.. Wat dat betreft is er weinig veranderd aan mijn bevindingen.
De pluspunten van de Tesla blijven:
+ de ruimte
+ stil, al is dit met winterbanden een stuk minder
+ de wegligging
+ de snelheid van het scherm
+ goed afgewerkt
+ de app
+ one pedal
+ het glazen dak, ook bij hoge temperaturen niet gemerkt dat de auto overdreven warm wordt
Ook de persoonlijke punten blijven instand met een toevoeging die te maken heeft met de aanhanger.
- blijf de bekleding waardeloos vinden. Het is ontzettend vlekgevoelig en zweterig. Echt leer heeft fijnere eigenschappen. Ook vind ik de "feeling" van het materiaal niet prettig.
- lichtsensor blijft veel te gevoelig, constant aan/ uit ook als er geen noodzaak is om de lampen aan te zetten, lees 30 graden en vol zon. Heb gevraagd of er een vertraging kan worden ingesteld, blijkt helaas niet mogelijk. Nog opmerkelijker vind ik dat de lampen niet gekoppeld zijn aan de regensensor, ik vind dat lampen altijd aan moeten tijdens regen/ slecht zicht, maar dit doet de Tesla lang niet altijd. Regelmatig een bui gehad dat ik de lampen zelf aan moet zetten, niet in lijn met de verdere overgevoeligheid.
- De aanhanger modus, geen idee wat de auto dan doet, maar goed werken doet het niet. Als de aanhanger is aangekoppeld zie je constant een vrachtwagen die bumperkleeft. Hoe simpel is dit op te lossen! Stekker erin, projecteer een aahanger en zet de sensoren achter uit. Ook zie je bij achteruit rijden de trekhaak niet, wat aankoppelen van zwaar materiaal toch lastiger maakt. Het rare is dat dit beeld in kalibratie modus wel is op te roepen en ook bij een model X zo in te stellen valt.
Nu de minpunten van de auto.
Ga ze niet weer herhalen, alleen de punten, waarbij ik een opmerking heb worden benoemd. Wordt er niks genoemd zijn de minpunten nog aanwezig.
- ruitenwissers, geen verandering, maar toch echt bedroevend slecht. Vandaar de het benoemen
- zelfde geldt voor het ghost breaking, Ik durf op de 80 weg en met de spits absoluut niet op de cruisecontrol te rijden. Al paar keer bijna een botsing veroorzaakt omdat de auto zonder enige aanleiding keihard remt.
- het zware sturen, dit went al blijf ik het stuur te dik en zwaar vinden om echt prettig te zijn. Had graag gezien dat het lichter zou zijn op lage snelheid.
- De rechtuit stabiliteit, deze is verbeterd na mate de kilometers opliepen, eerst was deze ronduit slecht, nu op acceptabel niveau. Of het aan de banden ligt of de uitlijning ik heb geen idee. Met de komst van de winterbanden was stabiliteit weer even wat minder. Ook sommige kennisen met een nieuwe Y ervaarde deze klachten, de verhouding lag 50/50 ongeveer.
Conclusie, de Tesla blijft een prettige kilometer knaller met heel veel praktische ruimte en een goede range. Hoop dat ze middels updates mijn puntjes van kritiek aanpakken. Zeker is dat je voor het geld geen betere auto kan krijgen.
Kleine update
- 21.000 km
Een kleine update met betrekking tot het verbruik en laden.
Het verbruik is nu meestal rond de 18 kWh per 100 kilometer. Ik rij nu voornamelijk rond de 120 en de temperatuur is lager. Al heb ik het idee dat dit toch een veel minder invloed heeft dan verwacht.
Vooral het laden valt mij tegen met deze temperaturen. Soms, als de afstand tot de snellader kort is, haal je net de 80kW, omdat de batterij koud is.
Voor mij is het absoluut geen wintersport mobiel. Door het bovenstaande en de toch vrije beperkte laad infrastructuur in de winter oorden. Hier zie regelmatig flinke wachtrijen of niet goed werkende palen.
Verder qua rijden bevalt de Tesla nog zeer goed en ook de ruimte komt regelmatig goed van pas. Wel blijft met name de adaptieve cruise controle een storende factor. De hoeveelheid flinke rem acties is zeer gevaarlijk en storend
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.