Tesla Model Y Long Range AWD (2024) #5

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2024)
Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)Tesla Model Y Long Range AWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst1.800 km
Lezerswaardering: 74%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 'soccer-dad' station naar elektrisch beest

  • 800 km

Na met opvallend veel plezier vier jaar in een BMW Gran Tourer 218D te hebben gereden, mocht ik van de werkgever een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Ik wilde graag over naar elektrisch, maar er moeten ook 3 kinderen van (nu nog) 3, 5 en 7 jaar oud achterin passen. Binnen het budget zijn er niet veel elektrische wagens waar dat mogelijk leek, maar na wat onderzoek kwam ik tot de volgende selectie:
> Skoda Enyaq
> VW ID4 / ID5
> VW ID Buzz
> Ford Mustang Mach-E
> Mercedes EQB
> Kia EV6
> Tesla Model Y Long Range

Al snel bleek dat qua uitrusting, bagageruimte en prestaties de Tesla op papier moeilijk te evenaren was. Maaarr.. Enige antipathie richting ‘ome Elon’ maakte dat ik aanvankelijk de Tesla niet wilde.
De Mercedes en de Ford vielen al snel af wegens het gebrek aan ruimte en de relatief hoge prijs. De ID Buzz zou eigenlijk alleen een optie zijn op basis van ritten met het hele gezin en veel bagage, maar uiteindelijk rijd ik het meeste zelf in de auto, en voor vakantieritten is de range niet groot genoeg (naar onze zin). Dus toch ook maar een proefrit maken in de Tesla. De minimalistische inrichting van de Tesla geeft een geweldige ruimte-ervaring, en het rijgedrag was super. Ik was echt onder de indruk van de hoeveelheid bagageruimte, maar moest wel wennen aan de afwezigheid van een echt dashboard, en ik kwam er al meteen achter dat het idioot is dat je bijvoorbeeld je dashboardkastje niet ‘gewoon’ kunt open maken. Fans zeggen: ‘Alles in de auto kun je doen via het grote touchscreen!’, maar dat betekent ook dat je alles MOET doen via datzelfde touchscreen. Doesn’t always make sense.
Anyways - op dezelfde dag even langs de KIA dealer voor een blik op en in de EV6, maar de afwerking, relatief kleine bagageruimte en de lange levertijd (toen 8mnd) maakten dat ik deze eigenlijk al snel afschreef.
Ik had had een lichte voorkeur voor de Skoda Enyaq, dus daar ook een proefrit in gemaakt. Komende van een BMW - maar een minder ‘premium’ model - vond ik toch de kwaliteit van de afwerking van de Skoda tegenvallen. Met het aanvinken van een paar opties kun je het interieur wel wat pimpen, maar dan verdwijnt ook al snel de vriendelijke prijs. Rijbeleving was prima, misschien zelfs wel iets beter dan bij de Tesla vanwege het comfort, maar ik miste wel een stukje plezier. Zelfs in mijn ‘soccer mom’ BMW Gran Tourer is het leuker rijden vanwege het directere sturen en meer gevoel met de weg (stijver geveerd).

Uiteindelijk op een zaterdag met de hele familie op pad, naar een plaats met veel autodealers bij elkaar om stoeltjes en kinderen te passen.
Bij Tesla pasten de stoeltjes er prima in. Check. Daarna naar Skoda, maar daar bleken gek genoeg (‘Zaterdagfamilie’, toch?) de 3 autostoeltjes/boosters niet op de achterbank te passen vanwege de ‘wangen’ van de achterbank - dit was ook de uitdaging die ik vier jaar geleden had.
Bij de ID4/5 pasten de stoeltjes wel op de achterbank, maar toch zijn deze uiteindelijk afgevallen omdat ze met een vergelijkbare range of uitrusting al heel snel voorbij de prijs van de Tesla gingen. Daar heb ik ook geen proefrit in gemaakt.

