Tesla Model Y Long Range AWD (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 4.568 km |
Tesla Model Y, twijfel niet langer!
- 4.568 km
Aanloop
Iedereen die ook maar denkt aan het kopen, leasen of op een andere manier rijden in de Model Y, LEES VERDER!! Heb je zelf nog nooit in een Tesla gereden, dan herken je hopelijk wat ik nu ga schrijven. Namelijk, je twijfelt. Je weet niet wat je mag verwachten van deze auto en van het merk. Je maakt een account aan op Tesla.com en laat het vervolgens weer een paar dagen rusten. In die dagen check je het internet veelvuldig, je leest over de auto, bekijkt YouTube-filmpjes over de Model Y en vervolgens denk je: "Ik boek gewoon een proefrit, dat kan nooit kwaad... toch?"
Nou, ik weet van mezelf dat op het moment dat ik die proefrit had geboekt, ik diep van binnen al een besluit had genomen. Maar goed, in januari 2024 boek ik een proefritje in Duiven. Je komt daar binnen en daar staat de uitvoering waar ik mijn oog al op had laten vallen tijdens de voorpret, namelijk een Model Y in Quick Silver met de zwarte 20’’ Induction-velgen en zwart interieur. Man, wat een plaatje! Het ritje, dat veel te kort is (max 30 minuten), is een feestje. Het vriendelijke personeel van deze locatie neemt ruim de tijd om alles uit te leggen, te laten zien en vertelt je vrolijk de verborgen ‘grapjes’ van meneer Musk. Maar tegelijk ook de ontzettend slimme dingen die erin verstopt zitten, zoals het volume van de muziek dat daalt wanneer je de auto uitstapt en je het volume vrij hoog had staan.
Terugkerend van dat proefritje loop je de dealer weer binnen met een grote glimlach, waarop ik aan het personeel vroeg of er ooit iemand teruggekomen was van een proefrit zonder grote glimlach op het gezicht. Ze moesten erkennen dat dat zelden voorkwam..;)
Een paar dagen de adrenaline en mijn enthousiasme over de auto even laten dalen. Nadenken en het financiële plaatje nog eens bekijken, dat was mijn voornemen toen ik in onze BMW X3 uit 2006 weer naar huis reed. Thuis aangekomen heb ik mijn laptop gepakt en de vooraf opgeslagen configuratie op Tesla.com er voor de tiende keer weer bij gepakt. Die paar dagen uit mijn voornemen heb ik niet volgehouden; ik heb de Model Y dezelfde avond nog besteld.
Voor de lezers: ik heb een eenmanszaak, dus ik heb de auto via financial lease met gunstige rente aangekocht.
Besteld
Al vrij snel krijg je via de Tesla-app een verwachte leverdatum. Tussendoor word je nog een paar keer gebeld over de gegevens en uiteindelijk om een definitieve afspraak te maken voor de aflevering. Ik lees vaak dat dit bij veel mensen erg vlot ging; bij mij zaten er uiteindelijk toch echt zes weken tussen. Ik denk dat dit te maken had met de demonstratie in het bos bij de Tesla-fabriek in Duitsland onlangs, maar goed.
Mijn vrouw was op dat moment hoogzwanger, en hoe langer het duurde, hoe minder fraai ik het vond om naar Tilburg te rijden (reistijd anderhalf uur) en weer terug. De leverdatum werd wederom met een week verplaatst. Balen, want week 40 naderde. Ik belde Tesla op, en een vriendelijke medewerker dacht direct met mij mee en begreep heel goed dat het onhandig zou zijn als ik zo ver van huis was. De oplossing? De auto wordt bij ons thuis bezorgd! Hoe fraai en luxe is dat. Klasse en pluspunten voor Tesla!
De auto
Dan heb je ineens een Tesla Model Y voor de deur staan. Althans, in de straat, want wij hebben geen oprit. Dus ook geen eigen laadpaal. Ik ervaar dat niet als een probleem; bij ons op de hoek staat een paal waar vrijwel altijd plek is. De auto rijdt echt ontzettend fijn, zo fijn dat we thuis bijna ruzie maken over wie er mag rijden. Zijn er dan echt geen minpunten te benoemen?