Boem. Keuze gemaakt. Ik ga de Tesla Model Y Long Range rijden.
Zoals bekend zijn er niet veel extra opties aan te vinken bij Tesla, maar ik koos voor de Dual Motor Long Range, kleur Quicksilver, 20” velgen. Gewoon zwart interieur, geen trekhaak, en geen autopilot upgrades. Precies tijdens het interne proces (offerte aanvragen, auto+opties goedkeuren, budget goedkeuren, doorgeven aan leasemaatschappij, etc.) werd dit model €2.000 verhoogd in prijs, én kwam de RWD Long range erbij in de model Y line-up, maar toch bij de huidige keuze gebleven.

Door zowel Tesla als door de leasemaatschappij werd ik prima op de hoogte gehouden van het plaatsen en de status van de bestelling. In de Tesla-app stond een leverdatum van 29 juni/30 juni, maar opeens verschoof dit ‘window’ naar 24 juli - 17 september.. Toch even geïnformeerd, want dat zou middenin mijn vakantie kunnen gaan vallen. Toen bleek dat het tóch wel kon in juni (iets met kwartaalcijfers waarschijnlijk…) met de leasemaatschappij geregeld dat ik mijn Gran Tourer een dagje eerder kon inleveren in Utrecht, zodat alles op vrijdag geregeld kon worden. Werd ik op donderdag eind van de middag door Tesla gebeld dat de auto tóch nog niet klaar zou staan op vrijdag. Natuurlijk niets meer te regelen met de leasemaatschappij, en zaterdag moest ik de hele dag weg, en daar had ik wel een auto voor nodig. Echt bizar dat zoiets kan gebeuren en totaal niet klantvriendelijk, maar er kon gelukkig nog wel een leenauto vanaf, die zou worden afgeleverd bij de inleverlocatie van de BMW.
Vrijdag dus enigszins geïrriteerd naar Utrecht gereden, en tot mijn stomme verbazing werd ik bij het oprijden van de inleverlocatie wéér door Tesla gebeld dat de auto wél op dezelfde dag kon worden opgehaald. Wat een rollercoaster. Maargoed, na een wandeling door Utrecht naar Tesla kon ik toch de nieuwe bolide inspecteren en meenemen. Het ‘Delivery Centre’ werd bemand door supervriendelijke mensen, voornamelijk Engelssprekenden. Na inchecken was het: “nou, daar staat ‘ie! Loop er maar even omheen, ga erin zitten, en als je nog vragen hebt, laat maar weten. Zo niet, kun je naar buiten rijden en je phone key activeren, en dan ben je good to go!” Bijzondere ervaring. Geen uitleg erbij, geen toelichting voor alle meegeleverde kabels, niks. Het is gewoon lopende bandwerk.

Dan de eerste 800 KM: Eenmaal in de auto werd ik wel weer blij van de enorme ruimte, het zicht, de wegligging, en natuurlijk de power die je direct onder je voet hebt. Het rijdt echt super.
Het is wel even wennen aan alle piepjes m.b.t. Snelheid, autopilot (fancy adaptive cruise control in de basisversie) etc. Er zit ‘maar liefst’ één maand premium connectivity bij, waarvan ik nog even moet uitvogelen wat je daar allemaal mee kunt. Ook 20.000 gratis supercharger KMs, dat is wel weer fijn, maar daar ga ik waarschijnlijk pas gebruik van maken in de zomervakantie.
Ik heb niet de illusie dat ik alle ins en outs van de auto al ken na een kleine 1000 km, maar tot nu toe ben ik er erg happy mee. De kids vinden de acceleratie ook geweldig, mijn vriendin iets minder. Eens kijken hoe lang het duurt totdat ik de ‘chill-mode’ moet inschakelen m.b.t. Accelereren.
De mobiele app is ook super, heel uitgebreid en met relevante info. De komende tijd zal ik ook maar eens wat tijd investeren in het uitvogelen van alle opties in de app en in de auto zelf. Zin in!

Al doende leert men

  • 1.800 km

Inmiddels een paar ritjes erop zitten, het ene ritje wat langer dan de andere.
Tijd voor een korte aanvulling.
Allereerst het scherm en alle instellingen. Ik heb mezelf nog steeds niet de tijd gegund om alles een door te lopen, in te stellen en uit te zoeken. Óf ik zit met 3 kids op de achterbank die mij daar de tijd niet voor gunnen.
Daarover gesproken: qua ruimte past het op zich goed, die drie kids, maar een groot nadeel is wel dat de gordel bevestigingspunten helemaal verzonken zijn in de achterbank. Dat maakt het vastklikken van alle kids toch nog wel bewerkelijk, en moet je af en toe flink aan de stoeltjes sjorren om jezelf voldoende ruimte te verschaffen om de gordel te krijgen waar je 'm hebben wilt. Je kunt dit ongetwijfeld laten aanpassen of (niet goedgekeurde) gordelverlengers kopen, maar ik overweeg om de oudste (7.5 jaar) zonder booster in het midden te laten zitten.

'Boordcomputer' - Mag dat woord nog?
Goed, terug naar alle mogelijkheden. Sommige dingen vind ik onwijs handig en intuïtief werken, en andere dingen juist helemaal niet. Het kan aan mij liggen, maar soms vind ik het bijvoorbeeld onduidelijk weergegeven wanneer een functie is geactiveerd of juist gedeactiveerd. Moet het icoontje blauw zijn als het 'aan' staat, of juist grijs?

Verder is de navigatie super, net als de stembediening. In vorige auto's had ik dit ook, maar het voelde altijd alsof je tegen een kind sprak. Nu gebruik ik het veel vaker, en voor mijn gevoel werkt het veel sneller. Daardoor hoef ik tijdens het rijden minder vaak op het scherm te kijken.

Alle piepjes en bliepjes zijn wel even wennen (ik weet dat je ze zachter of zelfs uit kunt zetten). De snelheidspiepjes klinken vaak, maar behoeden je voor boetes en een snel leeglopende batterij. het 'alarm' als het systeem een 'gevaar' detecteert is vaker de oorzaak van een schrikreactie dan het gevaar zelf. zelfde geldt voor het moeten 'overnemen' van het stuur. In de zomervakantie toch de 'Joe mode' maar gaan gebruiken.

Autopilot
De adaptive cruise control werkt naar behoren, maar de zelfsturende Bèta vind ik nog niks: ten eerste stuurde en remde de auto niet in een bocht op een 50km weg langs een bushalte waardoor ik moest ingrijpen en alsnog zeer lelijke velgschade opliep. Ten tweede gaat de zelfstuur er direct vanaf wanneer je van baan wisselt, wat betekent dat je ofwel constant links rijdt en dus sneller verkeer hindert, ofwel dat je niet kunt inhalen zonder telkens opnieuw de cruise control te activeren.
Maar misschien moet ik hierin de kneepjes nog even ontdekken.

Ruimte
Wat een topwagen is dit om te reizen met het gezin! Aan power geen gebrek (ik heb ook de chill-mode nog niet hoeven aanzetten!), maar vooral de ruimte! Het minimalistische interieur heeft een fijne, rustige ruimte-ervaring, en ook voor langere mensen zoals ik (1.95) is het echt meer dan ruim genoeg, zowel qua been- als qua hoofdruimte.
Maar ook de bagageruimte is ongeëvenaard! Met name de enorme bak onder de vlakke laadvloer verslind enorme hoeveelheden spullen, maar ook de grote vakken achter de wielkasten aan de zijkant zijn fantastisch. Daar gaat voor een weekendje weg met de kids al bijna alles in wat je nodig hebt. En dan heb je de ruim bemeten vlakke laadvloer nog niet eens gebruikt. Ik heb mijn dakkoffer verkocht omdat alles wat we nodig hebben prima achterin gaat passen
In de zomervakantie haal ik de hoedenplank eruit en het deel van de vlakke laadvloer direct achter de zitting, zodat we de compartimenten goed kunnen indelen. De frunk is ook super ruim, maar ik denk dat ik die als reserve-bagageruimte houd, en natuurlijk voor de laadkabels.

Plezier
Verder heb ik gewoon elke keer plezier als ik instap. Easy access is een onnodige functie die het net weer even luxer maakt. De directe kracht onder je rechtervoet laat me telkens glimlachen. Het is makkelijk om geen stoplichtsprintjes aan te gaan omdat je weet dat je die heeeel vaak wint, maar meestal gewoon normaal op weg bent naar de winkel of de sport van de kids.

Verbruik houd ik eigenlijk niet tot nauwelijks bij, ik zal daar eens induiken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.