Minpunten
• Wat ik minder relaxed vind, is het veiligheidssysteem tijdens cruisecontrol. Cruisecontrol werkt op zich prima: het geeft gas bij en remt af wanneer er voor je iets gebeurt. Maar wat het ook doet, is dat als je van de derde naar de tweede baan opschuift en er rijdt nog een auto op de eerste baan, de auto vol op de rem trapt.
• Woon je in een omgeving met veel dijkweggetjes of smallere wegen met alleen belijning aan de buitenkant van de weg, dan zal de auto redelijk vaak ingrijpen omdat deze denkt dat je over de lijn gaat, terwijl je alleen even uitwijkt voor een aankomende weggebruiker.
• De frunk voelt wat kwetsbaar bij het sluiten; je deukt als het ware de frunk wat in elkaar. Ook vind ik het onhandig dat je deze alleen kunt openen via de touchscreen of je telefoon.
• De 20” Induction-velgen zijn ontzettend gaaf, maar ook ongelooflijk kwetsbaar. Het stoeprandje heb je zo geraakt, waardoor je direct de zwarte lak eraf krast. Helaas was bij mij na twee weken het eerste krasje daar, en of je het nu wilt of niet, dit zal ongetwijfeld niet de laatste keer zijn.
• Ik mis de mogelijkheid om eigen apps te kunnen installeren zoals Flitsmeister of Waze.
• De navigatie op zich gaat enorm snel via Google Maps, maar het anticipeert niet zo goed op drukte die ontstaat tijdens de rit als bijvoorbeeld Waze.
Pluspunten
• One-pedal driving: het was even wennen, maar wat een genot! Stap je daarna weer een keer in een schakelauto, vergeet dan niet dat je zelf moet remmen...
• Het glazen dak: ons zoontje, die op de achterbank zit, kijkt zijn ogen uit.
• De ruimte achterin: er is veel beenruimte en zitcomfort.
• Kofferbak, inclusief de ruimte daaronder: geweldig. Kinderwagen, picknickkleedjes, loopfietsjes, kinderstoeltjes, alles gaat zonder problemen mee.
• Phone Key: werkt geweldig. Je komt aanlopen en kunt de auto openen; je loopt weg en deze sluit zichzelf af.
• Nooit meer ‘stress’ bij het invoegen, inhalen of altijd maar op de rechterbaan aansluiten bij het stoplicht (met onze X3 waren we altijd lekker traag). Met de Model Y ben je zo vertrokken.
Conclusie
Twijfel je nog? Boek een proefrit, je krijgt er absoluut geen spijt van. Overweeg je elektrisch te rijden in een auto die je van alle gemakken voorziet? Ik vermoed dat de Model Y op dit moment de meeste opties biedt voor hetzelfde geld.
Aangekochte accessoires
Ik ben wel zo iemand die direct kijkt hoe dingen nog gemakkelijker of eenvoudiger kunnen. Voor onze auto heb ik de volgende accessoires gekocht:
• Organiseerbakjes voor in de armleuning, bekerhouders en opbergvakken. Zonder deze bakjes zijn deze ruimtes erg diep en onpraktisch.
• Een handige tool om het klepje voor de trekhaak te verwijderen. Koop deze vooral niet via een dropship-webshop in Nederland, want hetzelfde product dat in Nederland voor 20 euro wordt verkocht, kost op AliExpress slechts 99 cent. Waar denk je dat de Nederlandse webshop dit product vandaan laat komen?
• Een USB HUB-charger voor in het centrale console, zodat de USB-C-ingangen niet in het opbergvak zitten, maar tegen de cupholder aan.
• Dakdragers (niet die van Tesla zelf, want die zijn veel te duur) voor de dakkoffer tijdens onze aanstaande vakantie.
• Klittenband kabelbinders voor de laadkabel, om deze netjes op te bergen en op te hangen tijdens het laden.
• Herstellak voor de velgen. Het stoeprandje en de schade die het heeft veroorzaakt stoorden me enorm. Met dit flesje lak heb ik de schade aangestipt en zie je er op het eerste oog niets meer van.
• Een glasscoating-afspraak staat over twee weken gepland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.